Versterker clipt snel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Luukv
    Als we dan voor het subs 8x33=264ms en voor de tops 8x20=160ms pakken zitten we dan goed? De threshold moeten we zo instellen dat bij luide passages het clip lampje op de processor alleen sporadisch oplicht toch?
    Da's wel weer vreemd dat je geen attack tijd in kunt stellen.... Probleem is dat het gokken is hoe accuraat de limiter in deze DSP werkt, het LEDje op de DSP geeft aan dat de limiter in grijpt of in gaat grijpen, in hoeverre hij dat doet is niet bekend. Daarom zul je het op het gehoor moeten instellen maar daarvoor heb je wel iemand nodig die powercompressie herkent.
    In feite gaat het er niet om welk LEDje er op je DSP brandt maar of je de luidsprekers niet te hoog belast en je de versterker niet laat clippen.
    Sluit de set aan, stel de release tijden in zoals je voorstelde en ga luisteren, hoor je dat de luidsprekers het moeilijk krijgen dan stel je de limiter zo in dat die net 3 dB voor dat punt zijn werk ook daadwerkelijk (hoorbaar) doet. Dit alleen wanneer de clip LED op de versterker niet al eerder begint te knipperen, in dat geval moet je de limiter zo instellen dat die ingrijpt op het moment dat die clip LED ingrijpt.
    Bij meer professionele apparatuur zijn de gegevens van de limiter veel duidelijker en kun je meer parameters instellen, zo heeft Powersoft een RMS limiter waarin je het RMS vermogen, attack, hold en release tijd in kunt stellen, daarnaast nog een peak limiter waarop je de maximale uitgangsspanning, attack, hold en release tijd in kunt stellen. Combineer dat met luidsprekers waarvan exact bekend is hoeveel vermogen erop mag (AES) en versterkers die ook echt leveren wat er opgegeven is, en je kunt heel nauwkeurig alles zo instellen dat je ook echt het maximale uit een set kunt halen zonder dat het stuk gaat. Maar helaas beschik je daar niet over dus zul je het op boven omschreven manier moeten doen. Overigens komt het er met de Powersoft limiters op neer dat je op exact hetzelfde punt als met de 'hobby' manier uitkomt, alleen hoef je daarvoor niet naar je set te luisteren die volgas staat te spelen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Originally posted by MusicXtra
      Da's wel weer vreemd dat je geen attack tijd in kunt stellen.... Probleem is dat het gokken is hoe accuraat de limiter in deze DSP werkt, het LEDje op de DSP geeft aan dat de limiter in grijpt of in gaat grijpen, in hoeverre hij dat doet is niet bekend. Daarom zul je het op het gehoor moeten instellen maar daarvoor heb je wel iemand nodig die powercompressie herkent.
      In feite gaat het er niet om welk LEDje er op je DSP brandt maar of je de luidsprekers niet te hoog belast en je de versterker niet laat clippen.
      Sluit de set aan, stel de release tijden in zoals je voorstelde en ga luisteren, hoor je dat de luidsprekers het moeilijk krijgen dan stel je de limiter zo in dat die net 3 dB voor dat punt zijn werk ook daadwerkelijk (hoorbaar) doet. Dit alleen wanneer de clip LED op de versterker niet al eerder begint te knipperen, in dat geval moet je de limiter zo instellen dat die ingrijpt op het moment dat die clip LED ingrijpt.
      Bij meer professionele apparatuur zijn de gegevens van de limiter veel duidelijker en kun je meer parameters instellen, zo heeft Powersoft een RMS limiter waarin je het RMS vermogen, attack, hold en release tijd in kunt stellen, daarnaast nog een peak limiter waarop je de maximale uitgangsspanning, attack, hold en release tijd in kunt stellen. Combineer dat met luidsprekers waarvan exact bekend is hoeveel vermogen erop mag (AES) en versterkers die ook echt leveren wat er opgegeven is, en je kunt heel nauwkeurig alles zo instellen dat je ook echt het maximale uit een set kunt halen zonder dat het stuk gaat. Maar helaas beschik je daar niet over dus zul je het op boven omschreven manier moeten doen. Overigens komt het er met de Powersoft limiters op neer dat je op exact hetzelfde punt als met de 'hobby' manier uitkomt, alleen hoef je daarvoor niet naar je set te luisteren die volgas staat te spelen.
      De Berry DCX2496 is een prima processor (op de connectoren van de bandkabels na) met professionele settings hoor!
      De limiter is een 'zero attack' peak limiter. Als je ook een "RMS" limiter wilt, kun je de dynamische eq (= met compressor) gebruiken, maar dan zonder de eq/filters te gebruiken. Hier kun je wel de attack en release tijden instellen.
      Jammer van de kwaliteit van de connectoren van de bandkabels, maar verder een top apparaat met goede AKM AD/DA convertors.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Kijk, daar kunnen we wat mee, daar was ik niet van op de hoogte....
        Blijft echter het feit dat er nogal wat onzekere factoren in de keten zitten, dus instellen op de door mij beschreven manier geldt nog steeds.
        Wel met de kanttekening dat de limiters dus kennelijk peak limiters zijn en je dus voor de RMS limiter de door PVG beschreven methode dient te gebruiken.

Comment

• T.O.P.
          • Jun 2014
          • 100

Originally posted by MusicXtra
          Dit is simpel de wet van Ohm hoor, bij een bepaalde aangesloten impedantie komt er bij de opgegeven spanning het opgegeven vermogen uit, je meet dit aan de uitgang om zo het signaal aan de ingang te kunnen limiten.
          Dan is het ook goed te weten dat er een impedantie in de luidspreker zit, die toch frequentiesfhankelijk is, en een tegen-EMK opwekt enzo.

Ik vermag deze opmerking dan ook graag tussen haakjes geplaatst zien ..

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by T.O.P.
            Dan is het ook goed te weten dat er een impedantie in de luidspreker zit, die toch frequentiesfhankelijk is, en een tegen-EMK opwekt enzo.

Ik vermag deze opmerking dan ook graag tussen haakjes geplaatst zien ..
            Kun je dit eens toelichten wat je hiermee bedoelt?

Comment

• Luukv
              • Dec 2015
              • 23

Zo, carnaval gehad! We hebben de set nu vol open kunnen zetten, en ging zeker hard genoeg op korte afstand met een goede klank. Alles heeft het gelukkig overleefd, al heb ik zo wel mijn twijfels over de speakers (bassen klapperden af en toe, waarna ik hem meteen zachter zette en hoog schreeuwde soms). Helaas heeft het mengpaneel het niet overleefd vanwege de regen, dit was dan ook het enigste onderdeel dat niet zo goed overdekt was. Wat ik wel graag zou willen weten is of er meer uit te halen valt als we de set uitbreiden met 2x subs en evt 2x tops. Wat mij betreft had het geluid net iets verder mogen dragen. Weten jullie toevallig ook een vervangend mengpaneel van max. €100 tweedehands?

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by Luukv
                Wat mij betreft had het geluid net iets verder mogen dragen.
                Nogal een egoïstische instelling. De groepen voor en achter jullie bak met herrie zullen het niet in dank afnemen. Zeker niet als je toevallig een loopgroep hebt met levende muziek.
                In diverse plaatsen hier in het zuiden wordt vereist dat de muziek functioneel bij de wagen hoort. Ook het volume maakt deel uit van de beoordeling.
                Kijk eens bij ZUIDWEST TV naar de optocht in Bergen op Zoom, sinds jaar en dag een van de grootste en mooiste van West Brabant. Je zult zien en horen, dat van mechanische muziek nauwelijks gebruik gemaakt wordt. Tientallen bandjes en orkesten zorgen voor de muziek op de praalwagens en de loopgroepen. Hard geluid via een geluidsset is een kwestie van geld. Live gespeelde muziek is dan weer een vorm van kunst.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 388

Originally posted by speakertech
                  Nogal een egoïstische instelling. De groepen voor en achter jullie bak met herrie zullen het niet in dank afnemen. Zeker niet als je toevallig een loopgroep hebt met levende muziek.
                  In diverse plaatsen hier in het zuiden wordt vereist dat de muziek functioneel bij de wagen hoort. Ook het volume maakt deel uit van de beoordeling.
                  Kijk eens bij ZUIDWEST TV naar de optocht in Bergen op Zoom, sinds jaar en dag een van de grootste en mooiste van West Brabant. Je zult zien en horen, dat van mechanische muziek nauwelijks gebruik gemaakt wordt. Tientallen bandjes en orkesten zorgen voor de muziek op de praalwagens en de loopgroepen. Hard geluid via een geluidsset is een kwestie van geld. Live gespeelde muziek is dan weer een vorm van kunst.

Speakertech
                  Ik snap sommige bouwclubs wel vanuit hun enthousiasme maar ken het niet anders dan eens zijn met Speakertech.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Luukv
                    • Dec 2015
                    • 23

Ik snap jullie reactie's wel mbt overlast aan andere groepen. Dat is absoluut niet onze bedoeling. We rijden meestal dan ook tussen andere wagens in die ook een aardig setje hebben staan en niet tussen loopgroepen. Kunnen we dan weer ontopic verder gaan (dus loont het om subs of tops erbij te halen?). Bedankt

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

En nu gaat het topic richting het bewuste niveau waarom veel forumleden klaar zijn met carnaval topics, de meer, meer, meer herrie vragen!

Ik was afgelopen weekend met mijn gezin bij mijn schoonouders op bezoek en mijn kinderen hadden nog nooit een optocht gezien (tja wij komen uit het westen). Wij naar een optocht toe. Wat een ellende, een enkele wagen heeft het dik voor elkaar, mooie car met dito geluid op acceptabel niveau. Enkele wagens gewoon te dikke set (wel zuiver maar veel te hard waardoor drie wagens er achter niet meer te horen waren, asociaal naar mede verenigingen in mijn ogen) en heel veel wagens met Z-merk setjes die over de zuiger worden geholpen. Mijn kinderen stonden met de handen op de oren. Wat ik daar gemiddeld hoorde is niet normaal maar dat schijnt carnaval te moeten zijn. Prima maar laat ons op dit forum van dit hobby geneuzel gezuiverd blijven.

Gezien de overweldigende vele ontopic reacties in je andere carnavals topic (http://www.licht-geluid.nl/forum/dri...-carnaval.html) hierover begrijp je dat het ook hier waarschijnlijk op zijn einde gaat lopen nu je met de standaard harder, nog harder, ik wil heel veel harder vragen gaat komen.
                      Last edited by vasco; 11-02-16, 12:46.

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Als het onderwerp van je wagen de Saturnus 5 raket is, (170 dbA op 100 meter afstand), tja dan moet je iets met je geluidssetje......toch?
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...