Storing op draadloze systeem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AudioThijs
    • May 2012
    • 5

Storing op draadloze systeem

Hi, Ik gebruik sinds kort draadloos in ear Shure 5x PSM900 met draadloos microfoontje op een shure ULXP4.
    Ondanks dat de freqenties ver uit elkaar liggen van de psm900 en de ulx lijken de systemen elkaar te storen, met de draadloze mic kan je niet verder als twee meter van de ontvanger komen anders begint deze raar te doen.
    Ik heb diverse freqenties geprobeerd maar niks lijkt te helpen. ook kreeg ik de melding van de muzikanten die last hadden dat de oortjes soms kort uit vielen.

Wie kan me helpen, wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd?
  • djyellow
    • May 2003
    • 83

Dit kan verschillende redenen hebben:
    1) Antenne defect
    2) Storing (intermodulaties) van elkaars zenders
    3) Storing van buiten af,

Welke frequentie band zitten deze zenders ?

Voor de intermodulatie weet ik dat sennheiser hier een programmaatje voor heeft. Daarmee kun je laten uitrekenen welke frequenties de minste storing en modulaties van andere zenders heeft. Shure zal vast ook zo'n tooltje hebben.

Comment

• Hitvision
      • Jun 2003
      • 388

Stap voor stap het probleem benaderen. Eerst alleen microfoon en ontvanger (Dus zonder combiners oid) Puur ontvanger en zender. Geen probleem? Dan ga je een een stapje verder. 1 psm Geen probleem? Dan 2e PSM enz. zodat je duidelijk je probleem kan isoleren. Nu kunnen we wel met z'n allen blind gaan schieten en hopen op een voltreffer maar stuk voor stuk je systemen testen en het probleem isoleren moet je uitgangspunt zijn. Vandaar uit kunnen we hier wellicht betere sugesties aanrijken.
      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Neen, eerst moeten we weten in welke frequenties hij aan het werk is, zoals DJyellow zegt.
        Het kunnen probleemfrequenties zijn.

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

Of een combinatie daarvan
          1. wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem uit te sluiten? (stap voor stap aan gehad?)
          2. Wat zijn de frequenties waar je op werkt?
          3. hoe is je configutatie? gebruik je een antennedistributie? Gebruik je vlaggen? Hoe ver staat de zendantenne van de ontvangstantenne? Gebruik je kabels en panelen tussen je antenne en je zender/ontvanger. Plaats aub eens wat foto's van je opstelling.

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Blackberries, Android telefoons.....
            iedereen heeft ze, ze storen als de tiefen!

UHF of niet, ze storen tijdens publiek, zonder publiek geen probleem....

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• BJD
              • Oct 2007
              • 771

Weet niet hoe het op aruba zit, maar hier in NL zitten we met de zenders/ontvangers tegenwoordig rond de 650Mhz en telefonie op 900 (KPN, Vodafone) en 1800Mhz (T-Mobile en de rest).

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by salsa
                Blackberries, Android telefoons.....
                iedereen heeft ze, ze storen als de tiefen!

UHF of niet, ze storen tijdens publiek, zonder publiek geen probleem....

Dave
                Dus moeten we aan de iphone.
                Ik heb er nooit last van, zolang de spreker er maar geen in zijn handen heeft.

Comment

• Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 388

Originally posted by frederic
                  Neen, eerst moeten we weten in welke frequenties hij aan het werk is, zoals DJyellow zegt.
                  Zou kunnen. Zullen we toch ook de locatie moeten weten e.d. en goed gaan uitzoeken hoe het in dat gebied zit met frequenties. Als je net zoals BJD zegt wat je stap voor stap al hebt gedaan kun je al een probleem isoleren. Als je na het inschakelen van b.v. 3e inear er achter komt dat de boel begint te storen zal dit w.s. een frequentie probleem zijn. Begint de boel al te storen bij alleen microfoon kun je naar de frequenties kijken. Ben het volledig met BJD eens. Stap voor Stap. Zal niet de eerste keer zijn dat ik een hele rij ontvangers opnieuw sta in te regelen zonder resultaat en er later achter komen dat 1 kabel naar de combiner rot is. Kun je zoeken wat je wilt. Door bijvoorbeeld eerst zonder combiner te proberen had ik het probleem direct kunnen isoleren. Frequenties bleken geen probleem te zijn. (En nee ik had toen helaas geen frequentie sniffer bij de hand).

Vandaar mijn advies probeer het eerst eens apparaat voor apparaat. Werkt dit allemaal correct zonder elkaar dan kun je naar de frequenties kijken.

Maar goed je mag uiteraard ook eerst met alle frequenties liggen rommelen. Dit kan in rap tempo de oplossing bieden maar je kan ook uren aan het prutsen zijn om er later achter te komen dat er iets anders mis is.

Succes.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• AudioThijs
                    • May 2012
                    • 5

Als de 5 PSM 900's alleen aanstaan gaat het goed deze zitten in freqentie reeks vanaf 656.350 en dan hoogt het 1 kanaal op per onvanger. de ULX zit op freqentie 680.275.
                    Volgens mij mag dit elkaar niet storen.

Ik denk idd dat ik alles 1 voor 1 moet aan zettten icm de ulx en dan zien wat er gebeurd.

Comment

• BJD
                      • Oct 2007
                      • 771

Ik val toch even in herhaling:
                      2. Wat zijn de frequenties waar je op werkt? (kanaalnummers uit een bank heb ik niet zoveel aan, dan zou ik een zelfde zender hier moeten hebben liggen, helaas)
                      3. hoe is je configutatie? gebruik je een antennedistributie? Gebruik je vlaggen? Hoe ver staat de zendantenne van de ontvangstantenne? Gebruik je kabels en panelen tussen je antenne en je zender/ontvanger. Plaats aub eens wat foto's van je opstelling.

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Originally posted by Hitvision
                        Stap voor stap het probleem benaderen. Eerst alleen microfoon en ontvanger (Dus zonder combiners oid) Puur ontvanger en zender. Geen probleem? Dan ga je een een stapje verder. 1 psm Geen probleem? Dan 2e PSM enz. zodat je duidelijk je probleem kan isoleren. Nu kunnen we wel met z'n allen blind gaan schieten en hopen op een voltreffer maar stuk voor stuk je systemen testen en het probleem isoleren moet je uitgangspunt zijn. Vandaar uit kunnen we hier wellicht betere sugesties aanrijken.
                        Eerst dit en dus ook echt ALLES controleren! Dus ook kabels, routing daarvan enz.

Originally posted by BJD
                        Of een combinatie daarvan
                        1. wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem uit te sluiten? (stap voor stap aan gehad?)
                        2. Wat zijn de frequenties waar je op werkt?
                        Met dit daarbij natuurlijk!

Originally posted by frederic
                        Frequentie's zeggen op zich niet zoveel, zeker niet op de manier zoals jij bedoeld. Wat bij jou een storende frequentie kan zijn, kan bij mij compleet storingsvrij zijn!

Er zijn zeer veel variabelen in het spel waardoor je dit toch echt systematisch uit moet gaan zoeken.

Daarbij geef ik het belangrijkste punt mee: Hoe zijn je kabels en antennes? Persoonlijk zou het mij niks verbazen als het in slecht afgeschermde kabels of slecht gemonteerde pluggen zit (inslag). Andere optie die ik in mijn hoofd heb, is een zender die een beetje vrij over de band loopt of er een hoop ongewilde rommel uit gooit. Naar mijn idee moet het in 1 van die hoeken zitten. Proberen dus!

Comment

• AudioThijs
                          • May 2012
                          • 5

Oke, het probleem is opgelost, Ik werk op dit moment nog met losse antenne's. De Ulx zat direct boven de PSM900's. Als ik de ULX ongeveer 6HE hoger monteer in het rack erboven is het probleem weg.
                          Tja, Dusss...

Comment

• shure-fan
                            • Sep 2003
                            • 1046

joh audiothijs: zou je ff een foto van je rackje willen maken? we zijn er inmiddels wel benieuwd naar
                            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Originally posted by AudioThijs
                              Oke, het probleem is opgelost, Ik werk op dit moment nog met losse antenne's. De Ulx zat direct boven de PSM900's. Als ik de ULX ongeveer 6HE hoger monteer in het rack erboven is het probleem weg.
                              Tja, Dusss...
                              Interferentie/inslag dus.

Iets wat niet zou mogen en wat ik in zo'n set-up ook nog nooit heb meegemaakt. Waar ik gewerkt heb, zaten in zowat elk rackje IEM-zenders en Mic-ontvangers direct boven elkaar. Nooit problemen mee gehad. Msschien dat je dus wat verder moet zoeken!

Comment

Working...