Digitale mengtafels: wat is nu de beste koop tot 3000,-

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Aan de hand van het bovenstaande lijstje van Frederic ben ik eens gaan vergelijken, want ik zit in dezelfde zoektocht.
    Omdat ik altijd erg goed ben in het vinden van nadelen ga ik die vooral noemen, maar ik doe mijn best ook voordelen aan te stippen, ervan uitgaande dat dit een FOH mixer voor doorsnee bandjes moet zijn.

- Presonus Studiolive
    24 kanaals versie heeft veel opties, toch heb ik steeds het idee dat je er minimaal een scherm/laptop bij nodig hebt om een beetje door te hebben wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Geen gemotoriseerde faders, big no-no wat mij betreft voor digitale mixers, dat is een van de hoofdredenen om digitaal te gaan!
    Prachtig voor vaste locaties (zoals Presonus zelf opnoemt: auditoria, kerken, communitycentra, etc). Lijkt me ook zeer geschikt voor in een studio, maar live als FOH op een doorsnee festival... ik heb m'n twijfels.

- Yamaha 01v96i
    Geef een oud product een nieuwe naam. Verouderde technologie en net zo hopeloos qua userinterface en opties als de voorgangers. Maximaal 16 inputs op de tafel, vast wel weer iets met ADAT kaarten en aparte rackjes pre-amps, maar daar wordt het alleen maar duurder van. We're on a budget here

- Mackie DL1608 (je hebt wel een ipad nodig)
    Geinig ding hoor, maar je MOET wel een Apple iPad van 800,- aanschaffen. Koppelverkoop anyone?
    Ook weer beperkt aantal inputs (16)

- Phonic IS16
    - Phonic Summit
    Phonic's pogingen een digimixer op de markt te zetten waar ze mijn inziens de plank misslaan, al scheelt het eigenlijk niet veel. Waarom maar 8 multi outputs als je 8 auxen aanbied en waarom inserts op elke input terwijl je die dynamisch zou kunnen routen en met een stuk of 4 ook weg zal komen? Waarom de outputs op jack in plaats van XLR en waarom naast de main output maar één 31 bands en één bands EQ die ook nog eens een FX plekje innemen (in geval van de IS16, over de Summit kan ik hier niet direct iets over vinden). Grootste probleem: je hebt 25 dynamics processors en bij de summit ook slechts 25 dynamic EQ's. Dat is dus per definitie te weinig om op elke input en output een EQ te zetten!

- Behringer X 32
    Hoewel deze nog niet op de markt is (over 10 dagen officiele lancering) heeft Behringer hier wel tot nu toe het voordeel van de twijfel. Dat wat andere tafels tekort komen (motorized faders, inputs, dynamics, digitale multi's, USB, etc etc) heeft de Behringer allemaal wel. De featureset is dus extreem compleet. Grote vraag blijft nog hoe de X32 klinkt. Als dat acceptabel of zelfs meer is dan hebben we een killer digitafel in de budgetmarkt. Enige nadeel wat dan nog speelt is de naam van Behringer binnen de pro audio wereld, vooral op het gebied van betrouwbaarheid. Er is maar één manier om hier achter te komen maar de ervaringen van reviewers zijn tot nu toe eenduidig goed: geen crashes of vastlopers, ook niet bij gerichte pogingen daartoe.

- Tascam DM-3200
    Volgens mij een prachtige studiomixer of theater-doortik-tafel. Ruim voldoende opties en mogelijkheden, maar de mogelijkheid om een show vanaf USB stickje te laden ontbreekt dan weer, iets wat juist bij live belangrijk is. Je kan wel een backup maken/terugzetten van een computer/laptop, maarja, moet je die weer meezeulen.

- Line6 StageScape M20d

Het idee is leuk, maar het lijkt me totaal onwerkbaar in een live situatie.

Concluderend: Op dit moment opteer ik zelf zeker om op de X32 te wachten, simpelweg omdat ik een A&H GLD (of Digico SD11) niet kan betalen.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Rieske
      • Aug 2002
      • 544

Originally posted by renevanh
      Presonus Studiolive..... Geen gemotoriseerde faders, big no-no wat mij betreft voor digitale mixers, dat is een van de hoofdredenen om digitaal te gaan!.
      Ik kan je vertellen dat ik ook zo dacht totdat ik zelf met een Studiolive mocht werken. Maar achteraf was ik helemaal verkocht want Presonus heeft een simpel concept waardoor je niet door layers heen hoeft te swappen en altijd het totale overzicht op je mix houdt. Je bent daardoor nooit te laat met een gitaarsolootje bijschuiven terwijl je bij andere digitale mixers dan toevallig net in een aux layer zit. Gewoon een overzichtelijke layout met een analoge feeling. Geen enkele digitale mixer (in dit segment) kan op tegen de geweldige preamps; eat your heart out Yamaha !
      Life is what you make it

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Qua software geloof ik best dat Behringer dat voor elkaar heeft.
        Tot op heden zijn echter de mechanische componenten niet altijd even betrouwbaar, faders, connectoren, etc., en laten er daar nou net heel veel van op een mengpaneel zitten.
        Probleem is dat je dat niet 'even' kunt testen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

2dehands is niets mee hoor (tenzij er iets mee gebeurt is natuurlijk). Ik heb mn ls9 ook 2dehands gekocht en werk daar ondertussen het 2.5 jaar mee. Ben ook niet van plan om snel te veranderen. Een moderne digi mixer heeft alles wat je wil... en dat verandert niet ieder jaar. Tenzij dat ze mengtafel bouwen met ingebouwde draadloze micro en in ear zender . dat zou nog leuk zijn.
          Ik had vroeger een TASCAM dm24, prima mixer voor knappe prijs gekocht 2dehands en veel genot van gehad.
          Anyway;; ROLAND komt ook al hier en daar 2dehands voor goeie prijs.

Comment

• metalteacher
            • Dec 2007
            • 467

Jah de 24.4.2. van Presonus zou zo mijn voorkeur hebben omdat je dus niet door die layers heen hoeft. Groter als 24 kanalen kom ik toch niet, dan schuif ik een klus liever door naar iemand anders. Dat van dat beeldscherm erbij ben ik wel met je eens. de draaiknoppen brengen gemak maar maken het eigenlijk niet niet af. de tascam had ik nog niet bekeken, ga ik nu doen. ben wel benieuwd naar praktijkervaringen met de behringer. als dat goed gaat komen misschien de andere merken ook met scherpere aanbiedingen en overzichtelijker tafels
            Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• knorrepot
              • Oct 2009
              • 234

Originally posted by metalteacher
              Jah de 24.4.2. van Presonus zou zo mijn voorkeur hebben omdat je dus niet door die layers heen hoeft. Groter als 24 kanalen kom ik toch niet, dan schuif ik een klus liever door naar iemand anders. Dat van dat beeldscherm erbij ben ik wel met je eens. de draaiknoppen brengen gemak maar maken het eigenlijk niet niet af. de tascam had ik nog niet bekeken, ga ik nu doen. ben wel benieuwd naar praktijkervaringen met de behringer. als dat goed gaat komen misschien de andere merken ook met scherpere aanbiedingen en overzichtelijker tafels

Ik werk hier ook met de 24.4.2. Geweldige tafel als je van analoog komt. Ik schuif er eigenlijk alles mee, van rock en roll bands in feesttenten tot theaterwerk. Ideaal. Je houd ten aller tijden je overzicht, wel neem ik altijd m'n laptopje mee, deze hang ik met FireWire aan de tafel om wat overzicht in mijn eq en dynamics te houden. Ook kan ik hier de 24 sporen individueel opnemen.
              De laptop heb ik toch mee voor de pauzemuziek. Dus dit is geen belemmering.
              De personus draait al zeker 3 jaar mee hier, op een spanningsdrop in het net na, waardoor de tafel opeens naar z'n basis instelling gaat heb ik nog geen problemen mee gehad. Zelfs niet een hele middag in de volle zon, de tafel was zo warm dat je er een ei op kon bakken. Maar speelde zonder hapering door.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by drummerke
                2dehands is niets mee hoor (tenzij er iets mee gebeurt is natuurlijk). Ik heb mn ls9 ook 2dehands gekocht en werk daar ondertussen het 2.5 jaar mee. Ben ook niet van plan om snel te veranderen. Een moderne digi mixer heeft alles wat je wil... en dat verandert niet ieder jaar. Tenzij dat ze mengtafel bouwen met ingebouwde draadloze micro en in ear zender . dat zou nog leuk zijn.
                Ik had vroeger een TASCAM dm24, prima mixer voor knappe prijs gekocht 2dehands en veel genot van gehad.
                Anyway;; ROLAND komt ook al hier en daar 2dehands voor goeie prijs.
                Ik heb eigenlijk nog nergens een volledige tweedehandssetup gevonden onder de 3000€ van merken als Roland en a&h.
                Ook yamaha niet (vanaf ls9 of DM 1000) En met Yamaha loop je nog grote kans, dat je veel faders mag vervangen.

Een Console m300 kun je wel vinden, maar met dat alleen ben je nog nergens.

Comment

• ajdeboer
                  • Feb 2009
                  • 198

Oh en voor een aanvulling, een LS9 wil nog wel eens vastlopen als je 'm aan een remote (laptop, iPad) hangt.
                  De tafel bevriest, terwijl de audio wel door blijft gaan. Heb ik al een paar keer last van gehad.
                  Dat mag wat mij betreft echt niet met een tafel van rond de 8k.
                  Edit: Met geen enkele tafel trouwens....

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Een Mercedes kan ook in panne staan op een koude morgen.

We kunnen veel zeggen over Yamaha tafels, maar zeker niet dat hun toestellen niet stabiel zijn of gebreken vertonen.
                    Het is (of was) nog altijd de meest verkochte digitale mengtafel op de markt.

Comment

• desolation
                      • Jun 2012
                      • 706

Omdat het ook de enige iet of wat betaalbare tafel was in zijn gloriedagen. Voor de klank moest je hem alleszins niet aanschaffen

Comment

• metalteacher
                        • Dec 2007
                        • 467

kan je met de presonus dan niet de basisinstelling opslaan? dat is best wel naadje als je alles weer opnieuw moet instellen.........
                        Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

Ach, ik heb de LS9 al 4 jaar in gebruik, en echt nog nooit enig commentaar over de geluidskwaliteit gehad.
                          Moet wel bij zeggen, dat ik er een Benchmark achter heb hangen .
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Tuurlijk kan je iedere actuele instelling opslaan in de Presonus.
                            Inclusief benaming van channels, submixers, auxen enz.
                            Ook je eigen gebakken (afwijkende) channelinstellingen of effectinstellingen enz.

Ik doe wel 6 verschillende acts op EEN dag met de Presonus. Even slim instellen wat je wil recallen tijdens de soundchecks en gaan met die banaan.
                            (Bijvoorbeeld: Het drumstel dat 4 van de 6 acts er staat, dan dus niet de EQ instellingen recallen iedere keer voor de volgende band soundcheck...

Ik ben er echt blij mee hoor! Heb dan wel een 16-4-2, maar met de Project erbij maak ik er mooi 24 van. Ook voor opnames enz.
                            Nu al 2 1/2 jaar in gebruik. Met Laptop en IPad erbij!

Paul
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Roeltej
                              • May 2001
                              • 761

Firestudio Project?

Hoe stuur je dat dan allemaal aan, hele gebeuren met VSL? Of weer via Studio One of een andere DAW?
                              Vitality Show

Comment

• frederic
                                • Jan 2006
                                • 3511

Originally posted by bones2001
                                Ach, ik heb de LS9 al 4 jaar in gebruik, en echt nog nooit enig commentaar over de geluidskwaliteit gehad.
                                Moet wel bij zeggen, dat ik er een Benchmark achter heb hangen .
                                Totaal naast de kwestie. Die kost meer dan 3000€

Comment

Working...