Indeling FX rack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EdwinT
    • Jul 2012
    • 1

Indeling FX rack

Goedemiddag!

Naar aanleiding van een FX rack wat ik wil gaan aanschaffen ben ik met name opzoek naar wat de juiste indeling moet gaan worden.
    Ik ben met name opzoek naar de volgorde van indelen en aansluiten van de onderstaande FX.

- Speaker managment (2x in, 6x uit)
    - Equalizer
    - Compressor
    - Gate

De volgende vragen heb ik hierover

- Welke indeling/volgorde moet ik hanteren
    - Moet de speakermanagment als eerste geplaatst worden (met oog op dat ik per kanaal bv. een equalizer kan aansluiten)

Ik wil dit uiteindelijk (over een behoorlijke poosje pas) gaan gebruiken voor live optredens bij tentfeesten.
    Dus geen concerten

Desallnietemin wil ik graag voorbereid voor de dag komen.

Alvast bedankt voor jullie hulp
  • Cable Guy
    • Sep 2011
    • 12

Beste Edwin,

Volgens mij is het handiger om je processor (ik neem aan dat je die bedoelt met speakermanagement) dichtbij je versterkers/speakers te houden.
    Dit omdat je aan je delay/crossover/speaker meestal niets hoeft bij te regelen tijdens de show. Deze heb je dus niet in je FOH EQ rack zitten, scheelt veel kabeltjes trekken.

Voor de indeling van je FOH FX rack wil ik je doorverwijzen naar het live-fotoforum, daar loopt een lange discussie over de indeling van een FX rack. Ik kan alles wel voor je herhalen, maar dan krijg ik alleen maar dezelfde discussie hier in het topic.

Maar om je vraag te beantwoorden: een speakerprocessor heeft bijna altijd EQ/ compressie per kanaal ingebouwd zitten. Het heeft dan mijns inziens weinig zin om na de processor nog een eq aan te sluiten. Voor de processor (dus in je FOH rack) is dat wel gebruikelijk, omdat je set niet in elke zaal hetzelfde klinkt. Je regelt met die EQ dan dus je L-R signaal voor de processor, zodat je de klank van de hele set kunt regelen.

Kan je hier wat mee?
    En heb je al een idee van welke EQ/dynamics/FX je in je rack wil stoppen? daar kun je nog aardig in variƫren.
    Tom
    Last edited by Cable Guy; 20-07-12, 13:11.
    Wat zegt u? - Nee ik vind de klank mooi zo; kraakhelder

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Een processor in een FX rack plaatsen om dan per kanaal een EQ aan te kunnen sluiten is een wat vreemde werkwijze.
      Normaal gesproken heeft een processor per kanaal 4 of meer parametrische EQ mogelijkheden.
      Dus, zoals Cable Guy al schreef, je processor gewoon in je versterker rack en eventueel zorgen voor afstandbediening via een laptop.
      En wat is het verschil tussen een live optreden bij een tentfeest en een concert?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

......................
        Last edited by Timo Beckman; 03-01-13, 19:25.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Idd,
          speakermanagemen of in je amprack of in een losse
          case erbovenop.
          Je kunt bijvb. bovenin je fx-rack een racklight/
          powerdistributer plaatsen. 't Ding regelt 'schone' stroom
          en geeft je licht op je ingebouwde gear.

Mijn voorkeur is gate en compressor + een DSP boven de EQ.

Wat erg handig werkt is om op de achterzijde van de case
          een multiconnector te plaatsen en dit bij je tafel ook.
          Tafel neerzetten, fx rack neerzetten, 1 kabel en klaar.
          Zelf werk ik met connectoren vann LK.

grtz

Nes
          Last edited by NesCio01; 21-07-12, 09:54.
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

De zuiniger uitvoering is die waarbij je slechts aan de mengtafelkant een multiconnector gebruikt, aan de FX-rack kant splits je de multi gelijk uit naar de diverse apparaten, kun je ook nooit je kabel vergeten.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...