Toetsenist zoekt monitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Luister een naar de actieve kastjes van Nova, RCF en EV. Die zijn relatief betaalbaar en zouden voor kroeggigs echt wel okee moeten zijn.

Bij Showband valt het me altijd op dat hij nogal boude uitspraken doet over geluidstechnici in het algemeen. Ik geloof ook heus wel dat er figuren rondlopen zoals hij omschrijft. Maar volgens mij realiseert hij zich niet dat er zat technici zijn die wel begrijpen wat de functie van een bepaalde partij in een stuk muziek is, door welk instrument dan ook gespeeld. En dat deze technici hun balans op basis hiervan maken. Echter komen deze collega's meestal niet voor €50,- een paar biertjes en een bakje friet werken. Wellicht dat hij ze daarom niet tegenkomt.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• drbeat
      • Jun 2012
      • 671

Originally posted by sparky
      Bij Showband valt het me altijd op dat hij nogal boude uitspraken doet over geluidstechnici in het algemeen. Ik geloof ook heus wel dat er figuren rondlopen zoals hij omschrijft. Maar volgens mij realiseert hij zich niet dat er zat technici zijn die wel begrijpen wat de functie van een bepaalde partij in een stuk muziek is, door welk instrument dan ook gespeeld. En dat deze technici hun balans op basis hiervan maken. Echter komen deze collega's meestal niet voor €50,- een paar biertjes en een bakje friet werken. Wellicht dat hij ze daarom niet tegenkomt.

Hahahaha. Dat vind ik nu eens een opmerking.. maar, en dat heb ik ook wel ervaren in al die jaren.... toetsennisten zijn soms ook heel erg bezig alles echt VOL te drukken.. hoe moet ik dat zeggen... ze overstemmen soms erg snel door bv links en rechts... maar als je die toetsenborden goed met links en rechts per klavier uitversterkt, kun je daar heerlijk mee spelen en het prachtig naar je hand zetten... Ik vind ook dat die dingen verplicht stereo uitversterkt moeten worden... niet pannen van links naar rechts, maar linker en rechter handpartij.....

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening...
      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Originally posted by frederic
        En daarom is het de meest gebruikte keyboardversterker?
        Als je zoekt op "keyboardversterker" is de keuze enorm klein. Roland, Laney, behringer, hartke en daarna is het >500eur/st
        En roland is een keyboardmerk en dus vertrouwd.
        Maar het begint bij een eurotje of 400 voor een piezo tweeweg kastje met plastic jackaansluitingen.
        Tot wel 1200euro voor een ding met wel twee piezo knetterhoorntjes.
        Voor dat geld koop je ook gewoon een powered speaker mackie, RCF, enz die straatlengtes beter klinkt.
        Vandaar mijn bewering: roland is qua prijs/prestatie gewoon geen goede keuze

Zoeken is dus niet handig op de term "keyboardversterker". Gebruik "fullrange monitorkast". Die term bespaart je de helft en geeft beter geluid.

Overigens hadden wij vroeger in het oefenruimtecentrum roland cube keyboardversterkers met twee ingangen. 99% van de toetsenisten deed in beide kanalen hun L-R uitgangen " want ik wil stereo". Dat de versterker gewoon mono is viel niet uit te leggen.
        De keuze voor monitoring is vaak niet op technisch inzicht gestoeld.

Originally posted by sparky
        Ik meen het heus. Het is gebruikelijk dat van een toetsenist verlangd word dat die blazers, strijkers, piano, orgel, soundeffects, harmonica's enz enz doet voor de band.
        Een typische coverband die "ik leef niet meer voor jou" (borsato) speelt,
        Dan heeft een band dus bas,drums,gitaar,zang......plus......
        een (1) toetsenist die de rest van de partijen van het hele metropole orkest maar moet spelen.

Ondertussen geld de regel "aub submixen op het toneel" of op zijn best "een set DI's per fysiek toetsenboard".
        Wat in bovenstaand voorbeeld betekend dat je als toetsenist dus 3/4 van de audio moet mixen voor de band. Vanaf het toneel.
        En je kunt als speler in zo een band nog een kat krijgen "dat je het zo vol drukt".

Je hebt vet weinig kans om een goede mix vanachter de ivories te maken in bands waar je naast piano/orgel e.d. ook blazers, strijkers, pads en dergelijke moet doen.

Terwijl, als je aankomt met "ik wil 4 kanalen voor mijn yamaha motif" je de PA man gelijk tegen de haren instrijkt. Het is echter wel de oplossing voor die voordurende clash.
        1-stereo lijntje violen/pads achtergrondgeluiden enz
        2-Mono lijntje piano/orgel/clav chords
        3-mono lijntje blazers/accenten/solo's/soundeffects
        Dan kan de foh man de partijen eq-en naar de zaal. De levels zo zetten dat het zijn plek heeft in de mix. En iedereen is happy.
        Nu gaat de schuif bij het knallende blazersintro dicht naar "hee niet harder dan de rest" stand. Dan vult de brede pad het beeld, en dan gaat de laagaf op tien. En de rest van de avond is de piano dun en onhoorbaar. Want er komen nog steeds lelijk dunne blazers zachtjes voorbij.

NIET voormixen dus. Dat maakt de taak van de zaalman onmogelijk. Die fraaie hammond+leslie, rhodes suitcasepiano's en dergelijk zijn niet voor niets zo populair. Het geeft naast een mooi geluid ook duidelijkheid qua technische verantwoordelijkheid. Je legt de bal weer waar hij hoort.

Eerlijke vraag. Hoeveel forumleden prikken gewoon een stereo DI op de submixer? En hoeveel hebben bij bands het wel eens gehad over het overnemen van de mixtaak van de toetsenist?

Daarop baseer ik mijn mening over de gemiddelde aanpak van technici.
        Last edited by showband; 03-04-14, 11:24.
        lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by showband
          Ondertussen geld de regel "aub submixen op het toneel" of op zijn best "een set DI's per fysiek toetsenboard".
          Wat in bovenstaand voorbeeld betekend dat je als toetsenist dus 3/4 van de audio moet mixen voor de band vanaf het toneel. En je kunt als speler in zo een band nog een kat krijgen "dat je het zo vol drukt".
          Je hebt vet weinig kans om je mix vanachter de ivories te maken in bands waar je ook blazers, strijkers en dergelijk moet doen. Terwijl als je aankomt met ik wil 4 kanalen voor mijn yamaha motif de PA man gelijk tegen de haren instrijkt.
          Ik maak het ook vaak genoeg mee dat ik aparte lijntjes krijg, en dan schieten de volumes ook alle kanten op.

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

De moeilijkheid van het inmixen van een toetsenist in een band is volgens mij vaak niet een technisch probleem, maar een muzikaal probleem. Arrangementen van bands kloppen van niet, en dan kun je als technicus proberen je best te doen er iets van te maken voor het publiek. De door showband genoemde zaken worden daarbij inderdaad vaak ingezet, met de genoemde gevolgen. De vraag is alleen of je dit als technicus echt kunt oplossen, of dat de band dit moet doen.

Ik denk het laatste, maar dan zul je als technicus (of leverancier) wel moeten zorgen voor adequate monitoring voor de toetsenist en de rest van de band.

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Toetsenisten die weten hoe ze moeten spelen en mooie partijen "van het hele Metropole Orkest" neerzetten zijn bij mij van harte welkom om 20 lijnen in te prikken. Kan een feest zijn om die mooi in de totale mix te mengen alsof het individuele groepen strijkers, blazers, etc zijn. Ik heb dit soort toetsenisten dan ook regelmatig gehad, ze bestaan (net als techneuten die dit kunnen waarderen en mee werken).

Echter zijn er ook "symfonische rock" toetsenisten die vooral bezig zijn te kijken hoeveel synthetisch sub-laag ze er uit kunnen krijgen om een aardbeving te veroorzaken over het halve continent. Ja, sorry maar dan gaat er inderdaad een knop om want dat is met geen fatsoen meer netjes in een strakke mix te leggen. Heeft naar mijn mening ook niets meer met samen musiceren te maken. Showband, wie kijkt het publiek in de zaal aan als het door zo een toetsenist ruk klinkt

Comment

Working...