Instellen fase/delay etc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hilco
    • Oct 2009
    • 16

Instellen fase/delay etc

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag betreft fases en delays. Ik heb nu een Behringer dcx-2496 als processor in mijn systeem. Om het systeem in te regelen gebruik ik de bijbehorende meetmic en laat ik hem automatisch kalibreren (fase, longdelay, delay). Haal ik veel meer uit mijn systeem door bijvoorbeeld SMAART(toch?) te gebruiken en handmatig in te stellen?

Zou het ook veel nut hebben om de toppen te verbouwen en te (bi)(tri)ampen? Of praat ik allemaal lariekoek haha

Behringer DCX-2496
    American Audio XLT-2500
    Synq 3k6 (3x)

Wharfedale DLX-153 toppen
    DAP audio X15b subs
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Kan me niet voorstellen dat de DCX zelfstandig kan time-alignen en kan zorgen dat het fasegedrag van de diverse drivers matcht.
    Smaart is 'slechts' een tool, zonder de juiste kennis kom je nog steeds niet veel verder.
    En of het nut heeft je toppen volledig actief te maken hangt af van hoe goed de passieve filters zijn en hoe goed ze in actieve versie ingeregeld worden.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hilco
      • Oct 2009
      • 16

Deels gelogen, alleen delay (= timealignen toch?) en polariteit.

Ik sta ook altijd op verschillende locaties, en opbouwtijd is meestal minimaal. Het klinkt voor mij meestal wel prima, maar indien ik er beter geluid uit kan halen waarom niet. Ik heb me al verdiept in fases etc, maar hoe dat allemaal uit te lezen in Smaart is voor mij nog een raadsel. Wel kan ik de (behringer) meetmic ook wel daarvoor gebruiken lijkt mij?

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Gaat om top/sub set die relatief dicht bij elkaar / boven elkaar staan neem ik aan? Auto align van long delays moet je dan in ieder geval uitzetten. Als je top elke keer op dezelfde plaats staat tov sub, hoef je dit maar 1 keer te doen.

Ik ben geen voorstander van deze automatische settings...
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Je hebt time-alignen en time-alignen....
          Voor het hoog zal het misschien wel werken maar voor het sub werkt het in ieder geval niet, de golflengtes zijn simpelweg te lang om betrouwbaar te kunnen meten.
          Deze auto-delay functie is denk ik eerder bedoelt om een delay-stack goed te time-alignen.
          Wat ik al eerder schreef, Smaart is de tool maar zonder kennis heb je niet zoveel aan die tool.

Comment

• Hilco
            • Oct 2009
            • 16

Van 1 topspeaker.. wat voor conclusie kan je hier uittrekken?

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Hier kun je niet zo heel veel mee, rond de 100Hz heb je een giga fase probleem en de dip tussen 2 en 8 kHz is giga groot en de verdere frequentie response is nou niet bepaald deftig te noemen.
              Maar, waar staat de speaker opgesteld, hoe staat de microfoon ervoor, etc.
              Dit is niet 'even' via een forum te leren.

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

En niet te vergeten: is de delay correct gezet in SMAART! (staat nu op 0,00 volgens mij)

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

Klik even op Find (rechts onder de vu meters van je inputs) en insert die gemeten delay. Dan gaat de coherence (rode lijn) wat omhoog en heb je een meting waar wel nuttige gegevens uit komen. Als smaart de reference en meetsignaal niet qua tijd gelijk heeft ben je appels met peren aan het vergelijken.

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Overigens neem ik aan dat je inderdaad een reference signaal (hetzelfde signaal dat naar je te meten kast/systeem gaat) op de reference input en een microfoon op de mic input hebt aangesloten? Meten met 2 mics schiet nog niet echt op...

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• qvt
                      • Oct 2009
                      • 721

Bovenste 2 vensters geven duidelijk aan dat de meting nog niet klopt (IR en fase), dus eerst ff opnieuw meten
                      There is no substitute for imagination

Comment

• Hilco
                        • Oct 2009
                        • 16

Klopt, ik gebruik inderdaad een reference signaal en een meetmic. Het lag aan de delay (find/insert). Ik heb tevens gevonden dat deze meetmic van behringer allemaal EQ filters bevat en daardoor de fase ook niet klopt. Je krijgt waarvoor je betaald. Bedankt voor de info guys

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Hilco
                          Ik heb tevens gevonden dat deze meetmic van behringer allemaal EQ filters bevat en daardoor de fase ook niet klopt.
                          Wat bedoel je daarmee? Voor zover mijn ervaring is de Berhinger meetmic nog niet zo verkeerd hoor....

Comment

• Hilco
                            • Oct 2009
                            • 16

For frequency domain measurement they're fine, but their phase response is all over the place. Someone has theorized that Behringer builds an EQ filter or two into the mic to make it flat.
                            The phase plots are horrid.
                            Van verschillende forums. Ik zal er eerst meer in gaan verdiepen, want ik kloot nu alleen maar een beetje aan

Comment

• jadjong
                              • Oct 2003
                              • 654

Ik weet uit de praktijk dat van 40Hz tot 18KHz de mic niet onder doet voor alternatieven die soms 100x duurder zijn. De afwijkingen van de Behringer zijn zo klein dat deze in metingen bij livegeluid geen invloed hebben op het resultaat. Collega's die ooit een weekje bij Meyer of Bob Mcarthy zijn geweest kunnen dit vast bevestigen.

Comment

Working...