sound projects

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bazeman
    • Apr 2004
    • 112

Originally posted by MusicXtra
    Vanmiddag even bij Bazeman op de koffie geweest, moet zeggen; die smaakte prima!
    Tnx voor de gastvrijheid, erg interessant om eens een kijkje in jullie keuken te mogen nemen.
    Nu alle stiekem gemaakt fotos op rubriek aan het sorteren, daarna alle geluidsopnamen editen.
    Vond het ook gezellig. Beter bevriend concurrent dan elkaars ergste vijanden, toch? Maar ehhh we hebben hele goeie advocaten hoor mocht blijken dat je over een paar maanden een kopie setje hebt staan....

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Paar maanden? Ben al druk aan het zagen hoor.
      Maar idd, uiteindelijk willen we allemaal verkopen, dat lukt beter met elkaar dan tegen elkaar.
      Mooi bedrijf met mooie producten die helaas in eigen land niet op de juiste waarde geschat worden.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Bazeman
        • Apr 2004
        • 112

Goedemorgen allemaal.

Ik wilde bij deze vragen aan de forum leden en/of mods of deze het goed vinden om wat foto's van onze nieuwe producten te plaatsen, zonder een hele berg reacties te krijgen over dat ik "schaamteloos" reclame aan het maken ben. Ik wil graag wat tipjes van de sluier oplichten die normaal standaard niet op de website staan en jullie vragen en/of opmerkingen graag beantwoorden.

Het is voor ons idd exposure maar voor jullie denk ik ook wel interessant om te bekijken. En als topic zitten we in sound projects dus dat lijkt me ok.

Comment

• Fridge
          • Mar 2002
          • 153

lijkt me geen probleem in dit topic, zeker als het interessante primeurs zijn. Kom maar op.

Comment

• purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

MusicXtra doet en mag het ook dus een ander bedrijfje dan natuurlijk ook..

Ik ben benieuwd.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

het is je eigen topic, en als je het beschaafd doet - GEEN PRIJZEN NOEMEN - en het over vormgeving en respons gaat hebben : dan valt het binnen de regels, denk ik. Overigens ben ik geen moderator…

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Ik zou ook niet weten waarom jij dit niet zou mogen en MusicXtra wel. Zolang het binnen de regels van het forum blijft denk ik dat er geen mod problemen mee zal hebben. Ik persoonlijk lees altijd met veel interesse zijn BA topic door. Wil nog steeds eens de set horen maar tot nu toe komt het er steeds niet van. Ben één keer wel in de buurt geweest maar de twee plaatsen lagen toch net te ver uit elkaar om de BA set te kunnen horen over die afstand, droeg net niet ver genoeg

Als jij ook nog eens net zo actief als MusicXtra andere leden met hun vragen op weg kan helpen binnen dit forum dan ben jij gewoon een aanwinst hier. Wie zou daar nou commentaar op moeten hebben.
                Last edited by vasco; 20-06-13, 11:58.

Comment

• Bazeman
                  • Apr 2004
                  • 112

Tot nu toe fijn commentaar...

Ik ga ermee aan de gang. Duurt mss een paar daagjes om een paar nette foto's te maken.

Comment

• Bazeman
                    • Apr 2004
                    • 112

Originally posted by MacGyverSounds
                    het is je eigen topic, en als je het beschaafd doet - GEEN PRIJZEN NOEMEN - en het over vormgeving en respons gaat hebben : dan valt het binnen de regels, denk ik. Overigens ben ik geen moderator…
                    Ok helemaal prima. Ben zeker benieuwd wat jullie ervan vinden. Elke input kan nuttig zijn natuurlijk.

Als jij ook nog eens net zo actief als MusicXtra andere leden met hun vragen op weg kan helpen binnen dit forum dan ben jij gewoon een aanwinst hier. Wie zou daar nou commentaar op moeten hebben.
                    Ik zal mijn best doen. Ik denk dat iedereen er beter van "kan" worden als de kennis toeneemt bij gebruikers. Ik wil daar zeker aan bijdragen. Mijn grootste frustratie over het algemeen is als je bij een concert of "lokaal" festival aanwezig bent en daar voor tonnen aan apparatuur ziet staan, of in ieder geval goeie spullen en het geluid echt te brak voor woorden is.. Zo jammer vindt ik dat.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

Originally posted by Bazeman
                      Goedemorgen allemaal.

Ik wilde bij deze vragen aan de forum leden en/of mods of deze het goed vinden om wat foto's van onze nieuwe producten te plaatsen, zonder een hele berg reacties te krijgen over dat ik "schaamteloos" reclame aan het maken ben. Ik wil graag wat tipjes van de sluier oplichten die normaal standaard niet op de website staan en jullie vragen en/of opmerkingen graag beantwoorden.

Het is voor ons idd exposure maar voor jullie denk ik ook wel interessant om te bekijken. En als topic zitten we in sound projects dus dat lijkt me ok.
                      Ik zeg: Doen!
                      Dat er nog vele fabrikanten mogen volgen...
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by moderator
                        Nee, echt niet, krijg ik veel teveel concurrentie!
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Bazeman
                          • Apr 2004
                          • 112

Originally posted by moderator
                          Het komt eraan

Comment

• Bazeman
                            • Apr 2004
                            • 112

Even een overbrenging van een Off-topic verhaal in het Meyer LEO topic:

@Bazeman, ik refereerde niet persé naar hoe JBL hun hoogdriver heeft ingericht en ''probeert'' en plat wave front te creeren, noch hoe de waveguide zelf in elkaar steekt.
                            Wat mij bijvoorbeeld opvalt als ik naar een kastje kijk als bijvoorbeeld DV-Dosc,dan zie ik in het pad van de hoogdriver gewoon vrolijk 4 mid drivertjes geplaatst. Dus het laatste gedeelte van de hoorn van de hoogdriver bestaat uit een (gekromd) oppervlak in de vorm van een conus, dat vervolgens ook nog een een keer of 500-1000 per seconde (hoe minimaal ook) van vorm verandert.....
                            Of de Kiva, met 1 laagmid driver aan weerszijde in het pad van de hooghoorn.
                            Overigens, Kara, hoe willen ze 139db halen uit 2 8'' drivers vanaf 55Hz?????
                            Kara heeft de 8'' driver net als kiva aan weerszijde van de hoorn zitten, dus naast de daadwerkelijke hooghoorn, dus zal ook een vrij laag crossoverpunt nodig hebben, hoewel minder laag dan de 2x15'' bij bijv Leo ivm kleinere hooghoorn en kleinere drivers.

Dan Jbl
                            Vertec en VTX; full size line array. Weliswaar drivers in de hooghoorn, maar dan wel in kleine afgesloten kamers aan de voorkant, met kleinere poorten erin. Zie hier de eerste fatsoenlijke hooghoorn met drivers eromheen. Tot op hoeverre JBL het oppervlak van de poorten gebruikt om een evt. bandpass effect te creeren weet ik niet. Dan het schuim wat gebruikt wordt om de poorten af te dekken, ik heb overigens geen idee of het verhaal dat ik destijds heb gelezen klopt, en ik kan het ook zo 123 niet vinden. Maar er werd de suggestie gewekt dat het foam zo op dichtheid was geselecteerd dat het akoestisch transparant is voor de bandbreedte van de mid drivers, en reflectief voor de bandbreedte van het hoog. Alle kleine beetjes helpen dus zeker een pluspunnt.

VRX; allemal hooguit 1 driver, dus geen problemen met asymmetrische afstraling, geen drivers in de hoornhoorn of wat dan ook.

Martin pakt het weer heel anders aan, met een volledig losse hoornsectie voor het mid, lijkt mij zelfs beter dan hoe jbl het bij vertec heeft. Dit heeft echter wel weer als nadeel dat je veel frontaal oppervlak verliest dus zoals in MLA en Longbow moet gaan kijken naar andere manieren om het laag erin te verwerken, zoals martin altijd al veel heeft gedaan, is dit dus ook een hoorn(weliswaar gepoort) geworden.

weet je trouwens welk Adamson systeem gebruikt maakt van de technologie in dit patent;
                            https://data.epo.org/publication-ser...iDocId=4998176
                            Beetje hetzelfde idee als de Co-entrant van Renkus Heinz, maar dan elke driver met een individuele hoorn.
                            dit heeft er wel iets van weg

Comment

• Bazeman
                              • Apr 2004
                              • 112

@Bazeman, ik refereerde niet persé naar hoe JBL hun hoogdriver heeft ingericht en ''probeert'' en plat wave front te creeren, noch hoe de waveguide zelf in elkaar steekt.
                              Wat mij bijvoorbeeld opvalt als ik naar een kastje kijk als bijvoorbeeld DV-Dosc,dan zie ik in het pad van de hoogdriver gewoon vrolijk 4 mid drivertjes geplaatst. Dus het laatste gedeelte van de hoorn van de hoogdriver bestaat uit een (gekromd) oppervlak in de vorm van een conus, dat vervolgens ook nog een een keer of 500-1000 per seconde (hoe minimaal ook) van vorm verandert.....
                              Dv-Dosc heeft 2x 8" aan boord en 1 wave shaper met 1,4" driver erop... Wat jij aanhaalt klopt dus niet. Bedoel je niet de V-dosc zelf? Overigens heeft de Dv-dosc door het zover uit elkaar plaatsen van de 8" speakers ook niet de opgegeven spreiding van 120 graden.. Bij 800Hz is de spreiding zelfs nog maar iets van 70/80 graden. Voordat iemand weer op zijn teentjes getrapt is je kan dit gewoon zien in de gesmoothe spreidings plot die op de specsheet van L'acoustic zelf staan. http://www.sonostudi.com/pdf/tecnics...2e08e3e2c17a29

Je hebt ook gelijk wat betreft het beïnvloeding van het hoog door de mid speakertjes omdat deze in de "hooghoorn" wand verwerkt zitten. Dit heeft geen hele zware consequenties qua geluid, maar het is technisch gezien wel een behoorlijk comprimis. In een Dreamline (SP) is dit gedeeltelijk opgelost om voor de mid speakertjes slotjes te plaatsen of zogezegd een faseplug met slot exit's.

Overigens, Kara, hoe willen ze 139db halen uit 2 8'' drivers vanaf 55Hz?????
                              Kara heeft de 8'' driver net als kiva aan weerszijde van de hoorn zitten, dus naast de daadwerkelijke hooghoorn, dus zal ook een vrij laag crossoverpunt nodig hebben, hoewel minder laag dan de 2x15'' bij bijv Leo ivm kleinere hooghoorn en kleinere drivers.
                              Tja, ook L'acoustic tovert met cijfers... Ook wij om de menigte nog iets "nieuws" te kunnen melden... Overigens kun je bij ons de opgegeven waarden altijd terug rekenen aangezien we ook vermelden (in een soms iets verhullende vorm) hoe we aan die waarde zijn gekomen. Kara en Kiva zijn kunnen idd nooit volledig voldoen aan de spreiding die opgegeven wordt in de volledige audioband.. Overigens ook opvallend dat in de nieuwe specsheets helemaal geen plotjes meer weergegeven worden... http://www.l-acoustics.com/admin/pro..._SP_EN_1-1.pdf

Zie hier de eerste fatsoenlijke hooghoorn met drivers eromheen.
                              Niet waar, Adamson en SP waren eerder.... (al meerdere jaren) zie de PDF van ons en de adamson Y10 en Y18 documentatie.

Maar er werd de suggestie gewekt dat het foam zo op dichtheid was geselecteerd dat het akoestisch transparant is voor de bandbreedte van de mid drivers, en reflectief voor de bandbreedte van het hoog. Alle kleine beetjes helpen dus zeker een pluspunnt.
                              De foam, grill en dischtheid daarvan heeft zeker invloed. Dus het verhaal zal wel gemeld zijn en is in beginsel waar. Alleen de "echte" invloed is niet zo heel groot dan JBL misschien doet vermoeden in het verhaal.

VRX; allemal hooguit 1 driver, dus geen problemen met asymmetrische afstraling, geen drivers in de hoornhoorn of wat dan ook.
                              VRX en dat soort kastjes van andere merken zijn ontstaan uit de typische hype van de line-array... Kastjes met "kleine" verticale spreiding die je onder 1 hoek onder elkaar kunt stapelen, dus het label Line-aray volgens de marketing afdelingen mogen dragen. De eerder genoemde systemen van L'acoustic, Adamson, systemen met Ribbons, meyer (ook al vindt ik dat technisch de minst mooie oplossing),Nexo en in SP hebben een echte wave shape transformer en vaak symmetrische opstelling om horizontaal een gelijke spreiding te hebben. Ik heb het in voorgaande zin vooral over de systemen die op de markt kwamen direct in het begin qua line arrays, zogenoemd de grondleggers. Ik wil wel direct de aanhaling doen dat al deze systemen Line "Source" arrays waren dus allemaal met een echte waveshape transfomer zodat het hoog deel een zogenoemd cilindrische spreiding heeft. JBL heeft dit technisch gezien niet gedaan met de VERTEC en al helemaal niet met de VRX series waarmee ik niet wil zeggen dat het volslagen prul was/is.

Martin pakt het weer heel anders aan, met een volledig losse hoornsectie voor het mid, lijkt mij zelfs beter dan hoe jbl het bij vertec heeft. Dit heeft echter wel weer als nadeel dat je veel frontaal oppervlak verliest dus zoals in MLA en Longbow moet gaan kijken naar andere manieren om het laag erin te verwerken, zoals martin altijd al veel heeft gedaan, is dit dus ook een hoorn(weliswaar gepoort) geworden.

weet je trouwens welk Adamson systeem gebruikt maakt van de technologie in dit patent;
                              https://data.epo.org/publication-ser...iDocId=4998176
                              Beetje hetzelfde idee als de Co-entrant van Renkus Heinz, maar dan elke driver met een individuele hoorn.
                              dit heeft er wel iets van weg
                              De nieuwere Martins hebben idd ook een verbeterd hooghoorn ontwerp, maar ook de eerste versies van Martin waren zeker geen Line "Source" arrays. Qua oplossing nu is het zoals gezegd erg richting de opstelling die SP in de Linex heeft. Alleen daar zit het laag (vanaf 70Hz) wel in verwerkt (aan de zijkanten) Qua formaat en bepakking/gewicht is er nog geen merk die Linex geëvenaard heeft volgens mij en daar hebben gebruikers ook pleinen van 10000/20000 man mee gedaan en 100m of meer.

Wat betreft het patent, dat is van toepassing op de hoorn van het Y10 en Y18 systeem. Adamson en L'acoustic hebben hier nog een rechtzaak over gevoerd omdat adamson ook gebruik maakte van een losse faseplug om alle paden gelijk te maken in de hoorn. Ik geloof dat ze het gesetteld hebben omdat adamson net niet helemaal hetzelfde was technisch omdat adamson een "coax'" systeem gebruikte. Dus Mid/Hoog komt hier alle twee uit waardoor ze dus niet de mid speakertjes in de wand van de hoorn hoefte te schroeven. En de onderste frequentie van de hoorn ligt veel lager, zodat er makkelijk een grotere spreiding kan worden gehaald in het overname gebied van laag naar mid en ook de spacing van die laag drivers minder van invloed en dus verder uit elkaar mogen staan.

Comment

• M'Elodie
                                • Oct 2006
                                • 148

Dank Bazeman: interessant verhaal/uiteenzetting. Inderdaad word er veel met cijfertjes gespeeld. Vooral als het gaat om maximum SPL (die meestal berekend is met een bepaalde versterker vermogen: welk vermogen niet door de interne of externe versterker gegeven kan worden).

Comment

Working...