ervaringen met 01v96i ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Originally posted by MusicXtra
    Natuurlijk kun je met een 4 bands parametrische EQ ook prima feedback onderdrukken maar als je jarenlang gewend bent om dit met een 31 bands EQ te doen dan is het wel zo prettig als die er op zitten.
    Begrijp het helemaal maar het lijkt ondertussen wel alsof het zonder niet kan. Ik haak hier alleen in op het zo genoemde gemis terwijl feedback bestrijden prima kan met PEQ op auxen.

Er zijn mixers meer van deze tijd dan een 01V96i en niet alleen om de pre-amps. Ik persoonlijk vind het erg prettig dat faders automatisch mee gaan bij het selecteren van een andere layer en dat is ook gemakzucht en gewenning. Dit heeft een bepaald merk weer niet, het is daarom niet een slechte mixer in mijn ogen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

De Presonus is duidelijk een budget mixer, je ziet aan alles dat er alles aan gedaan is om de prijs zo laag mogelijk te houden.
      De Yamaha is uit een andere prijsklasse, op zich dus een compliment voor Presonus dat deze vergeleken wordt met de O1V.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• KlankOntwerp
        • Jun 2008
        • 130

Ze zitten in dezelfde prijsklasse dus ik vind de vergelijking niet raar. Beiden zijn voor €2200,- incl BTW te koop.

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Originally posted by KlankOntwerp
          De discussie over de kille, klinische en dode preamps op de 01V96 vind ik ook echt een dooddoener... Een dogma begonnen met de originele 01V... Er is gelukkig veel veranderd.
          Vind jij misschien. De 96 en VCM klinken nog steeds hetzelfde als de originele: Kaal en kill. Dat zal bij de i-versie dan ook echt niet anders zijn...

In dagelijks gebruik zonder 1 op 1 te vergelijken met andere spullen heb je daar echt geen last van(...)
          Daar heb je gelijk in: Het valt pas echt op als je gaat vergelijken. Hetzelfde voor de vaak bekritiseerde AD's voor ADAT. Je hoort het verschil tussen een Behringer en een (bijv) PreSonus pas als je ze 1 op 1 vergelijkt.

Ik vind het ook altijd mooi om iedereen hier zijn mening te zien verkondigen en dat het verschil zo duidelijk hoorbaar is terwijl ze het IRL (dus als gast bij een concert oid) pas horen NADAT ze hebben gezien wat er aan apparatuur staat. Daarvoor komt NIEMAND verder dan een algemene mening over de mix en het totaal en niet over de bv. dun klinkende kick. Die opmerking komt pas als ze gezien hebben dat die kick door een ADA8000 binnen komt. Daarvoor was het allemaal prima...

IMHO is de 01V96 in gebruik, omvang en prijscategorie perfect voor kleine verhuringen, tours met vaste gezelschappen, presentaties etc. etc. Ik zou er U2 ook niet mee afmixen maar daar is het het gereedschap ook niet voor.
          +1. Voor de kleinere dingen perfect. Voor alles meer dan een kanaal of 24/2 layers met ingangen of uitgebreide monitormixen zou ik serieus wat anders nemen. Je maakt het je alleen maar onnodig moeilijk op die manier. Andere optie is natuurlijk 2 aan elkaar hangen. Maar da's ook zo'n set-up waar ik mij altijd bij achter mijn oren krab. Voor hetzelfde geld heb je ook een GLD oid...

Originally posted by frederic
          Nog eens, niet om het geluid mooi te krijgen, maar om feedback uit te schalen.
          En denk je dat die 31 band dan een maanlandschap wordt of zo? Juist op 2 a 3 probleemfrequentisch een tikje terug trekken.
          Juist die paar frequenties kun je ook zonder problemen met een PEQ doen. Spreek uit ervaring.

Ik haal trouwens prima feedback weg met notching op de 01V96. Alhoewel ik eigenlijk nooit feedback hoef weg te halen (ik gebruik hem immers niet voor veel te hard gemixte bandjes) maar resonantiefrequenties van het huis op te lossen.
          Wederom iemand die bevestigd dat je niet persé een 31-bands nodig hebt.

Voorts hoef ik nauwelijks te EQen op de mics e.d. (gebruik veelal DPA en andere mics die uit de doos al goed klinken) dus kan ik eventueel, mocht ik aan de Master EQ niet genoeg hebben, ook nog notchen op een spoor als er alsnog nare resonantiefrequenties overblijven.
          Zoals vaker gezegd: Goed gereedschap is het halve werk.

Originally posted by vasco
          En daarom de vraag van Outline, waarom heb jij nu 31-banders nodig op auxen en vind jij dat iedere mixer dat maar moet hebben op alle uitgangen.

Het blijkt dat een 01V96 of vul-hier-een-willekeurige-mixer-in met 4 bands parametrisch op auxen voldoende is en kan de discussie 31 banden op alle auxen hier verder stoppen lijkt mij omdat het blijkbaar toch niet nodig is. Andere merken mixers voldoen prima aan de behoefte gezien je eigen relaas.
          Ter herhaling.

PEQ vind ik teveel wegsnijden als het over feedback elimineren gaat. Zelfs als je de Q factor op zijn smalst zet.
          En wat is de Q van je 31-bander?

Natuurlijk gebruik ik dit niet altijd op alle outputs, maar een digitale tafel de dag van vandaag moet wel alles in huis hebben om een complete analoge foh setup te vervangen door 1 toestel. (vind ik)
          Het is leuk om alles in 1 doosje te hebben, maar als dat doosje tijdens een klus kapot gaat.... Soms is het echt niet zo erg om wat (minimaal) los spul in een rackje te hebben. Even wat ompluggen en de goedkope Behringer ervoor en je kunt weer verder!

Originally posted by showband
          Ik heb hem (Phonic Summit) mogen proberen in oefenruimtegebruik.
          Hij reageert erg traag op comando's.

en is te duur voor wat ie levert. 1700euro voor inderdaad een ripoff van een verouderde yamahamixer.
          terwijl behringer dat kunstje tig jaar geleden al voor minder dan 1000euro kon...

eenPresonus StudioLive 16.0.2 draait rondjes om dit ding voor minder geld.
          Jammer. Want als Phonic dat goed gedaan had, hadden ze zeker goud in handen kunnen hebben! Helaas helpen het gewicht en die losse voeding ook absoluut niet mee om de Phonic nog iets van een X-factor te geven...

Als je zo gaat beginnen kun je je ook afvragen waarom je een gate of een compressor nodig hebt.
          Natuurlijk kun je met een 4 bands parametrische EQ ook prima feedback onderdrukken maar als je jarenlang gewend bent om dit met een 31 bands EQ te doen dan is het wel zo prettig als die er op zitten.
          Wat je zegt: Gewenning! Als je er al jaren mee werkt, wil je waarschijnlijk niet anders meer. Maar dat wil niet zeggen dat het ook echt noodzakelijk is. Met nog de kleine kanttekening dat het ook wel een beetje afhankelijk is in welk circuit je zit. Hoe harder het podiumgeluid, des te eerder je aan die 31-bander toe bent...

Als ik hier zo terug lees; een prima ding, je moet alleen wel ff andere pre-amps gebruiken, het schermpje en de interface is wennen, het ontbreken van de 31 bands EQ's is geen bezwaar, enzovoort. Blijft voor mij een verouderd concept wat simpelweg op geen enkel vlak meer mee kan komen met de huidige generatie digitale mixers. Dat wil alleen niet zeggen dat hij niet meer bruikbaar zou zijn.
          Je somt het perfect op!

Begrijp het helemaal maar het lijkt ondertussen wel alsof het zonder niet kan. Ik haak hier alleen in op het zo genoemde gemis terwijl feedback bestrijden prima kan met PEQ op auxen.
          En weer iemand die hezelfde zegt.... Niet om mijn punt te maken, maar puur om aan te geven dat er veel meer mensen zijn die het ontbreken van een 31-bander op de Auxen niet een dealbreaker vinden.

In mijn eigen privérackje had ik destijds een PA12 met 4-bands PEQ per kanaal en een 2x15-bands Rane. Bij geen 1 klus die ik gedaan heb met dat rackje heb ik het gevoel gehad dat ik te weinig keuze of ruimte in mijn EQ had.

Er zijn mixers meer van deze tijd dan een 01V96i en niet alleen om de pre-amps. Ik persoonlijk vind het erg prettig dat faders automatisch mee gaan bij het selecteren van een andere layer en dat is ook gemakzucht en gewenning. Dit heeft een bepaald merk weer niet, het is daarom niet een slechte mixer in mijn ogen.
          Wat al vaker is gezegd: Voor bepaalde klussen een topper, voor andere klussen een drama. Afhankelijk van je noden en zolang je maar heel goed weet wat je er wel en niet mee kan het dus een perfecte tafel zijn.
          Last edited by Outline; 23-05-12, 22:51.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

PEQ vind ik teveel wegsnijden als het over feedback elimineren gaat. Zelfs als je de Q factor op zijn smalst zet.
            Originally posted by Outline
            En wat is de Q van je 31-bander?
            Zijn stelling begreep ik ook niet.
            Smalste Q is 10 bij PEQ van 01V96 en smalste Q is 4 bij PEQ van StudioLive.

In het geval van de StudioLive kan ik mij voorstellen dat je liever een GEQ insert op de monitoren omdat de Q 4.318 (opgave Presonus zelf) is en daarom minder wegsnijd dan met de PEQ. Met andere mixers heb je wel degelijk smallere Q's op de PEQ zoals je ziet bij o.a. Yamaha.
            Last edited by vasco; 31-05-12, 08:28.

Comment

• Trooper
              • Aug 2006
              • 90

ik beschouw mijzelf niet als de meest ervaren super geluidsmixer, maar ik ben alvast zeer tevreden over de 01v96,
              voor de kleinere optredens (tot 300man) en coverbandjes is dit een zeer goede oplossing voor mij qua prijs/kwaliteit en efficientie.
              in mijn compact rackje zit de mixer, 1 cd speler 1unit, 1 ADDA8000 en 1 Alesis DEQ830 (= 8 x 32bands EQ = 6xmonitors +2 L/R)
              allemaal in een stolp case, waarop de mixer uiteindelijk terecht komt en zo heb ik alles bij de hand en gebruik ik maar 1m² voor regie/PA

ja, een digitale snake zou comfortabel zijn , maar mijn 24/8 multi doet het nog perfect en kost geen 2500euro.

de gasttechniekers die op mijn tafeltje werkten , en die de tafel nog niet kenden, waren na het optreden toch tevreden van de
              mogelijkheden en compact gebruik. Van zodra ze tijdens live optredens gewend worden met de master en aux layers gaat het vrij vlot.
              Voor de iets meer specifieke commando's moet je de tafel wel beetje kennen, maar dat is zo bij elke tafel.

showtjes opslaan, EQ settings op de DEQ opslaan, .... oproepen en goo ! !!
              een wifi router in de kist en laptop met touchscreen op een stand bovenop de mixer en daar de studiomanager op draaien voor meer details
              te zien ivm compressor - effecten - .....
              Tijdens setup met de laptop naar podium scheelt heel veel om en weer geloop naar de tafel.
              Luisteren en bijsturen gelijk waar in de zaal met de laptop in de hand.
              Last edited by Trooper; 15-06-12, 23:37.

Comment

• RobertK
                • Jun 2012
                • 82

Waarom lees ik hier niets over de bedroevende klank van een 01v?
                Ik heb er helaas mee moeten werken (tijdens een tour geswitched van Soundcraft GB naar 01V96i, lang verhaal) en ik vond het een ronduit beroerde tafel qua klank!
                Daarnaast waardeloze interne compressie, FX klinken ook niet spectaculair...

Qua gebruik heb ik niets te klagen, red me wel op meeste tafels (blijft een geluidstafel, alleen prefereer ik toch analoog).

Ik was meer onder de indruk over de soundcraft SI compact!

Even geen slap gelul over wel of geen digitale multi's, cijfertjes, extra kaartjes, etc..
                uiteindelijk gaat het om de sound!
                En die is digitaal ver te zoeken..... (2 uitzonderingen daargelaten)

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Sorry, maar hier hebben wel degelijk verschillende mensen gereageerd over de povere preamps van de 01v.
                  Maar je gaat ook een brug te ver als je stelt dat die ver te zoeken is "in digitaal".
                  En het zijn wel meer dan 2 uitzonderingen.

Comment

Working...