Brom in Multikabel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rongear
    • Jan 2010
    • 11

Brom in Multikabel?

Hallo allemaal,

Wij zijn in het bezit van een multikabel 50 meter beide zijden wieland(Harting/Ilme) 64 pin, 32 kanalen, gemeenschappelijke shielding. Gemeenschappelijke shielding ook doorgevoerd in stageblok en spin. Nu heb ik 2 kanalen die brom geven, niet heel erg, in de mix valt ie wel weg. maar tijdens de soundcheck, zeker voor mij erg storend. Bij de oude multi van 25 mtr met dezelfde connectoren nooit last van gehad, met mijn multimeter kom ik elektrisch gezien niet verder. De bewuste kanalen geven geen brom op Monitormix (Passieve koude split op stageblock). Iemand nog een idee of kan ik beter de binnenwerken van de wieland connectors vervangen voor 108 pin met shielding per kanaal..... Alvast bedankt voor t meedenken......
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Zit er nog andere (net-gevoede) apparatuur in je stagerack/box en/of doghouse van je mixer? Bijv adapterjes van racklights, telefoonladers, routertjes, enz. Lijkt alsof 2 lijntjes last hebben van een strooiveld.

Multi ombouwen lijkt me niet meer de moeite: er staat 2e hands genoeg te koop.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by rongear
      Hallo allemaal,

Wij zijn in het bezit van een multikabel 50 meter beide zijden wieland(Harting/Ilme) 64 pin, 32 kanalen, gemeenschappelijke shielding. Gemeenschappelijke shielding ook doorgevoerd in stageblok en spin. Nu heb ik 2 kanalen die brom geven, niet heel erg, in de mix valt ie wel weg. maar tijdens de soundcheck, zeker voor mij erg storend. Bij de oude multi van 25 mtr met dezelfde connectoren nooit last van gehad, met mijn multimeter kom ik elektrisch gezien niet verder. De bewuste kanalen geven geen brom op Monitormix (Passieve koude split op stageblock). Iemand nog een idee of kan ik beter de binnenwerken van de wieland connectors vervangen voor 108 pin met shielding per kanaal..... Alvast bedankt voor t meedenken......
      Twee kanalen die anders zijn als de rest, moet toch te vinden zijn. Als je aan de aders niets anders meet tov de rest, ligt het misschien niet aan de aders en stekers van de multi, maar is er in de stagebox of het rek iets aan de hand.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Dat je bij gebruik als monitor lijn geen last hebt komt omdat dat een veel sterker signaal is vergeleken bij een mic signaal.
        @PVG; moet je wel net een kabel treffen met dezelfde connectoren en dezelfde pin bezetting...
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
          • Sep 2012
          • 979

Originally posted by MusicXtra
          Dat je bij gebruik als monitor lijn geen last hebt komt omdat dat een veel sterker signaal is vergeleken bij een mic signaal.
          @PVG; moet je wel net een kabel treffen met dezelfde connectoren en dezelfde pin bezetting...
          Hij bedoelt bij gebruik met 2 mixers en split op stageblok dat hij dan geen brom op de monitormixer heeft, maar wel op foh.

Bij overgang van common ground naar split ground zal er "ietsje meer" dan 1 kabel moeten worden vervangen, nl. ca. 8 Harting delen: monitor spin 1x, monitor multi 2x, foh multi 2x, foh spin 1x en 2 stuks op stageblok. En de volledige stageblok bekabeling opnieuw. Als je dat moet laten doen, kost het meer dan een andere 2e hands set. Als je het zelf kunt, zou ik de tijd en moeite er alsnog niet insteken: de benodigde onderdelen kosten al bijna evenveel als een 2e hands set. En als je echt pech hebt, heeft de kabel geen aparte ground per kanaal. Kortom: als dit het probleem is, andere 2e hands set kopen...

Comment

• VANEENBERGEN
            • Sep 2003
            • 187

Wilde gok

zijn die 2 kanalen misschien a-symmetrisch? zeker met de gecombineerde afscherming een probleem. wat zit er aan de 2 kanalen? heb je het ook al eens de bron of het kanaal op de mengtafel gewisseld met een goede lijn?
            Joost van Eenbergen
            ELC lighting

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Da's een goeie: ik ben ook al (oude) kabel tegengekomen met 4 of 6 asymmetrische kanalen in de kabel die per 2 symmetrisch gebruikt worden...

Check ook even of er niet toevallig een ader verwisseld is tussen de 2 kanalen. (Met een multimeter vind je dit niet...)

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by PvG
                Check ook even of er niet toevallig een ader verwisseld is tussen de 2 kanalen. (Met een multimeter vind je dit niet...)
                Klassieke: Shield (ingeval van kabel met twisted pair met afzonderlijke shield) met 1 van de signaal aders omgewisseld.
                meet goed door, maar kan me ellende geven...

Comment

• rongear
                  • Jan 2010
                  • 11

De 2 kanalen met brom komen vanaf 8 voudige DI waar het electronisch drumstel aan hangt , dit signaal wordt gesplit nat FOH en monitormixer, waarbij ik dus FOH brom heb en op de monitormixer niet( op de tafel al kanalen gewisseld dus de tafel zelf uitgesloten), ik verwacht het probleem dus te vinden in de kabel zelf daar zowel stageblok en spin niet veranderd zijn bij de kabelwissel. Kan alleen niet precies beredeneren wat ik fout gedaan kan hebben omdat een signaal/hield verwisseling niet kan om dat die gezamelijk is. Ombouwen naar 108 is niet zo'n probleem 2x male en 2x female insert voor de wieland, de maat van de behuizing is voor zowel de 64 als de 108 hetzelfde, pinnen voor de shielding heb ik nog wel, dus dan rest mij alleen een paar avonden solderen... voor rond de 150 euro is alles dan omgebouwd, dus dat valt wel mee. Wil alleen wel eerst uitsluiten dat ik na zo'n klus niet met hetzelfde probleem zit.
                  Zal eerdaags toch maar een testopstelling maken om alles nog maals uit te sluiten. ( Vlak voor een gig is dit niet altijd het meest geschikte moment...) Denkfout is gauw gemaakt, en t zou zonde zijn voor al het werk en t geld als het niks uit zou halen. Bedankt en blijf vooral meedenken....

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Vanaf welk punt voedt je de FOH tafel?

Comment

• rongear
                      • Jan 2010
                      • 11

Zowel FOH met randapparatuur als Monitormix met randapparatuur en ook alle spanning op het podium worden gevoed vanaf hetzelfde punt op dezelfde fase. Had ik ook al uitgesloten........ Altijd eigen 3x32A kast mee met zekeringen en aardlek....

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

En wat gebeurd er wanneer je alleen de DI box aansluit?
                        Dus zonder het drumstel aan te sluiten?

Comment

• VANEENBERGEN
                          • Sep 2003
                          • 187

Is misschien je spinner in je FOH tafel kapot?
                          Joost van Eenbergen
                          ELC lighting

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Kun je de spinners wisselen van FOH en MON mixer en horen dat het probleem dan verplaatst naar monitor?
                            Zelfde voor de multikabels tussen stageblok en tafels?

Comment

• rongear
                              • Jan 2010
                              • 11

Zodra ik even tijd heb zal ik een testopstelling maken en proberen uit te sluiten waar de storing vandaan komt. Spin Mon is stageblock zit in Monitorrack... dus verwisselen is niet mogelijk. Zal proberen de Kale multi met leeg stageblock aan de foh te hangen, kijken of daar iets uitkomt, als er dan nog brom is moet het in de kabel stageblock of spinner zitten , hou jullie op de hoogte....
                              Last edited by rongear; 27-02-14, 20:12.

Comment

Working...