Versterkers schoonmaken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RobertK
    • Jun 2012
    • 82

Versterkers schoonmaken

Jaarlijks maak ik al onze versterkers schoon (voornamelijk QSC's en 1 crest).

Normaal maak ik deze open, maak ik de ventilator schoon met wat wasbenzine en een doekje.
    Ook maak ik gebruik van busjes met perslucht (conrad spul).
    Ik gebruik geen contact cleaner (ik weet dat dit na verloop van tijd juist stof aantrekt).

Maar nu heb ik een leuke uitdaging:
    Bij de laatste tour is de hazer zo gaan lekken terwijl deze (in kist!) op ons amprack stond (vervoer van bakwagen naar podium en terug), dat er hazervloeistof in 1 van onze versterkers is gekropen.

Hoe krijg ik dit in hemelsnaam eruit zonder de versterker te beschadigen? (het zit overal, echt rampenspul).
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Eerst de versterker netjes demonteren, de metalen componenten kun je met afwasmiddelwater oid proberen, wel weer goed drogen!
    De print kun je het beste met isopropanol schoonmaken. Dat is een soort alcahol maar dan schoner.
    Bewegende delen (potmeters/fans/enz.) proberen te ontzien.

Comment

• w00Dy
      • May 2006
      • 257

Inderdaad demonteren, PCB (print) wassen met http://www.elkatek.com.tr/pdf/urunle...sallar/SWA.pdf kan je bij RS Components krijgen.

Goed spoelen met water/gedemineraliseerd water

Belangrijkste is het drogen, alles moet KURK DROOG zijn voor je het weer aanzet.
      Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Niet spoelen met water! Alleen met gedemineraliseerd water!
        De mineralen in water zorgen voor de elektrische geleiding. Als je met water spoelt en dan op laat drogen dan blijven deze mineralen achter op de print.

Comment

• RobertK
          • Jun 2012
          • 82

Ik was ook helemaal niet van plan het met water af te spoelen!
          Bedankt voor de tips verder!

Ik heb het geheel al uit elkaar, de behuizing is in iedergeval helemaal schoon nu

Comment

Working...