Soundcraft Ui16 ervaringen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Originally posted by frederic
    Waarom ga je er van uit dat de X-Air betere preamps heeft?
    Klachten over ruis bij de SC. Zeker bij gebruik van phantom
    . (gelezen he!)
    De X-Air heeft dezelfde pre's als de X32. En daar zijn dus echt geen klachten over (Midas)
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Dat zou ik toch wel efkes nuanceren. Die klachten zijn er wel degelijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij verkeerd klinkt

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Originally posted by frederic
        Dat zou ik toch wel efkes nuanceren. Die klachten zijn er wel degelijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij verkeerd klinkt
        Nee, Dat zeg ik ook niet. Maar een ruisende voorversterker op m'n Rode NT55 condensators als overhead op een koortje kan ik dus echt niet hebben.
        Stil publiek, weinig spl input, daar is de ruis van een pre-amp een minstens net zo'n belangrijk aspect als de klank vd pre....

Misschien eerst maar zelf eens gaan luisteren naar de SC voordat ik beslis. Je zet me weer aan het denken

Comment

• Diems
          • Oct 2012
          • 8

Moet toevoegen dat ik altijd wel even luister op een stil moment voor soundcheck e.d., maar hoor eerlijk gezegd geen toegevoegde ruis via mute aan/uit. Heb de gain ook zelden boven 22db. Tevens een paar keer met de xr18 gewerkt maar vind de workflow en interface van de Soundcraft echt fijner en zou alleen hiervoor al de ui kiezen. Out of the box, is denk de xr18 wel een doos met meer mogelijkheden ..

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Het is de XR 18 geworden. En ben er erg blij mee! De pre-amps zijn prachtig stil en klinken heel goed.
            En dan natuurlijk de mogelijkheden. VCA's, 4 uitgebreide FX engines, routingmogelijkheden, toch 16 xlr enz.

De interface op de IPad is inderdaad niet zo mooi als die van SC, maar daar staat tegenover dat de Laptop/PC interface waanzinnig is.
            Zoals het los kunnen docken van de DCA's, de routing enz. enz.

Had al veel ervaring met PC/Tablet interfaces met de Presonus, dus de leercurve is kort.

Eigenlijk de X32 engine enz. in een klein doosje!

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

wat ook goed werkt op de XR1* is de automix functie... Voor een poppenkast pas een keer geprobeerd, is dan echt alleen een kwestie van volumes tov elkaar aanpassen. Het is me alleen nog niet duidelijk of die dit ook doet zonder dat een laptop aangesloten is.

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by jakkes72
                wat ook goed werkt op de XR1* is de automix functie... Voor een poppenkast pas een keer geprobeerd, is dan echt alleen een kwestie van volumes tov elkaar aanpassen. Het is me alleen nog niet duidelijk of die dit ook doet zonder dat een laptop aangesloten is.
                Ga ik eens lekker uitproberen met 6 microfoons aangesloten voor een forumpje...........

Comment

• Singer-Spreekspoelmeester
                  • Aug 2016
                  • 3

Originally posted by Diems
                  Ik gebruik 'm al enige tijd als drummer / geluidsman weekend warrior en ben er zeer te spreken over. vooral de interface is heerlijk. Onderstaand een stuk welke ik tijd geleden heb gepost op new-line. De soundcraft is helaas niet aan te sturen met MIDI door de GUI binnen de HTML browser. De X-Air van Behringer kan bv via de X-touch midi controller worden bestuurd.

Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van een Soundcraft ui16. Persoonlijk erg leuk ding met een fantastische (!!!!) (html5) interface. Geen app nodig, gewoon met elk apparaat via de browser de UI bedienen. Na het volgen van de lange post op gearsluts en zelf wat optredens gedaan te hebben, komen er na een lang verhaal maar eigenlijk 2 dingen naar voren welke echt een nadeel genoemd kunnen worden.

- Noise
                  De Ui preamps hebben behoorlijke noise als de gain boven ongeveer +27 db komt. De noise wordt helemaal erg wanneer phantom voeding gebruikt wordt. Voor stille omgevingen is dit geen optie. Cafe, rock bandjes, weekend gigs, geen probleem. Ook gebruik van microfoons met hoge gevoeligheid, kunnen door de lagere gain settings het probleem minimaliseren.

- Wifi
                  De ingebouwde wifi van de ui is in 1 woord k**.
                  Na een firmware update is weleens waar een dhcp probleem verholpen maar bereik en stabiliteit is nog steeds k**.
                  Mijn persoonlijke ervaring is dat een externe router een prima optie is. De ui wordt dan met een kabel op de router aangesloten. Ik maak dan op de externe router gebruik van de 5ghz band om 2.4ghz drukte te omzeilen. Ook instelling van statische IP's maakt het geheel meer overzichtelijker. Je zou tevens kunnen opteren om 1 DHCP ip adres uit te geven zodat enige verdere aanlog pogingen op je router geen client kunnen worden naast je eigen remote device. Een vaste utp kabel direct naar pc/laptop en uitzetten van wifi geeft de meest betrouwbare bediening.

Mogelijk kennen jullie al de thread op gearslutz waar ook vergelijk met de X-Air te lezen is. Ik weet de uitkomst al maar zal deze hier niet verklappen

Mocht je al het wel en wee willen nalezen, onderstaand de link.
                  https://www.gearslutz.com/board/live-sound/1002062-anyone-get-soundcraft-ui16-yet.html
                  Dank voor de review en de persoonlijke gebruikservaring (Y)
                  Ik loop ook al enige tijd te zoeken naar een optie om een kleine mixer (met tastbare faders zeg maar) te vervangen.
                  De Behringer vind ik zeer oke, super mooie fx maar de soundcraft spreekt me qua userinterface veel meer aan.

Ik heb op gearslutz eigenlijk alleen maar problemen gelezen rond de Soundcraft.. best jammer dat het apparaat as-is gewoon niet goed schijnt te werken.

Een externe router is dan een oplossing maar ook weer een extra schakel. Is dit een beetje makkelijk om in te stellen?
                  Als ik langs die posts op Gearslutz scroll krijg ik soms het idee dat je bijna systeembeheerder moet zijn om dit allemaal een beetje te configuren.

Toch zag ik de Ui12 'n paar weken terug wel in een rack hangen bij een verhuurbedrijf en gisterenavond ook iemand van een verhuurbedrijf die er positieve (live) ervaringen over meldde.
                  Het zal ook wel schelen als er geen free wifi voor handen is misschien? Maar dat weet je natuurlijk nooit van te voren...
                  Het lijkt mij iig een nachtmerrie als je op een gig staat en je kan die piepende mic niet dichtzetten..

Mag ik vragen welke router jij gebruikt? En in geval van een vaste verbinding -router via utp naar de laptop/PC en wifi uitschakelen- kan er toch geen verbinding meer zijn met een touchdevice.. of mis ik iets?
                  Nu zitten er wel 2 pots op voor master L+R.. maar ik vraag me af of deze ook werken als ie geen connectie heeft.

Comment

• Diems
                    • Oct 2012
                    • 8

Originally posted by Singer-Spreekspoelmeester
                    Dank voor de review en de persoonlijke gebruikservaring (Y)
                    Ik loop ook al enige tijd te zoeken naar een optie om een kleine mixer (met tastbare faders zeg maar) te vervangen.
                    De Behringer vind ik zeer oke, super mooie fx maar de soundcraft spreekt me qua userinterface veel meer aan.

Ik heb op gearslutz eigenlijk alleen maar problemen gelezen rond de Soundcraft.. best jammer dat het apparaat as-is gewoon niet goed schijnt te werken.

Een externe router is dan een oplossing maar ook weer een extra schakel. Is dit een beetje makkelijk om in te stellen?
                    Als ik langs die posts op Gearslutz scroll krijg ik soms het idee dat je bijna systeembeheerder moet zijn om dit allemaal een beetje te configuren.

Toch zag ik de Ui12 'n paar weken terug wel in een rack hangen bij een verhuurbedrijf en gisterenavond ook iemand van een verhuurbedrijf die er positieve (live) ervaringen over meldde.
                    Het zal ook wel schelen als er geen free wifi voor handen is misschien? Maar dat weet je natuurlijk nooit van te voren...
                    Het lijkt mij iig een nachtmerrie als je op een gig staat en je kan die piepende mic niet dichtzetten..

Mag ik vragen welke router jij gebruikt? En in geval van een vaste verbinding -router via utp naar de laptop/PC en wifi uitschakelen- kan er toch geen verbinding meer zijn met een touchdevice.. of mis ik iets?
                    Nu zitten er wel 2 pots op voor master L+R.. maar ik vraag me af of deze ook werken als ie geen connectie heeft.
                    Hoi, lees het geheel (en je reply) nu pas nog eens na

In de praktijk valt het best mee. De noise is niet echt op te merken met hoge sensitivity mics. Enige echte nadeel wat ik ervaren heb is dat je de verbinding naar de Soundcraft html server kan verliezen. Dit soort mankementen lees ik btw ook met de Behringer X-Air .. Ik heb op gearslutz een plaatje/tekening gepost hoe ik de ui zelf gebruik. Vaste UTP kabel dus van de UI met een vast IP adress via de LAN poort naar de router. De router ontvangt dan alle draadloze verbindingen van je ipad of wat dan ook. Ik heb 2 routers. Een TP-Link TL-WR710N met 2 rj45 poorten (ik doe licht via DMX ook draadloos:-) en een Apple extreme (3e generatie type 1301 via marktplaats) die 5ghz kan. In theorie heeft de 2.4ghz een beter bereik dan 5ghz maar in gebruik met band optredens zijn deze afstanden te verwaarlozen. De kleine nano router gebruik ik het meest maar mocht dit niet lekker gaan, pak ik de 5ghz. Deze test doe ik altijd vooraf het optreden (beetje rond lopen om te zien of de verbinding blijft op je ipad).

Kennis van netwerken en/of netwerk protocollen is handig maar niet noodzakelijk. Er zijn op slutz (mooi woord:-) tevens gebruikers ervaringen te vinden die helemaal geen problemen hebben via de Soundcraft handleiding. Als je echter iets anders wilt proberen dan komt de kennis van pas. Volgens mij is verder het gewoon mogelijk de volume masters op de Soundcraft te bedienen al heb je geen verbinding met de html server.

De interface blijft heerlijk en het geluid is goed. De Ui is niet een mixer om in te zetten voor grote (buiten) evenementen. Voldoet echter prima voor cafe's, buurthuis speech e.d. In vergelijk met de X-Air van Behringer, is de Soundcraft makkelijker (met minder opties) maar kan net zo goed klinken.

Comment

Working...