LK37 (Link) multikabel NL'se standaard, uitvoeringsmogelijkheden & ervaringen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

LK37 (Link) multikabel NL'se standaard, uitvoeringsmogelijkheden & ervaringen

Beste collegas,

Vandaag een leuk d&b testdagje met MarkRombouts gehad en gelijk zijn GLD rackje bewonderd. Nu ben ik een Roland gebruiker en was met name gecharmeerd van zijn LK37 multiconnector setup in dit rack.

Nu ben ik zelf al enige tijd bezig met een viertal offertes voor flink wat LK37 (Link) bekabeling, stageboxen, fan outs, etc.

Nu hoorde ik vandaag van Mark dat er in NL naast de standaard LK37 pinset ook zoiets 'Oost Brabants' is als een 'Purple' norm. Of moet ik dan APR norm zeggen?

Wie kan daar meer over vertellen en waar zou ik tabellen kunnen vinden zodat ik die eventueel door kan sturen naar de fabrikant? Wat is de meerwaarde en waarom zou ik me juist wel of niet conformeren aan die norm?

Dan zit ik nog in dubio over het volgende met betrekking tot de bekabelingsconnectors (en daarmee dus ook met die van de chassisdelen)

Wat is het meest gebruikt, meest praktisch, standaard of...? Standaard krijg ik overal Female <-> Female kabels aangeboden. Verlengen doe je dan met een Male <-> Female kabel of met identieke kabel en een LK37 koppelbus.

Voordeel; je hoeft niet na te denken hoe je de kabel legt; beide zijdes hebben een vrouwtje.
    Nadeel; voor verlengen moet je speciale kabels meenemen of koppelbussen

De voor en nadelen van een Female <-> Male kabel zijn de volgende:

Voordeel; altijd te verlengen met identieke kabels (kabeldeel Male past in Female)
    Nadeel; male connectoren aan de kabel raken zonder deksel sneller beschadigd. Lijkt geen standaard te zijn.

Wat ik wel weet is dat de Stageboxen een Male connector hebben (dit kom ik overal tegen), de oude Socapex norm/bekabeling is ook gebaseerd op vrouwtje, vrouwtje kabel en mannetjes chassisdelen.

Wat te doen? Tips, ervaringen e.d. zijn welkom!
    d&b Audiotechnik
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Enige waar ik bekend mee ben is female LK37 als ingang op het rack, en dan kabels met male-female connectoren.
    Stagebox ingang (uitgang eigenlijk ) is dan dus een male LK37. Een doorlus (female) op de stagebox is natuurlijk wel erg prettig.

Momenteel ben ik ook bezig om een LK37 kabelsysteem in gebruik te nemen, en dit zal volgens bovenstaande plan gebeuren.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

Originally posted by hugovanmeijeren
      Enige waar ik bekend mee ben is female LK37 als ingang op het rack, en dan kabels met male-female connectoren.
      Stagebox ingang (uitgang eigenlijk ) is dan dus een male LK37. Een doorlus (female) op de stagebox is natuurlijk wel erg prettig.

Momenteel ben ik ook bezig om een LK37 kabelsysteem in gebruik te nemen, en dit zal volgens bovenstaande plan gebeuren.

Groeten Hugo
      Dank voor de reactie Hugo! Ik denk erover om het inderdaad ook zo te doen; hier zijn de offertes nu dan ook al op gebaseerd. Welke norm gebruik jij of laat je maken?
      d&b Audiotechnik

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Stagelight/SL in Den Bosch werkt ook met LK37. Misschien dat je even kan navragen hoe zij het gebruiken? Even vragen naar Marcel (van de verkoop/TD) of Ben (van de verhuur). Of naar de grote baas, Jacco.

Als je aangeeft wat je plannen zijn, zijn ze vast behulpzaam. Daarbij: Zij werken ook met D&B en het is ook voor hen handig als jullie op meerdere vlakken compatibel zijn (=makkelijker om bij te huren)

BTW: Niet vergeten om te vragen naar het LK19-verhaal wat ze hebben om hun D&B aan te sturen (dus: versterker > speaker). Misschien dat je daar ook nog wat aan hebt.

Succes!
        Last edited by Outline; 23-05-12, 02:26.

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Kijk vooral om je heen: wat doen de verhuurders bij jou in de buurt?

AFR heeft in de audiohoek (wat betreft LK37/Soca en Harting, LV weet ik even niet zeker) de bekabeling female - female uitgevoerd waarbij de chassisdelen dus male zijn. Verlengen zijn ongetwijfeld LK37 male - male koppelbussen voor, maar meestal is dat niet nodig als je de juiste lengtes meeneemt en/of gebruik maakt van inputblokken met een doorlus (voor podiummulti's).
          Grote voordeel is inderdaad de kwetsbaarheid van de male delen. Op je blokken kun je makkelijk het beschermdopje vastzetten en steeds terugplaatsen als het nodig is, maar op je kabels trek je dat dopje er binnen no-time af omdat het achter een podiumpoot blijft hangen bijvoorbeeld.
          Ook het neergooien zonder op de connectors te letten is wel fijn.

Purple heeft dit in ieder geval qua harting weer anders, die maken veel gebruik van Male - Female kabels, waarbij de mixer een female chassisdeel heeft. Ik vind het maar onhandig en heb ook wel al eens meegemaakt dat er een male kabeldeel beschadigd was. Gevolg: bandje kon geen eigen monitormixer (met 7 stereo in-ears voorgeprogd) gebruiken... jammer joh!
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Originally posted by MusicSupport
            Welke norm gebruik jij of laat je maken?
            Ik ga het systeem zelf maken. Op internet vond ik het volgende aansluitschema: http://www.lkconnectors.info/lk_audio_wiring.htm#12ch

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• rayoflight
              • Aug 2010
              • 11

Hallo Allemaal.

Ik heb een hele tijd bij Purple gewerkt en heel veel lk infrastructuur gemaakt. o.a de stageboxen, spinners
              input blokken en natuurlijk de LK 37 multi. Het schema is redelijk makkelijk.
              Je begint bij pin 1 en werkt zo naar binnen toe dus heel simpel uitgelegt :
              1 = ader 1 heet
              2 = ader 1 massa
              3 = ader 1 koud
              4 = ader 2 heet

enzo verder.

het is aan te raden om ook de doppen bij de connectors te kopen want die voorkomen dat de connector
              door vallen "vierkant" worden.

Idd hanteerden we bij Purple het male-female systeem, dan is oplengen lekker makkelijk.

Vragen ? ik lees t wel.

Gr Ray of Light
              bij 120KW stop ik meestal !!!

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

He Muss, doe me even een prive bericht dan laat ik zien hoe het bij ons zit. En wij zitten erg dichtbij jullie Ook met D&B!

Grtz
                There is no substitute for imagination

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Hoi,

Ik gebruik dan geen LK 37, wel LK13, LK25 en LK85.
                  Voor m'n FX rack heb ik de interne bekabeling in het rack
                  en bij de tafel zelf ontworpen.
                  Voor multi en verlopen heb ik me gehouden aan het schema van LK.

Hoezeer het aan te raden is, om je heen te kijken, vind ik er toch
                  ook wel wat voor te zeggen dat van je multi, de stroomzijde altijd female is,
                  wat dan voor mij resulteert in kabels male / female.

Wat voor het stageblock uitgang is, is voor de fantoom
                  de ingang.

Verder kreeg ik ooit een montagetip, die mij altijd goed bevallen
                  is, mede omdat ik niet de LK tang gebruik:
                  Als ik de goldcontacts in de connector ga inprikken, dan verwarm
                  ik het rubber eerst met een föhn.

Verder zit er idd verschil in het schema van LK en het schema dat
                  rayoflight noteert.

grtz

Nes

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Ik weet dat ampco, hof en andere gebrukers de kabels female-female gebruiken. Penbezetting moet ik je schuldig blijven.
                    Voor beide systemen is iets te zeggen. Voor mij zou belangrijk zijn of ik de systemen ga verhuren en of inhuren.
                    Ga binnenkort zelf ook mijn multisysteem aanpassen, ik heb een stageblok met socapex gekocht die gebaseerd is op male-female kabels. Dit ga ik in eerste instantie, ivm kosten, zo laten en wellicht als er vraag naar is aanpassen naar de andere standaard.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Wat is het leven toch fijn met al die verschillende normen! Wat ik niet begrijp, is waarom iedereen steeds weer het wiel opnieuw wil uitvinden. Daar maak je het jezelf toch onnodig moeilijk mee, op alle vlakken? Maar goed.

Belangrijkste vraag: Is onze Topicstarter ondertussen al weer wat wijzer? Want qua norm wordt het uiteindelijk toch de een of de ander waarbij er echt wel momenten zullen zijn dat je heel graag zou willen dat je de andere norm gekozen had! Maar je kan natuurlijk altijd verloopjes maken...

Ik raad je aan om te kijken naar wat de bedrijven gebruiken waar je mee samen werkt of mee wil samen werken. Dat levert uiteindelijk het meeste rendement op. Voor de andere normen: Verloopjes!

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by Outline
                        Wat is het leven toch fijn met al die verschillende normen! Wat ik niet begrijp, is waarom iedereen steeds weer het wiel opnieuw wil uitvinden. Daar maak je het jezelf toch onnodig moeilijk mee, op alle vlakken? Maar goed.

Belangrijkste vraag: Is onze Topicstarter ondertussen al weer wat wijzer? Want qua norm wordt het uiteindelijk toch de een of de ander waarbij er echt wel momenten zullen zijn dat je heel graag zou willen dat je de andere norm gekozen had! Maar je kan natuurlijk altijd verloopjes maken...

Ik raad je aan om te kijken naar wat de bedrijven gebruiken waar je mee samen werkt of mee wil samen werken. Dat levert uiteindelijk het meeste rendement op. Voor de andere normen: Verloopjes!
                        Ha die Richard, leuk om je weer terug te zien hier.

Ik ben zeker wat wijzer maar ook wat gekker. De 'Oost Brabantse' hoek is geen verhuurmarkt voor ons. APR via, via dan weer wel....

Dat er geen standaard is begrijp ik ook niet. Ik ga de inputs die ik hier krijg goed filteren en een wijs besluit maken!

Verloopjes doen wonderen maar niet op het moment dat ze bellen en vragen of ze kunnen tappen uit het stagerack met de verkeerde LK connector. Dan kun je altijd nog hard uit op XLR via een eigen splitrack.
                        d&b Audiotechnik

Comment

• stamgast
                          • Feb 2010
                          • 253

Kwam laatst bij een theater waar ze zeiden dat we de interne bekabeling konden gebruiken, aansluiting zat bij het laaddock, ideaal dus.
                          Bleek dat ze bij het bestellen van connectoren (bij de bouw van dat theater) geen rekening hadden gehouden met het feit dat broadcasters Socapex 12-parig gebruiken in plaats van LK37...
                          Ik kom Ampco regelmatig tegen met Soca.

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

Ik meende dat dit compatible is? Niet dus?
                            Snel even gekeken en inderdaad niet compatible. Heb zelf socapex net als Ampco en HOF waar ik het in mijn vorige post over had.
                            Last edited by jans; 24-05-12, 13:45.
                            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MusicSupport
                              • Feb 2006
                              • 1016

Originally posted by jans
                              Ik meende dat dit compatible is? Niet dus?
                              Snel even gekeken en inderdaad niet compatible. Heb zelf socapex net als Ampco en HOF waar ik het in mijn vorige post over had.
                              Klopt: Socapex is niet uitwisselbaar met LK (het past niet 1 op 1 op elkaar). Daarvoor moet je een verloopje in elkaar klussen.

Nadeel van Socapex is dat je bij penbreuk de hele connector moet vervangen en bij LK kun je een nieuwe pen steken. Volgens mij voldoet LK wel weer aan de nieuwere MIL spec eisen en het 'verouderde' Socapex niet.
                              d&b Audiotechnik

Comment

Working...