Oude mixer: onderhouden of vervangen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jvst
    • Jan 2013
    • 18

Oude mixer: onderhouden of vervangen?

Dag allemaal,

Ik ben in het bezit van een A&H Wizard 16:2, eerste generatie, uit 2003. Al een paar jaar gaat er af en toe een fader lekken, die ik dan hersoldeer waardoor hij het weer een poosje doet. De laatste tijd gaan er te veel faders te vaak lekken, waardoor hij niet meer betrouwbaar bruikbaar is.

Ik overweeg nu twee opties:
    1) alle faders vervangen door nieuwe à €7 per stuk. Kosten: €130.
    2) nieuwe mixer aanschaffen. €1200 budget, nieuwe wizard waarschijnlijk.

Mijn vraag bij optie 1 is of ik niet de kans loop dat er binnenkort ook andere onderdelen stuk beginnen te gaan en in hoeverre ik dus de levensduur verleng.

Wat is uiteindelijk rendabeler denken jullie? Een 11 jaar oude mixer blijven onderhouden of vervangen?
    Wat zijn jullie ervaringen met de levensduur van mixers? Wanneer gaan welke onderdelen stuk en in hoeverre is het rendabel deze te vervangen?

Dank!
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

De vraag is eigenlijk: wil je die 1200 euro in één keer uitgeven, of wil je 'm uitgeven aan 10 keer onderhoud met het risico dat je over x jaar alsnog een nieuwe mixer moet kopen?

Uiteindelijk gaat alles kapot. Je kan er donder op zeggen dat straks wel wat potmeters beginnen te kraken, dan gaat er een condensatortje lekken, etc... Hoe lang een mixer mee gaat is natuurlijk ook afhankelijk van de frequentie en omstandigheden van 't gebruik. Doe drie keer peer jaar een strandfeest en je kunt 'm na een jaar afschrijven, bij wijze van. Aan de andere kant kun je ook rustig 300 kerk-concerten per jaar doen en er 15 jaar plezier van hebben. (Sterk overdreven voorbeelden, maar je snap 't).
    Tim

Comment

• Jvst
      • Jan 2013
      • 18

Originally posted by timmetje
      De vraag is eigenlijk: wil je die 1200 euro in één keer uitgeven, of wil je 'm uitgeven aan 10 keer onderhoud met het risico dat je over x jaar alsnog een nieuwe mixer moet kopen?
      Dat is wel erg zwart wit gezegd. Hij heeft tot nu toe ongeveer €120 per jaar gekost. Als ik dus €120 besteed aan onderhoud en hij gaat twee jaar extra mee, dan is dat voordelig. Ook als ik dan over twee jaar alsnog een nieuwe koop.

Originally posted by timmetje
      Hoe lang een mixer mee gaat is natuurlijk ook afhankelijk van de frequentie en omstandigheden van 't gebruik.
      Hij wordt gemiddeld denk ik één keer per week gebruikt en vrijwel altijd op dezelfde locatie. Heel veel krijgt hij dus niet te verduren.

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Als de tafel verder prima is, kan 1 keer faders vervangen prima uitpakken. Faders zijn gewoon het kwetsbaarste.
        Maar dan moet de tafel wel netjes in orde zijn, niet vochtig hebben gestaan etc.

Maar als je misschien toch al een andere tafel wilt, tja dan is het misschien niet slim. Dan doe je het voor de volgende eigenaar.

Comment

• Jvst
          • Jan 2013
          • 18

Originally posted by DJ Antoon
          Als de tafel verder prima is, kan 1 keer faders vervangen prima uitpakken. Faders zijn gewoon het kwetsbaarste.
          Maar dan moet de tafel wel netjes in orde zijn, niet vochtig hebben gestaan etc.

Maar als je misschien toch al een andere tafel wilt, tja dan is het misschien niet slim. Dan doe je het voor de volgende eigenaar.
          De tafel is tot op heden verder prima en is altijd onder normale omstandigheden binnen gebruikt. Hij voldoet nog qua functionaliteit en een nieuwe tafel is dus niet per se nodig.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Faders vervangen is de slimste oplossing....
            Doe je dat dan heb je weer jaren plezier van je mengpaneel, faders zijn gewoon open en daardoor erg gevoelig voor stof, draaipotmeters komt veel minder snel vuil in dus die zullen niet zo snel gaan kraken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Jvst
              • Jan 2013
              • 18

Bedankt voor de bevestiging . Ik heb ze besteld.

Comment

Working...