Hoe om te gaan met eigen Inearmonitormixer (digitaal) en de diverse FOH Tafels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

Hoe om te gaan met eigen Inearmonitormixer (digitaal) en de diverse FOH Tafels

Wij als band zijn er eigenlijk ook wel een beetje achter dat die monitoren op een podium leuk zijn, maar dat Inear voor ons allen gewoon veel lekkerder speelt. Dit is echter op een festivalletje merendeels gewoon niet echt te doen, als je dat op de tafel van de huistech wilt doen. Maar om dit op een eigen (digitafel) te regelen zou dat het meest ideaal zijn. Maar....Digitaal is dat eigenlijk gewoon niet te doen, je kunt bij de meeste digitafels nou niet zo snel een Cat 5 kabeltje met protocol uitwisselen.
    Hoe geschied dit nu in den landen? gewoon nog de inputs hard splitten in een analoog blokje en dan verder naar de digitale mixers?

OF zijn er digitale oplossingen om de diverse protocollen en mixers met elkaar te laten praten?
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by drbeat
    Hoe geschied dit nu in den landen? gewoon nog de inputs hard splitten in een analoog blokje en dan verder naar de digitale mixers?
    Meest veilige is gewoon analoog splitten.

Originally posted by drbeat
    OF zijn er digitale oplossingen om de diverse protocollen en mixers met elkaar te laten praten?
    Digitaal, soms kan het vaak niet of moeilijk.
    Er zijn vertaal doosjes, klark teknik maakt wat, maar ik zou er als simpel bandje nog niet op vertrouwen. Dan staat er ineens nog een analoge tafel, moet je alsnog analoog splitten...

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Ik gebruik gewoon een hard split en lever 20 XLR's aan de FOH. De eigen stagesnakes komen uit in het monitorrack. Altijd safe en overal toepasbaar.
      Last edited by RayM; 08-09-14, 18:23.
      Heerlijk die stilte

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Analoog splitten is nog steeds het beste. Split alleen de kanalen die je echt nodig hebt en maak een dubbel patch panel, dus in en out..Dan kun je ook splitten als dat op het aanwezige stagerack niet kan.
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• desolation
          • Jun 2012
          • 706

Digitale platformen combineren begint wel goed doenbaar te zijn, quasi elk merk ondersteunt ofwel MADI ofwel DANTE en daar kan je dan eigenlijk alles mee aan alles hangen. MADI is dan het meest universele, hoewel je daar nog tegen het "probleem" kan lopen dat bv Soundcraft Fiber of RJ45 gebruikt, DiGiCo voornamelijk over COAX en Berry/Midas hun kaartjes RJ45/COAX zijn.
          DANTE is dan meer standaard, altijd gewoon een RJ45 connector, maar niet elk merk heeft een DANTE kaart of bridge.

Comment

• MaartenV
            • Dec 2011
            • 10

Ik split altijd analoog zelfs als ik zelf 2 digitafels gebruik voor foh en monitor.
            een tijdje geleden een paar keer digitaal gesplit en het probleem waar je dan tegenaan loopt is dat de foh of monitor tec lekker aan de gain's gaat draaien en dat vervolgens je monitor mix niet meer klopt.
            nu krijg ik dat op mijn eigen digico's wel goed door gain tracking maar dat weerkt dus weer niet tussen verschillende merken tafels.
            vandaar dus de beslissing gemaakt om altijd analoog te splitten

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

voorlopig splitten wij nog analoog.
              We doen als band zelf ook de troepjes voor het rek trouwens. Mooie connectiepanelen voorop en twee stageblokken waar de diverse toeters dan zelf even hun eigen opclip microfoontje inpluggen. De bas/toetsen/gitaar de eigen di inpluggen. Iedereen zijn eigen in-ear setje even pakken/inpriken enzo

Hoeft de pa man alleen de XLR whip even in zijn stageblok drukken.

We hebben al heel lang de ambitie om een digi stageblok in het rek te monteren. Maar omdat er geen standaard is gaat dat nog steeds niet. Hoewel ik goede hoop heb dat uiteindelijk de AES50 norm die behringer/midas gebruikt breed genoeg verspreid raakt dat ie wint... Lekker goedkoop
              Last edited by showband; 09-09-14, 15:49.
              lekker belangrijk!

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Originally posted by desolation
                Digitale platformen combineren begint wel goed doenbaar te zijn, quasi elk merk ondersteunt ofwel MADI ofwel DANTE en daar kan je dan eigenlijk alles mee aan alles hangen. MADI is dan het meest universele, hoewel je daar nog tegen het "probleem" kan lopen dat bv Soundcraft Fiber of RJ45 gebruikt, DiGiCo voornamelijk over COAX en Berry/Midas hun kaartjes RJ45/COAX zijn.
                DANTE is dan meer standaard, altijd gewoon een RJ45 connector, maar niet elk merk heeft een DANTE kaart of bridge.
                Kortom, het is quasi nog niet digitaal te doen omdat er geen standaard is blijkt uit je eigen verhaal.
                Wij komen enkel analoge splits tegen en reden die bands noemen mag duidelijk zijn, het gebrek aan standaarden in de digitale mixerwereld.

Comment

• drbeat
                  • Jun 2012
                  • 671

Originally posted by vasco
                  Kortom, het is quasi nog niet digitaal te doen omdat er geen standaard is blijkt uit je eigen verhaal.
                  Wij komen enkel analoge splits tegen en reden die bands noemen mag duidelijk zijn, het gebrek aan standaarden in de digitale mixerwereld.
                  En daar was ik naar op zoek, In mijn ervaringen is er idd (nog) geen goed alternatief, ik was opzoek naar jullie ervaringen, en of deze anders zijn, En het blijkt inderdaad nog niet standaard mogelijk. Het hard splitten van de signalen is dus vereist.

Kom ik eigenlijk ook op het volgende, en ik kan er weer een appart topic voor maken, maar dat lijkt me weer wat ver gezocht.
                  Het gebruik van Inears voor de toetsenist, drummer en gitarist (die van ons is van mening dat een goede afgeschermde kabel met top conectors 1000 keer beter klinkt dan het duurste wirles systeem) Is gewoon met een draadje prima te doen. Nu hebben we nog een zanger en een bassist die wel graag een wyreless setje zouden willen. Natuurlijk is alles te huur, maar om in de oefenruimte elke keer een draadloos setje te huren das ook weer zo wat. Komt er nog bij dat door alle problematiek van het wegvallen van de frequentiebanden, en het steeds drukker worden het in mijn optiek ook geen goede investering is om in dure draadloze setjes te investeren, want na een jaar of 3 kun je ze misschien weer laten ombouwen, of zelfs weggooien omdat er een kwapnikkel in Den Haag dollartekens ziet bij de verkoop van de volgende G5 of G6 frequentieband....

Hoe zijn jullie ervaringen met de budget IEM inearsetjes, als ze gewoon in het rack van de Monitormixer zitten en op het podium blijven staan en dat podium zich bevind in kroegjes, en wat kleine zaaltjes. Tijdens de repetities zie ik niet zo veel probleempjes, al zitten we (vooralsnog) in een aardig grote oefenruimte. Een budgetsetje is nog te betalen en kun je na verloop van tijd gewoon zonder buikpijn eens vervangen mocht hij in de toekomst in een frequentieband vallen die niet meer bruikbaar is.

Hoor het graag van jullie. En mocht het een Los topic waard zijn, dan wil ik mijn vraag graag daar naar verplaatsen.
                  Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• desolation
                    • Jun 2012
                    • 706

Originally posted by vasco
                    DANTE is een 100% universele standaard, ook qua bekabeling en je kan er rechtstreeks mee je DANTE stream opnemen via hun virtual soundcard op een mac/pc.
                    Het is natuurlijk wel jammer dat bv ROLAND weigert een DANTE interface te ontwikkellen, al was het maar een kaart die je in de tafel kan prikken en dat de stageboxes nog steeds over REAC lopen.

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Veel fabrikanten maken inderdaad een extra kaart/plugin/box waarmee DANTE kan worden gebruikt. Echter niet elke verhuurder levert standaard deze DANTE mogelijkheid mee waar de TS nu juist om vraagt/naar toe wilt. De TS kan er dus nooit op vertrouwen dat er een mixer met DANTE staat op de locatie waar hij met de band komt en is het daarmee geen standaard in de zin van de vraag.

MADI is overigens zelfde verhaal.
                      Laten we de toekomst afwachten. De uitspraak van Showband met betrekking tot het AES50 protocol heeft wel potentie. De tijd zal het leren maar voor nu is analoog splitten gewoon zekerheid op elke locatie met elk merk en type mixer.
                      Last edited by vasco; 10-09-14, 15:21.

Comment

• desolation
                        • Jun 2012
                        • 706

je kan natuurlijk altijd in je rider specifieren dat een mengtafel/stagebox met DANTE moet voorzien worden in je technische fiche.

Comment

• drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

Originally posted by desolation
                          je kan natuurlijk altijd in je rider specifieren dat een mengtafel/stagebox met DANTE moet voorzien worden in je technische fiche.

Das natuurlijk een utopie, en gewoon niet praktisch. Want is het er niet, dan heb je een groot probleem als band.

Ook ik hoop op Showband zijn voorspelling/stelling, dan is er een standaard, maar als er een analoge desk staat ga je al nat.

Mijn opinie zeker met gewone coverbandjes is dat je blij moet zijn met wat er staat als je niet zelf het geluidsbedrijf of PA in regie hebt. Je kunt gouden bergen eisen, maar dan speel je nergens meer op dit moment. RIDERS zijn in mijn ogen een steuntje in de rug, maar geen harde eis, immers er is geen band die naar huis gaat als er niet precies staat wat ze willen.
                          Wij blijven gewoon met onze voeten op de grond, en als we zelf iets perse willen als muzikant, hebben we het zelf bij.

Zo vind bijvoorbeeld onze gitarist zijn setje alleen maar acceptabel klinken als er een Sennheiser MD421 of beter voor hangt...En daar ben ik het erg mee eens, dus die hebben we zelf bij.

Ik ben inmiddels mijn multi aan het aanpassen zodat ik een hard split zelf bij heb. Dan kunnen we er immers ALTIJD en in iedere situatie mee uit de voeten.

(al had ik gehoopt dat er inmiddels wel wat meer standaarden in digiland aanwezig zou zijn)

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Als je naast eigen inearset ook je eigen micset gebruikt, zou de volgende setup kunnen werken voor dit soort toepassingen:
                            X32 rack/core + 1-2x S16 + 2x ADA8000/8200 + evt dante/madi kaart.
                            Dan heb je analoge (line) outputs voor als er een analoge tafel staat en aes50/dante/madi voor als er iets digitaals staat dat compatible is. De ADA8000/8200 heb je nodig om voldoende uitgangen te maken aan een S16. Je maakt de split dan dus in het digitale domain.
                            Of gaan de analoge line outputs in de praktijk problemen geven? De foh technicus heeft geen directe controle meer over de micgain, maar als je toch altijd dezelfde mics gebruikt zou dat toch geen probleem zijn?

Het wordt tijd dat er betaalbare converters komen. Klark Teknik is aardig op weg met DN965x, maar ik vraag me af of het in de praktijk ook goed werkt (bijv X32 48kHz AES50 van/naar Pro serie op 96kHz)...? Iemand ervaring mee?
                            (Volgens mij zag ik laatst op fb een analoog outboard fxrack voorbij komen met digitale interface, dus er worden al pogingen gedaan.)
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Is het dan niet veel simpeler om er gelijk een X32 bij te kopen voor in de zaal?
                              Kost minder en je hebt zekerheid dat het altijd past.....
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...