Docent gaat draadloos

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • slol
    • Mar 2012
    • 15

Docent gaat draadloos

Hallo,

Even voorstellen: Ik ben Sietse, 24 jaar, wiskunde docent op de laagste niveau's van het VMBO, in mijn vrije tijd geluidstechnicus.

Dit jaar ben ik gestart met het opnemen van mijn uitleg. Ik heb een headset uit het rack gehaald van het audiosysteem in de kantine. Deze heb ik op mijn computer aangesloten en nu kan ik via screencapture mijn uitleg op mijn digitale bord opnemen. Dit alles zet ik op mijn net gemaakte website www.meneerlolkema.nl . Dit kunnen de leerlingen vervolgens thuis terug kijken als ze aan het werk zijn en het niet meer begrijpen of als ze dingen gemist hebben.

Nu krijg ik veel collega's naar mij toe die dit ook willen gaan doen. Het enige probleem is dat er meerdere headsets moeten komen. Als we 2 of 3 setjes moeten aanschaffen is dit erg duur als ik de duurste setjes van Shure of Sennheiser (enige waar ik mee bekend ben) ga kopen.

Mijn vraag is of jullie mij kunnen adviseren in een wat goedkoper systeem. De computer staat naast het bord. De zender-ontvanger afstand is maximaal 7 meter (bij een loopgrage docent). Maar dat zal over het algemeen niet meer dan 2 a 3 meter zijn.

Ik hoor graag van jullie
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Moet het persé draadloos zijn?
    Als het met draad mag zijn hebben de betere computerwinkels heel betaalbare oplossingen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Het hoeven natuurlijk niet meteen de duurste Sennheiser en Shure Setjes te zijn...

Line6 heeft een paar leuke setjes, voor het nog iets lagere budget heeft Sennheiser de Freeports, AKG de WMS setjes en dB de PU680 setjes. Allemaal prima bruikbaar voor wat spraak lijkt me.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

vergeet wireless!
        ik zou het simpel doen: http://www.zoom.co.jp/english/products/h1/
        kost weinig. Werkt makkelijk gewoon in je borstzakje steken. Of aan een beugel boven het hoofd monteren. (door de metaalbewerkingsklas laten maken?)

Als je per se met een lavallier of headset wil opnemen hang dan dit aan je broeksriem
        Zoom produces a wide array of recording devices, including portable recorders, multi-effects processors, effects pedals, drum machines and samplers.

perfecte storingsvrije opnames direct op SD kaart.

eventueel met een batterij fantoomdoosje ertussen:

__________________________________________________ _____________

je zou trouwens met bluetooth/wifi headsets kunnen experimenteren.
        klein bereik en niet storingsvrij maar wel rete goedkoop naar je laptop / PC
        Last edited by showband; 18-09-12, 16:59.
        lekker belangrijk!

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Originally posted by showband
          vergeet wireless!
          ik zou het simpel doen: http://www.zoom.co.jp/english/products/h1/
          @showband:en wie gaat dan het montagewerk doen?
          Ik lees dat dit nl nu 1 op 1 met het digiscreen loopt?

[ontopic]
          Hoezeer ik voorstander ben van goed en degelijk spul, is de vraag duidelijk:
          er wordt gezocht in het budgetsegment. Ik meen dat Samson ook wel e.e.a.
          heeft. [
          klik]

Ik heb echter geen flauw idee van frequentiescheiding in de budgetlijn.
          Als meerdere collegae tegelijk en met hun lokaal niet te ver uit elkaar,
          draadloos gaan, dan is het wel aan te raden hier ook even over na te denken.

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• w.eckhardt
            • Apr 2006
            • 46

Ziet er goed uit, alleen ik zou toch even kijken of je nog wat kunt doen aan de huidige audio-kwaliteit... Voor mij is het nu niet echt heel prettig luisteren.
            (Vanuit 4Beta maak ik soortgelijke video's namelijk)

Maar je kunt het beste zoeken naar sets waarmee je een lavalier draadloos aan een camera hangt. De goedkopere hebben namelijk al een jack of mini-jack-aansluiting op de reciever zitten. Ook is dit wat makkelijker meenemen van lokaal/lokaal. (Zijn toch net te duur om in lokaal te laten liggen, of je moet juist een 19" systeem ergens vastschroeven bij de computer, maar dan beperk je tot bepaalde lokalen)

Hier even een snel lijstje met opties wat ik online vond.

Zelf gebruik ik voor ditzelfde overigens een grootmembraam+eq+compressor in een vaste opstelling, wat dit soort resultaat oplevert , is alleen wel opgenomen zonder klas die lawaai maakt.

Comment

• slol
              • Mar 2012
              • 15

Jongens, dank voor jullie reacties. Een aantal aanvulingen is vereist zie ik.
              - mijn collega's hebben over het algemeen een standaard lokaal. Dus het meenemen is geen probleem.
              - het probleem met draadgebond is dat de kabel altijd in de weg zit. Ik weet dat ik altijd draai, toch iets rondloop als ik tussendoor opdrachten geef (dit knip ik er natuurlijk tussenuit)
              - het wordt inderdaad 1 op 1 opgenomen. Te veel bewerken is geen optie ivm met moeilijkheidsgraad voor sommige collega's.
              -Die ruis is inderdaad erg vervelend, daar ben ik nog mee bezig. Volgens mij komt dat door het converteren vanuit windowsmoviemaker. (we hebben niets anders op ons systeem staan op school). Of het kan liggen aan een te lage input. Ik zal morgen eens kijken.

Zijn die freeports iets? Of misschien die setjes van db?

Groeten,
              sietse
              Last edited by slol; 18-09-12, 19:14.

Comment

• daviddewaard
                • Mar 2008
                • 627

LD systems maar voor redelijk weinig goede wireless setjes met beltpacks

zou je eventueel nog een iets betere microfoon als een countryman of sennheiser bij kunnen kopen
                A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

Hoeveel docenten gaan dit doen? Voor elke heb je een vrij frequentieblok nodig en de goedkope series zijn niet vaak ruim bemeten in bandbreedte. De LD-systems hierboven kan zonder storing van buitenaf met 16 tegelijk werken, de eerder geopperde Sennheiser Freeport heeft slechts 4 presets.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Denk ook even aan de frequentiebandjes ivm de frequentieveiling!

Freeports hebben maar 4 'kanalen' omdat ze in een guardband zitten (waar veel ziekenhuis apparatuur op stoort, niet gebruiken in ziekenhuizen dus). De gelinkte LD setjes zijn prima maar zitten in 790.850 MHz - 813.800 MHz, dat gaat straks niet meer of niet meer storingsvrij werken.

Comment

• NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

Hoi Sietse,

Wat ik vergat: kijk ook graag even op de verkoopsite van dit forum:
                      [
                      klik]
                      Op pagina 3 en 4 vind je wss wel iets van je gading, ennnnnn
                      je hebt ook nog eens 5% korting als je de code gebruikt.
                      Bestel je voor 01-10 dan scheelt het je ook nog eens 2% BTW.

grtz

Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Als ik hoor dat een school voor 45 K een skybox huurt kunnen er bij jou toch wel een paar headsetjes af?
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• chippie
                          • Jul 2006
                          • 528

Waarom dan geen Shure ULXD serie met headsetje......? G51 die dan Kanaal 27 en 29 gebruikt. Volledig digitaal en je kunt het beschermen zodat ze de lessen niet van buitenaf mee kunnen volgen.
                          Je bent dan volledig in orde voor de nieuwe wetgeving.

Maar het mag weer niks kosten! Zie dan mijn slagzin.
                          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• slol
                            • Mar 2012
                            • 15

Ik ben ook altijd voor kwaliteit en dus meer geld uitgeven. Echter er zit een verschil tussen wat wij als personeel uit kunnen geven en wat er op directieniveau aan geld beschikbaar is. Daarom kan een directie van zo'n grote scholengemeenschap ook een skybox huren.

Ook een reden dat het niet heel duur hoeft is dat we maar beperkt dit gaan uitrollen. Eerst zullen we starten met nog twee of drie andere docenten. Het is min of meer een testcase.

Maargoed die frequentieveiling hangt al een hele tijd boven het hoofd. Ik hoor hier al meer dan twee jaar geluiden over dat het gaat gebeuren. Wanneer gaat dit eindelijk plaatsvinden?

Groeten,
                            Sietse

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Originally posted by slol
                              Maargoed die frequentieveiling hangt al een hele tijd boven het hoofd. Ik hoor hier al meer dan twee jaar geluiden over dat het gaat gebeuren. Wanneer gaat dit eindelijk plaatsvinden?
                              Per 31 oktober 2012, vrij snel dus.

Comment

Working...