Electro Voice ELX en ZLX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

Originally posted by Podium Verhuur
    Duidelijk verhaal. Ik vermoed als ik jouw verhaal zo hoor (en het ontbreken van een sub in die serie) we toch niet gaan kijken naar de ZLX serie.

Nu is het wel zo dat heel veel merken maar mondjes maat aan innovatie doen. Bij Martin Audio gebruiken zo nog steeds lak uit het jaar 0 en is die hele + serie in de blackline ook maar een kleine update. (die plus serie is ook al een jaren oud.
    De laatste jaren is alleen die omniline erbij gekomen. (misschien meer, maar de marketing in NL is erg slecht)

Groeien hoeft ook niet altijd het doel van een bedrijf te zijn. Als je te groot wordt kom je vanzelf weer nieuwe uitdagingen tegen.

Wij hebben een opslag van 300m2 (wel alweer te klein aan het worden) en we werken met 5 man, met genoeg opdrachten om een volle agenda te hebben, soms zelfs te vol, want nu al is het moeilijk om genoeg goede mensen te vinden. Als we groter worden zal dit probleem alleen maar groter worden.
    Wij hoeven geen mega bedrijf te worden, voor de grote klussen huren we gewoon die bedrijven in.

Maar wat zou jij dan adviseren?
    Om even in te haken en dit als verlengstuk van mijn boekwerk hierboven te zien (waarbij ik het graag hoor als ik wat gemist heb/vergeten ben):

Mijn advies is tweeledig:
    1. Ga eerst eens kijken wat de rest die EV verhuurd in de buurt allemaal in de loods heeft staan en of ze wel met je willen samenwerken als het om inhuur van extra spul gaat. Dit om de simpele reden dat je compatible met hen wil zijn maar dat je ook graag zeker weet dat je daadwerkelijk extra spul kunt inhuren indien je het nodig hebt! Als je er dan toch bent, vraag je natuurlijk ook meteen naar de ervaringen die zij hebben met de types die ze in de verhuurvloot hebben zitten.

Hier zit wel een catch in en die is dat het kan betekenen dat jij je over je eigen gevoelens over het uiterlijk van bepaalde types heen zal moeten zetten op het moment dat blijkt dat de concullega's in de buurt die types wel naar volle tevredenheid gebruiken en plenty op voorraad hebben.

2. Je moet echt serieus 'ns onderzoeken wat een ZX1 nou echt kan! Ik weet zeker dat je er veel meer klussen mee kan doen dat jij op het moment denkt, helemaal als ik naar de casus kijk die je zelf geeft.

Versterkervermogen is wel belangrijk: Wij gebruikte ze destijds op een Q66 (de oude, grijze 3He-versie) die er 300W/8 Ohm continu uit kon pompen. Wij hebben veilingen met een man of 200 gedaan met 4 of 6 (afhankelijk van de locatie) ZX1s en 1 of 2 Q66s (ivm delay) gedaan waarbij het toch echt hard genoeg ging om voor iedereen goed verstaanbaar te krijgen.

Ook werden ze met carnaval goed verhuurd. Een vaste klant (rest van het jaar een restaurant) huurde er elk jaar 6 voor een ruimte waar ongeveer een man of 150/200 in kon. Dat ging meer dan hard genoeg om fatsoenlijk niveau (lees hard) boven de pratende menigte uit te komen!

Misschien denk je nu: Hé, die lul raadt mij toch aan om voor EV te gaan terwijl hij het eigenlijk niks vindt!

Echt niks vind ik EV niet. Zit op het moment bv. zelf sterk in dubio of ik niet een set ZX1tjes voor mezelf aanschaf (laatste zijn recentelijk verkocht door de toko (maat van me) waar ik wel eens wat voor doe en mis ze best wel).

Het zeer zit hem voor mij meer in het feit dat Bosch andere belangen heeft en daarmee de Pro-audio toko van EV gewoon om zeep helpt. Hierdoor zijn de ontwikkelingen zo goed als dood (en dan hebben we niet over wat er dan uiteindelijk wel uitgebracht wordt....) en het gamma dat echt verouderd is waardoor het dus in de hoek waar ik zit not done is om nog met EV aan te komen zetten.

Neemt niet weg dat er ook best wel goede producten in het programma zitten. Dit zijn alleen niet de producten die jouw voorkeur hebben en dat is nou net het probleem.

Daarbij raad ik het ook aan omdat ik uit jouw verhaal opmaak dat je het in jouw regio makkelijk bij kan huren of eventueel goed kan doorverhuren. Dat vind ik iets wat zeer belangrijk is daar dat uiteindelijk extra geld in je laatje kan brengen. Voorwaarde is wel dat je echt goede afspraken met elkaar maakt waarbij een kleine verhuurpool ook een optie kan zijn. Gebeurt hier in de regio op kleine schaal met D&B.

Als laatste: Groeien is niet altijd even makkelijk maar groei is wel een middel om (beter) te overleven. Daarbij horen nou eenmaal keuzes waar je soms zelf niet helemaal achter staat maar die wel in het belang van je bedrijf zijn.

En ik weet niet of je het moment (je big break) al gehad hebt, maar op een gegeven moment kom je voor de keuze te staan dat je (eigenlijk noodgedwongen) moet groeien of dat je blijft hangen/rommelen zoals je nu bezig bent, waarbij het zelfs een optie is dat je er (wegens niet (willen) groeien) over een paar jaar niet meer bent (weglopende klanten omdat je te klein bent, enz enz). Mijn advies is dan toch echt om te investeren en die sprong te wagen, hoe moelijk en zwaar die extra verantwoordelijkheid dan ook mag zijn.
    Last edited by Outline; 20-12-13, 03:27.

Comment

• Podium Verhuur
      • Mar 2012
      • 480

Bedankt voor je reactie.

Mijn vraag is voortgekomen uit het feit dat de bedrijven in de regio juist de ZLX en de RX serie is juist de enige serie die hier in de regio gebruikt worden. (tenminste door de serieuze bedrijven)
      Verder ook de ZX1, zowel powered als niet powered. Dan per 4 in een kistje met 4 statieven. Zo bieden wij ze inmiddels ook aan.

Comment

• Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

Sinds vandaag dus ook een nieuwe optie mogelijk. Een serie boven de ZLX en ELX. De ETX serie, helaas zonder powercon, mar ziet er wel netjes uit.

Comment

• Rob Boogaard
          • Mar 2014
          • 1

Ik ben zelf in het bezit van de ZLX12 en ben er toch wel tevreden over. Ik heb ze vergeleken bij BAX met de Yamaha DXR12 en de QSC12. De Yamaha was het net niet, waar ik eigenlijk voor ging (nav een demoavond van Yamaha bij Feedback). Als ik zo de diverse forums lees zijn er heel veel mensen erg positief over deze QSC. Ze klinken inderdaad lekker, maar de ZLX12 klinkt zeker niet slecht. Ik heb dus alleen nog maar natuurlijk bij bax kunnen vergelijken en ze zijn daar even hard gezet. Lastig of dan snel te kunnen vergelijken.
          Zeker voor de prijs ben ik toch te spreken over deze ZLX: ik ging voor een goed klinkende speaker en had een bepaald budget de keuze is dus de ZLX geworden omdat ik voor het minimale klankverschil geen dubbele prijs wilde betalen. (Voor mij is het hobby)
          Ik heb ze nog niet zo lang en heb ze zelf ook niet even wat harder kunnen zetten.
          Nu nog een SUB erbij…lastig…veel keus. Advies van BAX was de KW181 en niet EV zelf (?). Wel een prijsverschil. Ik wacht nog even een aantal maanden totdat de ETX serie in Nederland verkrijgbaar is :-)
          Last edited by Rob Boogaard; 06-03-14, 22:34.
          Macbook Pro 15", Focal CMS-65, KRK G3-6, EV ZLX12, Sennheiser HD25-1 II, AKG K240-studio, Native Instrument S4, M-audio Fast Track pro, Cyrus ACa7,5, Cyrus Power, Cyrus Fm7,5, Cyrus CD7, Nakamichi Dragon, Marantz CD72SE, Pioneer PDR609, Kenwood KT3300D...

Comment

• Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

Ik heb inmiddels de richtprijzen van de ETX gekregen en die komen in de buurt van de SXA250 en de SXB760.

Wij hebben inmiddels ook een aantal ZLX12 speakers gekocht, op zich wel tevreden, niet heel speciaal, maar wel prima voor de wat meer low budget opdrachten.
            Voor de betere opdrachten zijn we overgestapt op de RX serie. Voor de highend zijn we aan het kijken naar de X-Array.

Tot slot voor de beursen hebben we gekozen voor de ZX1 en ZXA1. Vooral omdat ze behoorlijk goed klinken en lekker compact zijn bij beursstands. Ze worden dan vooral gebruikt voor spraak/omroep en achtergrondmuziek.

Al om al ben ik behoorlijk tevreden met de Martin Audio naar Electro Voice switch.

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

In de prijsklasse van deze sets kun je beter een DAP setje aanschaffen dan krijg je meer respons van dat het redelijk of goed klinkt voor DAP.

Met de goedkope range van de amerken wordt door klant en of gebruiker teveel veracht omdat er een amerk opstaat en valt het tegen ......

Ik heb jaren EV gebruikt en heb nu een overstap gemaakt naar Nexo en wat ik ermee geleerd heb is dat ik het veel eerder had moeten doen.

Mijn laatste RX set is gelukkig verkocht want je krijgt tegenwoordig EV bijna niet meer verkocht of je moet het tegen een veel te lage prijs verkopen.

De grootste markt op het moment is de markt van de lijnen die onder de RX vallen en in verhouding te duur zijn voor wat het merk is.

Ik kreeg van de klanten meer complimenten met een Clubmate setje van DAP dan van bv de RXset die ik neerplantte........Met het DAPsetje was het van Goh het klinkt defteig voor het merk en met de RXset was het vaak van goh ik had er meer van verwacht.
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Originally posted by Podium Verhuur
                Wij zijn op zoek naar war goedkopere speakers voor kleine bedrijfspresentaties en kleine feestjes.
                Lees maximaal 100 man.
                E.e.a. in deze hele post triggered me toch wel, mede gelet op de
                reacties.

Met enige regelmaat verzorg ik het geluid bij bedrijfspresentaties,
                discussies, toespraken, pannelbijeenkomsten, uitvaarten etc. etc.

Ik hoef bij mijn klanten echt niet met zgn. budgettroep aan te komen.
                Ik word juist ingehuurd om te zorgen dat in de zaal de spraak
                goed verstaanbaar is, ik heb dan ook geïnvesteerd in kwalitatief
                goede gear.

Dat een DJ voor knalfeesten met budgetgear wegkomt kan ik me voorstellen,
                maar dit kan, mijns inziens, bij bovengenoemde 'klussen' echt niet.

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Podium Verhuur
                  • Mar 2012
                  • 480

Natuurlijk als de klant het er voor over heeft. Niet iedereen heeft hetzelfde budget en ik vind het zonde om de doelgroep met een minimaal budget te laten schieten.
                  En ik ga ook niet duurder kasten neerzetten als de klant niet bereidt is het geld er voor neer te tellen.

Bovendien klinken de kasten prima, het is niet alsof spraak ineens niet verstaanbaar is.
                  Tot nu toe zijn mijn klanten super tevreden, vooral omdat je nu ook voor de kleine portemonnee iets kan bieden.
                  Maar misschien zijn we in benadering ook wel heel verschillend.
                  Bij een RX setje krijgen mensen een mooie mengtafel, randapp. en een technicus en bij een zlx wordt er een sm58 met schakelaar achterop de speaker aangesloten en afgesteld en moet de opdrachtgever het verder regelen, paar uur later komt de chauffeur het podium en de speakers weer ophalen. Geluid is hierbij vaak ook gewoon mono en worden de speakers aan elkaar doorgekoppeld. Partijen als het Leger des Heils of een lokale beweging met een kleine aanhang zijn hier heel blij mee.

De RX set hebben we pas 4 keer weg kunnen zetten, dus daar is nog niet veel zinnigs over te zeggen alleen dat de mensen tevreden waren, maar de opdrachten waren te klein om het echt te kunnen testen.
                  Last edited by Podium Verhuur; 07-03-14, 23:39.

Comment

Working...