Misschien moet je 'ns kijken naar het Berry/Midas Ultranet systeem of Aviom. Dan geef je (groepen van) muzikanten hun eigen 16-kanaals mixertje. Dat is de manier om het aantal benodigde bussen te beperken.
Mono in-ears werkt ook en niet elke in-ear/floormonitor moet per se een eigen mix, ...
De vraag is ook of je beter je werk aflevert met meer bussen/mixen.
Als je toch subgroepen met processing gebruikt, zou je ook een tweede mixer kunnen neerzetten en de groepen van de ene mixer naar de andere door linken. Dan heb je ook meteen een backup...
Hmm. Daar is ie weer... zo gek is de X32/M32 nog niet:
- channels: 32 + 6 mono,
- mixbussen: 17 mono + L/R,
- fx returns: 4 stereo,
- matrix: 6 mono
De 6 mono channels zijn dus ideaal om subgroep mixen van een andere mixer binnen te laten komen (kan via AES50, jacks, XLRs, of IO interface). Via ultranet zijn extern heel veel in-ear mixes te maken.
Mono in-ears werkt ook en niet elke in-ear/floormonitor moet per se een eigen mix, ...
De vraag is ook of je beter je werk aflevert met meer bussen/mixen.
Ik heb regelmatig producties waarbij de monitors ook vanaf FOH gedaan worden. Denk hierbij aan musical, proms concertjes, bands, e.d.
Gezien het feit dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van in-ears heb ik hiervoor liefst veel bussen beschikbaar. Ik gebruik ook nog graag subgroep voor processing van groepen microfoons, en dan gaat het toch vaak heel hard.
Gezien het feit dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van in-ears heb ik hiervoor liefst veel bussen beschikbaar. Ik gebruik ook nog graag subgroep voor processing van groepen microfoons, en dan gaat het toch vaak heel hard.
Zeker als je ook nog een extra matrix over wilt houden voor een doorkoppeling, of opname of extra zone voor de PA.
Op de GLD zijn 20 outputbussen beschikbaar. Deze 20 zijn te verdelen over: LR Main (of LCR), Auxen, Groupen, Matrixen. FX sends vallen hier niet onder. In deze situatie heb ik vaak net wat te kort.
Pro2 heeft ook 24 bussen, ook hier een aparte Master. Bussen zijn mono, en dus effectief veel minder opties.
Een SD9 bijvoorbeeld heeft 24 bussen. Hier hoeft de Master niet af, en alle bussen kunnen stereo zijn. Dat is natuurlijk een ander vergelijk.
SD9 zou qua opties kunnen (op channelcount na) Pro2 ga ik niet echt op vooruit. SD9 na update is natuurlijk altijd goed.
SD9 is helaas echter niet echt budgettair interessant, in combi met racken e.d. Ik zou liever iets voordeligers hebben.
Maar of dat er is..........
Op de GLD zijn 20 outputbussen beschikbaar. Deze 20 zijn te verdelen over: LR Main (of LCR), Auxen, Groupen, Matrixen. FX sends vallen hier niet onder. In deze situatie heb ik vaak net wat te kort.
Pro2 heeft ook 24 bussen, ook hier een aparte Master. Bussen zijn mono, en dus effectief veel minder opties.
Een SD9 bijvoorbeeld heeft 24 bussen. Hier hoeft de Master niet af, en alle bussen kunnen stereo zijn. Dat is natuurlijk een ander vergelijk.
SD9 zou qua opties kunnen (op channelcount na) Pro2 ga ik niet echt op vooruit. SD9 na update is natuurlijk altijd goed.
SD9 is helaas echter niet echt budgettair interessant, in combi met racken e.d. Ik zou liever iets voordeligers hebben.
Maar of dat er is..........
- channels: 32 + 6 mono,
- mixbussen: 17 mono + L/R,
- fx returns: 4 stereo,
- matrix: 6 mono
De 6 mono channels zijn dus ideaal om subgroep mixen van een andere mixer binnen te laten komen (kan via AES50, jacks, XLRs, of IO interface). Via ultranet zijn extern heel veel in-ear mixes te maken.
Comment