Meer bas aan de achterkant?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fredjuhh
    • Sep 2002
    • 215

    #16
    ik bouw nieuwe! maar welke?

    leeg he?
    ---hier staat nix--->

    Comment

    • dj-theo
      • Sep 2002
      • 27

      #17
      Ik zou je kast nog eens precies op meten. Alle schuine schotjes die je in de hoeken hebt gemaakt maken de kast natuurlijk wel kleiner. Ook zou ik de andere schotjes anders plaatsen. Het zou mij niets verbazen als de lucht die de speaker verplaatst gewoon te weinig ruimte krijgt om de baspoorten te bereiken.

      Bij Konitech electronics kun je een cd-rom bestellen met een programma voor het ontwerpen van speakers. Er zijn op internet ook genoeg tips te vinden.

      Misschien dat het de volgende keer dat je iets gaat bouwen makkelijker is dat je eerst een ontwerp ergens vandaan haalt en aan de hand daarvan de compontenten gaat kopen.

      Groeten,
      Theo.

      Comment

      • dj Q-bone
        • Sep 2001
        • 171

        #18
        Volgens mij wil hij gewoon niuewe kasten bouwen, en wil hij weten wat voor soort kasten het beste geluid geven met de speakers die hij heeft.

        Comment

        • fredjuhh
          • Sep 2002
          • 215

          #19
          citaat:
          Volgens mij wil hij gewoon niuewe kasten bouwen, en wil hij weten wat voor soort kasten het beste geluid geven met de speakers die hij heeft.

          JUIST!!

          daarom: welke kast kan ik bijv. van deze nemen:
          simpele reflex : http://www.pbaudio.nl/Techcorner/sho...tion.asp?Id=14
          kleine w-bin:
          This website is for sale! pbaudio.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, pbaudio.nl has it all. We hope you find what you are searching for!

          folded horn:
          This website is for sale! pbaudio.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, pbaudio.nl has it all. We hope you find what you are searching for!

          rearload horn:
          This website is for sale! pbaudio.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, pbaudio.nl has it all. We hope you find what you are searching for!


          vanwege de de lage Qts die verlangd word, terwijl ik juist een vrij hoge heb (0,73) weet ik dus niet waar ik goed aan doe, het is dus voor voornamelijk om extra bass toe te voegen, niet zozeer voor het gewone geluid, want daar heb ik al andere speakers voor.

          leeg he?
          ---hier staat nix--->

          Comment

          • remco_k
            • Sep 2002
            • 325

            #20
            citaat:
            ik bouw nieuwe! maar welke?

            leeg he?
            dag allen, remco is nieuw hier en val met de deur in huis:

            bouw geen W-bin maar gewoon de normale rechthoekige kast.
            zoek in de specs van de speaker op wat voor inhoud hij "nodig" heeft.
            Maak daar de kast naar. Ga naar de bibliotheek, haal een boek over zelf speakers bouwen, ga naar de bouwmarkt en koop spullen en bouwen maar...
            Ow ja: en vergeet VOORAL de dempingswol niet, anders kun je je speaker net zo goed in een gamma koffer stoppen.
            ps: gebruik GEEN spaanplaat of multiplex... doe het gewoon met MDF.

            Suc6






            Ik weet niet alles, ik doe alsof.
            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

            Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

            Comment

            • fredjuhh
              • Sep 2002
              • 215

              #21
              citaat:
              citaat:
              ik bouw nieuwe! maar welke?

              leeg he?
              dag allen, remco is nieuw hier en val met de deur in huis:

              bouw geen W-bin maar gewoon de normale rechthoekige kast.
              zoek in de specs van de speaker op wat voor inhoud hij "nodig" heeft.
              Maak daar de kast naar. Ga naar de bibliotheek, haal een boek over zelf speakers bouwen, ga naar de bouwmarkt en koop spullen en bouwen maar...
              Ow ja: en vergeet VOORAL de dempingswol niet, anders kun je je speaker net zo goed in een gamma koffer stoppen.
              ps: gebruik GEEN spaanplaat of multiplex... doe het gewoon met MDF.

              Suc6






              Ik weet niet alles, ik doe alsof.
              op t gegevensblad staat:
              enclosure size(liters) outside volume (bij 18mm hout) 42,48.

              lijkt mij nogal klein, me speakers op me kamer zijn al groter als dat ( 6x2,5x3cm) dus die maat klopt dan niet echt lijkt mij.

              en heb 2 boeken gehaald, staat beetje in over db pieken, resonantie shit enzo, maar ik vat dat niet echt, als ik dat op de computer ga uitrekenen krijg ik wel getalletjes, maar daar heb ik ook weinig aan.

              nothing more to add
              ---hier staat nix--->

              Comment

              • remco_k
                • Sep 2002
                • 325

                #22
                citaat:
                ....
                op t gegevensblad staat:
                enclosure size(liters) outside volume (bij 18mm hout) 42,48.

                lijkt mij nogal klein, me speakers op me kamer zijn al groter als dat ( 6x2,5x3cm) dus die maat klopt dan niet echt lijkt mij.

                en heb 2 boeken gehaald, staat beetje in over db pieken, resonantie shit enzo, maar ik vat dat niet echt, als ik dat op de computer ga uitrekenen krijg ik wel getalletjes, maar daar heb ik ook weinig aan.

                nothing more to add
                uh, wat bedoel je met 6x2,5x3cm ? da's wel erg klein he? Zo klein is mijn hoofdtelefoon nog niet eens.

                En over die 42 liter:
                Waar heb jij op school gezeten (of waar zit je op school)...
                vast niet ergens waar 1 liter in een pak melk zit...
                Laat me je ff helpen: een vierkant blokje van 10x10x10 cm heeft een inhoud van 1 liter...
                Daar moet je er dus 42 van hebben... Lijkt me dan niet echt klein meer hoor...
                Omgerekend is dat een kast van bv (bxhxd) 35x40x30 cm... (vergeef me als ik het helemaal fout uit heb gerekend, het is al laat...)
                Houd dan natuurlijk wel rekening met schotjes enzo, dat daardoor de inhoud weer kleiner word!, dus bij voorbaat dan je kast wat groter maken dan 42 liter...




                Ik weet niet alles, ik doe alsof.
                Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                Comment

                • dj Q-bone
                  • Sep 2001
                  • 171

                  #23
                  citaat:Remco_k schreef: bouw geen W-bin maar gewoon de normale rechthoekige kast.
                  Waarom zou je geen w-bins moeten bouwen? Bedenk wel dat deze boxen alleen als bas-kasten gebruikt gaan worden.

                  Comment

                  • remco_k
                    • Sep 2002
                    • 325

                    #24
                    citaat:
                    citaat:Remco_k schreef: bouw geen W-bin maar gewoon de normale rechthoekige kast.
                    Waarom zou je geen w-bins moeten bouwen? Bedenk wel dat deze boxen alleen als bas-kasten gebruikt gaan worden.
                    w-bins hebben een nogal fors formaat voordat je er een echt goede, harde en diepe bas uit kan krijgen...
                    Je moet ermee slepen, daarom lijkt een wat kleiner kastje wat hetzelfde presteerd als een veel grote w-bin iets handiger, goedkoper en minder werk...

                    Ow ja, w-bin heeft nog wel een voordeel: met deze kast heb je iets meer gerichte bas... (dus niet naar achteren...)
                    Maar of dit echt merkbaar is...


                    Ik weet niet alles, ik doe alsof.
                    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                    Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                    Comment

                    • fredjuhh
                      • Sep 2002
                      • 215

                      #25
                      citaat:
                      citaat:
                      citaat:Remco_k schreef: bouw geen W-bin maar gewoon de normale rechthoekige kast.
                      Waarom zou je geen w-bins moeten bouwen? Bedenk wel dat deze boxen alleen als bas-kasten gebruikt gaan worden.
                      w-bins hebben een nogal fors formaat voordat je er een echt goede, harde en diepe bas uit kan krijgen...
                      Je moet ermee slepen, daarom lijkt een wat kleiner kastje wat hetzelfde presteerd als een veel grote w-bin iets handiger, goedkoper en minder werk...

                      Ow ja, w-bin heeft nog wel een voordeel: met deze kast heb je iets meer gerichte bas... (dus niet naar achteren...)
                      Maar of dit echt merkbaar is...


                      Ik weet niet alles, ik doe alsof.
                      jah, ik bedoelde die ene maat in dm dus nmiet centimeters.

                      maar anyway, hoezo zetten ze dan zon kleine inhoud op het gegevensblad?
                      mij lijkt dat zon w-bin toch nog beter geluid geeft dan een kastje van 42 liter.

                      nothing more to add
                      ---hier staat nix--->

                      Comment

                      • PowerSound
                        • Nov 2001
                        • 1892

                        #26
                        Waarom weeral zo categoriek : GEEN MULTIPLEX ??? maar wel MDF ?

                        Site updated ! Waarom met nieuw als het met oud ook goed gaat ?
                        PSL Bvba powered by
                        L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                        Yahama LS9-32 / MC7L-48
                        Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                        Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

                        Comment

                        • remco_k
                          • Sep 2002
                          • 325

                          #27
                          citaat:
                          Waarom weeral zo categoriek : GEEN MULTIPLEX ??? maar wel MDF ?

                          Site updated ! Waarom met nieuw als het met oud ook goed gaat ?
                          Ik geef de potentiele bouwer gewoon een tip.

                          Ik heb ondertussen alle soorten hout al een paar keer gehad, zelfs al eens met beton een box gemaakt, maar da's wel zwaar.
                          MDF vind ik (is dus een persoonlijke smaak) het beste te gebruiken voor dit soort dingen. Het is lekker zwaar en laat zich makkelijk bewerken.

                          Ik weet niet alles, ik doe alsof.
                          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

                          Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

                          Comment

                          • speakerfreak
                            • May 2002
                            • 1446

                            #28
                            voor het geluid is het dan mischien wel goed als het een beetje massa heeft.

                            citaat: Het is lekker zwaar en laat zich makkelijk bewerken.
                            maar een voordeel dat het zwaar is vind ik het nou niet

                            speakerfreak was here....
                            Derbi Gpr Project aan de gang

                            Comment

                            • fredjuhh
                              • Sep 2002
                              • 215

                              #29
                              ach, mdf of mu8ltiplex, zelf zou ik ook voor mdf gaan, heb ik me speakers op me kamer ook van gemaakt. bewerken is idd makelijk, alleen boren is iritant, eerst lijmen, dan boren, dan schroeven.

                              maar ik heb nu 8 platen multiples staan, dus dat is wel errug aantrekkelijk.

                              nothing more to add
                              ---hier staat nix--->

                              Comment

                              • Dré
                                • Nov 2001
                                • 409

                                #30
                                citaat:
                                Volgens mij wil hij gewoon niuewe kasten bouwen, en wil hij weten wat voor soort kasten het beste geluid geven met de speakers die hij heeft.
                                Ooh, die is eenvoudig. Hij gaf eerder de volgende T/S parameters:

                                <quote>
                                het is de 900.878
                                15"
                                8ohm
                                0,73 QTS
                                44,9 hz res.
                                169.43 Vas liters
                                97,2 SPL dB
                                400 watt max, 250 watt rms.
                                </quote>

                                Een luidspreker met een QTS van 0.73 kan eigenlijk alleen maar gebruikt worden op een oneindig klankbord. Voor een BR kast is de QTS VEEL te hoog; hetzelfde geldt voor een hoornkast. Dus zal het OF een grote gesloten kast moeten worden OF een oneindig klankbord (in de muur bouwen bijvoorbeeld).

                                Waar worden luidsprekers met bovenstaande parameters vaak gebruikt? In auto's. De kofferbak is dan het volume van de gesloten kast.

                                Zijn de parameters ook maar enigszins acceptabel voor PA/Disco gebruik? NEE!

                                -- Pardon my French, I'm Dutch --
                                -- Pardon my French, I\'m Dutch --

                                Comment

                                Working...