Versterker voor fbt maxx4 speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • werner184
    • Mar 2014
    • 8

Versterker voor fbt maxx4 speakers

Heb nu de fbt hp1000
    deze drijft momenteel de fbt maxx 4 speakers aan
    speakers zijn 300watt rms 8ohm en de versterker levert dit ook net.
    Nu heb ik ook gelezen dat je 1.5x tot max 2x rms speaker moet hebben als versterker. om geluid goed over te kunnen brengen. Lees op max zit je wel de speaker zwaarder te belasten. dat is iets wat je niet moet doen. maar op lagere niveau heb je meer hoofdruimte.
    Nu zie ik klasse ab, h en d. echter kan niet goed vinden welke het beste klant levert.

Het probleem van de versterker is dat soms bij aanzetten 1 kanaal de gain niet van werkt, enige oplossing is om hem opnieuw aan te zetten en dan doet hij het wel.
    tevens mag van mij de klank iets zuiverder zijn.

versterkers als skytec moet ik negeren dat is zonde van het geld, heel spul moet ook op max kunnen draaien en zonder veel probleem. skytec is daar iets te goedkoop voor heb ik vernomen.
    Dan heb je nog dap, behringer, crest, crown, qsc
    een van deze merken zal het waarschijnlijk worden.

tevens zit ik er aan te denken om later nog 2 300watt rms 8ohm bij te pakken
    wil dan op dezelfde versterker mee aansluiten. Dus fbt op een kanaal en de andere 2 op ander kanaal. dit ivm weerstand. of kan het geen kwaad om 2verschillende speakers op dezelfde kanaal te zetten, zolang ze beide 8ohm zijn.
    moet ik dan rms ook voor oppassen of mag de een 300watt rms zijn en de andere 200watt rms staan.
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Een amp die 500 tot 600 watt levert is geen overbodige luxe.

Wat jij ervoor uit wilt geven is geheel jouw keuze. Uitgangspunt hierin
    is ook, dat veelal hoe meer je ervoor uittrekt, hoe meer kwaliteit je
    in huis haalt. Net als bijvb. bij auto's en microfoons heb je ook hier enorm
    veel kwaliteitsverschil, wat je terug ziet in de aanschafsprijs.

In het bovensegment kun je nog terecht bij de 4 kanaalsampen van
    MC2 of LabGruppen. Je kunt ook MusicXtra van het forum benaderen.
    Hij voert zijn eigen versterker lijn.
    Mocht je nog latere uitbreidingsplannen hebben, Powersoft heeft ook
    een 8 kanaals amp.

Op 1 lijn speakers aansluiten van verschillend Ωmage of wattage is geen
    enkel probleem, als je maar rekening houdt met de basisprincipes.

Wanneer je 2 speakers van 8Ω op 1 lijn zet wordt de weerstand vermindert
    van 8 naar 4Ω ( 8 + 8 =4). De meest reguliere versterkers hebben met 4Ω
    weerstand geen probleem. Ga je er nog meer speakers aanknopen en kom je
    richting de 2Ω, dan moet je bij veel speakermerken ernstig gaan oppassen.

Maar ja, hier is binnen het forum al veel over geschreven.

grtz

Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Originally posted by NesCio01
      Wanneer je 2 speakers van 8Ω op 1 lijn zet wordt de weerstand vermindert
      van 8 naar 4Ω ( 8 + 8 =4).
      Ga helemaal mee in de waarheid van het verhaal maar 8+8=4
      2 speakers van 8 ohm, 8/2=4 lijkt mij dan beter kloppen bij de uitleg.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by vasco
        Ga helemaal mee in de waarheid van het verhaal maar 8+8=4
        2 speakers van 8 ohm, 8/2=4 lijkt mij dan beter kloppen bij de uitleg.
        Ja, en 3*8=2,66.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Originally posted by MusicXtra
          Ja, en 3*8=2,66.
          Als je ze 300 meter uitelkaar zet, krijg je vast wel weer 8 ohm door de kabelweerstand
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Revha
            • Apr 2013
            • 8

Als je rekent met gelijke weerstanden dan kun je inderdaad de weerstand van 1 speaker delen door het aantal speakers:

8 / 1 = 8
            8 / 2 = 4
            8 / 3 = 2,66
            8 / 4 = 2

Bij ongelijke weerstanden wordt de berekening wel anders.

Comment

• muppet
              • May 2009
              • 94

Dan blijft de berekening ook simpel:
              Indien ze allemaal parallel geschakeld zijn:
              Optelsommetje maken van de waardes, en dan delen door het aantal aangesloten speakers:

Stel 2 kastjes van 8 ohm en 1 van 4:
              8+ 8 + 4 = 20 / 3 = 6,66 Ohm
              Sound should sound like it should sound...

Comment

• Kasper
                • Jul 2004
                • 171

Originally posted by muppet
                Dan blijft de berekening ook simpel:
                Indien ze allemaal parallel geschakeld zijn:
                Optelsommetje maken van de waardes, en dan delen door het aantal aangesloten speakers:

Stel 2 kastjes van 8 ohm en 1 van 4:
                8+ 8 + 4 = 20 / 3 = 6,66 Ohm
                ? lijkt me sterk, vervangingsweerstand kan natuurlijk niet groter zijn dan de kleinste weerstand.

1/RV=1/R1+1/R2+1/R3 kom je in dit geval uit op net ff 2 ohm
                Last edited by Kasper; 27-03-14, 16:27.

Comment

• muppet
                  • May 2009
                  • 94

Originally posted by Kasper
                  ? lijkt me sterk, vervangingsweerstand kan natuurlijk niet groter zijn dan de kleinste weerstand.

1/RV=1/R1+1/R2+1/R3 kom je in dit geval uit op net ff 2 ohm
                  <schaam-modus>

Excuses!
                  Inderdaad helemaal waar...
                  </schaam-modus>
                  Sound should sound like it should sound...

Comment

• werner184
                    • Mar 2014
                    • 8

wouw nog ff zeggen dat de keuze op de qsc gx5 is gevallen en kan je zeggen schitterend apparaat.
                    kan hem helaas niet open zetten ivm klein kamer en buren.

mooie van deze kast is dat hij totaal geen brom of ruist veroorzaakt. dat deed de andere namelijk wel
                    mooie is om te horen dat na het aanzetten je ruis hoort maar daarna weg verdwijnt.

echter zit ik met twee vragen nog.
                    op versterker zitten twee knoppen voor het geluid.
                    maar er staat db attenuation in beschrijving zeggen ze op 10db advies te zetten en rest via de mengpaneel.
                    echter hoe weet ik wat de maximale setting is voor mijn speakers aan kunnen.
                    hoe moet ik dat vertallen in normaal gebruik

tevens wat ik me afvroeg, heb het al eerder gelezen, maar lees dat soms de mogelijkheid is als je de versterker aan of uit zet dat de stop in de zekeringkast kan springen. is hier een logica achter wat de rede zou kunnen zijn. 16A stop moet toch voor deze versterker eigenlijk goed zijn.
                    of is het normaal dat versterker bij veel pech (net op bepaalde punt van de wisselspanning) aan of uit gezet worden dat er een hogere stroom afname voor nanoseconden mogelijk is. waardoor de stop springt.

bij voorbaat dank

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

De twee knoppen zijn in feite niet meer dan volume regelaars, of dempers die op het inkomende signaal werken. Je kunt daarmee dus niet het maximale vermogen instellen om je speakers te beschermen.
                      Als je die regelaars 'zachter' zet kun je nog steeds het maximum vermogen gebruiken door je mengpaneel verder open te zetten, oversturen kan dus nog steeds. Ze dienen eigenlijk alleen maar om als je met meerdere verschillende versterkers werkt, deze op elkaar aan te kunnen passen. Normaliter zet je ze geheel open en is de master van je mengpaneel de regelaar die het 'overall volume' bepaalt.
                      De enige manier om de speakers niet te overbelasten is luisteren. Zodra het ze teveel wordt klinken ze niet meer zoals het hoort. Denk aan het 'crunch' geluid bij een gitaar. Niet exact hetzelfde, maar een redelijke vergelijking. Het is ook oversturen.
                      Voor gebruik in huis is het wellicht prettig om ze op bijvoorbeeld 25% te zetten, zodat je master niet op 0,002 hoeft te staan.

Als de 'stop' in de meterkast springt bij het inschakelen, zit je misschien op een groep die al zwaar belast is. De inschakelstroom is dan net effe teveel.
                      Elk apparaat heeft een inschakelpiek, zelfs een simpele gloeilamp trekt gedurende een hele korte tijd ongeveer 9 keer zoveel stroom als tijdens het normale gebruik. Een koude gloeidraad heeft een veel lagere weerstand dan een hete.
                      De transformator in de versterker doet dat ook, om andere redenen dan temperatuur, maar die piek is ook veel groter. Veel apparaten met grote transformatoren hebben een inschakel vertrager of beter demper, maar niet alle. Er is eigenlijk maar weinig wat je daar zelf aan kunt doen, behalve een groep gebruiken die niet zo zwaar belast is. En dan nog is er geen garantie dat het nooit gebeurt, alhoewel dat eigenlijk erg zeldzaam is tegenwoordig.
                      Last edited by Carl; 02-04-14, 21:14.

Comment

• werner184
                        • Mar 2014
                        • 8

@carl
                        dank voor je heldere antwoord.

dus als ik het goed begrijp zet je de master vol open, kanaal zet je vol open. met gain stel je de signaal op 0db af maximaal.
                        daarna zet je de versterker op stand dat ze ligt beginnen te vervormen en zet je hem iets lager.
                        tenminste zo hoort het bij elke systeem gedaan te worden als ik het allemaal goed begrepen heb.

wat betreft het clip lampje is dat gerealateerd aan maximaal vermogen dat uitgaat.
                        wat ongeveer 30-50% hoger ligt als de max rms. of heb ik dat niet goed en ligt dit lager.
                        neem aan dat als je qua rms genoeg hebt dat je niet kunt zeggen kijk naar clip lampje op versterker en zorg dat hij niet knippert.

Wat betreft de inschakelstroom, dan had ik het dus toch goed gedacht.
                        moet zeggen qua stroom kan ik best wat belasten. maar staat 2verdieping stroom op een oude automatische stop(tenminste die je in stoppekast moet draaien). dus het kan dat automatische stop te gevoelig is.
                        normaal heb je trage zekering die kortstondig hogere amperage aan kunnen. zal hier wel een snelle zekering in zitten. dat bij het minste geringe te hoge stroom er uit springt.

als ik kijk zit er een computer, vrieskist als grootste verbruikers op. rest is verlichting
                        echter heb ik in de zomer nooit probleem als de airco aanspringt.

verder kleine vraag voor de toekomst.
                        zit te denken om 4 extra boxen max bij te pakken. en dan op 4ohm aansluiten
                        wil geen skytec ivm dat als goeie speakers voor in huis maar slecht voor buiten, dat ivm ze niet echt veel vermogen kunnen hebben of ze vervormen al teveel. qsc is de iets duurdere skytec heb daar ook geen vertrouwen in. die heb ik keer de 10inch gehoort maar dat klonk heel onzuiver.

qua andere merken kom je dan op behringer, dap of zo uit
                        merken als mackie en electro voice ligt qua prijs te hoog, als je kijkt dat je ze weinig gebruikt.
                        wat ik dan zie als mogelijkheid is behringer b1220 of de b212xl(wordt al aan duurdere kant) bij dap is de mc10 als mogelijkheid.

heb de tijd maar vraag me af welke zuiver geluid hebben en ook interresant zijn om naar te kijken.
                        wil toch een keer in een winkel naar diverse speakers luisteren om een beslissing te nemen.
                        maar ga liefst met een bepaalde voorgevoel van die gaat het worden naar toe, zodat ik vooraf paar weg kan strepen

Comment

• timmetje
                          • Dec 2012
                          • 424

Originally posted by werner184
                          qsc is de iets duurdere skytec heb daar ook geen vertrouwen in. die heb ik keer de 10inch gehoort maar dat klonk heel onzuiver.

qua andere merken kom je dan op behringer, dap of zo uit
                          QSC is qua prijs en niveau ongeveer gelijk aan Electro Voice (of zelfs iets beter), en dus zeer zeker geen 'iets duurdere Skytec'...

Overigens durf ik te betwijfelen of jij met jouw budget (als Behringer al aan de dure kant is) speakers met een 'zuiver geluid' gaat vinden. Alle waar naar z'n geld...

Zet dat voorgevoel lekker uit en ga 'blind' luisteren. Je oren zijn nog altijd de beste raadgevers.
                          Tim

Comment

• Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

Nee, heb je niet helemaal goed begrepen.
                            De gain op je kanalen zet je zodanig dat het kanaal net niet vervormt. Zie je op de VU meter als je PFL indrukt.
                            Je versterker vol open en de master op je mengtafel een beetje op geluk, inschatten hoe hard je moet. Een live-rock-band gaat buiten natuurlijk harder dan een jazz-strijkje in de woonkamer.... ;-)
                            Met de kanaalfader stel je de balans tussen de verschillende bronnen in. zo gemiddeld rond de 70% houden, dat werkt makkelijk.
                            Je hoeft niet tegen het maximum van je spullen te werken, zachter mag best hoor. De Clip Ledjes geven aan dat de betreffende versterker aan het vervormen is, dus over zijn max heen gaat. Een enkel knippertje geeft niet, maar niet meer dan dat.
                            RMS en max is niet interessant, clip moet gewoon niet branden. Geldt zowel voor je tafel als je eindversterkers.
                            Zoal ik al eerder schreef, als het zachtjes moet, bv. thuis, mag je best je versterker knoppen wat terug draaien, naar bv. 20%, dan heb je wat meer speelruimte op je mengtafel. Dit zorgt er echter niet voor dat je versterker minder vermogen kan leveren, als je op je tafel heel hard uitstuurt gaat dat nog steeds.

Die 'indraai automaten' kunnen weleens te snel zijn ja, probeer eens een gewone zekering. Traag is niet toegestaan voor huis-licht installaties.

Probeer te zoeken naar betere speakers dan Drap, Skypech, Behreding enzo, maar ik snap best dat het budget een erg belangrijke factor is. Goede gebruikte is zeker interessant, maar zorg dat je altijd goed luistert en dat je dan ook weet wat je hoort. Ook 2e hands kan goed en slecht zijn, denk bv aan topklasse box-merken waar naderhand chinese-rommel speakers in gezet zijn.....
                            Goed spul heb je niet voor weinig.
                            Last edited by Carl; 04-04-14, 23:18.

Comment

• werner184
                              • Mar 2014
                              • 8

@timmetje
                              bedoelde qtx inplaats van qsc denk dat dan mijn gedachten beter klopt of niet??
                              het klopt idd dat waar naar zijn geld.
                              tevens naast beter geluid krijg je ook meer degelijkheid. bedoel daar mee dat ze 300watt rms ook echt zijn. niet dat skytec waar je vaak leest dat de speakers en ook de versterker gevoelsmatig maar 50watt rms is, bijvoorbeeld.

je hebt gelijk zet voorgevoel uit en ga luisteren. maar als ik dat doe dan blijf ik bij de duurdere hangen. ivm veel keus wil ik toch paar merken weten welke moet negeren en waar ik voor low budget nog iets leuks heb. goeie spul is het niet maar dat het mee door kan zeg maar.

@carl
                              dat is net het probleem als je goedkope 2de hands ziet dan heb ik snel het gevoel dat of ze te zwaar belast zijn, lees opgeblazen.
                              maar heb geen haast, kijk rustig wat op me pad tegenkomt.

leuke namen heb je verzonnen drap, skypech. bereding. het zijn idd budgetmerken en als je kijkt naar de reviews dan reageren alleen de mensen die thuis het spul gebruiken en niet buiten of met kennis kunnen spreken of het iets is.

kan ook op internet geen plek zo snel vinden waar diverse reviews over verschillende boxen staan. om dan een idee te krijgen.

als ik ergens naar moet kijken dan denk ik snel richting de electro voice sx300 of de mackie c300z
                              echter ev heeft ook de zlx en de elx serie een is hout ander is van plastic. voor de klank maakt dat nog een verschil of niet.
                              naar welke merken moet je onder andere kijken, waarvan je zou kunnen zeggen, welke je ook pakt het is eigenlijk altijd goed is. zeg maar

als ik zo op papier kijk en naar wat mij tot een goeie keuze lijkt dan zeg ik ev elx-112.
                              heb simpele mixer van alto pro en dat voelt best goed aan op zich niet onaardig. weet alleen niet hoe de ts112 speakers zijn

noem heel de de tijd 12inch dat ivm 10inch net niet de kick qua geluid geeft op hoge niveau en 15inch te groot is qua formaat. op zijn er 10inch speakers die voor buiten wel leuk is om naar te kijken
                              Last edited by werner184; 04-04-14, 23:54.

Comment

Working...