Zenderveiling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Zenderveiling

Voor hen die nog willen intekenen:

Publicatie vergunningen frequentieveiling

04 april 2012
    Eind oktober 2012 gaat Agentschap Telecom via internet vergunningen veilen voor mobiel bellen en mobiel internet. Het gaat hier om vergunningen in de 800, 900, 1800, 1900, 2100 en 2600 MHz band.

De vergunningen inclusief de voorschriften en beperkingen die aan de vergunningen zijn verbonden zijn vandaag gepubliceerd op de website van Agentschap Telecom. Het bekendmakingsbericht is vandaag via de Staatscourant gepubliceerd.
    Belangrijke veiling

Het gaat om een belangrijke veiling, omdat meer dan de helft van de vergunningen die bedoeld zijn voor mobiel bellen en mobiel internet zullen worden verdeeld. Vanwege de lange looptijd van de vergunningen, de meeste hebben een looptijd van 17 jaar, komen deze verdeelmomenten weinig voor.
    Inspelen op markt- en technologische ontwikkelingen

De vergunningen geven gebruiksrechten op frequentieruimte voor het aanbieden van openbare elektronische communicatiediensten. De frequentieruimte is landelijk bruikbaar. De vergunninghouder krijgt zoveel mogelijk vrijheid in het exploiteren van de vergunning. Dit betekent dat de vergunninghouder zoveel als mogelijk vrij is in het aanbieden van diensten en de technologie die hij daarvoor gebruikt. Hiermee kan de vergunninghouder inspelen op veranderende markt- en technologische ontwikkelingen, is hij flexibel en kan hij sneller inspelen op de groeiende behoefte aan datacapaciteit en de veranderende behoefte van de consument.
    Planning veiling

De veiling start naar verwachting eind oktober. Potentiële deelnemers kunnen vanaf 16 april 2012 een aanvraag indienen. De aanvraagtermijn sluit op 16 juli 2012 om 14.00 uur. Op 12 juni 2012 organiseert Agentschap Telecom een informatiebijeenkomst voor potentiele deelnemers aan de veiling. Tijdens de bijeenkomst wordt uitleg gegeven over het veilingmodel en het biedproces. Bovendien organiseert Agentschap Telecom een proefveiling waarin potentiële deelnemers de veiling kunnen oefenen. De eerste vergunningen zullen ingaan vanaf januari 2013.

bron:

grtz

Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Behoorlijk oud nieuws. Maar denk niet dat je hier potentiele bieders gaat vinden.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Dat nieuws was enkele uren oud....De nieuwe telecomwet is gisteren(!) door de kamer geloodsd, dat je al wist wat er stond te gebeuren snap ik. Om het te betitelen als oud nieuws is wat kort door de bocht.
      Welke vergunningen gaan er als eerste? Is daar al meer over bekend, heb nergens nog kunnen vinden of er ook direct met de 800Mhz begonnen gaat worden in januari 2013.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by moderator
        Dat nieuws was enkele uren oud....De nieuwe telecomwet is gisteren(!) door de kamer geloodsd, dat je al wist wat er stond te gebeuren snap ik. Om het te betitelen als oud nieuws is wat kort door de bocht.
        Welke vergunningen gaan er als eerste? Is daar al meer over bekend, heb nergens nog kunnen vinden of er ook direct met de 800Mhz begonnen gaat worden in januari 2013.
        Hoe gaat het straks in de praktijk?
        Als ik nu bijv kijk wat er thans aan digitale uitzendingen in de lucht zit, zou ik misschien niet alles hoeven weg te doen. Ik heb bijv. micro's, die werken tussen 822 en 846MHz. De ene kant van de band kan ik gebruiken in Zuid NL en de hoge kant 846 in Noord NL. Volgens mij kunnen aan elkaar grenzende regio's niet dezelfde frequenties gebruiken, of zie ik dat verkeerd. Systemen met voldoende schakelbandbreedte zouden dan toch niet waardeloos worden.

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• freek
          • Aug 2008
          • 238

Originally posted by speakertech
          Hoe gaat het straks in de praktijk?
          Als ik nu bijv kijk wat er thans aan digitale uitzendingen in de lucht zit, zou ik misschien niet alles hoeven weg te doen. Ik heb bijv. micro's, die werken tussen 822 en 846MHz. De ene kant van de band kan ik gebruiken in Zuid NL en de hoge kant 846 in Noord NL. Volgens mij kunnen aan elkaar grenzende regio's niet dezelfde frequenties gebruiken, of zie ik dat verkeerd. Systemen met voldoende schakelbandbreedte zouden dan toch niet waardeloos worden.

Speakertech
          Tja, Hoe het exact gaat weet niemand, maar het is niet zo dat alle zenders onbruikbaar worden. Je zal alleen je huiswerk moeten doen denk ik. Oftewel lijsten bijhouden waarop staat in welke plaats/regio welke digitale meuk in de lucht hangt zodat je daar tussen kan gaan zitten. Zeker als je maar 1 of 2 mic's tegelijk nodig hebt verwacht ik dat er nog wel uit te komen is. De jongens die 10 of meer zenders tegelijk in de lucht moeten houden krijgen het denk ik moeilijker. Dit gaat echt een vak apart worden (letterlijk denk ik) Ik heb zelf nu zo'n winradio setje gekocht om een goede nul-meting te doen. Dit werkt wel echt super. Beetje prijzig maar een goede zender techneut ontkomt er niet aan in de toekomst.
          Er zijn ook al bedrijven die voor jou een nul-meting kunnen doen op locatie. Dit is vooral interessant voor theaters ed.
          Ik denk dat in de toekomst een theater een aantal vaste frequenties opneemt in het tech-sheet, waarop gebleken is dat er op die plek nog mee te werken is.

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Op het moment dat de 800Mhz-band gebruikt gaat worden voor mobiele communicatie (GSM/UMTS/LTE o.i.d.) zul je in heel Nederland hetzelfde probleem hebben omdat er gewerkt wordt met kleine cellen van slechts een paar vierkante kilometer.
            Bij DVB-T (Digitenne) heb je dat probleem minder omdat de dekkingsgebieden van de masten veel groter is.
            Waarschijnlijk blijven er nog wel wat stukjes ether vrij in alle banden, ook omdat er 'lege' stukken blijven om storingen te voorkomen, maar het wordt wel puzzelen.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by 4uss
              Waarschijnlijk blijven er nog wel wat stukjes ether vrij in alle banden, ook omdat er 'lege' stukken blijven om storingen te voorkomen, maar het wordt wel puzzelen.
              Dat weet ik zonet nog niet.
              Ik gebruik Sennheiser micro's in K41. Ik heb last van een zender in Schoten (B). Het hele kanaal is voor mij onbruikbaar. De kanalen worden kennelijk voor de volle 8 MHZ benut bij digitale uitzendingen. Etherruimte is kostbaar, daarom zullen de kanalen waarschijnlijk tot de laatste Hertz volgepropt zitten.
              Speakertech
              Last edited by speakertech; 09-05-12, 16:31.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

En dan deze nog gevonden:
                De NS vreest dat nieuwe frequenties voor mobiele telefonie vertragingen op het spoor zullen veroorzaken. Regionale vervoerders delen de vrees. De vertraging zou ontstaan als machinisten en de treindienstleiding niet kunnen communiceren, waardoor het treinverkeer moet worden stilgelegd. Dat meldt RTL Z woensdag.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Originally posted by jakkes72
                  NU.nl schreef hierover als volgt:

Verder is het maar de vraag of we van het Agentschap telecom onze zenders in de 800MHz band
                  mogen blijven gebruiken. Als die frerquentie is verkocht, dan zal de koper toch ook rechten hebben.
                  Als je dan de televisie van de buren van het buurthuis gaat storen, dan heb je kans dat het
                  Agentschap (vroeger de RCD) toch even komt 3-hoeken?

Hiernaast zie ik nu al een toenname van het gebruik van andere frequentiebanden, daar wordt
                  het dus ook drukker, dus ook dat blijft oppassen.

Wanneer gaan ze die andere banden veilen

grtz

Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Originally posted by 4uss
                    Enkel binnen de white space/duplex center gap (o.a. 863-865 met maximaal 10mW vermogen). Heb tijdens een lezing van de PMSE al gezien dat de 800MHz band eigenlijk verloren is. Het zijn digitale diensten waardoor zoals al aangeven door speakertech elk 8MHz blok van begin tot einde dichtzit doordat meer kanalen in één multidublex zitten. Daarnaast geeft NesCio01 al aan dat het waarschijnlijk ook niet mag of het zal hooguit zijn als secundaire gebruiker waarbij je dan je spullen mag uitzetten als je de primaire gebruiker stort (als dat al mogelijk is tegen de zwaardere zenders).

Het probleem van de frequentieruimte lijkt beperkt want de telecomproviders krijgen niet de hele UHF TV-band. Onder de 790MHz blijft ruimte beschikbaar voor andere gebruikers. Het wordt daar wel druk dus is het de vraag of er (genoeg) ruimte voor ons zal zijn. Het betekent ook dat vrijwel alle huidige apparatuur onbruikbaar wordt want die werkt niet onder de 790MHz. Tenzij je de spullen laat ombouwen en dat is duur. Vervangen dan maar? Wat zou je moeten kopen? We weten niet wat de toekomst zal brengen. Het is heel goed mogelijk dat er nog meer frequentieruimte afgaat daar Google aast op de white space frequenties sinds 2008 om hier hun eigen digitale internetlijnen op te willen zetten. Shure, Sennheiser e.a. verzetten zicht hier (begrijpelijk) tegen maar gaan ze dat volhouden tegen de grote sommen geld waar dat soort bedrijven mee komen.

Zie ook de website van de PMSE
                    Last edited by vasco; 10-05-12, 15:56.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

of check: http://www.licht-geluid.nl/shop/t-te...equenties.aspx
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by moderator
                        Dat is een mooie tabel, maar de grensgebieden van Nederland wordt niet over gesproken. Ik zit in ZW Nederlad en mijn Sennheiser 3000 series in K41 zijn voorlopig volledig onbruikbaar.
                        De displays geven geen RF signaal aan, maar de audioaanduiding gaat volledig in overload en produceert een hevige ruis. Ook als de zenders aan staan, lijkt het allemaal OK, maar vijf meter vanaf de ontvanger is het al niet meer te gebruiken.

Speakertech

Comment

Working...