Drum miken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

Onze kit is:

Kick : Beta 52 + Beta 91
    Snare: SM57
    Toms/Snare Bottom: Beta 98 AD/C
    Hihat: MXL V67N
    OH: AKG C413

Die M201 ga ik eens bekijken om die SM57 te kunnen vervangen.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Rode M3 is ook wel fijn op snaredrum, die heeft wat meer laag dan een SM57. Bovendien is een condensator heel fijn als je een drummer krijgt die brushes mee heeft (op bijv. een bandavond). SM57 erbij op bottom en je bent klaar. Het mooiste is nog dat die Rode minder kost dan een SM57... Ik heb afgelopen kerst een vergelijkje gedaan met mijn oom. Hij had zn DPA mee (zal even navragen welke precies), tegen een SM57, allebei op snare. Als je gewoon speelt merk je niet zo heel veel verschil, maar als je met brushes speelt is die SM57 helemaal niks meer waard.

Wat je tegenwoordig ook veel ziet zijn "subkicks", een speaker (woofer) van 6" รก 8", al dan niet in een ouwe racktom geschroeft. Tis eigenlijk gewoon een hele oude studiotruc, maar dat werkt live ook prima. Yamaha verkoopt er eentje kant&klaar, maar belachelijk duur, en zelf maken kan heel goedkoop zijn. Voor +- 25 euro vind je een redelijk HiFi woofer op Conrad (van een merk als Visaton ofzo, niet veel bijzonders), en een dom trommeltje is zo gevonden. Je kan m ook zonder die trommel gebruiken natuurlijk, maar dan pakt ie wel weer meer rotzooi mee van de rest van het podium. Waar je wel mee uit moet kijken is dat er nog wat lucht in kan van de achterkant, anders krijg je te maken met de resonantiefrequentie van die tom...
      Voor de duidelijkheid, die is dus voor je bassdrum, je ziet hem eigenlijk alleen op het resonantievel, maar misschien levert het slagvel ook wel iets interessants op. (ik moet er nog eentje bouwen, als ie af is ga ik e.e.a. proberen hier.

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Kick: Audio Technica AT-250DE of combi Beta 91 - D112
        Snare: Audix I5
        Hihatt: Audio Technica Pro 37
        Toms: E604
        Overheads:
        Audio Technica Pro 37

Snare bottom gebruik ik nooit.
        Heerlijk die stilte

Comment

• I.T. drive in
          • May 2009
          • 352

wij gebruiken ook een zelfgebouwde sub kick die het heel erg goed doet voor het laag.

Comment

• purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

Kick: beta52 evt. in combi met beta91 in de ketel
            Snare: beta56 op top evt. aangevuld met e604 voor onderkant (e604 vanwege de clip handig op de ketel te zetten)
            Hihat: Audio Technica AE5100 of shure sm81
            Toms: E604
            Overheads: Audio Technica AE5100 of shure sm81

...de beta 91 op de grond gebruiken voor snare bottom en kick klopper vind ik wel een goed idee en ga ik eens proberen.

Comment

• ajdeboer
              • Feb 2009
              • 198

Over exoot gesproken:

Laatst waar ik als gasttech met een bandje mee was.
              'Huisstech' wilde erg graag zijn manier van drummiken gebruiken. Ik vond het wel prima toen.

Kick: 52
              Snare: Beyer 201
              UH: KSM137

Die underhead stond, vanuit de drummer gezien, rechts achter de FT en 'keek' richting de rest van de kit.
              Vrij laag, maar hoog genoeg om alles (hihat + cymbals en toms) op te pikken.
              Wat een prachtig geluid gaf dat zeg!

De muziek vroeg nog om twee tomclipjes (funky, jazzy hiphop) voor net wat meer directheid in de toms.
              Dus nog twee 604'tjes erop en gaan!

Perfect!

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Originally posted by stainz
                @Nes
                Nee, meer zoals jij zegt een e609 voor een kick gebruikt is een mic die ik heel regelmatig tegen kom maar nog nooit op kick gehoord heb.
                Oeps Stainz, typefoutjuh van mij; moet een E602 zijn, zal m'n post aanpassen.

Bij het lezen van e.e.a. realiseer ik me dat ik de DPA 4061 nog eens moet
                uitproberen op de kick.

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

@nes
                  typfaut kan altijd natuurlijk, vond het al zo apart maar gek genoeg denk ik dat de 609 ook best wel eens de druk van een kick aan zou kunnen..

gister een klein setje gedraaid zonder OH's, maar wel met een M201 op snare en moet zeggen dat hij echt lekker klinkt. Heeft ook bijna geen eq nodig is gewoon vrijwel direct goed.
                  Die ga ik dus komende week maar eens bestellen want is zeker een toevoeging aan m'n kit

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Originally posted by ajdeboer
                    Over exoot gesproken:

Laatst waar ik als gasttech met een bandje mee was.
                    'Huisstech' wilde erg graag zijn manier van drummiken gebruiken. Ik vond het wel prima toen.

Kick: 52
                    Snare: Beyer 201
                    UH: KSM137

Die underhead stond, vanuit de drummer gezien, rechts achter de FT en 'keek' richting de rest van de kit.
                    Vrij laag, maar hoog genoeg om alles (hihat + cymbals en toms) op te pikken.
                    Wat een prachtig geluid gaf dat zeg!

De muziek vroeg nog om twee tomclipjes (funky, jazzy hiphop) voor net wat meer directheid in de toms.
                    Dus nog twee 604'tjes erop en gaan!

Perfect!
                    Dit is de Glyn Johns techniek, veel gebruikt voor bands als Led Zeppelin en The Rolling Stones, met name in de studio dus.

Werkt als volgt: Je hangt een overhead recht boven de snare, en zet er eentje achter de floortom (+- 15 centimeter boven de rand van de floortom). Deze mic "kijkt" naar je hihat. Vervolgens pak je een stuk touw/kabel en zorgt dat de afstand van het midden van de snare totaan mic hetzelfde is voor beide mics. Op die manier kan je de overheads links en rechts pannen en blijft de snare in het midden, omdat de afstanden gelijk zijn. Vervolgens meet je de afstand tussen de overheads en gebruik je die om je bassdrum mic neer te zetten. Die afstand wordt de afstand tussen het midden van de snare en de bassdrum mic. Op die manier is alles in fase en krijg je een heel groots geluid dat heel natuurlijk klinkt.
                    Dit kan je dan naar wens aanvullen met close mics waar nodig (meestal op snare).

Daan

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

Originally posted by NesCio01
                      Oeps Stainz, typefoutjuh van mij; moet een E602 zijn, zal m'n post aanpassen.

Bij het lezen van e.e.a. realiseer ik me dat ik de DPA 4061 nog eens moet
                      uitproberen op de kick.

grtz

Nes
                      Werkt prima alleen iets minder op een drumfill . Moet je ook eens die boundry extentie erbij proberen .
                      My 2 cents : DPA4099/4022 op toms . Enigste nadeel als een drummer niet goed kan stemmen ben je de sjaak
                      voor kick mits niet te extreem op de drum fill dpa 4007 . Dan krijg je pas laag om je oren is alleen een beetje prijzig

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Originally posted by stainz
                        gister een klein setje gedraaid zonder OH's, maar wel met een M201 op snare en moet zeggen dat hij echt lekker klinkt. Heeft ook bijna geen eq nodig is gewoon vrijwel direct goed.
                        Die ga ik dus komende week maar eens bestellen want is zeker een toevoeging aan m'n kit
                        Hey,

leuk om te horen dat je wat met de tip kon! Mijn ervaring met de M201 is ook precies: heel weinig EQ nodig, gewoon direct een heel bruikbare klank die lekker in de mix te gebruiken valt. Daarnaast: extreem weinig last van overspraak van de rest van de drums (met name hi-hat).
                        Ik kan je alleen maar heel veel plezier met je nieuwe aankoop wensen!

Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

ik draai al jaren met M201 op kleine gitaarversterkertjes. Ook nog eens op een forumdag mee geweest.

8 inch celestion + 10 watt amp + M201 = kamerbreed geluid zonder volumeproblemen.

Die van mij heb ik ooit nog eens bij nico servaas gekocht, dan weet je wel dat ie oud is.
                          lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by djspeakertje
                            Dit is de Glyn Johns techniek, veel gebruikt voor bands als Led Zeppelin en The Rolling Stones, met name in de studio dus.
                            Op die manier is alles in fase en krijg je een heel groots geluid dat heel natuurlijk klinkt.
                            Dit kan je dan naar wens aanvullen met close mics waar nodig (meestal op snare).

Daan
                            Live vrij lastig te doen, vooral met je monitor....
                            En als je aan gaat vullen met close mics ben je het fase voordeel gelijk kwijt.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• basspeaker
                              • Nov 2006
                              • 39

Bij metal, hardrock gebruik ik;
                              Kick: Audix D6
                              Snare: sm57
                              Hihat: akg c430
                              Toms/floor: e604
                              Oh: e614

Met rock en jazz;
                              kick: d112
                              Martin Audio, Kroes Audio en Lab Gruppen!

Comment

• djspeakertje
                                • Oct 2008
                                • 1912

Originally posted by MusicXtra
                                Live vrij lastig te doen, vooral met je monitor....
                                En als je aan gaat vullen met close mics ben je het fase voordeel gelijk kwijt.
                                Ja, het was vooral bedoelt om de techniek beschreven door AJdeBoer aan te vullen.

Daan

Comment

Working...