Antennevlaggen koppelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Ik vermoed dat je dan met infrarood moet gaan werken. Zo dicht naast elkaar krijg je geen 2 RF kanalen in de lucht. Naadloos overstappen is er al helemaal niet bij. Met IR is dat wel mogelijk, mits de zalen optisch gescheiden zijn (meestal)

Comment

• joe
      • Jan 2003
      • 446

ahaaa.... slimme vraag chippie! Onder "draadloze headsets" verstond ik even "draadloze headset microfoon"
      Combineren van zend en ontvang kan wel, maar daar moet je niet aan beginnen als je nog nooit met antennes hebt gewerkt.
      Mijn advies is, ga eerst bekijken wat de bedoeling is, teken het desnoods uit en vraag een partij die dit vaker heeft gedaan om het te plaatsen en in te stellen.
      oja, vergeet mijn eerdere posts, dit is niet voor toepassing voor dit.

Groeten en suc6

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

De bekende vlaggen zijn richtantennes, met een verhoogde gevoeligheid in een bepaalde richting. Op zij en van achter, is het signaal (zoals bedoeld ) een stuk minder. Je moet dus rondstralende en rondom ontvangende antennes hebben, bijvoorbeeld groundplanes, of gewoon de sprietjes.
        Ontvangen van dezelfde frequentie met meerdere ontvangers is geen enkel probleem. Zelf heb ik meerdere malen een aantal ontvangers geplaatst op strategische punten en het LF toegevoerd aan de mengtafel, via normale microfoonkabels. Het werkt uitstekend. Meerdere zenders voor inear, op dezelfde frequentie is een stuk lastiger. Het kan wel, maar dan moeten de draaggolven gesynchroniseerd zijn. Ik ken geen systemen die dat hebben. Zonder synchronisatie van de draaggolf, krijg je interferentie en dat levert dode plekken en ruis op. Hoewel illegaal, zou je een UHF eindtrapje kunnen toepassen, met een groter zendvermogen. Met 500mWatt kom je zo een halve kilometer.
        Als veel bezoekers een headsetje moeten hebben, bijv een paar honderd, kun je ook eens kijken bij een leverancier die congresapparatuur verhuurt (JACOT). Je kunt dan in elke zaal infraroodstralers hangen en elke bezoeker zijn eigen ontvanger geven. Bosch heeft een volledig digitaal systeem, dat normaal gebruikt wordt voor tolkeninstallaties. De bediening van de ontvangers is zo eenvoudig, dat iedereen hem op het juiste kanaal krijgt.

Speakertech
        Last edited by speakertech; 14-06-12, 18:13.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• chippie
            • Jul 2006
            • 528

De vlaggen zijn LOG PERIODIC antennes.
            IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• RobertK
              • Jun 2012
              • 82

Originally posted by speakertech
              Ontvangen van dezelfde frequentie met meerdere ontvangers is geen enkel probleem. Zelf heb ik meerdere malen een aantal ontvangers geplaatst op strategische punten en het LF toeveord aan de mengtafel, via normale microfoonkabels. Het werkt uitstekend.

Hoe laat je dit dan terugkomen op je tafel? via 1 kanaal?

Dit vind ik handige info (sta wel eens met probleem bij grote producties dat achterin de zaal de dekking niet optimaal is, extra ontvanger op f.o.h. zou dat kunnen oplossen.

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by chippie
                De vlaggen zijn LOG PERIODIC antennes.
                Dat is het principe, heb je weinig mee te maken, de belangrijkste eigenschap voor de tech is dat ze richting gevoelig zijn en in die richting signaalwinst opleveren. Een andere antenne die dat ook doet is de YAGI antenne.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Hoe laat je dit dan terugkomen op je tafel? via 1 kanaal?

Dit vind ik handige info (sta wel eens met probleem bij grote producties dat achterin de zaal de dekking niet optimaal is, extra ontvanger op f.o.h. zou dat kunnen oplossen.

Gewoon een extra kanaal op de tafel gebruiken. De instellingen van de channelstrips zijn in dit geval precies gelijk. Het volume regel je dus met twee of meer faders. Je kunt ook een Y-kabel gebruiken met weerstanden, maar de twee-kanaals methode vergt geen verdere techniek. Als dat nog teveel werk is, kun je ze groeperen onder een fader, maar dan moet de tafel wel groepen aankunnen.
                  Speakertech
                  Last edited by speakertech; 14-06-12, 18:15.

Comment

• shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

misschien wil de TS eerst even uitleggen om wat voor soort klus het is, en wat er precies moet gebeuren, hoop giswerk hier op het moment waar nergens naar leidt
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Aart Rietveld
                      • Aug 2004
                      • 190

Gewoon een extra kanaal op de tafel gebruiken. De instellingen van de channelstrips zijn in dit geval precies gelijk. Het volume regel je dus met twee of meer faders. Je kunt ook een Y-kabel gebruiken met weerstanden, maar de twee-kanaals methode vergt geen verdere techniek. Als dat nog teveel werk is, kun je ze groeperen onder een fader, maar dan moet de tafel wel groepen aankunnen.
                      Speakertech
                      Ik vraag me af of dit wel zo lekker gaat werken. Nog afgezien van eventuele fasefouten en verschillen in de regeling van de companders zie ik wat leeuwen en beren rond het volume.
                      Stel dat je werkt met twee ontvangers en de faders van beide channelstrips staan open. Als nu één van de ontvangers het signaal van de zender kwijt raakt kost je dat de helft van je audiolevel en dat is toch 6 dB....

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by Aart Rietveld
                        Ik vraag me af of dit wel zo lekker gaat werken. Nog afgezien van eventuele fasefouten en verschillen in de regeling van de companders zie ik wat leeuwen en beren rond het volume.
                        Stel dat je werkt met twee ontvangers en de faders van beide channelstrips staan open. Als nu één van de ontvangers het signaal van de zender kwijt raakt kost je dat de helft van je audiolevel en dat is toch 6 dB....
                        Sommige lieden zien altijd beren op de weg en leggen ook nog eens uit dat het in theorie allemaal niet goed kan werken. Die blijven dus met een probleem zitten.
                        Soms moet je heel practisch zijn en gewoon proberen. Dat heb ik de eerste keer ook gedaan, toen het met één ontvanger niet wilde lukken. Het resultaat was heel acceptabel en er is de hele dag mee gewerkt.
                        Het klopt dat je bij muten van een ontvanger wat signaalvermindering hebt, maar je stopt er dan de helft van het vermogen in en er komt dus ook de helft uit de speakers. Dat geeft een spl vermindering van ca 3dB en dat is juist waarneembaar als je er op let. Het alternatief is geen geluid.
                        Als het met de auto niet kan, dan maar met de bakfiets. In elk geval kom je er dan.

Speakertech.

Comment

• Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 190

Sommige lieden zien altijd beren op de weg en leggen ook nog eens uit dat het in theorie allemaal niet goed kan werken. Die blijven dus met een probleem zitten.
                          Soms moet je heel practisch zijn en gewoon proberen.
                          Hallo Speakertech,

Het is maar net wat je toepassing is met de set dubbele ontvangers. Als je ergens met een 100Volt-installatie langs een wielerronde staat gaat dit prima werken: verstaanbaarheid is het belangrijkste. Maar als je ergens een optreden hebt met een A-artiest op A-apparatuur hoef te met zo'n truc niet aan te komen. En aangezien we nog steeds niet weten wat de exacte toepassing is van de topicstarter wilde ik de mogelijke valkuil even noemen.

Ik zou deze oplossing ook gerust gebruiken als er tijdens een gig niets anders meer mogelijk is, maar om dit nu als standaard oplossing te gaan toepassen bij ontvangstproblemen gaat me weer even te ver.

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Hallo Speakertech,

Het is maar net wat je toepassing is met de set dubbele ontvangers. Als je ergens met een 100Volt-installatie langs een wielerronde staat gaat dit prima werken: verstaanbaarheid is het belangrijkste. Maar als je ergens een optreden hebt met een A-artiest op A-apparatuur hoef te met zo'n truc niet aan te komen. En aangezien we nog steeds niet weten wat de exacte toepassing is van de topicstarter wilde ik de mogelijke valkuil even noemen.

Ik zou deze oplossing ook gerust gebruiken als er tijdens een gig niets anders meer mogelijk is, maar om dit nu als standaard oplossing te gaan toepassen bij ontvangstproblemen gaat me weer even te ver.
                            Ik zeg niet dat je het standaard moet gebruiken, maar een alternatief was er niet. Overigens heb je het al eens uitgetest hoe goed of slecht het werkt? De werkelijkheid kan wel eens anders uitpakken als wat de theorie laat zien en het gaat toch om de practijk nietwaar?
                            Overigens proef ik uit jou verhaal, dat je van mening bent dat 100 volt techniek gelijk staat aan matige tot slechte kwaliteit. Voor de luidsprekers die we in grote getale weghangen heb je wellicht gelijk. Evenwel zijn sommige events gewoon niet te maken met line-arrays, topkasten en subs. Niet qua mogelijkheden en ook niet wat de huurprijs betreft. Voor een paar kilometer maken we ons echt geen zorgen, dat is wat anders dan 25 meter kabel van een rek naar een speaker. Om op de kwaliteit terug te komen. Nog niet zo lang geleden stond ik dan op een event met 100 volt en de eigenaar van een complete Meyer set zou bij ons inprikken. Even wel stond die man niet dichtbij en had geen audiokabels genoeg (het was nog geen 600 meter!). We hebben hem het signaal van de 100 voltlijn gegeven en de beste man kwam tot de conclusie dat er niet zoveel mis was met het signaal op de lijn. Maar vergeet niet, dat de apparatuur die we gebruiken ook vervormingscijfers heeft, een eind achter de komma en er zijn ook collega's die dezelfde low-z versterkers gebruiken voor aansturing van een 100 volt lijn. Ook wij gebruiken limiters, compressors en alles wat daar bij komt kijken. Een traject van een kilometer kun je niet uitruisen, dus er is klankverschil met een PA set.
                            De meeste PA jongens kennen 100 volt alleen van de knetterende geluidswagen van het buurtwerk, om oud papier op te halen. Dat mag niks kosten en de kwaliteit is nog minder dan niks. Dat is niet de tak van sport waar wij in zitten.
                            Ik weet ook niet wat de topicstarter gaat doen, maar iets interactiefs lijkt me geen artiestenoptreden en als je echt alleen maar de absolute top wil, en die mannen zijn er, tja dan heb je niets.
                            Als je forum goed bijnoudt, dan weet je ook dat er lieden met topsets langs de weg zitten, terwijl er dan weer collega's zijn die het materiaal nog niet voor niets in het magazijn willen hebben. Ook in de PA zijn de verschillen kennelijk heel groot.

Speakertech
                            Last edited by speakertech; 15-06-12, 10:24.

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Maar als je ergens een optreden hebt met een A-artiest op A-apparatuur hoef te met zo'n truc niet aan te komen. En aangezien we nog steeds niet weten wat de exacte toepassing is van de topicstarter wilde ik de mogelijke valkuil even noemen.
                              Is dit niet bijna hetzelfde (misschien wel kleinere) probleem als dat er 2 (draadloze) dasspelds te dicht bij elkaar in de buurt komen, dan moet je ook gewoon gaan schuiven, en dat is hier misschien ook nodig...

Comment

Working...