insertie voor of na de aux-groepen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

insertie voor of na de aux-groepen?

Beste mensen,

Als ik op een kanaal een gate of een compressor zet via een insert, is het signaal dat ik via de auxilaries van dat kanaal naar de monitors en effectapparaten stuur dan ook ge-gate of gecompressed?

Groeten!!

Robert
  • base
    • Apr 2003
    • 417

insert zit tussen het inkomend signaal na de gainpot.en voor de volumefader en controleerd uitsluitend het inkomend signaal

base

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Ik wil niet heel dom overkomen, maar ik vind dat niet echt een duidelijk antwoord.

Een insert zit inderdaad na de gain en voor de volumefader, dat wist ik al. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "de insert controleert uitsluitend het inkomend signaal".

Maar gaat het signaal eerst door de insert en dan naar de EQ en dan naar de auxilaries, of gaat het signaal vanaf de gain-knop direct naar de EQ en dan naar de auxilaries?

Thanx!

Robert

Comment

• base
        • Apr 2003
        • 417

Robert, kijk eens even naar de website van Behringer daar kan je het blokdiagram zien bij de UB series ( kan je zo downloaden in pdf )dan zie je wat een insert eigenlijk doet.
        moet niet per definitie behringer zijn hoor maar dat geld voor ieder merk en het is een duidelijk blokdiagram

base

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

citaat:
          Maar gaat het signaal eerst door de insert en dan naar de EQ en dan naar de auxilaries, of gaat het signaal vanaf de gain-knop direct naar de EQ en dan naar de auxilaries?
          Het hangt allereerst van de filosofie van de ontwerper van de mengtafel af. En ten tweede van butget.
          Bij dure mengtafels kun je de routing veranderen en de auxen en EQ verplaatsen en soms zelfs de EQ splitsen in een deel voor de aux en een deel voor het hoofd signaal. Kortom een gouden regel bestaat niet.

Het hangt van de filosofie van de fabrikant af of de insert voor of na de EQ zit. Ik gate het liefst op een orgineel signaal maar als je veel laagaf gebruikt klinkt een compressor vaak beter na de eq.
          Bij de meeste tafels zitten de inserts voor de auxen. Zowel monitor als effect. Als je bv een galm op een separaat kanaal insert, hoor je em op de monitors. Dat kan zeer ongewenst zijn! Echter een noise gate wil je uiteraard wel werkend op je monitors hebben en dat komt veel vaker voor vandaar.

lekker belangrijk!
          lekker belangrijk!

Comment

• lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

Zoals showband al zei ...

Het is allemaal redelijk afhankelijk van de mengtafel!
            Daarvoor is er een manual bij hé

Trouwens...showband....een effect via insert? Waarom zou je zoiets doen?
            Brrr....kan niet handig werken volgens mij....

Greetz!

Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

Comment

• Robert
              • Aug 2000
              • 630

Nou, als je een effect inserteert heb je er geen aux en return voor nodig... alleen je kan het effect natuurlijk wel maar op één kanaal gebruiken.

Verder is het inderdaad wel fijn dat een gate VOOR de auxilaries voor de monitors komt. Bij een compressor is het natuurlijk weer een ander verhaal (i.v.m. feedbackgevoeligheid).

Bedankt voor de reacties!

Grtz. Robert

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

citaat:
                Nou, als je een effect inserteert heb je er geen aux en return voor nodig... alleen je kan het effect natuurlijk wel maar op één kanaal gebruiken.

Verder is het inderdaad wel fijn dat een gate VOOR de auxilaries voor de monitors komt. Bij een compressor is het natuurlijk weer een ander verhaal (i.v.m. feedbackgevoeligheid).

Bedankt voor de reacties!

Grtz. Robert

En spelen met je "mix"-knop op je effectje...
                Ik zou dan eerder voorstellen om het effect via een groep te sturen en terug te nemen via een stereoreturn, een kanaal of één of andere overige ingang.

Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

Comment

Working...