ervaringen met 01v96i ?
Collapse
X
-
-
Oh ja ??
De specs zeggen iets anders,
31-band graphic equalizers
Available on Main Outputs only
on topic,
Ik heb een aantal jaren met een O1v/96 gewerkt, en dat beviel toendertijd prima.
31 bands graphic heb ik nooit echt gemist omdat de ingebouwde eq op de outs gewoon prima voldoen.
Interface is mischien niet de handigste maar best werkbaar.
Als je niet blij bent met de klank van de preamps, kun je er altijd een externe aanhangen voor de kritische kanalen.
Had er zelf een Presones Digimax aanhangen en 2 extra buizen/solid state preamps op de line ingangen.
Als ik er nu een tegen zou komen in een zaaltje, zou ik er gerust weer een band mee mixen,
want als het publiek het 5 jaar geleden ok vondt klinken, zal dat nu toch echt niet anders zijn.Mixen is net als schilderen.
Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.Comment
-
Oh ja ??
De specs zeggen iets anders,
31-band graphic equalizers
Available on Main Outputs only
Als je niet blij bent met de klank van de preamps, kun je er altijd een externe aanhangen voor de kritische kanalen.
Had er zelf een Presones Digimax aanhangen en 2 extra buizen/solid state preamps op de line ingangen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
En je hebt ook echt alle 31 bandjes nodig (om een smilie te maken) waardoor je niet uit komt met parametrische EQ's natuurlijk. Ik kan ook nergens iets vinden over 31 bands EQ op meer dan alleen de L+R uitgangen maar frederic kent de tafel uiterst goed dus kom er maar in.Last edited by vasco; 22-05-12, 22:25.
Comment
-
Neen niet waar, met de laatste update heb je er 8. (4 dual GEQ)
Zie blz 20 http://www.presonus.com/media/downlo...3_addendum.pdf
Vanaf de volgende update binnenkort wordt Smaart toegevoegd bij Virtual Studiolive.
Idd ik ken ze goed, ik heb 2 studiolive 16/4/2 tafels die ik aan elkaar link.Last edited by frederic; 22-05-12, 23:21.Comment
-
Ik gebruik die niet om een smilie te maken, maar om hier en daar feedback frequenties op de monitors en in mindere mate op de front uit te schakelen.Comment
-
Ik denk dat je dan toch niet goed gekeken hebt! Iedereen die een 01V kent en met een half oog naar de Phonic kijkt, ziet meteen de overeenkomsten. Misschien een beetje erg PreSonus-geil?
Overigens speelt 'Merkengeilheid' bij gereedschap nog veel meer dan bij geluid! Wij maken bijvoorbeeld voor een hele grote Amerikaanse naam de impactdoppen. Leg die van ons er naast er vraag iedereen welke er beter is en je krijgt voor 95% hetzelfde antwoord: Die Amerikaanse. Terwijl ze allebei uit dezelfde productie komen. Onze reactie daarop: Wij maken zo'n slecht spul dat wij de ENIGSTE ter wereld zijn die (speciale) impactdoppen voor Caterpillar mogen maken!
Maar genoeg daarover...
Ik ken ook bandjes genoeg die zelf het geluid doen op een analoge tafel en die alleen op de master een 31-bander hebben zitten om het zaalgeluid mooi te krijgen. En dus HELEMAAL niks op de Auxen. En die mannen spelen 2-3 avonden per week zonder enig probleem.
Dus Frederic, waarom moet jij persé op elke uitgang een 31-bander hebben?Comment
-
De discussie over de kille, klinische en dode preamps op de 01V96 vind ik ook echt een dooddoener... Een dogma begonnen met de originele 01V... Er is gelukkig veel veranderd. In dagelijks gebruik zonder 1 op 1 te vergelijken met andere spullen heb je daar echt geen last van, bovendien moet je altijd oppassen met luistertests want je gehoor went aan (en is dol op) kleuring, iedereen die te lang aan dezelfde mix gewerkt heeft onder tijdsdruk kent dat wel. Een dag later klinkt het toch heel anders dan om 5 uur 's nachts na een hele dag afmixen...
IMHO is de 01V96 in gebruik, omvang en prijscategorie perfect voor kleine verhuringen, tours met vaste gezelschappen, presentaties etc. etc. Ik zou er U2 ook niet mee afmixen maar daar is het het gereedschap ook niet voor. Met de 01V96(v2) kan ik (en ik neem aan elke regelmatige gebruiker) lezen en schrijven en blind snel schakelen live tussen master, aux en kanalen, dus het argument dat je teveel submenu's hebt valt af als je er zelf één hebt.
Over de Presonus heb ik ook meerdere negatieve reviews gelezen, vooral in de VS dan, dat ze midden in een show *PLOP* deden of dat ze in een rebootloop vast blijven zitten. De 01V96 is het tijdperk van kinderziektes al redelijk lang ontgroeid.Comment
-
Ik denk dat je dan toch niet goed gekeken hebt! Iedereen die een 01V kent en met een half oog naar de Phonic kijkt, ziet meteen de overeenkomsten. Misschien een beetje erg PreSonus-geil?
Kan je verzekeren dat er geen drol verschil in de kwaliteit zit. Maar omdat te bewijzen heb ik een duurtest nodig onder lab-omstandigheden en die zijn erg duur! Daarbij: Je hoeft een kniptang maar 1x verkeerd te gebruiken om 'm voorgoed te verzieken. Misschien met die Gedore van jou gebeurd?
Overigens speelt 'Merkengeilheid' bij gereedschap nog veel meer dan bij geluid! Wij maken bijvoorbeeld voor een hele grote Amerikaanse naam de impactdoppen. Leg die van ons er naast er vraag iedereen welke er beter is en je krijgt voor 95% hetzelfde antwoord: Die Amerikaanse. Terwijl ze allebei uit dezelfde productie komen. Onze reactie daarop: Wij maken zo'n slecht spul dat wij de ENIGSTE ter wereld zijn die (speciale) impactdoppen voor Caterpillar mogen maken!
Maar genoeg daarover...
Als je weet wat je doet en je zaken fatsoenlijk voor elkaar hebt, heb je niet op elke output 'n 31-bander nodig. Ik ken mensen die al jaren ALLES met een 01V gedaan hebben en die heb ik NOG NOOIT horen klagen over het feit dat ze geen 31-bander op de Auxen hadden. En ja, de monitor mix was op alle vlakken meer dan voor elkaar en leverde ook geen fluiters op!
Ik ken ook bandjes genoeg die zelf het geluid doen op een analoge tafel en die alleen op de master een 31-bander hebben zitten om het zaalgeluid mooi te krijgen. En dus HELEMAAL niks op de Auxen. En die mannen spelen 2-3 avonden per week zonder enig probleem.
Dus Frederic, waarom moet jij persé op elke uitgang een 31-bander hebben?
En denk je dat die 31 band dan een maanlandschap wordt of zo? Juist op 2 a 3 probleemfrequentisch een tikje terug trekken.Comment
-
Zijn er overigens 01V96i-gebruikers die de tafel als geluidskaart gebruiken? Ik ben erg benieuwd of ik via USB direct met Qlab mijn geluid weg kan sturen. Dat scheelt weer een geluidskaart tussen de laptop en tafel.
Ik haal trouwens prima feedback weg met notching op de 01V96. Alhoewel ik eigenlijk nooit feedback hoef weg te halen (ik gebruik hem immers niet voor veel te hard gemixte bandjes) maar resonantiefrequenties van het huis op te lossen. Voorts hoef ik nauwelijks te EQen op de mics e.d. (gebruik veelal DPA en andere mics die uit de doos al goed klinken) dus kan ik eventueel, mocht ik aan de Master EQ niet genoeg hebben, ook nog notchen op een spoor als er alsnog nare resonantiefrequenties overblijven. Mocht dat nog niet genoeg zijn dan stuur je je mics naar de matrix die je vervolgens ook weer apart kan EQen. Met 3 parametrische EQ-stacks kom je echt een heel eind.
Ergo:
MIC (EQ) -> MATRIX (EQ) -> MASTER (EQ).
Zo heb ik ook in een bepaalde scene een microfoon anders geroute om hem in een bepaalde scene als een telefoon te filteren, zonder dat de EQ van het kanaal veranderd wordt (recall save). Allemaal geen enkel probleem met de 01V96.Comment
-
Het blijkt dat een 01V96 of vul-hier-een-willekeurige-mixer-in met 4 bands parametrisch op auxen voldoende is en kan de discussie 31 banden op alle auxen hier verder stoppen lijkt mij omdat het blijkbaar toch niet nodig is. Andere merken mixers voldoen prima aan de behoefte gezien je eigen relaas.
Comment
-
PEQ vind ik teveel wegsnijden als het over feedback elimineren gaat. Zelfs als je de Q factor op zijn smalst zet.
Natuurlijk gebruik ik dit niet altijd op alle outputs,
maar een digitale tafel de dag van vandaag moet wel alles in huis hebben om een complete analoge foh setup te vervangen door 1 toestel. (vind ik)Comment
-
Als Yamaha z'n werk goed had gedaan, dan had dit de opvolger van de O1V geweest:
De Phonic Summit. Ik kom 'm in het wild zeer weinig tegen en heb ook geen idee hoe ze het doen maar het lijkt mij een stuk fijner werken dan een 01V...
BTW: Degene die ervaringen heeft met de Summit: Ik hoor het graag!
Hij reageert erg traag op comando's.
en is te duur voor wat ie levert. 1700euro voor inderdaad een ripoff van een verouderde yamahamixer.
terwijl behringer dat kunstje tig jaar geleden al voor minder dan 1000euro kon...
eenPresonus StudioLive 16.0.2 draait rondjes om dit ding voor minder geld.lekker belangrijk!Comment
-
En daarom de vraag van Outline, waarom heb jij nu 31-banders nodig op auxen en vind jij dat iedere mixer dat maar moet hebben op alle uitgangen.
Het blijkt dat een 01V96 of vul-hier-een-willekeurige-mixer-in met 4 bands parametrisch op auxen voldoende is en kan de discussie 31 banden op alle auxen hier verder stoppen lijkt mij omdat het blijkbaar toch niet nodig is. Andere merken mixers voldoen prima aan de behoefte gezien je eigen relaas.
Natuurlijk kun je met een 4 bands parametrische EQ ook prima feedback onderdrukken maar als je jarenlang gewend bent om dit met een 31 bands EQ te doen dan is het wel zo prettig als die er op zitten.
Als ik hier zo terug lees; een prima ding, je moet alleen wel ff andere pre-amps gebruiken, het schermpje en de interface is wennen, het ontbreken van de 31 bands EQ's is geen bezwaar, enzovoort. Blijft voor mij een verouderd concept wat simpelweg op geen enkel vlak meer mee kan komen met de huidige generatie digitale mixers. Dat wil alleen niet zeggen dat hij niet meer bruikbaar zou zijn.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Als je zo gaat beginnen kun je je ook afvragen waarom je een gate of een compressor nodig hebt.
Natuurlijk kun je met een 4 bands parametrische EQ ook prima feedback onderdrukken maar als je jarenlang gewend bent om dit met een 31 bands EQ te doen dan is het wel zo prettig als die er op zitten.
Als ik hier zo terug lees; een prima ding, je moet alleen wel ff andere pre-amps gebruiken, het schermpje en de interface is wennen, het ontbreken van de 31 bands EQ's is geen bezwaar, enzovoort. Blijft voor mij een verouderd concept wat simpelweg op geen enkel vlak meer mee kan komen met de huidige generatie digitale mixers. Dat wil alleen niet zeggen dat hij niet meer bruikbaar zou zijn.Comment
Comment