aardings problemen ew300 iem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    aardings problemen ew300 iem

    Beste mensen,

    Ik heb een ew300iem in een 3he kistje zitten waar ik de laatste keer problemen had met aarding en hoop dat ik hier een bevredigend antwoord kan krijgen.

    Ik gebruik dit rack regelmatig in verschillende settings en prik deze in op de koptelefoon uitgang (1x stereo trs6,3 naar xlr male), wat op de patch word gesplit naar L/R) (werkt bij mij prettiger dan ctrl room out)
    de laatste keer had ik een 50hz brom op mijn oren waar ik niet blij van werd, en heb vandaag het rack ter reparatie opengehaald en ben bezig met probleem oplossing.

    Dat een ongebalanceerd signaal problemen kan geven.. oke snap ik.. maar niet op een afstand waar er maar (hooguit) een meter kabel tussen zit. en het heeft altijd zo gewerkt... tot de laatste klus dus toen de brom erg merkbaar aanwezig was.

    Nu heb ik de ground van de xlr (pin 1) doorverbonden met een chassisaarde die zich op het chassisdeel bevind...(op de patch en met bout/moer vast zit)

    Nu de hamvraag: Kan dit kwaad? het moet natuurlijk niet zo zijn dat als ik spanning op het rack zet, mijn ingangen van de iem worden opgeblazen / of schade aan andere apparatuur kan plaatsvinden.

    Voor zover ik het nu zie is het een mooi afvloeingspunt voor mijn probleem geworden, want mijn brom is weg. Maar is dit veilig?


    alvast bedankt voor de antwoorden
    Last edited by shure-fan; 02-08-16, 16:59.
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • motor_leo
    • Jan 2010
    • 21

    #2
    Hallo,

    De brom werd veroorzaakt doordat er een vereffeningsstroom(pje) loopt door de gnd van signaalkabel. Door pen 1 aan de buitenkant van de stekker te verbinden, gaat deze stroom door het scherm lopen, en verstoort het signaal veel minder. Ik denk niet dat dat kwaad kan, normaliter liggen de gnd en de aarde ongeveer op hetzelfde niveau. op zich een werkende oplossing. Eleganter is te scheiden d.m.v. een DI, dan krijgen de zenders een symmettrisch signaal en het stroompad is onderbroken, zodat de vereffeningsstroom er niet meer is.

    Groet'n,
    Leo

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Het kan zeker geen kwaad (uit veiligheidsoverweging) om pen 1 of de shield met een goede aarde te verbinden.
      Tegenwoordig zal een respectabele fabrikant pen 1 direct met (chassis) aarde verbinden of minstens via een netwerkje naar dezelfde (chassis) aarde.

      Echter met losse netvoedingen word het anders, vaak is er dan sprake van klasse 2 / dubbel geisoleerde voedingen en deze hebben geen aarde. Vaak ligt dan de - direct aan chassis, maar niet altijd.

      Met al dit soort dingen is de vraag wel waar het probleem vandaan komt. Aangezien het 50 Hz betreft (begrijp ik) zou dat dan dus uit de netvoeding moeten komen...
      Ik verwacht dan ook dat er iets met je voeding aan de hand is, en dat kan dan weer wel gevaarlijk worden, misschien gaat je aardlek er nu wel uit omdat je aardpad een stukje beter is geworden.
      Al eens geprobeerd om de voeding om te draaien in het stopcontact / WCD / verdeelslof?
      Als het dan veranderd, dan weet je zeker dat er iets niet lekker is met je voeding.

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        Originally posted by motor_leo
        Hallo,

        De brom werd veroorzaakt doordat er een vereffeningsstroom(pje) loopt door de gnd van signaalkabel. Door pen 1 aan de buitenkant van de stekker te verbinden, gaat deze stroom door het scherm lopen, en verstoort het signaal veel minder. Ik denk niet dat dat kwaad kan, normaliter liggen de gnd en de aarde ongeveer op hetzelfde niveau. op zich een werkende oplossing. Eleganter is te scheiden d.m.v. een DI, dan krijgen de zenders een symmettrisch signaal en het stroompad is onderbroken, zodat de vereffeningsstroom er niet meer is.

        Groet'n,
        Leo
        DI heb ik idd over gedacht en over andere middels om het signaal galvanisch te scheiden, maar om 2extra di's in dat rack mee te slepen zie ik niet zitten...
        bovendien ben ik waarschijnlijk niet de enige persoon op deze aardbol die een iem in kistje heeft zitten waar 2 ongebalanceerde signalen heen gaan.

        Ik heb bovendien het rack even aan de stroom gezet en werkt als normaal (zonder brom) dus de afvloeiing werkt prima, hoop dus alleen dat het bij een dergelijke afvloeiing blijft..
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          @Antoon:

          Voeding is niks mis mee, deze heb ik ook getest op wat andere ew apparatuur, en dat gaat gewoon goed, stekker omdraaien heb ik ook geprobeerd gaf geen soelaas
          (voor de duidelijkheid: ik heb meerdere 12v trafo's getest want ik had ook het idee dat deze misschien kapot was / ging, maar dat bleek niet het geval)



          Ik moet er overigens wel bij zeggen in zijn algemeenheid: in het rack zit ook een shure U zender en die ligt netjes aan de randaarde, en ik verwacht dat het chassisdeel van de U, electrisch contact maakt via het stalen patch paneel met de xlr female van mijn iem zender..

          dus via het patch paneel zou de boel nu geaard moeten zijn..

          eventueel kan ik alsnog een draadje trekken vanaf het xlr female deel naar een schroefje van de shure U (volmetalen rack ontvanger)..

          maarja dan kom ik weer terug op mijn begin vraag: kan dit tot schade lijden aan mijn dure apparatuur?
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Originally posted by shure-fan
            @Antoon:
            Voeding is niks mis mee, deze heb ik ook getest op wat andere ew apparatuur, en dat gaat gewoon goed, stekker omdraaien heb ik ook geprobeerd gaf geen soelaas
            (voor de duidelijkheid: ik heb meerdere 12v trafo's getest want ik had ook het idee dat deze misschien kapot was / ging, maar dat bleek niet het geval)
            Mooi dan is dat uitgesloten.

            Originally posted by shure-fan
            eventueel kan ik alsnog een draadje trekken vanaf het xlr female deel naar een schroefje van de shure U (volmetalen rack ontvanger)..

            maarja dan kom ik weer terug op mijn begin vraag: kan dit tot schade lijden aan mijn dure apparatuur?
            Nee, want in in de echte wereld hangt jouw pen 1 ook aan allerlei andere apparaten, soms direct geaard, soms floating en soms via een printplaat en voeding aan aarde, soms via een weerstand en misschien een condensator aan aarde.

            Binnen een rek is een trafo/DI een beetje overkill vind ik...

            Nu weet ik niet welke serie dit is, maar ik weet dat oude series in combinatie met digitale tafels wel eens problemen gaven, maar dat was geen brom geloof ik...

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Je verteld in je verhaal niet waar de voeding van de apparatuur, waar je signaal vandaan komt, aan verbonden zit.
              Komt dat uit een ander stopcontact dan kan het zomaar zijn dat je een potentiaal verschil tussen de aardes hebt en is een dikke brom, zeker bij ongebalanceerde kabels, gegarandeerd.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • PvG
                • Sep 2012
                • 979

                #8
                Waar heb je de signal- van de gebalanceerde input met ground verbonden? (Wss op de XLR op het patchpaneel.)
                Als je dat bij de bron (= headphone TRS) zou doen, heb je minimale kans op brom. Maar dan moet je dus 2 gebalanceerde kabels naar de TRS leggen (en dus 2 XLRs op het patchpaneel zetten). De gebalanceerde input ziet dan niet het spanningsverschil dat op het shield ontstaat door de groundloop stroom.
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                Comment

                • shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Je verteld in je verhaal niet waar de voeding van de apparatuur, waar je signaal vandaan komt, aan verbonden zit.
                  Komt dat uit een ander stopcontact dan kan het zomaar zijn dat je een potentiaal verschil tussen de aardes hebt en is een dikke brom, zeker bij ongebalanceerde kabels, gegarandeerd.

                  de voeding komt via een geaarde doos (uiteraard is mijn powercon kabel ook geaard)

                  Alle spullen zitten altijd op 1 en dezelfde stekkerdoos aangesloten (daar ben ik altijd stipt in)
                  de shucko van die stekkerdoos komt dan weer bij de opdrachtgever uit, en kan dus op een paddestoel of whatever aangesloten zijn
                  Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                  Comment

                  • shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

                    #10
                    Originally posted by PvG
                    Waar heb je de signal- van de gebalanceerde input met ground verbonden? (Wss op de XLR op het patchpaneel.)
                    Als je dat bij de bron (= headphone TRS) zou doen, heb je minimale kans op brom. Maar dan moet je dus 2 gebalanceerde kabels naar de TRS leggen (en dus 2 XLRs op het patchpaneel zetten). De gebalanceerde input ziet dan niet het spanningsverschil dat op het shield ontstaat door de groundloop stroom.


                    Het is niks anders dan koptelefoon uit naar een xlr male, die eindigt op een xlr-female in mijn rack, vanaf de female gaan er 2 lijnen (30cm unbalanced) (y-split) naar de iemzender
                    maarja, ik ken geen koptelefoon die aangestuurd word door 2x gebalanceerde trs,


                    Op dit moment werkt de oplossing die ik nu heb wel goed (pin1 naar chassis van patch verbonden)
                    de female xlr is pin 1=ground, 2=L 3=R
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Originally posted by shure-fan
                      Het is niks anders dan koptelefoon uit naar een xlr male, die eindigt op een xlr-female in mijn rack, vanaf de female gaan er 2 lijnen (30cm unbalanced) (y-split) naar de iemzender
                      maarja, ik ken geen koptelefoon die aangestuurd word door 2x gebalanceerde trs,
                      Je zegt "y-split", maar het is waarschijnlijk geen standaard y-split. Bij een y-split worden nl zowel pin2 als pin3 van de xlr gesplit (naar 2 xlrs). Ik neem aan dat je bedoelt dat pin2 naar een TR jack gaat en pin3 naar een andere TR?

                      Wat ik bedoelde in mijn vorige post is dat je met gebalanceerde kabels/steker naar de hoofdtelefoon aansluiting gaat en pas daar van gebalanceerd naar ongebalanceerd gaat.
                      Je krijgt dus 6 draadjes: voor links en rechts, signal-, signal+ en shield/ground.
                      Omdat je iets doet wat niet standaard is (=gebruik hoofdtelefoonaansluiting), heb je ook een niet standaard verloop nodig: signal+ van links knoop je aan de tip van de TRS, signal+ van rechts aan de ring van de TRS en de shields EN de signal-'s knoop je aan de sleeve van de TRS. Dit kan alleen met wat dunnere kabel, want anders krijg je de kabels niet in de TRS.
                      Op dit moment werkt de oplossing die ik nu heb wel goed (pin1 naar chassis van patch verbonden)
                      de female xlr is pin 1=ground, 2=L 3=R
                      Je oplossing lijkt me veilig, maar is niet robuust: het werkt nu, maar kan morgen of op een andere plek weer brom geven. Met mijn voorstel wordt die kans een stuk kleiner. Een DI is een alternatief, maar duurder enzo.
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      Working...