vermogens groei van zowel speakers als amps.
Collapse
X
-
-
aub on topic.
ik zet hem even voor:
Is een set speakers makkelijker lineair te krijgen met een processor en vrachtwagens vermogen dan met "minder vermogen"?
Let op de vraagstelling! makkelijker dan
Oftewel, is met gelijkblijvende meters hout en weergevers makkelijker een lineaire set te bouwen met veel vermogen? Dat lijkt mij de kernvraag.
Gewoon meer vermogen "omdat het kan" of "omdat je er mee opschiet"?
En leuk voor een ander topic: in hoeverre kun je elke set lineair regelen met processors....lekker belangrijk!Comment
-
Stel ik een andere vraag: Wat is de definitie van een lineaire set en is dat ook wat je wilt?De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Kijk eens om je heen wat er overal het meest staat, dat zijn bass-reflex kasten. Kunnen hoorngeladen subs nog zo mooi klinken, hoog rendement hebben of weet ik veel welke voordelen, zolang er geen vraag naar is gaan fabrikanten ze niet maken en worden ze dus ook niet verkocht. Vermogen kost niks meer, moderne drivers kunnen in relatief kleine kasten, die kleine kasten zijn relatief goedkoop te produceren, zijn makkelijk te transporteren en nemen op locatie weinig plek in.
Weinig fabrikanten die zich nog wagen aan hoorngeladen subs....
Daarnaast zie je ook gewoon bakken output komen uit gewone reflexkasten tegenwoordig. Gisteren nog licht gaan tikken op een fuif van ruim 1500 personen, daar lagen 4 dubbel 18" reflex kasten (JBL CSR82L) en dat was RUIM voldoende. Eigenlijk zelfs teveel van het goede als de DJ's er eens dubstep of breakcore door duwden. Waarom zou dan nog een hoornsysteem de voorkeur krijgen?
Ik vind persoonlijk reflexkasten meestal ook beter klinken, zeker met live muziek.Comment
-
Is meer beter?
Is meer nodig?
Wat doe je er mee.
Dat lineair een hoop interpretaties kent is echt een ander forumonderwerp.
Die best open mag.... maar niet bijdraagt aan dit topic.lekker belangrijk!Comment
-
Meer is tot op zekere hoogte beter.
Voor kleine setjes gaat dat niet op, een sub/top combi voor een kroeg is al snel genoeg.
Voor grotere installaties is meer toch wel beter, kan ik op een feest voor een paar duizend man met 8 dubbel 18 subs af in plaats van 12 omdat ik er 3 dB meer uit kan halen door meer versterker vermogen dan scheelt me dat aanzienlijk in opslagruimte, transportkosten, opbouwtijd, bekabeling, amp-rackjes en ruimte op/onder/rond het podium.
Nadeel van minder kasten op dergelijke evenementen is dat ik minder mogelijkheden heb om het sub te sturen maar dat is betrekkelijk en weegt zeker niet op tegen de voordelen.
In totaal vermogen zal het verschil minimaal zijn dus die 63A kabel moet ik toch al leggen.
De voordelen van hoorn-geladen kasten worden zwaar overschaduwd door de nadelen, complexere kasten dus duurder te produceren, verschil transportvolume en gewicht is per dB is er nauwelijks , de inzetbaarheid is betrekkelijk en ze komen pas echt lekker laag wanneer je er meerdere stacked.
De vroegere systemen hadden nauwelijks een hoger rendement of haalden dat hogere rendement ten koste van de diepgang, vergeet ook niet dat de laatste jaren het aandeel sub in de muziek enorm is toegenomen, vergelijk de jaren 80 muziek maar eens met de hedendaagse muziek, zit zomaar 6 dB verschil in level in het gebied tussen 30 en 100 Hz.
Kan me nog herinneren dat ik in '83 naar Werchter ging, een enorm podium met aan weerskanten een 'flatgebouw' aan luidsprekers. Klonk, zover als ik me herinner, top maar als je kijkt hoeveel hout daarvoor nodig was en hoeveel ton aan amps daarvoor werden gebruikt....
Dan ben ik toch best blij met de hedendaagse ontwikkelingen van lichtgewicht hoogvermogen amps, Neodymium drivers en lichtgewicht bass-reflex subs.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
en wat je met die set wil gaan doen..
En wat kosten die Watts... zeker tegenwoordig is het relatief goedkoop...
ik denk dat het straks meer naar een soort van combisystemen worden in de verhuurtak..alla de prospectsets.
kwa versterkers krijg je volgens mij gewoon dat het standaard minimaal 1 tot 2 KW versterkers in de vloot zitten al dan niet 4 kanaals die gewoon elke set kunnen aansturen.
doordat dsp straks normaal en standaard op de versterkers zit en kunnen worden aangestuurd middels een android of apple aplikatie selecteer je de dan te gebruiken toepassing cq set en je geeft gas...
mocht het zo zijn dat de speakers actief worden gevoed per kast geef je aan hoe je set staat...met welke modules en je software regelt je systeem in...
een meetmic meet het max aantal dB wat er mag op de lokatie en het systeem / versterkers en dsp regelt zichzelf...
ik denk dat het niet meer de vraag zal zijn wat is technisch de max, maar geeft de wet en regelgeving omtrent geluid en geluidsoverlast als de max aan voor het maximale wat een amp moet leveren....
als je bij het gros van de inzet van je amp dat ding nog niet eens stationair kunt laten draaien heeft het ook geen zin om een zwaardere amp te gaan gebruiken..
ik denk dus niet dat meer ook beter zal zijn..
bij het bedrijfje waar ik jaren bij heb rondgelopen deden we met 1 standaard amp zowel de kroegjes als de grote zalen en buiten gigs en was het og actief of passief filteren gelang de klus groter werd...prima systeem...en dat waren amps van 1000 watt aan 2 ohm..met 30% headroom..
nu hebben we het over 1000 watt bij 8 ohm...Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaaComment
-
De vroegere systemen hadden nauwelijks een hoger rendement of haalden dat hogere rendement ten koste van de diepgang, vergeet ook niet dat de laatste jaren het aandeel sub in de muziek enorm is toegenomen, vergelijk de jaren 80 muziek maar eens met de hedendaagse muziek, zit zomaar 6 dB verschil in level in het gebied tussen 30 en 100 Hz.
Dan ben ik toch best blij met de hedendaagse ontwikkelingen van lichtgewicht hoogvermogen amps, Neodymium drivers en lichtgewicht bass-reflex subs.
Neodymium werd/wordt (geen recente prijzen bij de hand) steeds duurder en er zijn merken die (gedeeltelijk) al zijn teruggegaan naar ferriet. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons op dat gebied zal brengen!
doordat dsp straks normaal en standaard op de versterkers zit en kunnen worden aangestuurd middels een android of apple aplikatie selecteer je de dan te gebruiken toepassing cq set en je geeft gas...
mocht het zo zijn dat de speakers actief worden gevoed per kast geef je aan hoe je set staat...met welke modules en je software regelt je systeem in...
een meetmic meet het max aantal dB wat er mag op de lokatie en het systeem / versterkers en dsp regelt zichzelf...
bij het bedrijfje waar ik jaren bij heb rondgelopen deden we met 1 standaard amp zowel de kroegjes als de grote zalen en buiten gigs en was het og actief of passief filteren gelang de klus groter werd...prima systeem...en dat waren amps van 1000 watt aan 2 ohm..met 30% headroom..
nu hebben we het over 1000 watt bij 8 ohm...
En ook naar mijn idee zullen we in de komende 10 jaar een grotere mate van intelligentie in DSPs aantreffen. Maar de precieze uitwerking?...Comment
-
overigens...we kennen 15, 18 " subs... maar ook 21 "... maar die ben ik eerlijk gezegd nog noooiiit tegen gekomen..
lijkt me dat die wel dorst heeft naar een flinke versterker van enkele kws....
kan me er alleen geen voorstelling van maken...is da voor oorlogsgebieden om mensen al kotsend uit huis te rammelen of wordt dit ding ook echt ergens gebruikt met een nuttige toepassing...of is dit meer..hoe groter hoe beter...???Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaaComment
-
overigens...we kennen 15, 18 " subs... maar ook 21 "... maar die ben ik eerlijk gezegd nog noooiiit tegen gekomen..
lijkt me dat die wel dorst heeft naar een flinke versterker van enkele kws....
kan me er alleen geen voorstelling van maken...is da voor oorlogsgebieden om mensen al kotsend uit huis te rammelen of wordt dit ding ook echt ergens gebruikt met een nuttige toepassing...of is dit meer..hoe groter hoe beter...???
Filmpje:
De kastjes die er in het filmpje op gelegd worden zijn dubbel 15" subjes. Dus 2 15"-ers per kast. Om je een idee te geven van het formaat van die BSX...
Denk qua inzetbaarheid aan de grote(re) klussen, dezelfde waar vroeger bv. de D&B B2-Sub voor in actie kwam. (Vergelijk voor de grap de specs van de BSX en B2-Sub eens: Hoezo meer vermogen?...)Last edited by Outline; 02-01-14, 02:33.Comment
-
Je moet het naar mijn idee vooral zien in de categorie 'Hoe lager, hoe beter'. Hier in ieder geval een leuke van TW Audio...
Filmpje:
De kastjes die er in het filmpje op gelegd worden zijn dubbel 15" subjes. Dus 2 15"-ers per kast. Om je een idee te geven van het formaat van die BSX...
Denk qua inzetbaarheid aan de grote(re) klussen, dezelfde waar vroeger bv. de D&B B2-Sub voor in actie kwam. (Vergelijk voor de grap de specs van de BSX en B2-Sub eens: Hoezo meer vermogen?...)
maar inderdaad 2" om flink laag te komen..erg heftig allemaal.. vraag me dan ter degen af of bij het live werk een bassist zo laag komt met zijn bassie...wat wel mooi is..je bandbreedte waarbinnen je een band in kwijt moet wordt alleen maar groter wat wel ten goede komt van je geluid..
enn.....een KWvreeter...wil je hem goed kunnen voeden dan is volgens mij de BA amp in bridgemode net toerijkend...je zou in het publiek staan en er vier meter vanaf staan....dan sta je helemaal mee te wapperen....zelfs je shirt mouwen wapperen mee met de maat....Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaaComment
-
21" is eigenlijk al niet meer abnormaal, vele merken hebben wel een 21"sub.
24" is misschien wel het nieuwe 21"
Comment
-
vraag me dan ter degen af of bij het live werk een bassist zo laag komt met zijn bassie...
enn.....een KWvreeter...wil je hem goed kunnen voeden dan is volgens mij de BA amp in bridgemode net toerijkend...je zou in het publiek staan en er vier meter vanaf staan....dan sta je helemaal mee te wapperen....zelfs je shirt mouwen wapperen mee met de maat....
Daar op vier meter afstand van staan is net zo erg als 4 meter afstand tot een stapeltje dubbel 18" subs dus wat dat betreft is er niet zo heel veel verschil.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Crown maakt nog steeds lastrafo's trouwens. mij komen heel veel vragen boven bij dit onderwerp. in hoeverre is het vermogen van lichtgewicht amps vergelijkbaar als met oldschool rugbrekers. ik had eerst een crown ma5000i op het sub staan maar merkte nagenoeg geen verschil ten opzichte van een ma3600vz, nu met een ma9000i merk ik het verschil pas goed. toch het idee dat je het continu vermogen van nu moet vergelijke met het piekvermogen va vroeger, dan zijn de genoemde verschillen al een stuk kleiner. mij lijkt het top met een setje van twee topjes en twee basjes alle klussen af te kunnen tot 300 man. ik merk aan de subs van sander dat die ten opzichte van mijn subs veel minder rendement hebben maar in het laag veel verder doorlopen en daardoor toch weer meer laag lijken te hebben. er is ten opzichte van vroeger wel veel verandert. ik ben benieuwd tot hoever de xmax kan groeien en of ik gewoon in de toekomst een sub kan aanschaffen op 4 ohm die 3500watt aankan en dit ook kan omzetten in effectief geluid, bij een aanvaardbaar gewicht. dan zijn we een hele stap verder. veel zal afhangen van nieuwe inventieve luidspreker technologie.
ik ben even nieuwsgierig trouwens waarom luidsprekerfabrikanten weer afstappen trouwens van de neodymium techniek?Steelwing - Full Speed Ahead!!!Comment
Comment