DI bij monitorsubmixer muzikant

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    DI bij monitorsubmixer muzikant

    Heylaba,

    de afgelopen week ben ik weer op iets technisch aan het kouwen:

    Niemand stelt zich hier nog vragen met de DI die tussen het keyboard en de stageblock gestoken wordt: dikwijls is de output van een keyboard ongebalanceerd, en als dat keyboard dan nog eens voor een aardlus wil zorgen, dan kan de galvanische scheiding van die DI dat ook alweer oplossen. Daarbij hangt de hele stageblock op mic inputs, maar hedendaagse mixers hebben zo een brede gain dat dat al niet veel meer uitmaakt. Dus, keyboard, DJ, of ander leuks met line-outputs, DI ertussen, no questions asked.

    Zo ook bij de band waar ik mee toer als geluidstechnieker. Behalve de kleine aardigheid dat de toetsenist een klein behringer mixertje heeft voor zijn eigen in-ear monitormix: hij krijgt een hele monitormix van mij, maar daar zitten geen keyboards in, dat mixt hij er zelf bij, door de thru van de DI's in de line-in van dat mixertje te pluggen. Handig werken voor hem en mij.

    Maar, als we het dan toch over die galvanische scheiding hadden? Ondertussen loopt er wel een kabel van een aux op de FOH mengtafel naar een line-in op dat monitormixertje bij de toetsenist. Zonder DI! Overigens nog nooit problemen mee gehad. Maar ik stel me liever de vraag voor ik in de problemen kom:

    Is een DI tussen de FOh-mengtafel z'n aux en het persoonlijk mixertje van de toetsenist nuttig om de laatste elektrische signaalverbinding te verbreken? En als ik dat niet doe, kan ik dan ooit tegen ruis aanlopen in het front? Of alleen in zijn in-ear?

    Groetjes,
    Johan
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Je hebt daarmee inderdaad de galvanische scheiding overruled, zolang je vanuit een sterpunt alles op het podium voedt zal er weinig aan de hand zijn.
    Heb je een analoge mixer dan is het wel van belang dat je die ook vanaf het podium voedt, bij een CAT5 kabel als 'multi' is er al sprake van galvanische scheiding en is dat dus niet van belang.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Zou ondanks dat trouwens wel de DI boxen gebruiken, anders kun je alsnog een aardlus krijgen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Zou ondanks dat trouwens wel de DI boxen gebruiken, anders kun je alsnog een aardlus krijgen.
        En stel dat ik het een keer "vlaggen" heb, verwacht ik dan alleen ruis op de oortjes van de toetsenist, of geraakt dit in het front?

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Euhhh, nu ben ik je ff kwijt hoor, wat bedoel je precies?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

            #6
            Ik heb met deze constructie nog geen last van ruis en rare zaken op de in-ears van de keyman gehad.

            Wel een keer last met een spds van roland die deze construktie niet leuk vond.

            Je kunt anders in de in-ear lijn deze gebruikten : http://www.radialeng.com/icecube.php

            Dan is ook je scheiding hersteld.

            Richard

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Ik zou niet de thru van de DI gebruiken om van de DI naar de monitormixer te gaan, maar de XLR splitten en dan naar een mic input op dat monitor mixertje. Je hebt op die manier het keyboard galvanisch gescheiden van de rest.

              Op jouw manier doet de DI enkel bufferen en balanceren, en de misschien slechte / te hoge impedantie van de output omzetten naar een lagere. Dat kan soms ook lekker helpen. Scheiden is het dan niet meer omdat je een extra pad gemaakt hebt.
              Aangezien alles op behoorlijk (line) level is, zul je niet snel last krijgen van aardlussen. (Indien je netjes voed uit 1 punt)

              Gebruik je vervolgens een (actieve / powered) speaker of in ears?

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Euhhh, nu ben ik je ff kwijt hoor, wat bedoel je precies?
                @MusicXtra: met vlaggen bedoel ik, dat ik het aan mijn been heb, het ongeluk heb van met ruis te zitten.

                Dus in algemeen beschaafd nederlands: stel dat er zich een aardlus voordoet, waar verwacht ik in dat geval de ruis? Alleen op de oortjes (richting van het ongescheiden signaal), of kan de ruis ook in het front/andere monitors kruipen?

                @DJ Antoon: de uitgang van de DI splitten maakt de kans op ruis volgens mij groter. De monitormixer waarover ik het hier heb staan bovenop het keyboard van de toetsenist. Is er een probleem met de aarding van de toetsen, dan is het dat ook met die mixer. Dus die Di's zijn naar mijn gevoel correct aangesloten, maar ik heb inderdaad zoiets als die icecube nodig om de scheiding compleet te maken. De vraag is juist of dat nuttig is. En toegegeven, ik ben nog niet tegen ruis aangelopen :-)

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  De kans dat een aardlus in je hele systeem hoorbaar wordt is behoorlijk groot, lastig om dat met zekerheid te voorspellen.
                  Maar, zoals ik al eerder aangaf, zolang je alles netjes vanuit een sterpunt voedt is de kans erop niet heel groot.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    De kans dat een aardlus in je hele systeem hoorbaar wordt is behoorlijk groot, lastig om dat met zekerheid te voorspellen.
                    Maar, zoals ik al eerder aangaf, zolang je alles netjes vanuit een sterpunt voedt is de kans erop niet heel groot.

                    Ik heb dit zelf ook altijd zo gedaan met mijn DDrum modulle en Roland spd 20, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Dus heb ik weer wat geleerd. Overigens werk ik altijd zoals MusicXtra al zegt, want alleen op deze manier zorg je er voor dat er helemaal geen lussen en brommen komen....en is dat mijn inziens een standaard werkwijze...??...
                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                    Comment

                    Working...