PA systeem voor buiten evenementen (draadloos)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djyellow
    • May 2003
    • 83

PA systeem voor buiten evenementen (draadloos)

Beste Forum leden.

Ik verzorg al enkele jaren bij een aantal sport evenementen hier in de regio de omroep installatie.
    Tot nu toe gebeurde dit altijd met enkele honderden meters aan Line kabel vanuit de centrale omroep locatie en een paar (actieve) pa speakers boven op gebouwen of in licht masten gehangen.

Werkt prima en voldoende geluid.

Probleem wat ik nu wil gaan tackelen is dat het nogal een boel werk is om dit alles op te bouwen. Tijd voor een gestructureerde oplossing.

Ik wil een aantal (6 tot 8) actieve speakers samen die ik gewoon buiten kan laten hangen bij een regen bui. In deze speakers wil in een draadloze ontvanger bouwen en zo de speakers van geluid voorzien.

Ik zou graag het zend en ontvangst gedeelte van deze vraag los trekken aangezien ik hier al een oplossing voor in gedachte heb.

Wat kan ik hier het beste voor gaan inzetten? Is het een idee om hier zelf wat kastjes voor te bouwen en deze (met warnex lak) water dicht te maken?

Er hoeft echt geen hoogstaande HiFi kwaliteit te zijn, aangezien het om omroep en achtergrond muziek gaat.
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Klein & Hummel had voorheen een kastje met een accu en draadloze ontvanger er in..Ik weet niet of dat er nog is...
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Waarom geen passief systeem? Is 1 keer wat werk met kabels leggen, maar dan kan je ze ook gewoon lekker laten hangen.
      Of gewoon een 100 volt systeempje?

Actief hang ik niet graag buiten, je wilt het waterdicht hebben, dat is dus ongeveer luchtdicht, dus vrijwel geen ventilatie voor de amp meer. En je zit met de winter ....

Comment

• djyellow
        • May 2003
        • 83

Kleine aanvulling:

Het gaat om evenementen op verschillende locaties in de zomer maanden. Dan weer een mini voetbal toernooi bij het voetbalveld in het dorp hier, dan handbal weekend het dorp verder of vervolgens een volleybal toernooi in een wei land.

Op de plaatsen waar ik de speakers plaats, is een voeding in de buurt. Vaak boven op een gebouwtje, bij een licht mast of naast een feest tent.

Eigenlijk wil ik gewoon een 8 tal mobiele speakers die ik buiten kan zetten of ophangen, stroom er op en klaar.
        Last edited by djyellow; 06-05-14, 21:26.

Comment

• sjig
          • May 2012
          • 909

Ohw, had uit de 1e post opgemaakt dat je op zoek was naar een vaste installatie.
          Foutje

Maar nog steeds blijf ik erbij dat ik denk dat een vaste passieve installatie beter gaat werken. Keiharde limiter erachter, en niemand die het nog kapot krijgt

Comment

• Job
            • Jul 2011
            • 24

Originally posted by Olaf Duffhuës
            Klein & Hummel had voorheen een kastje met een accu en draadloze ontvanger er in..Ik weet niet of dat er nog is...
            Bedoel je deze soms Olaf. Vroeger hadden ze een andere versie. weet niet precies wat het verschil is.
            hop hop gas er op

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Ach, en na een paar uur zijn de accu's leeg.
              Hup weer klimmen, accu's erbij zetten, omdat de andere zijn ingebouwd.
              Wat is een 100 volt systeempje toch ongecompliceerd.........
              Paar weken geleden nog een tweedaags sporttoernooi gedaan op acht voetbalvelden, geen centje pijn.
              Hoe meer kwaliteit en volume, hoe meer klachten uit de omgeving, hoe moeilijker de vergunningen.
              Gewoon spraak met evt lichte achtergrondmuziek (hoeft niet te beuken want het is geen popconcert) Weersbestendige luidsprekers en gaan met die banaan.
              Over veertien dagen weer zoiets, negen velden en 800 meter kabel.Een paar uurtjes bouwen en drie dagen geen zorgen.
              De opbouwtijd is zeker niet langer als met een draadloos systeem. Een kast van 30 tot 50 kilo ophangen die daar niet voor gemaakt is is ook al geen lolletje, of je moet weer iets als een hoogwerker inhuren.
              Wat te laag hangt, kan gestolen en vernield worden, luidsprekers worden weggedraaid en meer van dat moois en dat drie dagen achtereen. Kan ik er wel een vaste kracht bij zetten..........
              Verder blijf ik erbij, dat met simpele membraanluidsprekers, met veel minder energie een betere verstaanbaarheid bereikt kan worden dan met welke (top-)kast dan ook.
              Vaak is ook nog eens de vergoeding een beperkende factor.
              Ik kan voor een sportevenement van een scholengemeenschap wel 1000 tot 2000 euro's vragen, maar dan heb ik geen klanten.
              Speakertech
              Last edited by speakertech; 06-05-14, 22:10.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Originally posted by djyellow
                Probleem wat ik nu wil gaan tackelen is dat het nogal een boel werk is om dit alles op te bouwen.
                Ik wil een aantal (6 tot 8) actieve speakers...
                Als je toch stroomkabels moet leggen kun je die signaalkabel er wel gelijk naast leggen toch
                Doe je het nu al passief dan lekker de stroomkabel laten en leg enkel even een speakerkabel

Ik heb het gevoel dat hier een idee om het idee geboren moet worden en men vervolgens denkt het makkelijker te krijgen/sneller te bouwen. Echter een kabelrun zal je toch moeten gaan maken of maak je naast ontvangers ook windmolens en voor als het windstil is zonnepanelen aan je actieve speakers voor de stroom?
                (wordt het op een windstille nacht lekker stil trouwens)

Daarnaast, zoals speakertech aangeeft, zijn dit nu de uitgelezen evenementen voor een 100 volt installatie. De vraag in dit topic is er één in het kader van "waarom makkelijk doen als het moeilijk ook kan".

Comment

• sjig
                  • May 2012
                  • 909

Stroom was er al geloof ik. Maar alsnog blijf ik bij passief, en het liefst 100 volt

Comment

Working...