wat voor effect

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    wat voor effect

    wat voor effect zetten jullie op de drums.
    om een mooie klank te kriigen?
    Heb er nu alleen een compressor op maar zoek nog effect.

  • base
    • Apr 2003
    • 417

    #2
    de meest gebruikte effecten voor drums zijn : room
    base

    Comment

    • lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

      #3
      Compressor op de kick
      Compressor op de snare
      Gate op toms
      Galm op snare (afhankelijk van het nummer een andere hé)
      Soms al eens een galmpje op de kick
      En tot slot kan je dan nog het hele drumstel door een chorus sturen ...

      Maar onthoud de gouden regel ... "Less is more" !!!

      Effecten op de drum werkt enkel als je het geheel in de hand kunt houden. Dus niet in café's en kleine zaaltjes. Dan wordt het één grote soep.

      Greetz!


      Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

      Comment

      • snoopy
        • Apr 2003
        • 10

        #4
        Compressors en gates reken je toch niet onder effecten? Hoe je ze wel noemt weet ik eigenlijk niet. Wij praten altijd over inserties.
        Bij effeceten denk ik meer aan een galmpje o.i.d. Op de snare gebruik ik hem altijd. Galm op de toms is afhankelijk van de klank en stemming van de vellen.
        Heb altijd een stemsleutel bij zodat ik eventueel kan corrigeren. (Ben ook drummer)

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Bij rock; kick & toms worden gegate, neem de tijd om deze écht goed in te stellen, meestal eq ik ook behoorlijk (afhankelijk van de stijl en gebruikte mic's; bij 3,5Khz indraaien op de kick, beetje rond de 500Hz weghalen bij de toms) En dan een vrij donker galmpje over alles, vooral snare/toms maar meestal niet of weinig bij de kick. En dan tijdens het mixen, de fader van de return aanpassen aan de sfeer van het nummer, gaat natuurlijk bijna alleen maar als je met een vaste band werkt.

          De storthoop heeft gesproken
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

            #6
            Bwa Sparky,
            dat gaat best ook wel als het geen vaste band is.
            Kwestie van het mixen spannend te houden hé. Anders zou je al kunnen stellen dat je na 2 nummers gedaan is met mixen. De balans is dan toch in orde.

            Na die 2 nummers houd ik mij dan toch liever bezig met EQ'en en effecten in functie van het nummer. Na 4 maten kan je al wel wat proberen.

            En wat betreft die Comp/Gate die geen effecten zouden zijn ... volgens mij valt dat best wel te beschouwen onder effect. Maar ieder heeft zijn idee hierover hé.
            Ik zette het er in mijn vorige post maar bij voor wie interesse had.

            Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

            Comment

            • neeltje
              • Apr 2003
              • 295

              #7
              tja, als gate's en compressors geen effecten zijn, kan iemand me dan uitleggen wat al die mensen bedoelen met dynamische effecten??

              effecten die ik gebruik zijn gewoon afhankelijk van de drum. Klinkt die goed van zichzelf: comp kick, comp snare, gate's op de toms (wijd open laten staan)en dan is niet echt veel fx nodig (eventueel nog gans de drum naar een groepje sturen samen met de bas, en dan een klein beetje comp erover).
              Klinkt de gemiddelde doos waspoeder beter dan de drum: platgaten die keet, verschil in tom's terug creëren met eq, en dan een beetje natuurlijk laten klinken met je galm (veel galm op toms, inidelay verkleinen tot +-12 ms).
              Ach ja: bij jazz enkel basdrum comp, snare zeker comp en gate OPEN laten staan (voor als ze in de soep gaan roeren), en dan nog 2 overheadjes (waar ook de tom's mee doorgaan, gene schrik hebben, die mannen weten zelf vrij goed hoe ze hun sound moeten controleren)



              Neeltje de baskabouter
              "En Go"

              Comment

              • Martijn Tacken
                • Dec 2002
                • 59

                #8
                citaat:
                Compressors en gates reken je toch niet onder effecten? Hoe je ze wel noemt weet ik eigenlijk niet. Wij praten altijd over inserties.
                Compressor, gates, expanders, de-essers zijn allemaal dynamiek processors:
                Je voegt niks toe aan het signaal, maar je beïnvloed de amplitude van het signaal,
                hetzij geheel of in een bepaalde frequentie-band.
                Reverbs, delays, chorus, flange,...: zijn effecten, hier voeg je iets toe aan het origineel
                hetzij in de vorm van herhalingen van het origineel, toevoegen van harmonischen of het veranderen
                van de grondtoon, enz.

                Snoopy heeft gelijk dat dynamiek processing meestal via insertie gebruikt wordt, terwijl
                effecten meestal via aux sends en aux returns gestuurd worden.

                Voor drums gebruik ik persoonlijk nooit compressie, ook niet op de kick. Alleen gates op de toms
                en indien voorhanden ook op kick en snare. Vervolgens een reverbje (hall of room) op de snare en toms.
                Lengte van de galm is afhankelijk van het soort muziek/tempo en bij coverbandjes uiteraard afhankelijk
                van het origineel. EQ'en: meestal eerst wegdraaien wat stoort en dan pas ophalen wat ik mis.

                Goed weekend!

                Martijn

                Imagine you're getting enough money for what you do.
                The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  kijk bij compressie op de snare wel uit dat je er geen enorme berg rommel mee omhoog haalt. Sommige drummers spelen nogal veel ghostnotes en met compressie haal je die ook omhoog. Dan hoor je al snel niets anders meer dan een brei.

                  Dit is uiteraard sterk afhanklijk van den drummert.

                  lekker belangrijk!
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • neeltje
                    • Apr 2003
                    • 295

                    #10
                    sory martin, maar hoe haal jij rimshots uit je snare als je enkel gates gebruikt?

                    Neeltje de baskabouter
                    "En Go"

                    Comment

                    Working...