digitale tafel voor jeugdcentrum: X32 of si expression?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RenéE
    • Oct 2006
    • 291

    #31
    Originally posted by timmetje
    Daarbij komt nog: wees de verstandigste in het verhaal, en bel vooraf even met de betreffende technicus/manager als een rider toch een beetje boven je pet gaat. Je zult er versteld van staan wat er in goed overleg nog mogelijk is....
    Vooral dat inderdaad. Dan blijkt maar al te vaak dat bijvoorbeeld:
    ...die rider die je hebt de standaard rider van het boekingsbureau is.
    ...de rider al 2 jaar oud is.
    ...je de rider hebt voor de grote concert venues en niet die voor het club circuit.
    ...de tech ondertussen wel ervaring met je tafel heeft of er met wat begeleiding geen enkel probleem mee heeft.
    ...het voor de band helemaal niet zo handig is om een grote Heritage in een zaaltje te hebben staan als het een recette deal betreft.
    ...enz.

    Mooiste is natuurlijk dit alles bij het boeken al af te vangen en het zo te spelen dat een band een inhuur tafel wel kan krijgen, maar tegen inleveren van gage of een minder gunstige deal. Dan staat in bijna alle gevallen de tafel van het huis er gewoon.

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #32
      We dwalen af.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

        #33
        Originally posted by djspeakertje
        over de Soundcraft überhaupt verdacht weinig gelezen. (en wat ik er over gelezen heb was grotendeels negatief, op een aantal verstokte Soundcraft-fans na)
        Wat heb je negatief over de SiEx gelezen dan?
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

        Comment

        • PvG
          • Sep 2012
          • 979

          #34
          Originally posted by Big Bang
          Wat heb je negatief over de SiEx gelezen dan?
          Ik meen me te herinneren dat de interne flashkaart houder een beetje gammel is waardoor het kaartje los kan komen tijdens vervoer. Of was dat bij de GLD80?
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #35
            Originally posted by Big Bang
            Wat heb je negatief over de SiEx gelezen dan?
            Geen sub groepen, DCA en VCA groepen.

            Comment

            • SH1000
              • Dec 2009
              • 220

              #36
              Originally posted by djspeakertje
              Het voordeel van de X32 is dat je er heel makkelijk een laptop aan hangt om een opname te maken, of om een programma als Waves Multirack mee te laten draaien. (daarmee kan je Waves plugins gebruiken met je digitale tafel, een soort digitale inserts dus)
              Het heeft even geduurd maar ook met de Soundcraft kan je inmiddels eenvoudig opames maken etc.. De benodigde firewire-kaart kost je wel ca. €500,-
              Good is the enemy of Great
              [Jim Collins]

              Comment

              • SH1000
                • Dec 2009
                • 220

                #37
                Originally posted by DJ Antoon
                Mocht je ook nog denken aan ipad remote, vergeet dan de Si. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor jullie helemaal niet belangrijk is.
                Software updates laten nogal lang op zich wachten bij Soundcraft. Met de komende versie (volgende week?) is Ipad-bediening volgens mij gewoon weer ok.
                Good is the enemy of Great
                [Jim Collins]

                Comment

                • desolation
                  • Jun 2012
                  • 706

                  #38
                  Originally posted by SH1000
                  Het heeft even geduurd maar ook met de Soundcraft kan je inmiddels eenvoudig opames maken etc.. De benodigde firewire-kaart kost je wel ca. €500,-
                  Niet alleen dat, maar het is ook kiezen: ofwel gaat er een DANTE kaart in, ofwel een USB/FireWire, ofwel MADI
                  Maar je kan niet én opnemen over FiWi én een stagebox aansluiten bv.

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #39
                    Originally posted by desolation
                    Niet alleen dat, maar het is ook kiezen: ofwel gaat er een DANTE kaart in, ofwel een USB/FireWire, ofwel MADI
                    Maar je kan niet én opnemen over FiWi én een stagebox aansluiten bv.
                    Met madi gaat dit wel

                    Comment

                    • desolation
                      • Jun 2012
                      • 706

                      #40
                      met DANTE ook in principe, maar ik bedoel dat je niet én de MADI én de USB/FIWI kaart er in kan hebben.

                      Voor MADI moet je dan nog een aardig prijzige RME (of eventueel DiGiCo, maar dan moet je converten naar COAX) interface hebben om je MADI signaal te capturen. En dan moet het Fiber MADI zijn, geen CAT5. Wat je haspel ook nog eens duurder maakt.

                      Comment

                      • T_Sound
                        • Sep 2009
                        • 267

                        #41
                        Ik lees dat veel mensen de overzichtelijkheid van het menu van de X32 een issue vinden, maar de menu structuur van de X32 verschilt vrij weinig dan die van de duurdere digi tafels als Yamaha (die je toch best vaak nog tegenkomt). Tevens heeft de X32 gewoon meer mogelijkheden dan de Soundcraft, dus er zitten mee menu's in. Zoals al vaker aangegeven, in deze situatie moet je gewoon gaan kijken/luisteren waar je meer aan hebt. Klank, bediening (van de meest gebruikte functies), etc. Niet naar rider acceptatie, want de X32 is absoluut geen budget kwaliteit meer als waar behringer de laatste paar jaar om bekend stond. Voor de meeste mensen met een beetje technische kennis en logica, kom je met zowel de Soundcraft als de Behringer een heel eind. Ik ben erg te spreken over de klank van de X32, de Soundcraft Expression heb ik nog niet gehoord, maar de X32 mag zich qua klank zeker meten aan de middenklasse digi tafels. Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de Expression heel erg afwijken van een Live mixer, maar meer lijken op apparatuur wat ik in de Studio gebruik (DAW controller etc.). Wat ik fijn vind aan de X32 is dat je ook de Gain instellingen kunt opslaan, maar dat kan op de soundcraft volgens mij ook. Uiteindelijk is het ook een groot gedeelte persoonlijke smaak en wat de persoon fijn vind om mee te werken, maar persoonlijk denk ik dat de X32 meer lijkt op wat gangbaar is binnen de digi markt.
                        Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                        Comment

                        • gunrunner
                          • Dec 2012
                          • 48

                          #42
                          Ik heb nu beide tafels op demo gehad tijdens een live optreden. Ik zal hier mijn eerste indruk neerschrijven.

                          X32

                          De tafel was toch nog groter dan verwacht, maar nog altijd veel compacter dan onze 32kanaals analoge tafel + outboard. Ik heb hier op een klein festivalletje in onze zaal (samen met een gasttechnieker) 10 metalbands mee gemixt. Eerst en vooral ben ik grote fan van de scribble strips. Dit maakt het toch overzichtelijk als je met verschillende lagen werkt. Ook heel erg fan van de sends on fader, vooral omdat we monitors en foh van dezelfde tafel moeten mixen. Het meeste werk zat hem in de routing instellen, maar dit kan opgelost worden door een aantal presets te maken. Enkel voor de effecten heb ik de handleiding moeten raadplegen.Iets anders waar ik nog niet echt mee weg was, waren de toewijsbare knoppen aan de rechterkant van de console (bv voor effecten). Dit was de eerste keer dat ik met een digitale mixer werkte, en al bij al lukte het vrij goed. Ik denk wel dat je de tafel een aantal keren moet gebruikt hebben eer je er echt weg mee bent. Het ding heeft ontzettend veel mogelijkheden zoals opnemen, heel veel effecten, remote control, etc. Om al deze functies te benutten zullen we wel wat tijd moeten investeren in opleiding van onze (beginnende) techniekers. Het is zeker minder eenvoudig dan een analoge tafel, maar eens je er mee weg bent is het wel leuk om mee te werken. Groot pluspunt vond ik ook nog de aparte input en output fadersectie. Nadeel vond ik dan weer dat je voor de eq, gate en comp maar een beperkt aantal knoppen hebt. Langs de andere kant helpt het menu wel en is het scherm groot genoeg.


                          SI Expression

                          Voor een kleiner optreden met 8 kanalen hebben we de Si Expression 1 mogen testen. Het eerste wat me opviel was dat er geen talkback ingang was, waardoor je al een kanaal moest opofferen.. Geen ramp omdat we toch met een digitale snake zouden werken, maar toch.. Ik vond de klank van de tafel heel goed (wanneer ik een muziekje vanuit de ipad stuurde), iets helderder dan onze mackie onyx had ik de indruk. Bij het testen van de effecten stootte ik op een probleem. Wanneer je bv. op de FX1 knopt duwt, wordt die masterfader gesolo't. Hierdoor hoor je de rest van je mix niet meer. Hetzelfde geldt voor de verschillende mixen van je monitors. Dit vond ik erg vervelend, omdat tijdens het optreden een bandlid meer gitaar in zijn monitor wou, maar ze waren al aan het spelen. Ik kon dus enkel de masterfader van zijn monitor hoger zetten (staat op laag C), maar niet alleen meer gitaar geven, want dan komt er niets door de FOH... Serieuze afknapper vond ik. Weet iemand of dit aangepast kan worden met een bepaalde instelling? Verder vond het ook heel jammer dat er geen scribble strips waren. Vreemd ook dat ze niet voldoende plaats voorzagen voor bv. 2 lagen tape (laag A, laag B). Routing was dan weer vrij simpel. Copy paste functie vond ik ook heel handig, zeker ook voor bv. enkel de compressie settings te kopiëren.
                          Bij stereo kanalen vond ik de 2de fader niet erg snel meebewegen. De audio reageert gelukkig wel even snel. Pluspunt vond ik dan weer dat je voor elke functie (eq, dynamics, ..) een fysieke knop had.

                          Als ik de twee mixers vergelijk met elkaar, ben ik momenteel meer gewonnen voor de X32. Vooral de scribble strips, en de aparte input/output faders (om met subgroepen/DCA's te mixen) deden het voor mij. Daarbij vond ik het echt niet kunnen dat op de si expression de mix/fx/... master automatisch gesolo't wordt als je op de mix/fx knop duwt. Daarbij zou de X32 nog eens een paar honderd euro goedkoper zijn en heeft die veel meer mogelijkheden. Nadeel blijft natuurlijk nog dat het voor de beginnende technieker misschien wat beangstigend is om met menu's te werken, maar dat kan wel opgelost worden door genoeg vormingen te organiseren denk ik dan?

                          Comment

                          • djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

                            #43
                            De X32 heeft de USB/fw multitrack aansluiting. Als je een live opname van een optreden maakt, of een multitrack van het internet plukt (www.shakingthrough.com heeft hele mooie) en je stopt die vanuit je laptop in de tafel kan je mensen heel makkelijk leren mixen op de X32, en door het PA systeem van de zaal. Omdat het een multitrack is kan je ook een situatie nabootsen waarbij een leerling een monitormix moet bouwen voor een aantal "muzikanten" op het podium (vrijwilligers). Werken met menu's leer je snel genoeg, als je twee keer een middagje met die tafel en een multitrackje hebt lopen klooien komt dat wel goed.


                            Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                            Comment

                            • Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

                              #44
                              Dit vond ik erg vervelend, omdat tijdens het optreden een bandlid meer gitaar in zijn monitor wou, maar ze waren al aan het spelen. Ik kon dus enkel de masterfader van zijn monitor hoger zetten
                              Die snap ik niet helemaal...Als de betreffende 'bus' indruk en dan op het betreffende kanaal de fader omhoog of omlaag duwt, heb je het zelfde effect als een roterende aux...
                              Olaf Duffhuës

                              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                              Comment

                              • renevanh
                                • Oct 2004
                                • 2371

                                #45
                                Originally posted by gunrunner
                                Ik kon dus enkel de masterfader van zijn monitor hoger zetten (staat op laag C), maar niet alleen meer gitaar geven, want dan komt er niets door de FOH... Serieuze afknapper vond ik. Weet iemand of dit aangepast kan worden met een bepaalde instelling?
                                Dit is een fout in je routing, je bent je monitor out (aka PAFL) naar de PA aan het sturen geweest, niet je L/R mix.
                                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                                Comment

                                Working...