Specifieke vragen m.b.t. afstelling installatie van nachtclub (1500 man)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik begrijp in het hele verhaal alleen niet waarom je op de processor alle outputs op 0 dB wilt gaan zetten en vervolgens op je versterkers de levels in gaat stellen.
    Die levels moeten echt op 1 dB nauwkeurig ingesteld worden en dat is op de versterkers praktisch niet haalbaar, daarbij is het maar zo gebeurd dat je een hoog driver overbelast als er iemand even aan de knoppen zit.
    En, wanneer er iemand aan heeft gezeten is het nogal lastig om de oude setting terug te vinden.
    Als ik in mijn auto rij regel ik de snelheid met mijn gaspedaal en niet door mijn rem steeds iets ingedrukt te houden, dat is ongeveer wat hier nu gebeurd.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MatthijsNL
      • Oct 2008
      • 49

Mannen jullie hebt helemaal gelijk, ik kwam er net ook al achter, de amps staan weer allemaal vol open.
      In de 1e plaats om de reden die van het niet nauwkeurig genoeg zijn van die gain-knopjes, en ten 2e omdat ik over 22 verster-kanalen beschik, die ik dan stuk voor stuk zou moeten instellen.
      Daar komt nog bij dat de kanalen niet op de meest voor de hand liggende volgorde op de versterkers zitten (mocht er een amp uitvallen valt er niet meteen een hele x-over groep weg).
      Afregelen op de processor is inderdaad veel handiger.

't Is in ieder geval allemaal uitstekend gelukt, de installatie is lekker stabiel en klinkt best goed.
      Nog niet kippenvel-goed, gewoon goed.
      De baas was zo enthousiast dat ik een goeie equalizer mag gaan kopen.

Hier wil ik alleen nog heel even mee wachten, eerst wil ik met de kantelfrequenties van de processors aan de slag, die van de subs moet omlaag.
      Een lekkere kick, zonder whoe whoe whoe, daar wil ik naar toe.
      Wat de kantelfrequentie nu is weet ik niet, moet ik eerst de gebruiksaanwijzing van de processors voor gaan lezen, maar ik schat dat hij op 125Hz staat, misschien nog wel hoger.

Het type sound-processor is trouwens de XILCA DCP-3060, ik heb me verder nog niet verdiept in dat ding, maar dat ga ik zeker nog doen.

Waar ik nog niet helemaal uit ben is die protector:
      Die houd het niveau eigenlijk niet exact op de grenswaarde, al merk ik het effect wel.
      Zou het zo kunnen zijn dat hij alleen de frequentie's die te hard gaan dempt?

@djspeakertje: Dat van die monitors begrijp ik wel, maar toch bedankt voor de tip.
      Op de MIDAS is alles te routen d.m.v. knopjes.
      Monitors over de MIDAS is nog niet gebeurt, dat komt nog.
      @RenevanH: Ik zou gewoon de master faders van de Midas gebruiken om het uiteindelijk volume te bepalen, en die niet boven de 0dB uit te laten komen. Op die manier houd je de verhoudingen gelijk. Mocht je zitten met verschillende zones enzo, dan kun je (uitgaande van een Midas Venice eindtafel) een of meerdere stereo subgroepen maken en die gebruiken om de verschillende zones mee aan te sturen, door aparte ingangen voor die zones te maken op de processors. De uitgangen kunnen blijven zoals ze zijn, aangezien je nu het signaal van je master van de eindtafel splitst in de processors en die naar de verschillende zones stuurt.
      Het multi-zone verhaal heb ik opgelost door alle zone's apart op alle processors binnen te laten komen.
      Hierdoor kunnen we d.m.v. de input-mute knopjes op de processors kiezen in welke zaal je welke mixer hoort.

Op de midas zitten de nodige monitor-functie's, volgens mij kan ik de betreffende input muten en d.m.v. een knopje routen naar de monitor uitgangen, maar dat moet ik nog uit proberen.

Ik heb hier erg veel lol aan trouwens.
      Last edited by MatthijsNL; 25-05-12, 19:09.

Comment

• MatthijsNL
        • Oct 2008
        • 49

WOOOW die sound-processors zijn VET!
        Ik zat ff in de manual te kijken, er zit een pc-interface op waar je U tegen zegt!
        Dat gaan we morgen eens even uit proberen...
        Kan ik mooi met mijn laptop in de zaal gaan zitten, want de processors staan in een apparte ruimte.

Comment

• RenéE
          • Oct 2006
          • 291

Originally posted by djspeakertje
          Je noemt bij variant B de lagere converter resolutie (samplerate bedoel je? Als in 44.1KHz, 96KHz etc.). Op zich heb je daar een punt, maar als je DJ aan komt zetten met 128Kbps MP3 bestanden heeft dat al helemaal geen zin meer. Als je de processors op 44.1KHz laat draaien zit je op CD-standaard kwaliteit, dat lijkt me prima voor een club. Zoals bij heel veel dingen geldt hier dus ook weer: shit in = shit out, onafhankelijk van of jij 44.1KHz of 96KHz of 192KHz draait, want je DJ geeft jou shit.
          In dit geval gaat het om de bitdiepte en niet om de samplerate.

Het wanneer je het analoge signaal halveert, komt dit op hetzelfde neer als het gebruik van een 11-bit converter in plaats van een 12-bit converter zoals in bovenstaand plaatje. (een halvering van je resolutie dus)

Waar blijven die floating point ADC's en DAC's toch?

@Matthijs
          Misschien kun je dat geld voor de EQ beter voor andere dingen gebruiken! Je gebruikt namelijk een vaste opstelling, in principe wil je hierbij de equalizing 1 keer goed instellen en er dan vooral niet teveel meer aan zitten. In de processor zitten alle equalizing mogelijkheden die je nodig zult hebben al ingebouwd.

Leuk om te lezen dat je er zoveel plezier aan hebt!
          Last edited by RenéE; 25-05-12, 20:53.

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

......................
            Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 20:23.

Comment

• MatthijsNL
              • Oct 2008
              • 49

@Renee: Klopt, ik ben idd geen eq nodig.
              Ik ben me even aan het verdiepen in die processors, en daar zit werkelijk álles in.
              Delay, parametrische eq's, limiters, enzovoort.
              Vanaf het schermpje is dit natuurlijk hopeloos maar via de pc werkt het helemaal grafisch!

Nu hoef ik de compressors ook niet meer naar de foh te halen (ze staan in een hok) om de boel af te regelen.
              (Zou me ook een stuk of 20 xlr kabels kosten)

Ik ben -puur voor de aardigheid- een servertje aan het bouwen waarop ik via rs232 de compressors aansluit.
              deze 2 poorten worden dan het (ssid-loze) wlan opgestuurd, waarna mijn laptop deze als 2 virtuele rs232-poorten mount.
              Op mijn laptop draait de XLink interface, hiermee kan ik dan draadloos de processors bedienen.

Ik heb al een freeware progje gevonden die 1 rs232-poort verstuurd, de multi-port versie kost geld.

In het uiterste geval kan ik natuurlijk altijd nog een remote-desktop verhaal toepassen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Qua beveiliging, het netwerk is ssid-loos, wpa2-beveiligd, en de processors zijn ook nog eens beveiligd, dus dat zit wel goed.

@Timo: Uiteraard, maar het blijft natuurlijk een kwestie van expirimenteren...

Comment

• MatthijsNL
                • Oct 2008
                • 49

Ik heb nu een paar avondjes gewerkt met de nieuw afgeregelde installatie, en dat ging hardstikke goed.
                Het klonk goed, de DJ's waren goed in de hand te houden, enz.

Er is nog een boel te doen, ik heb bijvoorbeeld de specifieke x-over instellingen van AEW gevonden, maar voor eerst hebben we nu een set waar goed mee te werken is.

Ik wil iedereen bedanken voor de waardevolle input.

Comment

• BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

Je kan ook een seriele device server nemen. Silex, Moxa of Sena hebben daar mooie oplossingen voor. Daar knoop je weer een goed accespoint aan en je hebt een prima werkend systeem. Als je WPA2 gebruikt zou ik het verbergen van SSID niet toepassen. Dat soort functies leveren alleen maar elende op als je in een stresmoment snel verbinding moet maken maar je netwerk weigert.

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Overigens is dit topic een mooi voorbeeld van hoe het in een gemiddelde club (waar dan ook ter wereld) geregeld is. Ik spreek uit ervaring want ik heb het meerdere keren zelf meegemaakt!

Bijna altijd wordt het systeem door de leverancier netjes ingeregeld afgeleverd. Maar dan komen de 'mannen met verstand van zaken' (meestal de DJs) en die beginnen overal aan te kloten omdat ZIJ vinden dat het niet goed ingeregeld is en het veel beter kan. Waar dat toe leidt, hebben we in dit topic kunnen lezen.

Ik heb in Toko's gewerkt waar het 'perfect' afgeregeld zou zijn maar waar je wel elke week een driver stond te verwisselen (lagen zelfs op voorraad). En maar tegen de eigenaar zeiken dat het een kut-systeem is wat hij gekocht heeft en dat het toch echt niet aan hem (de DJ) ligt. En de eigenaar heeft 99.999 van de 100.000 geen verstand van zaken.

Zo is mijn broer enkele maanden bezig geweest om een feestcafé-eigenaar ervan te overtuigen dat het toch echt aan zijn DJ lag dat hij regelmatig drivers en versterkers kon laten vervangen (alles continu VOL in het rood. net een hoerentent!). Ik bedoel, als je continu drivers van JBL er doorheen schroeit, bij diverse Crown's en QSC's gaten in de print weet te fikken (GEEN GEINTJE!) en een Mackie SRM450 in rook kan laten opgaan... Overgens schijnt het nu wel opgelost te zijn. Zo lang het duurt...

Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe lang het systeem straks goed blijft. Mijn ervaring is dat je geen 2 avonden afwezig moet zijn...
                    Last edited by Outline; 02-06-12, 02:09.

Comment

• Stefan
                      • Jun 2003
                      • 27

...en dat is waarschijnlijk waarom de versterkers op +12 stonden... ook met initieel inregelen alles wat je niet met een wachtwoord kunt beveiligen (vooral na de eindprocessor) gewoon op max draaien en daar op de processor rekening mee houden. Verder uiteraard zorgen dat de processors/limiters van achteren niet bereikbaar zijn (om handige jongens die de in/uit xlr's eruit trekken en aan elkaar vast knopen te slim af te zijn).

Ik ben van mezelf vooral DJ (maar doe ook wat licht/geluid links en rechts) en kan vanaf die kant beamen dat limiters die je straffen het beste werken. Heb wel eens in kroegen gestaan met een laag en strak afgestelde limiter, waarschijnlijk vanwege burengerucht. Als zo'n limiter dan al je laag eruit trekt voor zo'n 5 seconden als je te hard gaat blijf je heel bewust van je limiet (en pak je zelf je nominale niveau een stukje lager om af en toe nog een klein beetje headroom te hebben voor de climaxen). Zeker als je geen visuele indicatie hebt dat je limiter z'n werk aan het doen is (ook een tip trouwens! zorg dat de DJ dat kan zien) is dit een erg directe manier om te merken dat je te hard staat.

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Ik ga er van uit dat de bedrijven die een set aan een disco en/of (feest)café leveren en inregelen zelf ook zo slim zijn om alles op die manier in te regelen en te beveiligen. Als ze dat niet doen, zijn ze het doodschieten (en hun toko) ook niet waard!...

Comment

• timedriver
                          • Sep 2010
                          • 144

Originally posted by Outline
                          Ik ga er van uit dat de bedrijven die een set aan een disco en/of (feest)café leveren en inregelen zelf ook zo slim zijn om alles op die manier in te regelen en te beveiligen. Als ze dat niet doen, zijn ze het doodschieten (en hun toko) ook niet waard!...
                          Uhm ja...in een utopische wereld wel...

Alleen wordt de realiteit bepaald door budgetten en de wil om te verkopen; waardoor dit niet het geval is. Overigens, als je in een gemiddeld feestcafé of een gemiddelde discotheek omhoog kijkt, dan krijgen veel installateurs het vaak spaans benauwd en willen ze graag naar de uitgang!

Daarnaast heb je natuurlijk de gebruiker die graag zelf knutselt aan de systemen. Je kunt een klant moeilijk weigeren om aan zijn eigen spullen te zitten...ook al moet je ze soms tegen zichzelf beschermen. Als men er bij wil, dan komt men er bij. Kun je alles nog zo mooi dichttimmeren...
                          I am a Timedriver!

Comment

Working...