Hey allen,
Ik was wat aan het bijlezen over ambient mics bij het in-ear verhaal. Wat overal wel terugkomt is dat het een goed idee is om ducking, oftewel sidechain compressie te voorzien met als key input het foh signaal: als de band begint te spelen wordt het signaal wat weggedrukt, zo kan het ambient lekker aanwezig zijn in de mix tijdens stille passages (communicatie tussen band en publiek), maar gaat de mix tijdens een nummer geen soep worden door dat ambient (reflectie, uit fase) signaal.
nu, op mijn x32 zijn al 6 stereo IEM mixen aanwezig voor de band waarover ik bezig ben, en in principe kan ik mijn FX terugdringen naar 2 stuks, maar dat heeft ook zo zijn nadelen (bijvoorbeeld geen dedicated fx meer voor de iem...). Ik heb dus eigenlijk geen bussen meer over om het foh signaal in de sidechain van de ambient mics compresie te krijgen (of ik wil ze niet opofferen, das hetzelfde)...
maar toen dacht ik: waar je een ambient mic ook plaatst, die gaat altijd een pak zaalgeluid (en dus foh) opvangen? Kan ik niet gewoon compressie (zonder sidechain) toepassen op de ambient mics voor hetzelfde resultaat?
wat zijn jullie gedachten daarover?
Ik was wat aan het bijlezen over ambient mics bij het in-ear verhaal. Wat overal wel terugkomt is dat het een goed idee is om ducking, oftewel sidechain compressie te voorzien met als key input het foh signaal: als de band begint te spelen wordt het signaal wat weggedrukt, zo kan het ambient lekker aanwezig zijn in de mix tijdens stille passages (communicatie tussen band en publiek), maar gaat de mix tijdens een nummer geen soep worden door dat ambient (reflectie, uit fase) signaal.
nu, op mijn x32 zijn al 6 stereo IEM mixen aanwezig voor de band waarover ik bezig ben, en in principe kan ik mijn FX terugdringen naar 2 stuks, maar dat heeft ook zo zijn nadelen (bijvoorbeeld geen dedicated fx meer voor de iem...). Ik heb dus eigenlijk geen bussen meer over om het foh signaal in de sidechain van de ambient mics compresie te krijgen (of ik wil ze niet opofferen, das hetzelfde)...
maar toen dacht ik: waar je een ambient mic ook plaatst, die gaat altijd een pak zaalgeluid (en dus foh) opvangen? Kan ik niet gewoon compressie (zonder sidechain) toepassen op de ambient mics voor hetzelfde resultaat?
wat zijn jullie gedachten daarover?
Comment