Forum versterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chris S
    • Aug 2002
    • 87

Forum versterken

Heren, in een oude energiecentrale hal worden regelmatig seminars en congressen gehouden. Om een forum discussie uit te versterken heb ik 3 AKG C 1000 S condensator microfoons ingezet met hyper cardioide karakteristiek. Dit zijn richtmicrofoons met goede kawliteit. In de hal is een echo aanwezig van 2,5 seconden. En dit is zeer problematisch.

Is dit de juiste microfoon voor dit type werk of zijn hier alternatieven voor. Kan je hiervoor ook dasspeld microfoons voor gebruiken?

chris s

• Disco Service Apeldoorn
    • Nov 2000
    • 299

Akg heeft een nieuwe automatische microfoon mixer.
    Dit is het perfecte apparaat voor dit soort klussen.

Hoeveel sprekers schat je per keer in ??
    Ik zou zeggen 1 microfoon per spreker

Ik weet zo''n mixer eventueel ook te huur

Wij hebben D&R, Dateq , Ohm, Rcf, Bose, Jbl, Ev, Nexo, Denon, Genelec, Sabine, Marantz pro, American Dj AKG, Samson DAS, Verlinde, Prolyte en nog veel meer

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Tja, een beetje weinig informatie is dit, dus een antwoord wordt ook nogal moeilijk.

Demping van de zaal lijkt me sowieso aan te raden, dus carrétje tikken, doeken knopen, omhoog ermee en je zaal klinkt 1000x beter.

Een discussie uitversterken heb ik altijd gedaan met interuptie-microfoons (oftewel mic's op een stand in de looppaden, waar de deelnemers hun vragen of opmerkingen kwijt kunnen), evt wireless zodat je de microfoons ook door de zaal kan laten rond gaan.

Als je de situatie in meer details uit de doeken doet zal ik je waarschijnlijk meer kunnen vertellen.

Bijgewerkt door - sparky op 18/11/2002 18:24:49
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• John Smits
        • Nov 2001
        • 111

Voor het versterken van spraak in galmende ruimtes zijn meestal niet de microfoons het probleem, maar de luidsprekers. De enige oplossing is het plaatsen van veel luidsprekers in de nabijheid van de luisteraars en dan werkend op laag vermogen. Zo zal het directe geluid meteen bij de luisteraars zijn en de reflecties tegen wanden en plafonds minimaal. het plaatsen van twee speakerstacks aan het front van de zaal is dus uit den boze. Ook de laagweergave zal sterk gereduceerd moeten worden. Je kunt alle subs etc gerust in de vrachtwagen laten staan. Beneden 200 Hz is alleen maar hinderlijk. Luidsprekerzuilen met een vrij scherpe horizontale bundeling zijn in deze situaties sterk in het voordeel. Ik ken de afmetingen van de ruimte natuurlijk niet, maar met een niet te klein aantal zuilen lukt het zeker. Er is een alternatief. Duran audio heeft actieve zuilen ontwikkeld met daarin op een speciale manier de luidsprekers gegroepeerd. Door middel van ingebouwde DSP's is de afstraal karakteristiek zeer goed in te stellen, waardoor reflecties tegen bv het plafond geheel verdwijnen. Een mooi voorbeel van het gebruik van dergelijke zuilen was bij de trouwpartij van Willem Alexander en Maxima in de beurs van Berlage. Dat was ook zo'n hopeloze ruimte voor geluid. Afijn kijk eens op de site van Duranaudio (www.duran-audio.com)en speel eens een keer met luidsprekerzuilen. De jongens met veel high end audio en vele KW's zijn dit keer in het nadeel.

John

Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ook wil je fase-reinheid wel eens helpen, dwz zo weinig mogelijk eq-en, dus zo recht mogelijk laten, en alleen met je volume-fader werken.

zelfs een -20dB-padje van een 200B ofd 200-delta gaf in zulke situatie's al meer feedback dan rechtstreeks.

en uiteraard headroom in je systeem, dwz een installatie die op -20dB draait fluit minder gauw dan een op -10dB.

een luie staatmuzikant : lalalalalala geld??

Comment

• chris S
            • Aug 2002
            • 87

John, klopt precies wat je zegt. De twee grote problemen zijn de galm en de speakers.

-1 de galm: De hal is een oud sinister ketelhuis van 35 meter hoog bij 40 x 30 meter. Hoog in de ruimte zijn nog oude bordessen en giganitsche stalen balken. De ruimte mag niet gedempt worden met doeken omdat deze het unieke karakter aantast. De galm is dus een gegeven. 2,5 seconde is echt heel veel, vergelijkbaar met een grote kerk. Als er 350 man in zitten dan wordt het wel wat beter.

-2 de speakers: ik heb 10 speakerboxen staan met een sterk horizontaal afstraalgedrag. Dicht op het publiek staand kan dan met klein volume toch prima verstaanbaarheid gerealiseerd worden. Hoe meer spekers, hoe beter. De lage tonen worden volledig weggedraaid omdat die de verstaanbaarheid schaden.

De echo veroorzaakt rare terugkoppel effecten. Er kan ineens een zachte constante toon ontstaan die heel langzaam steeds sterker wordt. Dit kan per keer een andere frequentie zijn.
            Mogelijk dat een equaliser hier iets kan betekenen.

Maae terug naar de vraag: welke microfoons zijn hier het meest geschikt voor. Ik heb AKG C 1000 S met inwendig hulpstukje voor hyper cardioide karakteristiek. Zij geven een zeer transparant geluid met zeer helder hoog. Met name het hoog bepaalt de verstaanbaarheid.

Voor de presentator heb ik een draadloze Sennheiser handmicrofoon.

Welk materiaal is geschikt(er)?

chris s

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Zoals ik het nu van je begrepen heb, gebruikt je richtmicrofoons.
              In dit soort ruimtes is dat vragen om problemen aangezien je meer omgevingsgeluid oppikt(aangezien de aard van de ruimte in ruime mate aanwezig) dan geluid van de vraagsteller/forumlid.

Zoals ik al zei kan het plaatsen van interruptie microfoons flink wat problemen oplossen.

Bijgewerkt door - sparky op 20/11/2002 00:54:38
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• John Smits
                • Nov 2001
                • 111

Goh, vertel eens wat meer over die interruptie microfoons. Dat zijn toch gewone microfoons in de zaal, of niet soms. Richtmicrofoons, daar bedoel je waarschijnlijk cardioide mics mee (nierkarakteritiek). Deze zijn uitstekend gechikt voor dit werk, omdat die dingen doof zijn voor geluid van veraf. Ik neem aan dat je geen specifieke richtmicrofoons gaat gebruiken om een stem op een meter of twintig te vangen. Wat je nog kunt doen is verder zo weinig mics open houden. Een vox gestuurde installatie of een vergaderinstallatie met auto on/of functie kan daar goed bij helpen. Bij iedere verdubbeling van de microfoons, moet je 3dB met je versterking naar beneden om rondzingen te voorkomen.

John

Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

hallo John,

Zoals ik het van Chris begrijp, gebruikt hij condensatormic's die op de zaal gericht zijn en gewoon open staan. Mischien kan de vraagsteller duidelijkheid geven?

Interruptiemicrofoons zijn gewoon microfoons die in de gangpaden in de zaal staan ja, bedoeld voor vragen en opmerkingen vanuit de zaal.
                  Als je er veel hebt en/of in een probleemzaal zit, kun je besluiten gates te gebruiken.

Comment

• Ward
                    • Aug 2000
                    • 352

c1000 hebben bij mijn ervaring een vrij warm geluid dus ook vrij dik laag er in (versterken van Blazers oid).
                    AKG heeft ook een zeer richtinggevoelige zang mic. AKG-535 Die ook zeer geschikt is voor toespraken.

Groet,
                    Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
                    Groet,
                    Ward

Comment

Working...