uit fase zetten?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    uit fase zetten?

    hoooi,

    stel dat ik een dubbele willekeurige 15 inch sub heb.. met daarboven een willekeurige mid,
    met de speakers dezelfde kant op in de kist.., en ik ga daaronder een W bin zetten.. waarbij de speaker andersom in de kist ligt..
    moet deze dan bij voorbaad al een fase draai krijgen om gelijk te spelen met bovenstaande?

    of waarbij de dubbele 15 inch sub andersom in de kist ligt tegenover de mid.. moeten dit dan ook in fase omgedraait worden?
    als het aangesloten is is dit makkelijk te testen, maar ik zit even de theorie te bedenken,

    is hier een trucje/regel voor dit van tevoren in te schatten?
    ik weet namelijk niet of het er iets toe doet dat de kist een W bin is,

    groetjes
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Ieder ontwerp heeft zijn eigen specifieke fase gedrag, er is dus niet een vaste regel voor of een speaker al of niet 180 graden uit fase gezet moet worden.
    De enige manier om dit nauwkeurig te bepalen is door te meten met Smaart of een soortgelijk programma.
    Zo kun je ook meten of het fasegedrag over een groter deel van de overlap van beide weergevers matcht.
    Het kan best zijn dat, wanneer je bijvoorbeeld je cross-over frequentie op 100Hz hebt, beide exact in fase staan bij die 100Hz maar bij 150Hz 180 graden verdraait zijn. En aangezien er een behoorlijk deel boven en onder die cross-over frequentie is waarbij beide weergevers elkaar behoorlijk beïnvloeden is het wel zo lekker als het over pakweg 2 octaven blijft matchen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

      #3
      ..................................
      Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 11:47.

      Comment

      • Tummy
        • Nov 2008
        • 324

        #4
        over die meet apparatuur beschikken we wel.. ik bedoelde inderdaad polariteit.. kan je dat van tevoren bepalen/inschatting maken, of is er een regel voor zoals ik in me 1e post schreef..

        ik ga namelijk 2 systemen combineren.. het 2e systeem (alleen sub) met het 1e systeem bijspringen als er 'tekort' is.. waarvan het andere systeem de speakers anders in de kast liggen
        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by Timo Beckman
          Fase = frequentie vs tijd .
          Polariteit is alleen het omdraaien van de + en - op een speaker (of op de input van je versterker maakt niet uit geeft het zelfde resultaat) en heeft niks met tijd te maken en dus ook niet met fase .
          Dat ben ik niet helemaal met je eens.....
          Fase draaien zorgt ervoor dat er een vaste fase draai van 180 graden optreedt. De tijdverschuiving is dus afhankelijk van de frequentie.
          In tijd verschuiven door een delay in te stellen geeft een fase draaiing welke frequentie afhankelijk is.
          Een frequentie van 50Hz heeft een periode tijd van 20 ms, draai ik de fase om dan heb ik bij 50 Hz dus een tijdsverschil van 10 ms. Bij 75 Hz heb ik een tijdsverschil van 7,5 ms, bij 100 Hz is dit nog slechts 5 ms maar de fasedraaiing blijft 180 graden.
          Stel ik een delay tijd in van 10 ms dan heb ik bij 50 Hz een fase verschuiving van 180 graden. Bij 75 Hz heb ik een faseverschuiving van 270 graden. Bij 100 Hz heb ik geen fase draaiing maar loopt het ene signaal 1 periode achter bij het andere signaal.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            sorry, Polariteit is gewoon ervoor zorgen dat de speakers tegelijk naar voren en tegelijk weer naar achteren bewegen.

            MusicXtra : je zou het als frequentie-afhankelijke delay kunnen beschouwen. Echter: een ferrari met maar 7 werkende cylinders is ook niet energiezuiniger dan de 8-cylinder, maar is gewoon niet goed.

            Comment

            • jadjong
              • Oct 2003
              • 654

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Dat ben ik niet helemaal met je eens.....
              Fase draaien zorgt ervoor dat er een vaste fase draai van 180 graden optreedt. De tijdverschuiving is dus afhankelijk van de frequentie.
              In tijd verschuiven door een delay in te stellen geeft een fase draaiing welke frequentie afhankelijk is.
              Een frequentie van 50Hz heeft een periode tijd van 20 ms, draai ik de fase om dan heb ik bij 50 Hz dus een tijdsverschil van 10 ms. Bij 75 Hz heb ik een tijdsverschil van 7,5 ms, bij 100 Hz is dit nog slechts 5 ms maar de fasedraaiing blijft 180 graden.
              Stel ik een delay tijd in van 10 ms dan heb ik bij 50 Hz een fase verschuiving van 180 graden. Bij 75 Hz heb ik een faseverschuiving van 270 graden. Bij 100 Hz heb ik geen fase draaiing maar loopt het ene signaal 1 periode achter bij het andere signaal.
              Pak pink noise uit smaart en split die naar twee kanalen op je mengtafel, sum deze kanalen even hard naar de stereobus. Je hebt nu 6dB meer ruis dan een enkel kanaal. Als je een van de kanalen een delay van 20ms geeft klopt jouw verhaal hierboven. Druk je bij een van de kanalen op de Ø knop, dan is het stil. Het eerste effect is fase, het laatste polariteit. Daar doelde Timo op.

              Comment

              • Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

                #8
                ..................................
                Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 11:46.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by jadjong
                  Pak pink noise uit smaart en split die naar twee kanalen op je mengtafel, sum deze kanalen even hard naar de stereobus. Je hebt nu 6dB meer ruis dan een enkel kanaal. Als je een van de kanalen een delay van 20ms geeft klopt jouw verhaal hierboven. Druk je bij een van de kanalen op de Ø knop, dan is het stil. Het eerste effect is fase, het laatste polariteit. Daar doelde Timo op.
                  Polariteit wisselen geeft een faseverschuiving van 180°, het verschil met delayen is dat bij iedere frequentie de faseverschuiving 180° blijft.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • qvt
                    • Oct 2009
                    • 721

                    #10
                    Laten we het er met zijn allen even over eens zijn dat (relatieve) fase frequentie versus tijd is en dat polariteit slechts normaal of omgekeerd kan zijn, zoals Timo al zei

                    Bij polariteit wisselen verschuift de fase trouwens niet (niet in het tijdsdomein), daarom is het niet juist om te zeggen dat polariteit wisselen een faseverschuiving van 180 graden over het hele spectrum geeft. omdat fase eigenlijk tijd is.
                    There is no substitute for imagination

                    Comment

                    • Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

                      #11
                      ..................................
                      Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 11:46.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Volgens mij zitten we hier allemaal hetzelfde te vertellen in verschillende bewoordingen.....
                        Dat fasedraaien geen verschuiving in het tijdsdomein geeft lijkt me helder, als je gaat meten meet je echter wel een faseverschil van 180°, ongeacht de frequentie, dat is ook de reden dat de hoek waaronder de trace niet veranderd.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

                          #13
                          ..................................
                          Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 11:58.

                          Comment

                          Working...