nieuwe monitors

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lix1000
    • Jun 2006
    • 44

nieuwe monitors

Voor onze beginnende band zijn we aan het kijken om monitors aan te schaffen.
    Ons budget is 2000 euro voor 4 monitors. Als we beter actief of passief nemen ben ik nog niet uit.

Ze moeten wel compact zijn (dus liefst met een 12").

Dit zijn enkele combinaties die binnen ons budget passen, maar misschien hebben jullie wel betere voorbeelden of ervaring:

4 x db technologies flexsys fm12
    4 x dynacord 112a of Ev elx 112 + behringer inuke nu4-6000

Iemand ervaring met de ld systems mon 121ag2?

Tweedehands is zeker een optie. Ik weet niet zo goed wat tweedehands haalbaar is. qsck12 valt misschien nog net binnen ons budget. Wat stellen jullie voor?
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

Originally posted by lix1000
    Als we beter actief of passief nemen ben ik nog niet uit.

Wat stellen jullie voor?
    Eerst een cursus grammatica. No offense

Monitors zou ik persoonlijk altijd actief nemen, je neemt immers al genoeg versterkers mee.
    De combinatie met de inukes zou ik achterwege laten.
    De qsc is een echte top en geen monitor, deze zou je dan weer uit moeten vullen om ze schuin te leggen.
    Verder ken ik de andere suggesties niet.

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Originally posted by Ericsamandj
      Monitors zou ik persoonlijk altijd actief nemen, je neemt immers al genoeg versterkers mee.
      Nou, dat zou ik dus niet doen, want:
      - bij passieve monitoren hoeft er maar 1 kabeltje naar de monitor
      - je kunt er eenvoudiger 2 doorlussen
      - bij een buiten optreden hoef je je bij een paar spatjes niet druk te maken om de veiligheid
      - het publiek bij het podium heeft geen knopjes om aan te draaien...
      - meer keus in passieve modellen met de juiste hoek (vaak tgv plaatsing amp in actieve modellen)

Bijna iedereen is tegenwoordig digitaal, dus een lichtgewicht 4-kanaals ampje in het rack bij de stagebox is weinig extra rommel, zelfs minder dan bij actieve monitoren.

Belangrijk punt om op te letten, is de hoek waaronder de monitoren liggen. Op kleine podia is 30-35gr fijn en 45gr is al bijna niet meer bruikbaar (ja, sommige ontwerpen zijn echt niet geschikt: JBL PRX612 bijv ligt onder ongeveer 60gr naar je schoenen te spelen). Ik heb zelf een set JBL SRX712 waar ik tevreden over ben: laag (voor zichtlijn in bijv theater), licht (voor mijn rug), door te lussen, ook op statief te gebruiken, 30-35gr hoek en klank is ok. Past 2e hands net wel/niet in je budget.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

even een paar kleine vraagjes:

Heb je zelf een monitor tafel in bezit?

Waarom kiezen jullie voor wedges ipv in-ears? (ook voor 2 mille kun je een paar 2de hands sennheisers kopen)

ik zou als normale wedges uit gaan kijken naar 4 x-actjes
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• lix1000
          • Jun 2006
          • 44

Een monitortafel hebben we niet. We zijn een beginnende band en de bedoeling is om enkel optredens tot ongeveer 200 personen zelf te doen.
          Onze mixer is een allen & heath 22fx. Later zouden we dan eventueel overschakelen naar een x32.

Aan in-ears had ik nog niet gedacht. Ik neem aan dat dit niet draadloos is?

Die x-act zijn nieuw 1600 euro. Dus ik denk dat ze ook tweedehands buiten ons budget vallen.

Comment

• PvG
            • Sep 2012
            • 979

Hmm. Voor 2k koop je ook een X32 rack met 4x Behringer P1 bedrade in-ear beltpacks... Iedereen een ipad/iphone en jullie doen je eigen in-ear mix (hangt er wel een kabeltje aan je broek). Bij grotere optredens gebruik je de X32 rack alleen om je in-ear mix te doen.

Comment

• shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

in-eartjes kunnen draadloos (mijn voorkeur) maar ook aan kabel (fisheramps beltpackjes)

x-actjes moet je ook niet nieuw kopen, lekker 2/3de hands, als ze er nog goed uitzien en klinken,
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Het is wellicht goed om toch weer eens te finetunen als het over
                te gebruiken begrippen gaat?

Want wat is nu actief en wat is passief? In ieder geval is dit heel iets
                anders dan powered en unpowered.

Naar een actieve speaker gaat nog steeds maar 1 snoertje, althans als
                het een actieve, unpowered speaker is.

Verder kan ik je als beginnende band enkel adviseren om voor dit budget
                2 ipv 4 speakers te kopen.
                Voor € 500 per stuk (nieuw) ga je niet veel luisterplezier beleven, ben ik bang voor
                en kom/blijf je toch wel in een bepaalde budgetrange.

Verder weet ik niet wat deze kosten,

vraag het eens aan MusicXtra,
                de bouwer hiervan en medeforumlid.

grtz

Nes
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

Ach, actief/passief wordt in 2 contexten gebruikt:
                  1) actief=met ingebouwde amp, passief=zonder, en:
                  2) actief=bi/tri/multi-amped met actieve x-over, passief=met passief filter.
                  Waarbij het gebruik in het 2e geval onjuist is in mijn ogen. Actief/passief gaat dan nl niet over de speakerkast, maar over de x-over.

Volgens mij was het duidelijk dat het hier over het 1e geval gaat...

Comment

• drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

De meeste gepowerde speakers zijn ook actief gefilterd de dag van vandaag met 2 apparte versterkers ingebouwd.
                    Wat voor muziek speelt de band? Wat voor instrumenten komen er door de monitors. Gaat dit over zang en akoestische gitaar of over monitoring van rock,band waar reeds marshal muurtje is gebouwd?
                    Ik zelf gebruik al jaren gepowerde monitors en het geeft wel meer rommel op podium, maar je hebt ook gelijk stroom waar nodig voor instrumenten.
                    Ik zou ook eens aanraden om rcf 410 0f 710 te beluisteren. Ik werk met de zusjes hiervan db technologies 410 en ben daar heel tevreden over. Compact licht en voldoende vermogen voor normaal stage volume.
                    Inches, watts en grote zeggen mij niet veel meer. Je moet zelf gaan luisteren.

Comment

• lix1000
                      • Jun 2006
                      • 44

Bedankt voor alle reacties.

We spelen rock'n roll nummers (the beatles, rolling stones, elvis). Door de monitors moet er dus 2 x zang, drum, bas, piano en gitaar komen.

De voorgestelde monitors van 500€ nieuw zijn inderdaad niet te vergelijken met die van musicxtra daarom dat eventueel tweedehands ook een optie is. Tweedehands ben ik nog niet veel tegen gekomen in ons budget. Misschien is het inderdaad beter om dan te starten met twee of drie monitors in een hogere prijsklasse.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

bij een standaard band hoeft er helemaal geen gitaar door monitors te komen.
                        En ook het grootste deel van het drumstel niet.

Als je die nu, zonder monitors, niet hoort zou ik een gehoorapparaat kopen in plaats van een monitorset

je bent waarschijnlijk het beste af met twee passieve 10/12 inch monitors op front en een passieve 15inch bij de rummer op een eindversterker. Dan koop je een stel rcf 10 inch voor en een tweedehands 15inch achter en ben je makkelijk binnen budget uit. Gewoon de zang, kick en toetsen in verhouding zetten en de bas/gitaar/drumstel op eigen kracht. Vooral niet te hard.

onthou dit: als je op het podium niet alles goed kan horen is het zelden een gebrek aan volume. Alleen meer versterkers en speakers neerzetten geeft bijna een garantie voor slechter geluid. Wel meer herrie, niet jezelf beter kunnen horen.

de wet van showband:
                        "je kan niet allemaal tegelijk jezelf iets beter horen dan de rest"
                        Last edited by showband; 13-06-14, 12:24.
                        lekker belangrijk!

Comment

Working...