Even een mixvraagje:
Het gebeurt me nogal eens dat ik problemen heb om zowel onze zanger als ook dezangeres lekker verstaanbaar in de zaal mix te krijgen (Midas M32R) . Bandsetup: 5 x zang, elektronisch drumstel met akoestische bekkens, gitaren viamulti-effectprocessors en speakersims (geen versterkers!!), basgitaarvia DI, synth bass en keyboards (uiteraard ook via lijn).
Boosdoeners: een scheurende gitaar en (in iets mindere mate) de bekkens. Als ik die tijdens een soundcheck ff laat ophouden, klinkt de band in kwestie prima. Totdat de gitaar en bekkens er weer bijkomen. Dan verdwijnt de helderheid in de zang en is de galm ook ineens verdwenen. In de iets kleinere zalen speelt de drummer al met “cymbal mutes” (soort van plakkers op de bekkens) die het scherpe randje van m.n.de hihat en de ride afhaalt, waardoor die al een stuk minder in de weg van de vocalen gaan zitten. Maar de scheurgitaar in kwestie blijft lastig.
Ik ben bij de gitaar al geruime tijd met diverse EQ oplossingen aan het rommelen omdat ik er van uit ga dat het komt doordat frequenties elkaar overlappen (eq laag-af vanaf 140hz tot +/- 6 á 7 khz), maar de oplossing die eigenlijk het beste lijkt te werken v.w.b. de zang (ruimte in het midhoog gebied van de gitaar) heeft tot resultaat dat de gitarist in kwestie zich weer diep ongelukkig voelt t.a.v. het gitaargeluid dat hij de zaal in toetert. Kan ik me ook wel weer voorstellen want die gitaar zou ook gewoon lekker breed in de mix moeten zitten. Maar doe ik dat, dan raakt de zang vaak weer ondergesneeuwd. Natuurlijk kan ik de EQ van de vocals flink opkrikken, maar dan klinken de nummers waarin die scheurgitaar niet zit, vaak weer te fel naar mijn zin.
Hoe lossen jullie dat op om enerzijds de zang mooi helder in de mix te zetten zonder dat die vér boven de rest uitsteekt, en anderzijds dat ook de gitaar met een lekkere brede scheursound in de mix zit?
Groetjes,
Hans
Het gebeurt me nogal eens dat ik problemen heb om zowel onze zanger als ook dezangeres lekker verstaanbaar in de zaal mix te krijgen (Midas M32R) . Bandsetup: 5 x zang, elektronisch drumstel met akoestische bekkens, gitaren viamulti-effectprocessors en speakersims (geen versterkers!!), basgitaarvia DI, synth bass en keyboards (uiteraard ook via lijn).
Boosdoeners: een scheurende gitaar en (in iets mindere mate) de bekkens. Als ik die tijdens een soundcheck ff laat ophouden, klinkt de band in kwestie prima. Totdat de gitaar en bekkens er weer bijkomen. Dan verdwijnt de helderheid in de zang en is de galm ook ineens verdwenen. In de iets kleinere zalen speelt de drummer al met “cymbal mutes” (soort van plakkers op de bekkens) die het scherpe randje van m.n.de hihat en de ride afhaalt, waardoor die al een stuk minder in de weg van de vocalen gaan zitten. Maar de scheurgitaar in kwestie blijft lastig.
Ik ben bij de gitaar al geruime tijd met diverse EQ oplossingen aan het rommelen omdat ik er van uit ga dat het komt doordat frequenties elkaar overlappen (eq laag-af vanaf 140hz tot +/- 6 á 7 khz), maar de oplossing die eigenlijk het beste lijkt te werken v.w.b. de zang (ruimte in het midhoog gebied van de gitaar) heeft tot resultaat dat de gitarist in kwestie zich weer diep ongelukkig voelt t.a.v. het gitaargeluid dat hij de zaal in toetert. Kan ik me ook wel weer voorstellen want die gitaar zou ook gewoon lekker breed in de mix moeten zitten. Maar doe ik dat, dan raakt de zang vaak weer ondergesneeuwd. Natuurlijk kan ik de EQ van de vocals flink opkrikken, maar dan klinken de nummers waarin die scheurgitaar niet zit, vaak weer te fel naar mijn zin.
Hoe lossen jullie dat op om enerzijds de zang mooi helder in de mix te zetten zonder dat die vér boven de rest uitsteekt, en anderzijds dat ook de gitaar met een lekkere brede scheursound in de mix zit?
Groetjes,
Hans
Comment