Ik ben bezig met een nieuwe monitor set samen te stellen voor een jongerencentrum. Wat er aangeschaft moet worden zijn de versterkers en monitors.
De monitors worden gebruikt bij stevigere bandjes zoals rock, punk en metal (met af en toe een DJ). De eisen waren:
- Hard kunnen gaan.
- Betrouwbaar en tegen een stootje kunnen.
- Hoeven niet per se mooi te klinken.
- Vaste installatie, dus gewicht en/of flightcase aanwezig maakt niet uit.
- Minimaal 4 stuks, maximaal 6 stuks.
Aan de hand van deze lijst heb ik voor tweedehandse Martin LE400 gekozen (moeten nog aangeschaft worden). Alternatief was de D&B max, maar deze waren tweedehands vaak nog te duur.
Dan ben ik nog op zoek naar een versterker. Hier heb ik minder ervaring mee. De eisen zijn:
- Minimaal 700w op 4 ohm (Martin LE400c datasheet).
- Liever een minder klinkende versterker die lang meegaat, dan een goed klinkende versterker die minder lang meegaat.
- Tweedehands of nieuw geeft geen voorkeur, zolang het spul maar lang meegaat.
- Interne DSP (EQ, crossover, etc) lijkt me een hele gave en handige feature, maar geen idee of dit in de praktijk ook zo is?
- Als er in de toekomst ook subjes (Cubo of DHZ sub) op de versterker kunnen worden aangesloten dan is dat een leuke bijkomstigheid, maar absoluut geen prioriteit.
Ik heb bijvoorbeeld tweedehands gezien:
- Lab Gruppen C88:4 (1600 euro).
- MC2 Audio E-475 (1350 euro).
- Crown XTI4000 (650 euro p/s).
Ik heb nieuw gezien:
- Crown XTI2002 (660 euro p/s).
- Behringer iNUKE NU3000DSP (350 euro p/s) (de behringer is inderdaad geen toonbeeld van betrouwbaarheid, maar ze leveren wel enorm veel bang for buck).
Het budget is 2500 - 3000 euro voor de monitors en de versterkers. Hoe minder hoe beter!
Voor de monitors hoop ik voor 1400 euro klaar te zijn, dus dan blijft er maximaal 1600 euro over voor de versterker.
Heb ik de goede keuze gemaakt met de Martin LE400?
Heeft er nog iemand advies voor de versterkers?
Heeft er nog iemand nog dergelijke monitors of versterkers in de verkoop staan (pm me!).
De monitors worden gebruikt bij stevigere bandjes zoals rock, punk en metal (met af en toe een DJ). De eisen waren:
- Hard kunnen gaan.
- Betrouwbaar en tegen een stootje kunnen.
- Hoeven niet per se mooi te klinken.
- Vaste installatie, dus gewicht en/of flightcase aanwezig maakt niet uit.
- Minimaal 4 stuks, maximaal 6 stuks.
Aan de hand van deze lijst heb ik voor tweedehandse Martin LE400 gekozen (moeten nog aangeschaft worden). Alternatief was de D&B max, maar deze waren tweedehands vaak nog te duur.
Dan ben ik nog op zoek naar een versterker. Hier heb ik minder ervaring mee. De eisen zijn:
- Minimaal 700w op 4 ohm (Martin LE400c datasheet).
- Liever een minder klinkende versterker die lang meegaat, dan een goed klinkende versterker die minder lang meegaat.
- Tweedehands of nieuw geeft geen voorkeur, zolang het spul maar lang meegaat.
- Interne DSP (EQ, crossover, etc) lijkt me een hele gave en handige feature, maar geen idee of dit in de praktijk ook zo is?
- Als er in de toekomst ook subjes (Cubo of DHZ sub) op de versterker kunnen worden aangesloten dan is dat een leuke bijkomstigheid, maar absoluut geen prioriteit.
Ik heb bijvoorbeeld tweedehands gezien:
- Lab Gruppen C88:4 (1600 euro).
- MC2 Audio E-475 (1350 euro).
- Crown XTI4000 (650 euro p/s).
Ik heb nieuw gezien:
- Crown XTI2002 (660 euro p/s).
- Behringer iNUKE NU3000DSP (350 euro p/s) (de behringer is inderdaad geen toonbeeld van betrouwbaarheid, maar ze leveren wel enorm veel bang for buck).
Het budget is 2500 - 3000 euro voor de monitors en de versterkers. Hoe minder hoe beter!
Voor de monitors hoop ik voor 1400 euro klaar te zijn, dus dan blijft er maximaal 1600 euro over voor de versterker.
Heb ik de goede keuze gemaakt met de Martin LE400?
Heeft er nog iemand advies voor de versterkers?
Heeft er nog iemand nog dergelijke monitors of versterkers in de verkoop staan (pm me!).
Comment