WiFi-perikelen op het podium

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by daviddewaard
    daarmee kom ik tot de conclusie dat de 2,4 ghz geen betrouwbaar systeem is voor audio overdracht
    Op basis van 1 router die conclusie trekken is wat voorbarig.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
      • Mar 2008
      • 627

Originally posted by MusicXtra
      Op basis van 1 router die conclusie trekken is wat voorbarig.
      heb dit al met meerdere routers gehad
      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Ik heb WiFi Explorer op mijn Macbook voor dit soort situaties, het is me al vaker overkomen dat ik met de Ipad wegliep van de monitortafel het podium op en dat de verbinding faalde door aanwezige bronnen. Net zoals met draadloze audioverbindingen, ook in de reguliere frequenties is het steeds sterker raadzaam eerst te checken wat er al in de lucht is.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• vester86
          • Jul 2010
          • 164

Originally posted by Robert H
          Sinds enige tijd gebruiken wij een aantal stereo bussen van onze digitale zaaltafel voor inearmixen van een deel van de muzikanten. Aan de tafel hangt een routertje en we bedienen deze mixen op het podium via een app op onze tablets/smartphones. Werkt prima, althans tot afgelopen zaterdag. Bij het soundchecken verloren wij continue de WiFi-verbinding met de FOH waardoor we dus geen controle meer over onze monitormix hadden.

De eerste vraag die ik mezelf bij problemen altijd stel is: "Wat is er veranderd aan de set waardoor dit zou kunnen gebeuren?". Al snel kwam ik erachter wat de veroorzaker van het probleem was: Mijn nieuwe (digitale) wireless gitaarsysteem dat ik zaterdag voor het eerst mee had. Ik heb zo'n setje gekocht dat in de 2,4 GhZ-band werkt. Op zich fantastisch, klankmatig veel beter dan de fors duurdere Sennheisers die ik voorheen gebruikte. Maar blijkbaar dus een fikse stoorzender voor WiFi. Na een beetje prutsen met de verschillende kanalen op de zender en ontvanger werkte de verbinding tussen tablet en mixer weer, maar ik vrees dat dit nog wel vaker zou kunnen gebeuren.

Heeft iemand een idee hoe we de WiFi tussen podium en FOH stabieler kunnen krijgen? Of andere tips/trucs waarmee we dit soort problemen in de toekomst kunnen voorkomen?
          Waar staat de router?
          1: Met een kort kabeltje bij de FOH tafel,
          2: met een lange kabel vanaf de. FOH tafel naar het podium met de router op het podium
          3: met een (korte) kabel aan se monitormixer (al begrijp ik uit jouw verhaal dat dit laatste sowieso niet van toepassing is).

indien 1: je kunt overwegen om een lange lengte utp kabel te kopen en de router op het podium te plaatsen, wellicht dat daar het bereik ook van opknapt.

Comment

• Robert H
            • Jan 2006
            • 378

Originally posted by vester86
            Waar staat de router?
            1: Met een kort kabeltje bij de FOH tafel,
            2: met een lange kabel vanaf de. FOH tafel naar het podium met de router op het podium
            3: met een (korte) kabel aan se monitormixer (al begrijp ik uit jouw verhaal dat dit laatste sowieso niet van toepassing is).

indien 1: je kunt overwegen om een lange lengte utp kabel te kopen en de router op het podium te plaatsen, wellicht dat daar het bereik ook van opknapt.
            De router hangt gewoon met een kort touwtje aan de FOH-tafel. Uiteraard zou het wenselijk zijn om het ding op het podium te zetten, maar we hebben geen UTP-lijntje meer over in de multi. En om daar nu 50 meter netwerkkabel bij langs te gaan plakken...

Ik denk dat ik me in eerste instantie maar eens ga verdiepen in externe WiFi-antennes en de gebruikte kanalen. En voor de zekerheid misschien wat Mac-filters instellen zodat (ondanks de beveiliging) alleen onze eigen apparaten toegang hebben.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Je gebruikt volgens mij geen WIFI om vervolgens weer 50 meter kabel uit te gaan rollen...
              Mijn ervaring met WIFI is dat het idd niet 100% betrouwbaar is, heb in mijn amp rackjes routers zitten om de processoren te kunnen bedienen maar vaak genoeg gebeurd het dat de verbinding even wegvalt.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Ik denk dat ik me in eerste instantie maar eens ga verdiepen in externe WiFi-antennes en de gebruikte kanalen.
                Aangezien wifi beide zijden op werkt, moet de ontvangst (naar de tafel toe) er ook flink op vooruit gaan. Antennes die wat meer richten kunnen dan wel een voordeel zijn, zeker als de afstand groot word.

En voor de zekerheid misschien wat Mac-filters instellen zodat (ondanks de beveiliging) alleen onze eigen apparaten toegang hebben.
                Ben je bang dat ze door de wpa beveiliging heen komen?

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Originally posted by MusicXtra
                  Je gebruikt volgens mij geen WIFI om vervolgens weer 50 meter kabel uit te gaan rollen...
                  Klopt maar toch word het stukken bedrijfszekerder wanneer je zender en ontvanger dichter bij elkaar kunt krijgen. Een (grote) afstand overbruggen is mooi (en vaak wenselijk) maar in de WiFi specs zie ik bijvoorbeeld dat je voor diverse obstakels zo 10, 15 en 25% (de 25% o.a. voor muren en menselijk lichaam) kan aftrekken van het zend-/ontvangstvermogen. Staat je accesspoint op FOH en veel publiek tussen podium en FOH dan kan het hard gaan met die 25% reductie lijkt mij.

Water can hamper WiFi speeds, those bags of water called people too. Just one single person right in front of an antenna could be enough for a noticeable drop of WLAN speed.
                  Last edited by vasco; 20-08-14, 12:32.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Draadloze ontvangers van microfoons worden toch ook als het kan op het podium geplaatst?

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by frederic
                      Draadloze ontvangers van microfoons worden toch ook als het kan op het podium geplaatst?
                      Niet perse. Ik heb ze graag in de zaal. Maar dan wel met externe antennes en hoog boven de hoofden.
                      Geen overmodulatie waar men ook loopt, en altijd voldoende ontvangst.

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Originally posted by vasco
                        Klopt maar toch word het stukken bedrijfszekerder wanneer je zender en ontvanger dichter bij elkaar kunt krijgen. Staat je accesspoint op FOH en veel publiek tussen podium en FOH dan kan het hard gaan met die 25% reductie lijkt mij.
                        Vandaar mijn opmerking op pagina 1, dat 2 access points met een kabel ertussen mijn voorkeur is.
                        Midden in het publiek vind ik slechter ontvangst minder erg als op het podium of bij FOH.

En ja dat kost een extra kabel... misschien mag je mee met het licht over de artnet kabel... (Dat moet toch kunnen?)

Comment

• Robert H
                          • Jan 2006
                          • 378

Originally posted by DJ Antoon
                          Ben je bang dat ze door de wpa beveiliging heen komen?
                          Neuh, dat niet. Maar ik heb ooit een monitorklus gedraaid met een onbeveiligde router op een LS9. De verbinding viel continu weg, terwijl de laptop praktisch naast de router stond. Effe inloggen op het adminpanel: Meer dan 30 verbonden apparaten. Blijkbaar gaat een simpele router toch raar doen als je halve publiek (per ongeluk) met de smartphone aan je WiFi hangt...

Wellicht dat Mac-filters een aanmeldpoging eerder afbreken aangezien het apparaat dan sowieso al niet herkend wordt. Scheelt weer connecties.

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Uiteraard zou het wenselijk zijn om het ding op het podium te zetten, maar we hebben geen UTP-lijntje meer over in de multi. En om daar nu 50 meter netwerkkabel bij langs te gaan plakken...
                            Heb je wel 230V van podium naar FOH liggen? Dan zou je een setje powerline adapters kunnen proberen. Dat is redelijk betrouwbaar als je alleen over je eigen kabel moet.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• vester86
                              • Jul 2010
                              • 164

Heeft jullie WIFI thuis een bereik van 30~50meter? En heb je op die afstand ook nog een fatsoenlijke verbinding?

Waarom verwacht je dat dat tussen FOh en een podium dan wél zo is?

Novendien gebruik ik zelf wifi omdat mijn ipad geen ethernet-aansluiting heeft...

een AVIOM setup is wat dat betreft een stukje betrouwbaarder.... Maar ook vele malen duurder

Comment

• DJ Antoon
                                • May 2005
                                • 1681

Neuh, dat niet. Maar ik heb ooit een monitorklus gedraaid met een onbeveiligde router op een LS9. De verbinding viel continu weg, terwijl de laptop praktisch naast de router stond. Effe inloggen op het adminpanel: Meer dan 30 verbonden apparaten. Blijkbaar gaat een simpele router toch raar doen als je halve publiek (per ongeluk) met de smartphone aan je WiFi hangt...

Wellicht dat Mac-filters een aanmeldpoging eerder afbreken aangezien het apparaat dan sowieso al niet herkend wordt. Scheelt weer connecties.
                                SSID verbergen?

Comment

Working...