Brooklyn audio presenteert een nieuwe top.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Daar zijn ze dan.

De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

Ik wilde nog even mijn ervaringen delen van een demo dit ik had bij Sander en zijn Brooklyn audio.

We hebben in eerste instantie een vergelijk gemaakt met een L-Acoustics setje, de 12XT met SB15m sub aangestuurd door een LA4 systeemamp en de actieve BA Coax 12 en actieve Prospect Kick.

Na enig heen en weer schakelen was de conclusie dat beide sets toch wel aan elkaar gewaagd waren. Details waren in beide gevallen goed waar te nemen, stereobeeld van de Coax12 was toch wel wat beter dan de 12XT. Geluid was breder waar te nemen maar ook plaatsing van stemmen was gewoon beter. De vlakke faseresponse van de Coax12 vanaf (300Hz? dacht ik) zal hier wel debet aan zijn.

Fasegedrag van de 12XT (passief aangestuurd dus wel een compromis dat er suboptimaal scheidingsfilter tussen zit) laat toch wel een fikse fasedraaiing zijn rond de 1200 Hz zien. De actief aangestuurde Coax12 was daar toch wel in het voordeel. Overigens hebben we de 12XT niet meer actief aangestuurd vergeleken, dat zou natuurlijk wel een beter vergelijk zijn.

Verder over het geluidsbeeld: de Coax12 kwam als vergelijk met de 12XT erg neutraal over, om niet te zeggen zonder opsmuk. Ook de Kick deed gewoon wat hij moest doen.

Een schakeling tussen BA en LA zorgt er dan wel voor dat het geluid ineens van neutraal naar een "sound" gaat. Een aangenaam geluid dat zeker wel. Maar ook meer aanwezig, wat vermoeiend kan werken als je er langer naar luistert. Met name een hoogshelfje valt dan op en ook in het laag wordt duidelijk een en ander aangedikt. Een stevigere kick beleving in het laag valt me gewoon op, dat had de BA Kick niet in die mate (maar deze had ook geen koppeling met de grond dat dan wel en dus niet helemaal een eerlijk vergelijk. Echter de BA sub die wel op de grond stond had dat ook niet maar wel een grotere diepgang.

Ik kan de sound van de LA set wel waarderen, maar anderzijds vind ik het ook wel prettig als een geluidsset niets anders doet dan het luider weergeven van wat je er in stopt. Kleuring naar wens kun je dan geheel zelf bepalen.

Conclusie: Brooklyn Audio (Sander) heeft hier een bijzonder net product ontworpen het zich zeker meten met een wereldmerk als LA. Smaken verschillen echter en dat kan er wel toe leiden dat je de ene prettiger vind dan de ander.

Verder hebben we ook nog wat heen en weer geschakeld tussen de Coax12 en de Prospect top.. Verbazingwekkend dat deze eigenlijk het zelfde klinken.. gewoon goed, neutraal. Frequentiekarakteristiek voor elkaar netjes vlak, fasegedrag prima op orde... als je van een afstandje van de ene stack naar de andere loopt kun je ook gewoon geen rare fratsen opmerken het blijft netjes coherent klinken.

Vervolgens naar de prospect set geluisterd (top-kick-sub) en dat klinkt dus gewoon goed in balans van hoog tot laag.

Het staat als een huis ramstrak ook op hoog volume. De top heeft dan nog een enorme overcapaciteit wat je eigenlijk pas bemerkt als Sander een centercluster met 4x dubbel 18 subs bijschakelt en nog even een harder draait. Stevig drukkend sub en daarop een zeer strak (mid)laag en hoog. De set geeft geen krimp en is nog steeds aangenaam om naar te luisteren.

Ik geloof nu ook best dat je 2500 man kunt draaien met deze top zolang het maar aangevuld wordt met voldoende bas/sub (en een infilletje voor het nearfield).

Nogmaals thanx Sander voor de demonstratie (en de hulp met dat ene 12Xtje ;-)).

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

klinkt als en leuke dag!

Comment

• bones2001
          • Aug 2003
          • 741

Hoe lang zijn die paaltjes na je modificatie, minimaal en maximaal ?
          Mixen is net als schilderen.
          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Je omschrijving van de sound van een 12xt op de FR preset deel ik wel. Ik gebruik deze dan ook vaak op de FI (Fill) preset, dan wodt t een stuk rustiger vind ik.

Verder inderdaad jammer dat het niet meer is vergeleken met de 12xt op biamp, maar dan wordt t prijsversxhil wellicht ook wel wat groot.

Als BA nu eens net zo goed beschikbaar wordt in de huurmarkt en gevraagd op riders, dan wordt t wellicht een makkelijkere keuze.

Comment

• teunos
              • Feb 2008
              • 352

Originally posted by MarkRombouts
              Je omschrijving van de sound van een 12xt op de FR preset deel ik wel. Ik gebruik deze dan ook vaak op de FI (Fill) preset, dan wodt t een stuk rustiger vind ik.

Verder inderdaad jammer dat het niet meer is vergeleken met de 12xt op biamp, maar dan wordt t prijsversxhil wellicht ook wel wat groot.

Als BA nu eens net zo goed beschikbaar wordt in de huurmarkt en gevraagd op riders, dan wordt t wellicht een makkelijkere keuze.
              Dan investeer je er zelf toch in? De wereld veranderen begint bij jezelf. Alles lekker actief dus dan kun je mij nog een paar van die mooie rackjes verkopen
              ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Als iedereen daarop wacht met kopen gaat me dat nooit lukken....
                Inmiddels ben ik ruim drie jaar bezig en het is bijna grappig te zien dat iedereen, zonder uitzondering, verbijsterd is over de prestaties maar toch vooral redenen bedenkt om het niet te kopen.
                Een festival met 2500 bezoekers met 1 top per kant, het is bewezen dat het gaat, van ieder ander merk heb je daar minimaal twee toppen voor nodig, vaak zijn die toppen ook nog eens twee keer zo duur waardoor er uiteindelijk voor vier keer zoveel geld aan spullen nodig is om hetzelfde te kunnen doen, dat moet zijn weerslag hebben op de prijs.
                Is een vermelding op riders en lokale beschikbaarheid het waard om anderhalf tot twee keer zoveel voor een geluidssetje te betalen?

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

@sander: dat is inderdaad de vraag ja........

Wat ik wel jammer vind van de Coax12 is dat deze alleen als top te gebruiken is. Ik heb zelf een aantal 12XT's in gebruik, juist omdat ik deze goed als monitor en top kan inzetten voor allerlei verschillende gelegenheden. Ik snap je overweging om alleen het beste te willen, maar voor kleine zelfstandigen is het juist ook erg fijn om een beperkte inventaris te hebben, waarmee je veel verschillende projecten kan doen.

Comment

• purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

Je omschrijving van de sound van een 12xt op de FR preset deel ik wel. Ik gebruik deze dan ook vaak op de FI (Fill) preset, dan wodt t een stuk rustiger vind ik
                    goeie tip zal ik eens proberen

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

@sander: dat is inderdaad de vraag ja........

Wat ik wel jammer vind van de Coax12 is dat deze alleen als top te gebruiken is. Ik heb zelf een aantal 12XT's in gebruik, juist omdat ik deze goed als monitor en top kan inzetten voor allerlei verschillende gelegenheden. Ik snap je overweging om alleen het beste te willen, maar voor kleine zelfstandigen is het juist ook erg fijn om een beperkte inventaris te hebben, waarmee je veel verschillende projecten kan doen.
                      De Coax12 is inderdaad alleen als top bruikbaar maar de FL122 is wel op een statief te zetten. De adaptor daarvoor is wel al ontworpen alleen nog niet gemaakt.

Comment

• Tofke78
                        • Jan 2005
                        • 504

Originally posted by bones2001
                        Hoe lang zijn die paaltjes na je modificatie, minimaal en maximaal ?
                        Ingeschoven 60 CM en maximum uitschuifbaar tot 1m120 dacht ik.

Comment

• jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

Originally posted by MusicXtra
                          De Coax12 is inderdaad alleen als top bruikbaar maar de FL122 is wel op een statief te zetten. De adaptor daarvoor is wel al ontworpen alleen nog niet gemaakt.
                          dat wist ik nog niet..., prijs en levertijd

Comment

• MarkRombouts
                            • Jan 2005
                            • 1391

Interessant

Comment

• sjig
                              • May 2012
                              • 909

Zoiets, of...?

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Ja, zoiets alleen dan wel iets subtieler...
                                Je klemt het ding in de poort vast.

Comment

Working...