Vocoders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofke78
    • Jan 2005
    • 504

Vocoders

Hoi, is er hier iemand die ervaring heeft met vocoders? Zelf wil'k hem niet live gebruiken, maar in studio. Ik gebruik de TC Helicon Voicelive Rack, maar krijg het niet echt "mooi" klinken. Eigenlijk ben'k op zoek naar die echte studioklank voor backings en zo.

Alvast bedankt voor de respons.
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Vocoder:

afkorting voor VOiceCODER
    oorspronkelijk een idee bij bell labs om met electrische data meer spraak over een transatlantische kabel te kunnen smijten.
    maar die experimenten bleken useless doch een fijne effectdoos op te leveren.

apparaat met twee ingangen voor audio.
    allebei worden ze door een multiband filter gehaald.
    van het ene signaal (modulator) wordt dan per filterband een signaalsterkte bepaald.
    Het andere signaal (de carrier) word dan per band met vca's op dat volume gemirrored. Daarna wordt het hele zwikkie van dat signaal weer in elkaar gemixt.

Als je nu een stem met microfoon in de modulatoringang doet, en een breed synthesizerakkoord in de carrier. Dan zal het klinken alsof de synth "spreekt".
    bekend voorbeeld is "autobahn" van kraftwerk.
    Muzikaal gebruik geeft creatieve mogelijkheden om bijvoorbeeld de kickdrum met een aftak van de basgitaar te verminken. Wat, mits muzikaal leuk in context EN strak gespeeld, een zeer funky geheel op kan leveren. Enz enz.
    Helaas meestal voor saaie robotstemmen gebruikt. Qua geluid is een talkbox (die speaker met tuinslang voor bv framptons "show me the way") een geluidstechnisch betere en vele malen goedkopere oplossing.
    De beste waren van het onvolprezen synton. Een nederlands topmerk waar alle grootheden mee weglopen. En dus ter ziele is gegaan in een paar jaar...

een vocoder is dus typisch NIET het apparaat voor de functie die jij wilt
    __________________________________________________ ______________________

nu het goede nieuws
    die TC Helicon Voicelive rack die jij hebt is ook een harmonizer, pitchshifter en autotune doos plus alle effecten. Dus hij kan geweldig klinken.

slechte nieuws..... Omdat ie zo vreselijk veel kan. En omdat mensen heel gevoelig voor geluid van de menselijke stem zijn.... kun je in 80% van de gevallen meer verprutsen dan je goed doet.

Begin met
    1) koop een goede microfoon met plopkap.
    2) zorg dat de ruimte waar je staat vrij is van lelijke akoestiek en reflecties
    3) goede gain instelling voor je microfoon
    4) zet de EQ zodat ie bij de stem past
    5) pas de compressie aan zodat je exact de druk krijgt die de stem en het nummer past.

en ga dan pas verder met effecten.
    niet teveel!!!!
    Last edited by showband; 12-05-12, 23:31.
    lekker belangrijk!

Comment

• Tofke78
      • Jan 2005
      • 504

Originally posted by showband
      Vocoder:

afkorting voor VOiceCODER
      oorspronkelijk een idee bij bell labs om met electrische data meer spraak over een transatlantische kabel te kunnen smijten.
      maar die experimenten bleken useless doch een fijne effectdoos op te leveren.

apparaat met twee ingangen voor audio.
      allebei worden ze door een multiband filter gehaald.
      van het ene signaal (modulator) wordt dan per filterband een signaalsterkte bepaald.
      Het andere signaal (de carrier) word dan per band met vca's op dat volume gemirrored. Daarna wordt het hele zwikkie van dat signaal weer in elkaar gemixt.

Als je nu een stem met microfoon in de modulatoringang doet, en een breed synthesizerakkoord in de carrier. Dan zal het klinken alsof de synth "spreekt".
      bekend voorbeeld is "autobahn" van kraftwerk.
      Muzikaal gebruik geeft creatieve mogelijkheden om bijvoorbeeld de kickdrum met een aftak van de basgitaar te verminken. Wat, mits muzikaal leuk in context EN strak gespeeld, een zeer funky geheel op kan leveren. Enz enz.
      Helaas meestal voor saaie robotstemmen gebruikt. Qua geluid is een talkbox (die speaker met tuinslang voor bv framptons "show me the way") een geluidstechnisch betere en vele malen goedkopere oplossing.
      De beste waren van het onvolprezen synton. Een nederlands topmerk waar alle grootheden mee weglopen. En dus ter ziele is gegaan in een paar jaar...

een vocoder is dus typisch NIET het apparaat voor de functie die jij wilt
      __________________________________________________ ______________________

nu het goede nieuws
      die TC Helicon Voicelive rack die jij hebt is ook een harmonizer, pitchshifter en autotune doos plus alle effecten. Dus hij kan geweldig klinken.

slechte nieuws..... Omdat ie zo vreselijk veel kan. En omdat mensen heel gevoelig voor geluid van de menselijke stem zijn.... kun je in 80% van de gevallen meer verprutsen dan je goed doet.

Begin met
      1) koop een goede microfoon met plopkap.
      2) zorg dat de ruimte waar je staat vrij is van lelijke akoestiek en reflecties
      3) goede gain instelling voor je microfoon
      4) zet de EQ zodat ie bij de stem past
      5) pas de compressie aan zodat je exact de druk krijgt die de stem en het nummer past.

en ga dan pas verder met effecten.
      niet teveel!!!!

Bedankt voor de reactie. Lijken me inderdaad goeie tips.

Zelf gebruik ik een Sennheiser E945 en als compressor-limiter een Manley. Mix gebeurt op een klein Midasje.

Eigenlijk vroeg ik me af wat er in studio's gebruikt wordt zoals je in 80 % van de CDs hedendaags hoort.
      Last edited by Tofke78; 13-05-12, 19:09.

Comment

• stamgast
        • Feb 2010
        • 253

Je bedoelt auto-tune?

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

De Midas en de Manley zijn prima, dus als je de kwaliteit omhoog wilt halen zou ik eens naar een andere microfoon gaan kijken.
          Als die E945 bevalt, dan zou ik hem (voorlopig) zeker blijven gebruiken, maar vergelijk voor de grap eens met een (al dan niet grootmembraan) condensatormic. Want qua microfoon kan je in een studio alle kanten op, van een NT1-A van nog geen 200 euri tot vintage Neumann U47's die voor 10.000 dollar weggaan op het internet.

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Tofke78
            • Jan 2005
            • 504

Originally posted by stamgast
            Je bedoelt auto-tune?
            Eigenlijk bedoel ik vooral de toegevoegde koren en 2e / 3e stemmen. Ik vind dat je dit hoort dat ze niet echt zijn ingezongen door anderen, maar gewoon digitaal toegevoegd aan de basisstem. Toch vind ik ze steeds supergoed klinken. Dit wil ik dus ook doen.

Comment

• Tofke78
              • Jan 2005
              • 504

Originally posted by djspeakertje
              De Midas en de Manley zijn prima, dus als je de kwaliteit omhoog wilt halen zou ik eens naar een andere microfoon gaan kijken.
              Als die E945 bevalt, dan zou ik hem (voorlopig) zeker blijven gebruiken, maar vergelijk voor de grap eens met een (al dan niet grootmembraan) condensatormic. Want qua microfoon kan je in een studio alle kanten op, van een NT1-A van nog geen 200 euri tot vintage Neumann U47's die voor 10.000 dollar weggaan op het internet.

Daan
              Daar heb je wel gelijk in. Een E945 is niet bedoeld voor opname of studio. Ik ga eens rondkijken naar iets meer geschikter.

Bedankt voor de opmerking

Comment

• drummerke
                • Oct 2006
                • 432

vocoders zijn leuke tools, maar voor studio heb je toch ander materiaal. Ik zelf heb een voicetone synth van tc helicon, heb een aparte cleane uitgang en een FX uitgang, dat maakt het altijd mogelijk om nog een mix te maken op uw mixer.

Comment

• Tofke78
                  • Jan 2005
                  • 504

Originally posted by drummerke
                  vocoders zijn leuke tools, maar voor studio heb je toch ander materiaal. Ik zelf heb een voicetone synth van tc helicon, heb een aparte cleane uitgang en een FX uitgang, dat maakt het altijd mogelijk om nog een mix te maken op uw mixer.
                  Ik heb de Voicelive Rack van TC Helicon gekocht in de hoop dat dit ding zou zijn waarmee ik kon bereiken wat op CDs enzo terughoor. Ik heb deze via Send/Return aangesloten zodat ik steeds een nette eindmix kan maken.

Maar volgens mij ligt het gewoon allemaal aan de diegene die erin zingt :-)

Comment

• peterwagner
                    • Oct 2008
                    • 317

Originally posted by Tofke78
                    Eigenlijk bedoel ik vooral de toegevoegde koren en 2e / 3e stemmen. Ik vind dat je dit hoort dat ze niet echt zijn ingezongen door anderen, maar gewoon digitaal toegevoegd aan de basisstem. Toch vind ik ze steeds supergoed klinken. Dit wil ik dus ook doen.
                    In 99% van de nummers die je op de radio hoort zijn de 2de en 3de stemmen gewoon ingezongen. Maar meestal worden die zo platgecompressed dat ze bijna nep lijken.

Comment

• drummerke
                      • Oct 2006
                      • 432

of geresampeld uit de opname, voiceprocessors zijn leuk maar doen geen wonderen

Comment

• Tofke78
                        • Jan 2005
                        • 504

Originally posted by drummerke
                        of geresampeld uit de opname, voiceprocessors zijn leuk maar doen geen wonderen
                        De demo's die ik op internet hoorde van de VoiceLive Rack e.d. klonken toch wonderbaarlijk... Allicht waren dit allemaal pro zangers rn zangeressen en daardoor zal het altijd zo goed geklonken hebben. Het toestel reproduceert uiteindelijk wat je erin stopt. Is dit niet van een hoog niveau, zal hetgene wat eruit komt dat ook niet zijn. Het addertje onder het gras.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

allereerst als je harmony gegenereerde koortjes wil gebruiken.

genereer ze niet vanaf de lead. Laat minimaal een goede backing inzingen en werk daarvanaf.
                          De referentie voor de luisteraar zal daarmee losstaan van de goed hoorbare lead. En de artifacts dus ook.
                          Als je de luxe hebt, laat dan twee degelijke koorstemmen inzingen met bv een tenor en een sopraan en genereer daar de boel van af. Oftewel, hoe meer basis echt is, hoe groter en beter je een eindresultaat kan maken zonder op te vallen. Best logisch eigenlijk.

leads gebruiken meer vibrato, bends, twang, ademgeluid oftewel doen meestal meer "barokke" partijen. Soms zelfs om onzuiverheden te verbergen. En vooral (hoewel ze het altijd ontkennen) om zo veel mogelijk op hun amerikaanse voorbeeld te lijken. Natuurlijk zijn ze uniek maar toevallig lijkt het heel erg op mariah cary, huston, beoncee enz. En die doen nogal aan notenwatervallen waarbij een harmonizer direct opvalt.

omdat je in de studio tijd hebt, kan het nuttig zijn alle gegenereerde stemmen een voor een te laten maken en op losse sporen te zetten. Je kan dan losse processing loslaten en zeker als je de stemmen logisch met 3D-spaciering van convolutiongalmen in het stereobeeld plaatst. Van een en de zelfde virtuele "vocalbooth". En losse toonregeling en compressie inregelt (tailored aan de stem en niet de hele groep) dan helpt dat de illusie.

enz enz
                          het lijkt wel een vak...
                          Last edited by showband; 27-05-12, 08:31.
                          lekker belangrijk!

Comment

• Tofke78
                            • Jan 2005
                            • 504

Originally posted by showband
                            allereerst als je harmony gegenereerde koortjes wil gebruiken.

genereer ze niet vanaf de lead. Laat minimaal een goede backing inzingen en werk daarvanaf.
                            De referentie voor de luisteraar zal daarmee losstaan van de goed hoorbare lead. En de artifacts dus ook.
                            Als je de luxe hebt, laat dan twee degelijke koorstemmen inzingen met bv een tenor en een sopraan en genereer daar de boel van af. Oftewel, hoe meer basis echt is, hoe groter en beter je een eindresultaat kan maken zonder op te vallen. Best logisch eigenlijk.

leads gebruiken meer vibrato, bends, twang, ademgeluid oftewel doen meestal meer "barokke" partijen. Soms zelfs om onzuiverheden te verbergen. En vooral (hoewel ze het altijd ontkennen) om zo veel mogelijk op hun amerikaanse voorbeeld te lijken. Natuurlijk zijn ze uniek maar toevallig lijkt het heel erg op mariah cary, huston, beoncee enz. En die doen nogal aan notenwatervallen waarbij een harmonizer direct opvalt.

omdat je in de studio tijd hebt, kan het nuttig zijn alle gegenereerde stemmen een voor een te laten maken en op losse sporen te zetten. Je kan dan losse processing loslaten en zeker als je de stemmen logisch met 3D-spaciering van convolutiongalmen in het stereobeeld plaatst. Van een en de zelfde virtuele "vocalbooth". En losse toonregeling en compressie inregelt (tailored aan de stem en niet de hele groep) dan helpt dat de illusie.

enz enz
                            het lijkt wel een vak...

Beste meneer Showband

Bedank voor de professionele en goed gestructureerde uitleg. Ik heb dit onmiddellijk eens in de praktijk omgezet. Enfin niet zo uitgebreid, maar al begonnen met een pro sopraan backings te laten inzingen op een track apart en daarna dat ding erop losgelaten en bewerkt. Het resultaat was verbluffend :-)

Bedankt!

Comment

Working...