Rider acceptatie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Rider acceptatie

In het X32 topic komt het regelmatig ter sprake dat de Berhinger niet 'rider vriendelijk' is.
    Nu begrijp ik als geen ander dat het merk niet de reputatie van een A-merk heeft maar ik begrijp werkelijk niet dat bedrijven zich zo de wet voor laten schrijven door klanten.
    Heb zelfs al meegemaakt dat een klant zelf vond dat mijn set veel beter klonk dan de set welke uiteindelijk gekocht is vanwege de rider acceptatie.
    Wat dus eigenlijk zoveel betekent dat er een mindere kwaliteit geleverd wordt, welke ook nog eens veel meer kost en er dus ook nog eens minder verdient wordt, omdat je bang bent klanten kwijt te raken.....
    Da's een gedachtegang die ik nooit zou kunnen begrijpen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

Tja,
    Zelfde verhaal met dj's die alleen maar draaien op pioneer.
    Ze wensen altijd de nieuwste en duurste draaitafels terwijl toch wel 70% van hun alleen de simpele functies gebruikt die ook op alle andere tafels zit.
    Een beetje goede dj kan het op iets anders ook wel toch?

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

De vraag is, hoelang kun je financieel overleven als PA firma met niet "rider geaccepteerd" materiaal.
      Tenminste als we "rider acceptatie" gelijkstellen met de commerciele marktwaarde van uw materiaal.

Vb, je koopt een line array van een niet gekend merk. De line Array zelf klinkt fantastisch. Laten we zeggen beter dan de gekende A merken.
      Alleen kun je op uw prijslijst of website niet aantonen hoe die klinkt.
      Belangrijke evenement organisatoren moeten U dus grotendeels geloven op uw woord.
      Maar als jij als PA firma hebt geïnvesteerd in een systeem die gemakkelijk 100k en meer kost, moet je die minstens 1 keer per week kunnen verhuren of inzetten voor een klus.
      Zo niet kom je als ondernemer al snel financieel in de penarie. Het is al moeilijk genoeg met de gekende en gerenommeerde A merken.

Maar ik vermoed dat de kleine semi professionele PA boer die af en toe in jeugdhuizen en kleine optredens aan de slag is, zich niet te veel zorgen moet maken ivm Rider acceptatie.
      Last edited by frederic; 22-08-12, 09:26.

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Zoals frederic al aangeeft: het hangt er vanaf wat voor een klussen je doet. Als ik ergens kom waar een bekend PA hangt en een standaard mickit klaarligt dan weet ik wat ik kan verwachten. Uiteraard kunnen dan ook nog alle drivers gaar zijn, de processor gelocked en rot ingesteld en te lichte versterkers op het PA zitten. Dus waterdicht is't niet. Maar organisatoren op hun blauwe ogen geloven dat het PA fantastisch klinkt werkt helaas ook niet. Dan staat de discoboer nog te vaak voor een paar honderd euro een DAP linearray weg te zetten onder de noemer "er hangt een tegek PA".

Laat ik verder voorop stellen dat ik geen tegenstander ben van "onbekende" PA's, mits ze natuurlijk goed klinken. Maar er is helaas geen keurmerk voor goed geluid. Dus valt men dan maar terug op het specificeren van bepaalde merken om op die manier een prutsset te voorkomen.

Comment

• Hansound
          • Apr 2006
          • 832

Het is natuurlijk ook een politiek spelletje, want anders verhuren de grote jongens hun spulletjes niet meer...

Het is waanzin ten top om alleen op 2 digico sd9 te willen draaien op een personeelsfeestje voor 300 personen...
          Helaas krijgen de tech's van de iets bekendere acts het nog steeds voor elkaar...

Ik overleg altijd met mn opdracht gever en laat de beste man meteen weten dat hij bij sommige acts een flink stuk duurder uit is ivm de Rider eis...
          En (haha) het komt voor dat de klant dan een minder veeleisende act boekt...

Ik denk, als jij een goede tech bent dan kun je met elke passende mengtafel en elke (fatsoenlijke) geluidsset prima geluid neerzetten.

Er is natuurlijk wel een ondergrens, goedkope dap setjes zijn inderdaad niet te gebruiken voor een flinke live band.
          En een set tot 250 personen kun je niet voor 1000 man gebruiken...

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Ik werk onder andere in een poppodium waar alle mengtafels van Yamaha zijn (M7CL en PM5D). Het komt regelmatig genoeg voor dat er op een rider dingen staan zoals:
            -Geen digitaal
            -Geen Yamaha
            -Wel digitaal maar geen Yamaha
            -enz.

Normaal gesproken wordt in zo'n geval aan de artiest (de techneut van.. wel te verstaan) de keus voorgelegd: ofwel de spullen gebruiken die er staan, of zelf iets anders meebrengen. In de praktijk blijkt het dan vrijwel nooit een probleem te zijn. Het aantal bands dat in zo'n geval toch een eigen mixer meebrengt is jaarlijks op één hand te tellen en dan houd je nog vingers over ook.

Ik heb wel eens een techneut (tevens tourmanager) van een (Duitse) band die in de rider had staan:
            FOH digital:
            Accepted consoles:
            - Avid VENUE D-Show/Profile with at least 3 DSP-Cards. No SC-48!!!
            - Digico SD-7, SD-8 or D-5
            - Soundcraft Vi-6 or Vi-4
            - Midas XL8
            NO Yamaha or Allen&Heath
            gevraagd waarom hij beslist niet met Yamaha wilde werken (terwijl hij op onze PM5D stond te mixen), zijn reactie: "Staat dat in de rider? Geen idee waarom ik dat erin heb gezet... Yamaha heeft niet mijn voorkeur, maar ik werk er zo vaak mee..."

Moraal van het verhaal: met een beetje overleg is er zo ontzettend veel mogelijk, en tenzij er echt regelrechte rommel staat zijn de meeste techneuten heus niet te beroerd om ermee te willen werken.

Nu kleeft er in het geval van Behringer natuurlijk al wel een jarenlange negatieve reputatie aan dat merk, maar mocht de X32 toch een ongelooflijk goed product gaan worden, dan zou ik niet weten waarom die tafel an sich niet enige rider acceptatie zal kunnen krijgen. Zodra je dat ding overal in het wild gaat tegenkomen en er voldoende (positieve) gebruikerservaringen zijn, kan een mening snel genoeg omslaan.

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• drbeat
              • Jun 2012
              • 671

Originally posted by MusicXtra
              In het X32 topic komt het regelmatig ter sprake dat de Berhinger niet 'rider vriendelijk' is.
              Nu begrijp ik als geen ander dat het merk niet de reputatie van een A-merk heeft maar ik begrijp werkelijk niet dat bedrijven zich zo de wet voor laten schrijven door klanten.
              Heb zelfs al meegemaakt dat een klant zelf vond dat mijn set veel beter klonk dan de set welke uiteindelijk gekocht is vanwege de rider acceptatie.
              Wat dus eigenlijk zoveel betekent dat er een mindere kwaliteit geleverd wordt, welke ook nog eens veel meer kost en er dus ook nog eens minder verdient wordt, omdat je bang bent klanten kwijt te raken.....
              Da's een gedachtegang die ik nooit zou kunnen begrijpen.
              Dit is met alle Zelfbouwsetjes het verhaal, je bouwt een set, bv de zelfbouwsub en top die nu on topic staan en je gaat er mee de boer op.(of waar ik nu mee bezig ben een eighteensound set)
              De setjes die op deze markt worden gebruikt is vaak EV, Dynacord, Peavey, HK of misschien zelfs Acoustic Line of TW audio. Kwa kwaliteit kan de zelfbouwset zich prima meten met de laatste twee en ik verwacht zelfs een betere kwaliteit dan de laatste twee. Een band wil graag over EV, HK of Dynacord spelen want dat zou geweldig klinken, Peavey willen ze zelfs ook wel want dat is ook nog bekend. de laatste 2 kennen de meeste bandjes niet, en de zelfbouwtop en sub kennen ze al helemaal niet...

Hoe beter een set is, hoe beter deze de band weergeeft.. Slechte band=slecht geluid, goede band=goed geluid.
              Maar een band is ook gewend aan een soort geluid, hoe slecht dit ook is..
              Als je set dusdanig van kwaliteit ("superset") is dat deze de slechte eigenschappen van de band sound ook weergeeft en een slechter klinkende set ("rommelset") dit niet kan weergeven en dus verbloemd dan is opeens de "super set" een slechte set en is dit de schuld van de set, niet van de band, cq bron van het geluid en is de rommelset DE SET, Hier stopt het dan voor mij ook.

Critisch luisteren, naar de BRON: je eigen instrument, of voor de DJ je CD's of mp3tjes is veelal niet aan een muzikant besteed.

Men staat al helemaal niet open voor nieuwe producten of merken, dit is vooral te danken aan onwetendheid maar vooral aan eigenwijsheid van de mens.

Wat ik veel mee gemaakt heb is dat een gitarist of toetsenist echt een baggergeluid heeft, veel bass, veel hi en geen mid...en dan zeggen dat het ligt aan de set en aan mij want de set is geen merk zoals EV of HK (heb veel met MP-audio gewerkt) en ik heb niet mijn papieren voor soud maar heb alles in de praktijk geleerd en sta mijn mannetje echt wel maar die gitarist weet het allemaal beter en heeft wel die papiertjes maar nul ervaring en nul vakkennis of productkennis.

Ik stel heel hard: De mens stoelt zich meer op GEBLAAT EN ONKUNDE dan op goede proefondervindelijke FEITEN..
              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Rider acceptatie is in mijn ogen een groot non-issue. Het is een wensenlijstje waar je op zet wat je het liefste wil, niet wat de enige optie is.
                Fijn dat een bandje of gasttech allerlei wensen op zijn rider heeft, maar als ik er een bandje mee kan mixen moet hij dat ook kunnen.
                Ik krijg het voor elkaar met relatief budgetspul (bijvoorbeeld op een school: Yamaha MG mixertje met ingebouwde FX, DAP RS set op American Audio VLP amps) een prima sound neer te zetten bij kleine showtjes, dan moet dat ook lukken met eender welke andere pro mengtafel op een fatsoenlijk setje speakers.

Er zijn tal van voorbeelden die wij allemaal tegenkomen van riders waarbij je denkt... wtf? Acts van 8 kanalen zet zonder pardon teksten als 'minimum 40 channels, 12 aux Midas analoge mixing console or equivalent' op de rider. Waarom? Omdat het kan.

Er zijn nog veel meer bandjes die op hun hospitality rider een fles whiskey zetten. Die krijgen ze zelden en dat is ook geen probleem.

Waar het bij de X32 om gaat is markacceptatie. Er zijn wat omhooggevallen techs die stellig zeggen dat ze 'nooit Behringer willen gebruiken', dat noem ik naief. Behringer heeft best wat rotzooi op de markt, maar ook prima producten die gewoon doen wat ze moeten doen.
                De X32 is een nieuwe weg die Behringer is ingeslagen, als het een prima tafel blijkt (en wat ik lees lijkt veelbelovend) dan wordt die ook wel geaccepteerd als geen budget voor een Digico, M7CL of DM2000 is.

Gasttech niet akkoord? Mooi, dan kan ik zelf mixen
                Last edited by renevanh; 22-08-12, 11:03.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

leuk,
                  David Lee Roth heeft ooit uitgelegd waarom er M&M's in de rider staan, maar dan zonder de gele.

Heeft te maken met de basis veiligheden, stroomvoorzieningen, technische oplevering etc, en als de rider niet gelezen, of behandeld is kunnen ze dat zien aan de gele M&M's. Genoeg reden voor een algehele rider-inspectie bij aantreffen van gele M&M's, en vaak een cancel er achteraan...

Verder had ik ook ooit zo'n bandje te gast, waar de artiesten van vanavond een rider ala VH hadden. Maar uiteindelijk bleken ze Vlissingen-Enschede - vv voor slechts 175 euro gage gereden te hebben, met 6 man band, back-line en wat aanhang in een busje zonder aanhanger.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Zo eenvoudig is het toch niet.
                    Vaak ben jij als geluidsbedrijf ingehuurd door een organisator die een band vraagt.
                    Dat wil zeggen dat uw offerte vaak goed of afgekeurd wordt vooraleer je de gast technieker van de groep of artiest kunt spreken.
                    EN die offerte wordt vaak nog eens beoordeeld door mensen die geen flauw benul hebben wat er op staat.
                    Ze hebben een rider en zien merk A B of C staan op je offerte en het bedrag rechts onder, en beslissen op die basis het is goed of niet.

Klanten zijn rare wezens.
                    Last edited by frederic; 22-08-12, 11:32.

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

......................
                      Last edited by Timo Beckman; 31-12-12, 13:36.

Comment

• dexter
                        • Jul 2005
                        • 433

Ik denk dat het ook komt dat de muzikanten denken dat ze goed zijn, terwijl ze dit neit zijn.
                        Hoe minder ervaring ze hebben of weten hoe het dus wel echt werkt in het wereldje hoe meer ze
                        zitten te zeuren over spullen, geluidsman, etc.
                        En het ergste is nog ze hebben zelf niet door de ze vaak nogal een beroerde band sound neerzetten
                        want tja hun spullen zijn geweldig en klinken thuis perfect...
                        Dus ik denk dat het met name ligt oa aan muzikanten en dergelijke die denken dat ze vanalles kunnen maken.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

toch is een rider opstellen op een manier die altijd het beste resultaat geeft best moeilijk.

als band ben je trouwens vrij om je eigen norm te stellen. Je koopt zelf de microfoon toegespitst op je stem ipv de norm. En dan blijken jouw keuzes als nuzikant vaak weer niet "ridervriendelijk" voor de PA boeren.

(de discussies die je krijgt als band met wat eigen spullen....poeh poeh)

En ik heb niets tegen zelfbouw. Maar ik kan inderdaad niet inschatten of het goede of slechte zelfbouw is.
                          Behringer vind ik bruikbaar spul hebben, maar alleen bepaalde apparaten en met backup erbij. In je rider is het dan eigenlijk makkelijker " geen behriger" te zetten..... Terwijl je zelf de composers in je rek hebt zitten

kortom, er is nogal wat pluimage die de afweging moeilijk maakt.
                          Last edited by showband; 22-08-12, 13:12.
                          lekker belangrijk!

Comment

• drbeat
                            • Jun 2012
                            • 671

Originally posted by dexter
                            Ik denk dat het ook komt dat de muzikanten denken dat ze goed zijn, terwijl ze dit neit zijn.
                            Hoe minder ervaring ze hebben of weten hoe het dus wel echt werkt in het wereldje hoe meer ze
                            zitten te zeuren over spullen, geluidsman, etc.
                            En het ergste is nog ze hebben zelf niet door de ze vaak nogal een beroerde band sound neerzetten
                            want tja hun spullen zijn geweldig en klinken thuis perfect...
                            Dus ik denk dat het met name ligt oa aan muzikanten en dergelijke die denken dat ze vanalles kunnen maken.
                            Spijker op zijn kop. Muzikant=Bron...slechte muzikant=slechte bron......Slechte gitaarversterker,drumstel, piano of microfoon= slechte bron..........Slechte bron met super PA set===SUPERBAGGERGELUID wat ook nog eens te hard gaat....

Rare jongens die muzikanten en ten technici.....
                            Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Originally posted by Timo Beckman
                              technici niet dan :-)
                              Die zijn nog veel erger, maar dat gaan we toch niet overal lopen vertellen hé. :-)

Comment

Working...