Bi-ampen, gaat dat helpen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Bi-ampen, gaat dat helpen?

Al een tijdje ben ik aan het stoeien met m'n PA'tje in een poging er meer uit te halen dan er nu uitkomt.
    Uiteraard is het makkelijk een hele dure top aan te schaffen die helemaal prima is en dat is een heel goed plan als er genoeg opdrachten voor zijn. Niet het geval.

Nu ben ik dus aan het kijken of het fasegedrag van m'n top misschien te verbeteren is, bijvoorbeeld door te gaan bi-ampen.

Eerst heb ik dus met Smaart (V6) een phase meting gedaan om te zien wat er nu gebeurd. Het resultaat:

Volgens mij klopt daar fasetechnisch niet veel van, zeg ik dat goed of praat ik nu onzin?
    (Om een of andere reden wijkt mijn Smaart interface nogal af van alle tutorials, cursussen enz).
    Stel dat ik de boel zou bi-ampen (dus passief filter er uit en mogelijkheid mid/hoog los van elkaar te delayen), gaat mij dat helpen een beter fasegedrag te krijgen?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Waar is de coherence trace van deze meting? Anders weet je niet of je speaker meet, de muur, of een combinatie van alles.

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Last edited by renevanh; 30-04-14, 13:03.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Duidelijk is dat er inderdaad een time alignement probleem is met de hoog driver.
        Dat zie je aan de dip in de response en de fase trace.
        Het is alleen niet goed te zien omdat beide drivers gelijk gemeten worden waardoor de fase trace het gemiddelde weer gaat geven.
        Je zou kunnen kijken wat er gebeurd wanneer je de hoog driver ompoolt, dikke kans dat er dan een behoorlijke verbetering is.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Yup, hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik het begrijp.

Nu met de horn driver hardwarematig omgepoold, ik denk dat dit een verslechtering is.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Hmmm... teruggedraaid, andere speaker ook ff gemeten (om te vergelijken) en rara hoe kan het, nu krijg ik weer een andere uitslag die er minder dramatisch (en betrouwbaarder) uitziet...

Comment

• vester86
              • Jul 2010
              • 164

Hoe ziet je meetopstelling eruit? Ruimte/afstand microfoon-speaker

evt mogelijkheid om hoogdriver of laagdriver af te koppelen en dan te gaan meten?

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Afstand mic/speaker staat rechts in beeld
                Weliswaar in ft.

Ruimte wordt inmiddels weer gebruikt, morgen verder knoeien, dan zal ik laag/hoog afzonderlijk meten.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Die afstand is de totale latency van je systeem ten opzichte van je referentie signaal.
                  Dus niet alleen de afstand van de microfoon tot de speaker.

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

Zal te maken hebben met de hoogte van de microfoon. Zet de mic iets hoger dan is de afstand tot de hoog driver kleiner dan tot de woofer. Zet de mic lager en de woofer is dichterbij. Sowieso is het verstandig om op een iets grotere afstand te meten om dit fenomeen te verkleinen aangezien dan de relatieve looptijdverschillen verkleinen. Let dan echter wel op mogelijke reflecties.
                    ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Om redelijk nauwkeurig te meten kun je de microfoon ook op hoogte midden tussen de drivers plaatsen ongeveer een meter voor de kast en een graad of 15 off-axis.
                      Kast liefst zo ver mogelijk van alle mogelijke reflecterende oppervlaktes plaatsen en 1,5 meter van de vloer.
                      Volume zo laag mogelijk houden, opvoeren tot je coherence trace niet meer veranderd, dan heb je onder jouw omstandigheden de meest betrouwbare opstelling.

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Op die 15 graden off-axis na was ik best goed bezig... haha.

Middenin de zaal van DJOI, speakertje zo'n 2m hoog, mic op een slordige meter afstand ten hoogte van het gebiedje tussen woofer en tweeter...
                        Morgen iets off-axis proberen

Comment

• jadjong
                          • Oct 2003
                          • 654

Originally posted by renevanh
                          Hmmm... teruggedraaid, andere speaker ook ff gemeten (om te vergelijken) en rara hoe kan het, nu krijg ik weer een andere uitslag die er minder dramatisch (en betrouwbaarder) uitziet...
                          Hier zou ik niet ongelukkig van worden. Beetje EQ erbij en het is net een echte speakers.

Comment

Working...