Volledig digitale signalflow vanuit DJ mixer tot DSP.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fred@MaP
    • Mar 2014
    • 1

Volledig digitale signalflow vanuit DJ mixer tot DSP.

Beste collega's,

velen van ons zullen bekend zijn met het fenomeen "alles in het rood draaien" DJ's. Wij zijn dan ook constant op zoek naar oplossingen en verbeteringen omtrent dit probleem. Uiteraard hebben wij al alles denkbare gedaan m.b.t. gain stages en limiters.

Nu zit ik aan het volgende te denken. Stel:

je sluit Pioneer CDJ 2000 digitaal aan de Pioneer DJM 900 aan (dan zou de gain stage op het kanaal al niet meer het signaal moeten kunnen vervormen aangezien digitaal max. 0dB is toch?)

vervolgens het signaal digitaal uit de DJM 900 naar de DSP laten gaan (dan is de master gain op de mixer ook niet meer relevant voor signaal vervorming)

en tot slot het maximale niveau in de DSP regelen.

Heeft iemand iets soortgelijks al een keer gedaan? Alle constructieve reacties op en aanmerkingen zijn welkom.
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Heb je een DSP nodig met een digitale input. Die heeft niet iedereen in zijn rack zitten.
    Heerlijk die stilte

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Wat weerhoudt de dj om mbv de eq een digitale 0dB full-scale blokgolf te maken?
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by PvG
        Dan krijg je pas echt leuke vervorming.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by PvG
          Ik vraag me af of pioneer daar niets op verzonnen heeft, als ik af en toe hoor hoe vlak zo'n mixer klinkt dan vraag ik me toch af of en wat er dynamisch allemaal geprocest word daar binnen in. (Vergelijk is dan MP3 naar wav geconverteerde muziek op stick in de X32, t.o.v. DJM900 NXS)

De aanname het is digitaal dus het vervormt niet is dus inderdaad niet juist. Ook al heb je floating point dsp's, uiteindelijk moet het wel binnen 24 bit passen als het een digitale uitgang ingaat.
          Last edited by DJ Antoon; 24-03-14, 18:23.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Originally posted by Fred@MaP
            Heeft iemand iets soortgelijks al een keer gedaan? Alle constructieve reacties op en aanmerkingen zijn welkom.
            Als je bedoelt:
            AES de tafel uit
            AES de XTA in
            en dan analoog naar de MC2's

dan is het antwoord ja, da's een goed werkende werkwijze.

en toch kun je digitale signalen ook aardig in het rood krijgen.......

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• jadjong
              • Oct 2003
              • 654

Originally posted by PvG
              Vrij weinig, maar ook dat heeft geen invloed op de vervorming. Zowel volledig digitaal(AES/SP/diff) als analoog produceert een DJM800 max 0.07%THD op net geen 30Hz. Zelf gemeten bij een DJM waar alle knoppen volledig naar rechts waren gedraaid.
              Als ik de kans heb doe ik alles van speler tot amp digitaal.

Dat nieuwe spul van Pioneer is echt zo slecht nog niet, alleen heeft degene die de printplaten ontwerpt nog niet helemaal door in welke omgeving deze appraten moeten overleven.

Comment

• Tummy
                • Nov 2008
                • 324

mijn ervaring is dat 0 db op de VU van een pioneer mixer, geen 0db uit is... doen ze vast express voor dj's die in het rood draaien.
                de djm 800/900 hoor ik niet snel vervormen, deze heb ik altijd digitaal aangesloten (cd naar mixer).

als alles in het rood staat, en de EQ staat maximaal, ja dan gaat het vervormen..
                een dateq die in het vol rode gaat is naar mijn ervaring veel gevoeliger voor vervorming
                Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

Originally posted by jadjong
                  Vrij weinig, maar ook dat heeft geen invloed op de vervorming. Zowel volledig digitaal(AES/SP/diff) als analoog produceert een DJM800 max 0.07%THD op net geen 30Hz. Zelf gemeten bij een DJM waar alle knoppen volledig naar rechts waren gedraaid.
                  Als ik de kans heb doe ik alles van speler tot amp digitaal.

Dat nieuwe spul van Pioneer is echt zo slecht nog niet, alleen heeft degene die de printplaten ontwerpt nog niet helemaal door in welke omgeving deze appraten moeten overleven.
                  Mijn punt was niet de kwaliteit van de apparatuur, maar van het menneke achter de knoppen. Digitaal of niet, dat menneke kan altijd een signaal uit de mixer toveren dat meer op een blokgolf lijkt dan op muziek (al was het maar door een mp3 van een blokgolf af te spelen). Het probleem van blokgolven is dat er minstens 4x zoveel energie in zit als normale muziek (crest factor >6dB) bij dezelfde piekwaarde. Om je speakers hiertegen te beveiligen, moet je per driver piek- en rms-limiters instellen. Een digitaal signaalpad helpt niet tegen vervorming of als beveiliging.
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by jadjong
                    Kon je dan compressie waarnemen?
                    Moet eigenlijk wel want als je een FS signaal aanlevert en je gaat dan nog eens versterken dan past het gewoon niet meer. Ik neem aan dat je een nette constante toon gebruikt om THD te meten, dus compressie of iets dergelijks meet je dan niet, indien de compressie constant is.

Comment

Working...