Ingebouwde amp -VS- Amp racken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Rieske
    Het is niet voor niets dat de grote verhuurders en speakerfabrikanten met passieve systemen werken.
    Euhhh, weleens van Meyer, Martin Audio, RCF en EAW gehoord? Met name Meyer is al sinds jaar en dag alleen maar powered. Eén van de redenen dat veel grote merken nog met amp-racks werkt is omdat er nog niet zo lang fabrikanten zijn die OEM modules maken die betrouwbaar zijn, een hoog vermogen hebben en licht van gewicht zijn.
    Je kunt het ook anders bekijken; hoe vaak is het voorgekomen dat tijdens een evenement een versterker stuk is gegaan? Bij mijzelf is dat slechts één keer gebeurd in de 30 jaar dat ik iets met geluid doe, om alleen daarom jaren met amp-rackjes te slepen met een spare amp erin lijkt me wat overdreven. En dan zul je net hebben dat de DSP stuk gaat.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Het is niet voor niets dat de grote verhuurders en speakerfabrikanten met passieve systemen werken.
      Dat worden er steeds minder...

Comment

• RvanHee
        • Nov 2015
        • 9

Originally posted by MusicXtra
        Euhhh, weleens van Meyer, Martin Audio, RCF en EAW gehoord? Met name Meyer is al sinds jaar en dag alleen maar powered. Eén van de redenen dat veel grote merken nog met amp-racks werkt is omdat er nog niet zo lang fabrikanten zijn die OEM modules maken die betrouwbaar zijn, een hoog vermogen hebben en licht van gewicht zijn.
        Je kunt het ook anders bekijken; hoe vaak is het voorgekomen dat tijdens een evenement een versterker stuk is gegaan? Bij mijzelf is dat slechts één keer gebeurd in de 30 jaar dat ik iets met geluid doe, om alleen daarom jaren met amp-rackjes te slepen met een spare amp erin lijkt me wat overdreven. En dan zul je net hebben dat de DSP stuk gaat.
        Dat sommige grote fabrikanten daardoor klanten mislopen die naar D&B overstappen is dus omdat er altijd mensen blijven die liever met amp racken werken.
        sterker nog, een middelgrote verhuurder is van Meyer afgestapt om deze reden en zit nu met bruin hout.
        Zoals ik al zei, beidde opties hebben hun voor en nadelen..
        Een Adamson gaat momenteel ook als de brandweer en toch ook met amp racken.

helaas voor de actieve fans hebben enkele fabrikanten flink wat steken laten vallen bij de productie van hun modules, iets wat zeker niet heeft geholpen om meer liefhebbers van actieve speakers te krijgen... Denk bijvoorbeeld aan RCF, die bleven maar modules wisselen en nog was het niet betrouwbaar.
        Als je dan op een klus staat met een halve set ben je snel van mening veranderd.. En aan een spare amp heb je dan ook niets.

Comment

• Fridge
          • Mar 2002
          • 153

Originally posted by RvanHee
          Denk bijvoorbeeld aan RCF, die bleven maar modules wisselen en nog was het niet betrouwbaar.
          dat verhaal kende ik niet, om welke serie(s) gaat dit?

Comment

• RvanHee
            • Nov 2015
            • 9

Originally posted by Fridge
            dat verhaal kende ik niet, om welke serie(s) gaat dit?
            het gaat om de eerste versies van de Digipro modules, gebruikt door RCF en DB technologies, maar wellicht zijn er ook nog andere merken die deze modules hebben gebruikt.
            de vertegenwoordiger destijds had er een dagtaak aan om overal de defecte modules heen en weer te brengen.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

De toekomst is vrij eenvoudig voorspelbaar, DSP's en amp modules zijn steeds goedkoper aan het worden en geluidstechnisch biedt een amp module alleen maar voordelen tegen een amp-rack.
              De ontwikkelingen vragen om steeds meer amp kanaaltjes, kijk bijvoorbeeld naar EAW Anya met maar liefst 22 amp en DSP kanaaltjes per kast, Martin Audio met het MLA systeem met 6 amp en DSP kanaaltjes per kast. Dit is een trend die duidelijk door aan het zetten is omdat de controle over de directivity steeds belangrijker wordt. Die ontwikkeling zet door naar de hele markt en is ondoenlijk met losse amp-racks.
              L'Acoustics heeft op de flybumpers de mogelijkheid om de amp-racks mee te vliegen, de stap naar powered systemen is daarmee niet heel groot meer en het zou mij verbazen wanneer de opvolger van de huidige range nog steeds doorborduurt op losse amp-racks.
              Dat RCF een misser heeft gemaakt met modules kan gebeuren, eerlijk gezegd denk ik dat RCF zich in de vingers heeft gesneden met een goedkoop China made OEM ding wat niks mocht kosten en da's een heel ander spelletje als Powersoft of Pascal bijvoorbeeld spelen. De producten waarin RCF deze modules toepast blinken trouwens niet uit in betrouwbaarheid, het aantal drivers dat vervangen is zal weinig minder zijn dan het aantal amp-modules, kwestie van de accountants laten regeren binnen een bedrijf en wachten op de klachten.
              Meyer heeft al heel snel de voordelen van self powered gezien, ik denk dat het een kwestie van tijd is dat de rest volgt.

Comment

• T.O.P.
                • Jun 2014
                • 100

Ik vermag deze discussies altijd met een glimlach te volgen...
                Ooit waren deze gerenomeerde versterkers voorzien van tonnen aan koper. Vervolgens vond men de schakelende voedingen uit, en werd de versterker dus ultra-licht. Deze werd vervolgens in de speakerkast gebouwd. Op grote schaal was MeyerSound daar ongeveer de eerste mee. Dat men daarmee de grote touring-bands voor zich won - die plotsklaps 2 vrachtwagens minder per tour af hoefden te sturen - was een leuk gegeven. Mede door deze verdwijning van de racks werd er een rs232-kastje bij geleverd, waarmee men den driver en de versterker op een 12 punten in de gaten kon houden.
                De kabel-lengte (met gemiddeld diameter 10AWG of 2,5mmˆ2) is iets waar voornamelijk voor de subwoofers (wegens de grote vermogens) nauwgezetheid in de berekeningen vereist is. Deze vermogentrekkers plaatsen we vaak liever onder het podium, ook al wegens de koppeling met de vloer. De zware amps alhier behoeven derhalve geen langere kabels, en het argument faalt.

Van veel groter belang (en dat zal Mick zich best herinneren) is de snellere inbouwtijd, de beter controleerbare afstellingstijd, en de continuiteit van de doos in kwestie. Vroeger zat er best nog wel eens een kabel los in een rack, die ergens anders verkeerdom weer aangeknoopt werd, of iemand vond dat in zijn setje het mid van de linker kast uit fase (lees polariteit) gezet moest worden, zodat er weer een uur extra aan roze ruis verspild werd, of er ergens iemand op de achterste rij gek werd van de basgitaar.
                Een doos is op dit moment een doos. Smaart op de eerste doos die uit de auto komt, smaart op de rest erachteraan, en we weten nu zeker dat we tenminste een identiek systeem met identieke componenten inhangen. Dat werkt net ff iets sneller. Vooral met de software die de settings al in de werkvoorbereiding bijna tot op de dB nauwkeurig kan voorspellen scheelt dit tijd. Dus geld. En dat argument lijkt me iets meer steekhoudend.

Comment

• T.O.P.
                  • Jun 2014
                  • 100

Originally posted by RvanHee
                  Dat sommige grote fabrikanten daardoor klanten mislopen die naar D&B overstappen is dus omdat er altijd mensen blijven die liever met amp racken werken.
                  sterker nog, een middelgrote verhuurder is van Meyer afgestapt om deze reden en zit nu met bruin hout.
                  ......
                  Er zijn niet zoveel middelgrote verhuurders die Meyer eruit gegooid hebben tbv L'A... De enige die ik persoonlijk ken heet Bart Hof. Maar die zit eigenlijk nergens meer mee, geloof ik...

Comment

• jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

Originally posted by T.O.P.
                    De enige die ik persoonlijk ken heet Bart Hof. Maar die zit eigenlijk nergens meer mee, geloof ik...

Bart Hof heeft helaas (als ik juist omschrijf) afscheid genomen van Hof Audio, en is verder als zelfstandige door gegaan

Comment

• Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

Mooi te lezen dat mening erg verdeeld kunnen zijn..;-)

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, het is denk net wat je zelf vooral fijn vind en mooi vind.
                      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Gerardgrobbe
                        Banned
                        • Jan 2017
                        • 6

Originally posted by MusicXtra
                        ….
                        Meyer heeft al heel snel de voordelen van self powered gezien, ik denk dat het een kwestie van tijd is dat de rest volgt.
                        Heb het ze ooit verteld, en ook dat het op een tourtje met 5 opleggers het een halve trailer aan amps scheelt…

Comment

• Gerardgrobbe
                          Banned
                          • Jan 2017
                          • 6

Grote nadeel van actieve speakers vind ik de controle van signalering. Bij een passief systeem kijk je bij een probleem in een oogopslag naar je processor of versterkerrack. Maar wanneer met een actief systeem de toppen worden gevlogen, dan wordt het al een stuk moeilijker om te constateren wat er gaande is met de versterkermodule.
                          en daarom heb ik RMS uitgevonden. Laptopje eraan, en je weet zelfs hoe warm het ding is...

Comment

• drbeat
                            • Jun 2012
                            • 671

Ik stel voor dat deze bovenstaande reacties van meneer g... ook maar wordt verwijderd want dat was weer een erg ruzie zoekende en betweterige reactie... hij staat toch ook al op banned.

Dan kunnen we hier normaal weer verder...
                            Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• gerard_grobbe
                              • Mar 2017
                              • 4

niet betweterig…. vraag die vent rechts op de foto maar...

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by gerard_grobbe
                                niet betweterig…. vraag die vent rechts op de foto maar...
                                Voor zover mij bekend is dat een vrouw...

Comment

Working...