Aan de hand van het bovenstaande lijstje van Frederic ben ik eens gaan vergelijken, want ik zit in dezelfde zoektocht.
Omdat ik altijd erg goed ben in het vinden van nadelen ga ik die vooral noemen, maar ik doe mijn best ook voordelen aan te stippen, ervan uitgaande dat dit een FOH mixer voor doorsnee bandjes moet zijn.
- Presonus Studiolive
24 kanaals versie heeft veel opties, toch heb ik steeds het idee dat je er minimaal een scherm/laptop bij nodig hebt om een beetje door te hebben wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Geen gemotoriseerde faders, big no-no wat mij betreft voor digitale mixers, dat is een van de hoofdredenen om digitaal te gaan!
Prachtig voor vaste locaties (zoals Presonus zelf opnoemt: auditoria, kerken, communitycentra, etc). Lijkt me ook zeer geschikt voor in een studio, maar live als FOH op een doorsnee festival... ik heb m'n twijfels.
- Yamaha 01v96i
Geef een oud product een nieuwe naam. Verouderde technologie en net zo hopeloos qua userinterface en opties als de voorgangers. Maximaal 16 inputs op de tafel, vast wel weer iets met ADAT kaarten en aparte rackjes pre-amps, maar daar wordt het alleen maar duurder van. We're on a budget here
- Mackie DL1608 (je hebt wel een ipad nodig)
Geinig ding hoor, maar je MOET wel een Apple iPad van 800,- aanschaffen. Koppelverkoop anyone?
Ook weer beperkt aantal inputs (16)
- Phonic IS16
- Phonic Summit
Phonic's pogingen een digimixer op de markt te zetten waar ze mijn inziens de plank misslaan, al scheelt het eigenlijk niet veel. Waarom maar 8 multi outputs als je 8 auxen aanbied en waarom inserts op elke input terwijl je die dynamisch zou kunnen routen en met een stuk of 4 ook weg zal komen? Waarom de outputs op jack in plaats van XLR en waarom naast de main output maar één 31 bands en één bands EQ die ook nog eens een FX plekje innemen (in geval van de IS16, over de Summit kan ik hier niet direct iets over vinden). Grootste probleem: je hebt 25 dynamics processors en bij de summit ook slechts 25 dynamic EQ's. Dat is dus per definitie te weinig om op elke input en output een EQ te zetten!
- Behringer X 32
Hoewel deze nog niet op de markt is (over 10 dagen officiele lancering) heeft Behringer hier wel tot nu toe het voordeel van de twijfel. Dat wat andere tafels tekort komen (motorized faders, inputs, dynamics, digitale multi's, USB, etc etc) heeft de Behringer allemaal wel. De featureset is dus extreem compleet. Grote vraag blijft nog hoe de X32 klinkt. Als dat acceptabel of zelfs meer is dan hebben we een killer digitafel in de budgetmarkt. Enige nadeel wat dan nog speelt is de naam van Behringer binnen de pro audio wereld, vooral op het gebied van betrouwbaarheid. Er is maar één manier om hier achter te komen maar de ervaringen van reviewers zijn tot nu toe eenduidig goed: geen crashes of vastlopers, ook niet bij gerichte pogingen daartoe.
- Tascam DM-3200
Volgens mij een prachtige studiomixer of theater-doortik-tafel. Ruim voldoende opties en mogelijkheden, maar de mogelijkheid om een show vanaf USB stickje te laden ontbreekt dan weer, iets wat juist bij live belangrijk is. Je kan wel een backup maken/terugzetten van een computer/laptop, maarja, moet je die weer meezeulen.
- Line6 StageScape M20d
Het idee is leuk, maar het lijkt me totaal onwerkbaar in een live situatie.
Concluderend: Op dit moment opteer ik zelf zeker om op de X32 te wachten, simpelweg omdat ik een A&H GLD (of Digico SD11) niet kan betalen.
Omdat ik altijd erg goed ben in het vinden van nadelen ga ik die vooral noemen, maar ik doe mijn best ook voordelen aan te stippen, ervan uitgaande dat dit een FOH mixer voor doorsnee bandjes moet zijn.
- Presonus Studiolive
24 kanaals versie heeft veel opties, toch heb ik steeds het idee dat je er minimaal een scherm/laptop bij nodig hebt om een beetje door te hebben wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Geen gemotoriseerde faders, big no-no wat mij betreft voor digitale mixers, dat is een van de hoofdredenen om digitaal te gaan!
Prachtig voor vaste locaties (zoals Presonus zelf opnoemt: auditoria, kerken, communitycentra, etc). Lijkt me ook zeer geschikt voor in een studio, maar live als FOH op een doorsnee festival... ik heb m'n twijfels.
- Yamaha 01v96i
Geef een oud product een nieuwe naam. Verouderde technologie en net zo hopeloos qua userinterface en opties als de voorgangers. Maximaal 16 inputs op de tafel, vast wel weer iets met ADAT kaarten en aparte rackjes pre-amps, maar daar wordt het alleen maar duurder van. We're on a budget here

- Mackie DL1608 (je hebt wel een ipad nodig)
Geinig ding hoor, maar je MOET wel een Apple iPad van 800,- aanschaffen. Koppelverkoop anyone?
Ook weer beperkt aantal inputs (16)
- Phonic IS16
- Phonic Summit
Phonic's pogingen een digimixer op de markt te zetten waar ze mijn inziens de plank misslaan, al scheelt het eigenlijk niet veel. Waarom maar 8 multi outputs als je 8 auxen aanbied en waarom inserts op elke input terwijl je die dynamisch zou kunnen routen en met een stuk of 4 ook weg zal komen? Waarom de outputs op jack in plaats van XLR en waarom naast de main output maar één 31 bands en één bands EQ die ook nog eens een FX plekje innemen (in geval van de IS16, over de Summit kan ik hier niet direct iets over vinden). Grootste probleem: je hebt 25 dynamics processors en bij de summit ook slechts 25 dynamic EQ's. Dat is dus per definitie te weinig om op elke input en output een EQ te zetten!
- Behringer X 32
Hoewel deze nog niet op de markt is (over 10 dagen officiele lancering) heeft Behringer hier wel tot nu toe het voordeel van de twijfel. Dat wat andere tafels tekort komen (motorized faders, inputs, dynamics, digitale multi's, USB, etc etc) heeft de Behringer allemaal wel. De featureset is dus extreem compleet. Grote vraag blijft nog hoe de X32 klinkt. Als dat acceptabel of zelfs meer is dan hebben we een killer digitafel in de budgetmarkt. Enige nadeel wat dan nog speelt is de naam van Behringer binnen de pro audio wereld, vooral op het gebied van betrouwbaarheid. Er is maar één manier om hier achter te komen maar de ervaringen van reviewers zijn tot nu toe eenduidig goed: geen crashes of vastlopers, ook niet bij gerichte pogingen daartoe.
- Tascam DM-3200
Volgens mij een prachtige studiomixer of theater-doortik-tafel. Ruim voldoende opties en mogelijkheden, maar de mogelijkheid om een show vanaf USB stickje te laden ontbreekt dan weer, iets wat juist bij live belangrijk is. Je kan wel een backup maken/terugzetten van een computer/laptop, maarja, moet je die weer meezeulen.
- Line6 StageScape M20d
Het idee is leuk, maar het lijkt me totaal onwerkbaar in een live situatie.
Concluderend: Op dit moment opteer ik zelf zeker om op de X32 te wachten, simpelweg omdat ik een A&H GLD (of Digico SD11) niet kan betalen.
Comment