Sub / Top afstellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Plukkie
    • Jan 2012
    • 28

Sub / Top afstellen

Goedemorgen,

Een vraagje, ik ben mij aan het verdiepen in het afregelen van mijn processor d.m.v. metingen in smaart.
    Ik heb al veel artikelen gelezen en heb regelmatig her en der de kunst afgekeken .
    Ik loop nu echter vast en heb een zetje in de goede richting nodig.

Ik heb een zaaltje van 10x15 met punt dak waar ik een testopstelling heb gebouwd bestaande uit;
    Xilica XP 4020 processor, 2x Synq 3k6 versterker, A&H GR-1 Rackmixer, 2x DAP X-15b en 1x DAP X-12t.

Crossover staat ingesteld 38hz BW24 100hz LR24 en voor top 100hz LR24.
    Het meten van de top gaat prima, echter de delaytijd van de sub kan ik niet meten, de auto delay finder slaat dan op hol. Nu kan ik het filter uitschakelen voor de sub, echter meet ik dan de correcte delay?
    Als ik de waarde aanhoud die ik meet zonder filter heb ik niet het idee dat deze klopt, ik blijf met een flinke dip zitten rond 125hz.

Wie kan mij weer even op weg helpen?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

De delay finder in Smaart werkt inderdaad niet op lage frequenties simpelweg omdat de golflengtes te lang zijn.
    Smaart synchroniseer je op je toppen met de delay finder en dan meet je het sub met je fase trace.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Plukkie
      • Jan 2012
      • 28

Hoi,

Dank voor je reactie, ik meet dus de delay van de top stel deze in en meet met dezelfde instelling de sub.
      Daarna sla ik de trace van de sub op en ga ik de top delayen tot de fases nagenoeg over elkaar liggen in het crossover gebied?
      Wanneer ik dit op de correcte manier doe zouden de speakers moeten koppelen en de dip tussen sub en top verdwenen zijn?

Groeten

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Je bent idd aardig warm, als die dip het gevolg is van een foute time-alignement zal die inderdaad verdwenen zijn.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Plukkie
          • Jan 2012
          • 28

Ok, ik ga er morgen nog eens voor zitten, ik heb een documentje gevonden wat me ook de goede richting op heeft geholpen. Wellicht ook een tip voor anderen die hiermee bezig zijn.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

Originally posted by Plukkie
            Crossover staat ingesteld 38hz BW24 100hz LR24 en voor top 100hz LR24.
            Het meten van de top gaat prima, echter de delaytijd van de sub kan ik niet meten, de auto delay finder slaat dan op hol. Nu kan ik het filter uitschakelen voor de sub, echter meet ik dan de correcte delay?
            Als ik de waarde aanhoud die ik meet zonder filter heb ik niet het idee dat deze klopt, ik blijf met een flinke dip zitten rond 125hz.
            Wie kan mij weer even op weg helpen?
            Het meten van subs is geen probleem met smaart je moet alleen even weten hoe.

Ten eerste als je de filtering op de sub uitzet zul je wel kunnen synchroniseren maar op het moment dat je de benodigde low en high-pass filters weer aanzet zorgt de group delay die die filters veroorzaken dat je synchronisatie delay (live impuls response meting "knopje L" of find) niet meer klopt.

Om de subs solo te meten moet je naar de Impuls respons mode van smaart toe(alleen in de full version aanwezig niet in Smaart7di).
            Hier zie in rechts de measurement group en TFpair. Kies voor het doen van deze meting een 16K of 32K FFT size en 16 of 32 avarages zet pink noise op en start de meting. Doe even een bakkie koffie daar het even duurt voordat Smaart een synchronisatie delay heeft gevonden.
            Zodra de meting klaar is even op het knopje "p" drukken (naast de uitlezing van je delay tijd en de led bar waarop je de signaal niveau's kunt uitlezen). Door hier op te drukken wordt de delay tijd door gekopieerd naar de corresponderende transfer meting in je transfer scherm.
            Start de meting in je transfer scherm (vergeet niet de eventuele tracking uit te zetten daar je anders weer opnieuw kan beginnen).
            Wees niet verbaast als je tijden van ergens tussen 15 a 25ms ziet ook al staat je mic op 1 of 2 meter afstand van je sub.

Als je Smaart7di gebruikt heb je niet de beschikking over de impuls mode dus zul je het moeten berekenen als je echt de sub solo wilt meten.
            Dit kan via een afgeleide formule van de formule voor het berekenen van de periode van een frequentie
            Formule voor het berekenen van de periode: T=1/F (T=periode F=frequentie 1= 1000ms)
            Formule voor het berekenen van de group delay:
            (fase hoog - fase laag/360) / (frequentie hoog - frequentie laag).
            Dit is allemaal terug te lezen in het boek van Bob mcCarthy mocht het je interesseren of check de 2 youtube video's hier beneden "even".

Verder heeft het meten van subs solo in de beschreven set-up niet veel zin daar je de subs in tijd wilt zetten met je toppen wat betekent dat je moet synchroniseren met je toppen en je subs daar op moet fase alignen.
            Simpel gezegd moet je er voor zorgen dat rond het x-over gebied de lijnen van het sub en je top onder dezelfde hoek naar beneden lopen m.b.v. delay of all-pass filters. Zodra die hoek waar onder beide rond de x-over naar beneden lopen klopt kan het zijn dat er een fase verschil van rond de 180 graden tussen beide traces aanwezig is wat dus betekent dat een van de 2 polariteit gedraaid moet worden.

Suc6 verder
            Last edited by Timo B Geluidstechniek; 24-06-14, 13:09.
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• Timo B Geluidstechniek
              • Jun 2014
              • 456

Even een klein voorbeeld van wat filters doen gemeten aan de output van een processor (intelli-x2 4in/8out in dit geval).
              Have fun with this one. Turns out that the audio quality is not the same as recorded so it will not look the same as in the video i’m sorry to say.(Still if you put the phase and magnitude sm…

In de screen recording zie je wat er gebeurd op het moment dat je Low-pass filters toepast (+/- 3min30). Let op dit is alleen op processor niveau. Op het moment dat je met speakers te maken hebt neemt de group delay toe naarmate je verder naar de lagere regionen kijkt. Heeft oa te maken met de afmetingen van "een" speaker en het weer te geven frequentie gebied. (bv: 100Hz heeft een golflengte van +/- 3.4mt terwijl bv. een 12" low driver "maar" +/- 30cm als diameter heeft).

By the way: als je de audio retour smaart rout LFT=reference RGHT=processor out. Je zou de meting mee kunnen doen mocht je dat willen ;-)
              Last edited by Timo B Geluidstechniek; 13-02-15, 18:36.
              Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

Working...