ohms versterker en luidsprekers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • admaarsingh
    • Jul 2002
    • 1

    ohms versterker en luidsprekers

    Ik heb een televisie waar achterop staat 8-16 ohms. Ik wil hier 4 luidprekers van 4 ohms op aansluiten. Kan ik deze gewoon parallel of serieel geschakeld aansluiten? Ik begrijp namelijk helemaal niks van dat ohm-gebeuren. Als iemand mij kan vertellen hoe ik deze luidsprekers aan moet sluiten, dan ben ik diegene zeer dankbaar. Weet iemand misschien waar een duidelijke uitleg staat over de impedantie van versterkers en het aansluiten van luidsprekers op een versterker?

    Groet Arthur


  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

    #2
    paralel gaat je het in ieder geval niet lukken.
    je hebt vier boxen die je neem ik aan op 2 uitgangen wilt aan sluiten dan zou het per uitgang dus 2 ohmn worden als je ze paralel er op aan zou sluiten.
    en als je ze in serie zet blijft het 4 ohm en dat gaat dus niet.

    het kan dus gewoon niet, volgens mij...........

    *************************speakerfreak was here....**********************

    Derbi Gpr Project aan de gang

    Comment

    • EP Woody
      • May 2001
      • 795

      #3
      Joh, Rekenwonder.

      Het kan alleen als je 2 uitgangen hebt. Dan kan 2 in Serie zetten, en heb je 2x 8 Ohm.

      Of je alles in Serie zet, maar dan heb je vrij weinig geluid uit je speakers (of moet je de TV harder zetten. Dan zit je aan 16 Ohm.

      In Serie zetten : R1+R2+R.......
      Parralel: (1 / R) = (1 / R1) + (1 / R2) + (1 / R...)

      R = de weerstand/Impedantie (en laat mij astublieft buiten de discussie.

      R.... kan je oneindig doorgaan. zolang je maar op de zelfde manier blijft optellen

      Hoop dat het zo duidelijk is

      Groeten Erwin

      Het leven is waardeloos, maar er is een ding dat me op de been houd ...........

      Comment

      • LJ Chris
        • Jul 2002
        • 477

        #4
        citaat:
        Joh, Rekenwonder.

        Het kan alleen als je 2 uitgangen hebt. Dan kan 2 in Serie zetten, en heb je 2x 8 Ohm.

        Of je alles in Serie zet, maar dan heb je vrij weinig geluid uit je speakers (of moet je de TV harder zetten. Dan zit je aan 16 Ohm.

        In Serie zetten : R1+R2+R.......
        Parralel: (1 / R) = (1 / R1) + (1 / R2) + (1 / R...)

        R = de weerstand/Impedantie (en laat mij astublieft buiten de discussie.

        R.... kan je oneindig doorgaan. zolang je maar op de zelfde manier blijft optellen

        Hoop dat het zo duidelijk is

        Groeten Erwin

        Het leven is waardeloos, maar er is een ding dat me op de been houd ...........
        R is dus impedantie omdat we het over wisselspanning hebben :-)

        een "betere" formule om de totale impedantie te berekenen is (parallelschakeling) R= (R1*R2) / (R1+R2)

        greetz

        chris

        Morgen is de drukste dag van je leven!

        Comment

        Working...