live ervaringen AVID Eleven...wie is dit beestje live op de bune tegen gekomen??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

    #16
    Originally posted by T.O.P.
    Per ongeluk heb ik onlangs deze discussie al gevoerd, en daar alleen al het verschil tussen de singlecoils Strat en de Gibson-humbuckers getest op soldano, MesaBoogie, Marshall 800 en - let wel - fender BassMan. De laatste won overigens. Maar U zult wel van na de Metal golf van begin 80er jaren zijn.
    Ben van de jaren '70 maar dat staat totaal los van deze discussie. Net zoals je reactie.

    Comment

    • T.O.P.
      • Jun 2014
      • 100

      #17
      Nee, beste Outline,
      had U ook gitaristen (geen gitaneurs!) ontmoet die les gekregen hadden van Les Paul, Joe Satriani en Steve Morse, ze hadden U meteen uit uw dromen geholpen.

      En in het verhaal van showband wordt nogmaals (naar mijn gedachte zelfs bijzonder wel) uitgelegd waar de schoen wringt. Voor dé Sound moeten de electronen in de buizen flink werken, en dat bekomt men alleen met een lage impedantie, en een hoge vermogensnemer.
      Overigens heeft een gitarist als Peter Tiehuis jaren op Bose 802's gespeeld. Met een soort PowerSoak erbijtussen, dat weer wel...

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #18
        Deze discussie begint wat weg te hebben van het 3 meter brede 400 kg zware mengpaneel met side racks en polsdikke, die wel super klinkt, multi annex 1 meter brede doosje waar alles in zit met een CAT5 kabeltje naar het podium.
        Los van of het waar is dat een 4*12 marshall beter klinkt dan een digitaal doosje is het simpel niet meer van deze tijd om die 4*12 op het podium te hijsen en bovendien een nachtmerrie voor de technicus waarvan verwacht wordt een nette mix te maken welke binnen de te plaatse opgelegde geluidslimieten blijft.
        De keus is dan een gitaar op oorlogssterkte, die wel heel lekker klinkt, met een band die op de achtergrond een beetje meespeelt of gewoon een mooie mix van een band met een fractie minder mooi gitaargeluid.
        Doe mij die laatste maar want bij de eerste blijf ik lekker thuis op de bank zitten, al was het alleen maar om mijn oren te sparen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • T.O.P.
          • Jun 2014
          • 100

          #19
          Maar juist niet,
          het ging nu eindelijk eens over gitaarbuizenversterkers, een ding dat we zeker en vast sinds de jaren 70 niet meer op de technische scholen behandelden.
          En omdat we de vermogensversterkermodules voor het PA nu ook al weer 50 jaar met tranistoren en FTS's bouwen heeft de warme buizenklank het afgelegd. Behalve in de gitarenij.

          Comment

          • Outline
            • Feb 2006
            • 1434

            #20
            Gast, buizen zijn nu populairder dan ooit! Ook qua techniek kun je tegenwoordig veel meer informatie vinden dan vroeger dankzij het internet!

            Daarnaast: Je zit op een pro licht & geluid-forum. Als je gitaarversterkers wil bespreken, zijn er genoeg andere fora waar je terecht kunt.

            Btw: 'Warme buizenklank' is iets anders dan 'neutraal', iets waar we in audio-land veel meer behoefte aan hebben!

            Iemand de voorraad facepalms gezien? Ik heb er dringend één nodig...
            Last edited by Outline; 25-10-14, 22:28.

            Comment

            • Outline
              • Feb 2006
              • 1434

              #21
              Overigens wil ik er nog aan toevoegen dat er geen enkel ander volk is wat de meest achterlijke en onzinnige termen en kreten bedenkt en toedicht aan luchttrillingen dan de gemiddelde gitarist!

              Daar kan de gemiddelde high-end hifi-freak nog wat van leren...

              Ter vergelijking: De gemiddelde bassist speelt tegenwoordig met een D-klasse versterker.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #22
                laat ik het verschil even met een makkelijke voorbeeld case samenvatten:
                wanneer een gitarist gewend is om in zijn spel van die prachtige sustained noten te doen. Beheerst gebruik van de feedback die je gitaar oppakt voor een amp. Dan kan je dat shaken wanneer je DI speelt.
                voorbeeld op 4:42 :


                Dit gaat dus niet op DI. Nooit.
                Hendrix zijn halve liveshow zou nooit hebben gekund op een DI setup.
                __________________________________________________ _________

                Met DI spelen is zeker niet fout. Maar zeggen dat je met een DI per definitie beter uit bent is kwats. Het is anders. En hoewel IK al jaren geleden op DI ben overgestapt bij de eigen bands. Is het zeker geen "gitaristen die nu nog met amps gaan staan snappen het niet" verhaal. En de oorspronkelijke vraag van DrBeat is dus een zeer relevante. Die wel degelijk op dit forum thuis hoort.

                1) Ja, die eleven rack gaat prima werken. PA mensen zijn er zelfs enorm blij mee.
                maar
                2) Dan moet het spel van die gitarist wel passen op spelen met een DI. Anders zijn er misschien betere technische oplossingen.

                Het is niet alleen naar zaaltechniek kijken. En extreem flauw om hier over de discussie mengtafel analoog/digitaal te beginnen. Bij zaalgeluid is vanaf dag een het doel reproductie geweest. Bij een instrument is reproductie een factor die ondergeschikt is aan alles. Laten we eerlijk zijn, toen de eerste elektrische instrumenten verschenen waren het volgens de technici flauwe aftreksels. Een hammond B3 leek niet op het kerkorgel die hij goedkoop moest vervangen. Een fender rhodes tegenover een echte piano? Flut. Een basgitaar in plaats van een contrabas? Snert Maar ze werden als goedkoop / makkelijk te versterken alternatief in de markt gezet. De vervorming van een lesliebox/versterker was eerst een vloek!

                Nu zijn computersimulaties een eenvoudig alternatief voor live. Maar zodra je met een eleven rack van een paar honderd euro's gaat werken waar een Ibanez ampje van half geld voldoet ben je mijns inziens fout bezig. Je sjouwt meer en als je er alsnog een monitorbox bij gaat zetten om hem te horen moet je jezelf laten nakijken. Vorm volgt functie. Een nukkige instrumentatie vangen met PC rekenkracht is gewoon zonde van je geld als het niet nodig is. Laatste voorbeeld: Als je met een zacht combo speelt waar de lesliebox voldoet voor het zaaltje? Dat moet je wel een enorme slechte geluidsman zijn als je niet het verschil hoort tussen de lesliebox en een DI simulatieversie.

                Vandaar mijn advies, als je een luide marshall set hebt die je mooi vind en je single probleem is volume? Dan vervang je de speaker door een isocab en hij is per direct stil zonder concessies.

                Als je gewoon lean and mean goedkoop wil touren? Koop een pod-mini tweede hands voor drie tientjes en hang hem aan je gitaarband. In de zaal kun je het pas bij een goede PA+goede geluidsman merken. Het is WEL een aanslag op je spel. Dat hoeven geluidsmensen niet te gaan zitten wegredeneren. Want juist die talloze verhalen "dat alles beter is met een DI setup" Maakt dat je als geluidsman zo wantrouwig wordt bekeken. Het is voor de man op de gitaar die je van advies zit te bedienen totaal niet waar. De primaire reden waarom ik op dit forum zit. Is Juist omdat dat aspect echt onderbelicht is. "communicatie / interfacing" tussen techniek en bands. En daarom vind ik die opmerking dat je voor dit alles "lekker op een gitaarforum moet doen" ook exemplarisch. Als je geluidsman bent, dan zou je juist zo veel mogelijk bezig moeten zijn met het vertalen van het aangeboden bronmateriaal. Niet met het vervangen door computers. Want dan adviseer ik een DVD op te zetten. Klinkt beter en is makkelijker te mixen. Heb je ook geen last van die artiesten.
                __________________________________________________ _________

                Overigens ben ik het ook nog steeds eens met twee basisstellingen op dit forum
                1) is de band kut, dan wordt het nooit wat
                2) Muzikanten zijn 9 van de 10 keer onwerkzame figuren.
                been there, bought the Tshirt
                lekker belangrijk!

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #23
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #24
                    Originally posted by showband
                    lEn extreem flauw om hier over de discussie mengtafel analoog/digitaal te beginnen.
                    Wanneer je goed had gelezen had je het in de juiste context geplaatst. Gaat erom dat het niet meer van deze tijd is om een 4*12 Marshall op het podium van het plaatselijke buurthuis te hijsen. Daar zijn prima alternatieven voor in de vorm van kleine cabinetjes met een enkele driver erin, kun je prima je ding doen zonder dat bij iedereen het bloed uit de oren komt.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • drbeat
                      • Jun 2012
                      • 671

                      #25
                      Originally posted by MusicXtra
                      Wanneer je goed had gelezen had je het in de juiste context geplaatst. Gaat erom dat het niet meer van deze tijd is om een 4*12 Marshall op het podium van het plaatselijke buurthuis te hijsen. Daar zijn prima alternatieven voor in de vorm van kleine cabinetjes met een enkele driver erin, kun je prima je ding doen zonder dat bij iedereen het bloed uit de oren komt.
                      zowel showband als musicxtra slaan beiden de spijker op zijn kop....sustain hoort bij gitaarspel en feedback beheersing idem.. en juist die feel die je dan nodig hebt das de belangrijkste.

                      ik heb samen met onze gitarist de Kemper profiler amp geprobeerd...en daar voorafgaand een mooie demo van gehoord zogezegd.
                      het mooie van dat ding is dat je door een simpele studiomonitor hetzelfde kunt doen en speelgevoel kunt krijgen op laag vollume als op een marshall 4x12 kast doet op standje oorlog.. hoe dat werkt in dat ding weet ik niet maar t werkt...incl speelgevoel.
                      maaarrr....die Kemper amp...is flink aan de prijs..nu hebben we daarna die Avid eleven geprobeerd....in principe komt die kwa speelgevoel ook heel dicht bij.. op die zelfde studiomonitoren (KRK)..

                      Waar ik naar toe wil is dat het podium gewoon wat stiller wordt...geen brullende gitaaramps meer....maar alles goed gedoseerd je oortjes in zodat je lekker geluid hebt op dat podium.

                      ik zelf ben al jaren klaar met de LD stinger...HK en peavey monitoren als drummer...ik speel t liefst met goed ingeregelde inears....en daar klinkt een digidoosje prima op....

                      maar t moet ook goed zijn in de zaal over een PA...

                      vandaar ook mijn vraag alhier....nogmaals...wie wil zijn live ervaringen metmij delen betreft PA en de Avid...
                      het hele gitaarfeal gebeuren is in deze niet relevant...en is ook niet ter discussie gevraagd..

                      de oordelen dat je met een stiller podium mooier zaalgeluid kunt maken is natuurlijk een feit...
                      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #26
                        Originally posted by drbeat
                        maar t moet ook goed zijn in de zaal over een PA...

                        vandaar ook mijn vraag alhier....nogmaals...wie wil zijn live ervaringen metmij delen betreft PA en de Avid...
                        het hele gitaarfeal gebeuren is in deze niet relevant...en is ook niet ter discussie gevraagd..
                        De avid eleven rack gaat in de oortjes en zaal net zo goed voldoen als een kemper.
                        Probeer ook eens een PODHD500
                        blijf weg bij zoom (speelgoed), behringer (slechte modellen van amps), Als je minder een marshall smaak hebt, dan zijn de high end boss en digitech dozen verbazingwekkend goed live. Hoewel die over monitorspeakers wat kaal en knerpend klinken werken ze live erg goed. Ik vind de TC-electronics erg steriel.

                        Als je eenmaal met een digidoos werkt, mengtafel of gitaareffect is het opletten geblazen dat je niet teveel aan je geluid gaat prutsen! Dat je 400 effecten en 1000 patches hebt maakt nog niet dat je ze aan moet zetten. Ik raad aan om bijvoorbeeld alle galm die meer is dan een verengalm-imitatie niet te gebruiken. De man in de zaal is degene die de hoeveelheid galm vele malen beter kan inschatten! Als je eenmaal zo een digi hallreverb op je gitaar hebt staan. Dan krijgt ie hem er nooit meer af!

                        In het begin is het beter om gewoon een patch te maken met een goed basisgeluid. En dan net zoals je altijd doet daar een "driekanaals" clean / crunch / dist / boost patch van te maken en naar alle 1 t/m 4 knoppen onder alle layers te kopieren.
                        Dan heb je een mooi constant basisgeluid net als met je amp en kun je die eerst een tijdje live in samenspraak met de zaalman gaan optimaliseren. (teveel laag en te weinig mid + teveel distorition is meestal de conclusie )

                        Pas als je echt een goed basisgeluid hebt, ga je op knoppen 5 t/m 8 van je voetschakelboard varianten maken. BV
                        5- gitaar met flanger voor beat it solo
                        6- gitaar met veel chorus voor ballad
                        7- gitaar met harmonizer voor owner of a lonely hart solo
                        8- gitaar met lange echo voor U2

                        Als je de modeller zo als een gewone gitaarsetup blijft behandelen met wat effectpedalen hou je het simpel en je geluid schoon.
                        Je mist wel een hoop ruis, brom, bijgeluiden en podiumrommel dus het is even schrikken dat alles zo "kaal" klinkt. Zeker als je het hard over je in-ears zet "more me" dan komt het gewoon lelijk over. Zeker omdat je ook nog eens het laag niet kan voelen.
                        Daar moet je helaas gewoon even doorheen. En vooral niet proberen met fancy doorprogrammeren in de homestudio uit te komen.
                        Voor je het weet zit je resonsntiefrequenties van de homestudio mee te nemen in je EQ settings.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

                          #27
                          Showband!! geweldige uitleg. en daar ben ik ook naar opzoek. naar deze ervaringen..
                          wij zelf hebben de ervaring dat de boss kastjes erg veel ruis mee brengen....zowel de grotere als de kleinere plankjes....
                          En kwa instellingen...daar zijn we het er helemaal mee eens...paar superbasisinstellingen...en dat als basis voor andere sounds...

                          Eigenlijk zou je de avid ergens moeten kunnen lenen en op een pa echt een dag uitproberen en de blaren op je vingers spelen en dan je conclusie trekken...en dat is wel een punt...das dus haast onmogelijk..maar daar ga ik wel wat voor regelen...

                          zouden we eens een avondje bij jou kunnen gaan luisteren? een optreden of zo en jou werkwijze eens bekijken en beluisteren?? je komt uit t haagse en dat is best in de buurt...

                          En als er nog meer mensen zijn met ervaringen....ik hoor ze graag!!
                          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                          Comment

                          Working...