Talkback naar monitortafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

    #16
    Ik prik de talkback altijd rechtstreeks naar de MON tafel. Heb een SM58 met switch. Tijdens de soundcheck kan de MON tech de talkback gewoon aan laten staan. Ik schakel dan zelf met de mic. Tijdens de show is de talkback toch niet meer in gebruik en wordt deze meestal gewoon uitgezet.

    Ook als ik zelf achter de MON tafel sta heb ik geen problemen met deze werkwijze.

    Talkback mic voor de monitoren kan natuurlijk nooit feedback veroorzaken op je FOH set.

    Comment

    • Staaf
      • Feb 2003
      • 398

      #17
      Originally posted by MarkRombouts

      Talkback mic voor de monitoren kan natuurlijk nooit feedback veroorzaken op je FOH set.
      Tuurlijk, waar zat ik met mijn gedachten.... Ik slaap te weinig
      Last edited by Staaf; 17-06-14, 15:56.
      Nobody is a virgin; life fucks us all!

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #18
        Originally posted by MarkRombouts
        Talkback mic voor de monitoren kan natuurlijk nooit feedback veroorzaken op je FOH set.
        Nou... TB-mic>monitor>overheadmic voor koortje oid>FOH>TB-mic, wheeep... Been there, done that (met een condensator TB weliswaar; zal met een 58 niet snel gebeuren.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #19
          Originally posted by Staaf
          Nescio,

          Ik denk dat je me verkeerd begrijpt (of ik leg het niet duidelijk uit ). Ik bedoel de talkback voor de soundcheck.
          Als er geen monitortafel is, dan gaat dat gewoon via de auxen de monitors in. In het geval van een aparte monitortafel zitten de monitors aangesloten op de uitgangen van de monitortafel. Ik moet dus een verbinding hebben tss foh-tafel en monitortafel.
          Sorry,
          liet me leiden door de titel van dit topic.

          Je wilt niet naar montafel maar naar de mons on stage?

          Verder is denk ik idd je vraag beantwoord?
          - of rechtstreeks de montafel in
          - of je FOH tafel in en vandaar naar de mon-tafel

          Suc6

          grtz

          Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #20
            Originally posted by jakkes72
            Waarom zou je daar controle op willen hebben? Is toch een issue voor de MON tech.
            Als je aan/uit controle wil hebben als FOH man over de talkback, dan pak je een microfoon met schakelaar.
            Waarom je daar controle over zou willen hebben? Omdat monitortechnici die talkback wel eens vergeten uit te zetten. En als deze hard genoeg staat, dan gaat dat gewoon rondzingen hoor. Omgekeerd staat je talkback ook nog wel eens uit als je deze aan wilt hebben, namelijk tijdens changeovers. Dat komt dan weer doordat veel monitortechnici hun auxmasters dichtzetten op die momenten. Ik maak als ik monitors doe altijd een mutegroep aan met alle inputs er in, behalve de talkback. Die groep mute ik dan tijden changeovers. FOH tech zet de mic aan wanneer hij dat wil en ik heb nog controle als hij deze vergeet te muten tijdens show. Zelf gebruik ik het liefst het TB knopje van de tafel, aangezien je dat altijd hebt en een mic met schakelaar niet per se. Plus dat het knopje op de tafel een ledje heeft als geheugensteuntje dat je mic open staat. Als ik een onbekende tafel tegenkom en weinig tijd heb, dan gebruik ik weleens de centerbus waar ik een kanaaltje naartoe stuur, dan gebruik ik de mute van de centerbus.

            Over terugverlangen naar analoog gesproken: Veel digitafels hebben zoveel mogelijkheden qua het patchen van talkback (en ook je solosysteem) dat het best even kan duren voor het werkt zoals je wilt. Maarja, das eigenlijk een groot gedeelte van het digitaalverhaal: veel tijd kwijt aan configureren, maar uiteindelijk wel snel kunnen werken.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            Working...