Speakers tegenover elkaar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mvmoock
    • Apr 2003
    • 10

Speakers tegenover elkaar

Ik heb gewoon een vraagje over speakers tegenover elkaar plaatsen.

kan je speakers tegenover elkaar plaatsen want bij Natuurkunde leren ze je altijd dat de geluids golven dan botsen ofzoiets?

Weten jullie welk effect dat geeft en of dat wel of niet verstandig is.

• lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

citaat:
    ...bij Natuurkunde leren ze je altijd dat de geluids golven dan botsen ofzoiets?...
    dat "botsen" noemen wij dan weer faseverschijnselen.
    En het is dus inderdaad zo dat je, afhankelijk van de afstand tussen de 2 speakers, voor sommige frequenties een tegenfase kan creëren waardoor de klank helemaal fout gaat zijn.

Ik raad het dus zeker af om speakers tegenover elkaar te plaatsen.

Het is natuurlijk allemaal redelijk afhankelijk van waar en hoe, maar ik zou het proberen te vermijden.

Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

Comment

• DJ.T
      • Nov 2002
      • 1502

Als je goed hebt opgelet bij natuurkunde dan weet je dat als de geluidsgolven precies gelijk lopen het alleen maar versterkt wordt en als ze precies ongelijk lopen dat het dan verzacht wordt, helemaal stil zal het nooit worden, althans niet voor je gehoor omdat je oor nooit op een kruispunt van golven kan zijn, daar is je oor gewoon te groot voor.

Waarom wil je dit eigenlijk weten?
      Is het iets wat je gewoon eens uit wilt proberen, dan zou ik zeggen pak eens 2 of meer boxen en zet ze tegen over mekaar en kijk wat er gebeurd. Houd er eens een db-meter tussen of ga er zelf tussen staan en kijk wat het verschil is tussen 1 box aan of ze allebei.

Je kan ze gewoon tegen over mekaar zetten en zolang je ze een eindje van mekaar houd en het volume niet te hoog opvoert kan het volgens mij geen kwaad, volgens mij kan het zelfs geen kwaad om ze voluit te draaien maar voor de zekerheid zou ik het maar niet doen.
      Just to be safe.

DJ.T Was Here
      We're ready to party, are you?

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Je moet je speakers maar eens tegenover elkaar zetten en één van de speakers omgekeerd aansluiten. Krijg je een leuke bas weergave!!!

Groeten

Jack

QSC en heel veel ALTO!!!!
        Powered by AudioMadness....

Comment

• SWDJ
          • Aug 2002
          • 275

Ik was een keer in een museum (voor de verandering ) En daar stonden ook boxen tegenover elkaar geplaatst. Als je in het midden stond kreeg je echt een heel slecht/vervormend geluid, heel vreemd. Niet doen dus, maar waarom wel?

Met Vriendelijke Groet, SWDJ

Comment

• MatthiasB
            • May 2003
            • 674

als de ene speaker dan uit gaat zeten trekt de ander hem dan terug

t'leven is duur verdomme
            NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• splash
              • Aug 2002
              • 342

Ben toevallig op school met natuurkunde met dit onderwerp bezig.
              Volgens mij is het goede antwoord op deze vraag trouwens al gegeven.

..:: c:/del*.mp3 ::..

Comment

• gilly
                • Jun 2002
                • 105

een goede vergelijking is (in de auto) een baskabinet volgens het "pushpull" principe.(2 basspeakers tegenover elkaar in een kist)
                1e basspeaker +- 2e basspeaker -+ krijg je een lekkere sound.
                sluit je je speakers allebij hetzelfde aan slaat de bas bij wijze van spreken dood.

trouwens bij een kleine zaal moet je je speakers ook niet recht tegenover een kale muur zetten maar net even schuin. anders vangt de speaker zijn eigen geluid weer terug.

gegroet gilly.

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

citaat:
                  een goede vergelijking is (in de auto) een baskabinet volgens het "pushpull" principe.(2 basspeakers tegenover elkaar in een kist)
                  1e basspeaker +- 2e basspeaker -+ krijg je een lekkere sound.
                  sluit je je speakers allebij hetzelfde aan slaat de bas bij wijze van spreken dood.

trouwens bij een kleine zaal moet je je speakers ook niet recht tegenover een kale muur zetten maar net even schuin. anders vangt de speaker zijn eigen geluid weer terug.

gegroet gilly.

Ik weet het niet hoor maar volgens mij klopt er iets niet helemaal aan je uitleg.

Je hebt twee speakers tegenover mekaar. De ene speaker beweegt als voorbeeld 10 liter lucht naar rechts (dus richting de andere speaker). De andere speaker die dus in tegenfase staat zal die 10 liter lucht niet van zich af bewegen maar naar zicht toe trekken. Blijft er volgens mij juist alleen maar minder geluid over.

Maar misschien kunnen ze ons op het speakertimmerforum dan wel uitleggen wat precies Push pull inhous. Volgens mij wordt er door de constructie van de kast juist die tegenfase tegengegaan. Ik heb wel eens een JBL HLA sub open geschroefd. Als je de ene speaker induwt gaat de tweede speaker ook uitzichzelf naar binnen.

Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

is die jbl een gesloten systeem?
                    dus geen reflex? dan kan ik me nog voorstellen dat als jhe tegen de ene conus duwt, de andere naar buiten komt. ff snel dan. maar dat je de een induwd, en dat dan de andere ook naar voren komt, vind ik vreemd.

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

Cobi schrijft dat als hij de ene speaker naar binnen duwt, dat dan de andere ook naar binnen gaat, lees het nog maar even na.
                      Dat lijkt misschien vreemd, maar dat is het niet hoor!
                      Zoals je wellicht weet, bestaat een luidspreker uit een magneet en een spoel (en mischien nog wel wat dingetjes?)
                      Dit samenstel heeft als eigenschap, dat als je een spanning op die spoel zet, die gaat bewegen t.o.v. de magneet.
                      Andersom werkt dit net zo, als je de spoel beweegt t.o.v. de magneet, levert dit een spanning op, hang maar eens een Voltmeter aan de klemmen van een speaker en beweeg de conus.
                      De twee luidsprekers van de genoemde JBL staan parallel, dus als je de ene beweegt levert deze een spanning aan de andere, die dus die spanning volgt en ook gaat bewegen.
                      Wist je trouwens dat we dit principe van de bewegende spoel in een magnetisch veld, om een spanning te genereren, in de geluidstechniek ook al gebruiken?
                      Iedereen mag raden, onder de goede inzendingen wordt een platenbon verloot!

Groeten,

Carl

Comment

• karelg
                        • Jan 2003
                        • 112

citaat: Dit samenstel heeft als eigenschap, dat als je een spanning op die spoel zet, die gaat bewegen t.o.v. de magneet.
                        Andersom werkt dit net zo, als je de spoel beweegt t.o.v. de magneet, levert dit een spanning op, hang maar eens een Voltmeter aan de klemmen van een speaker en beweeg de conus.
                        Die zal dan wel in millivolt stand mogen staan.

citaat: De twee luidsprekers van de genoemde JBL staan parallel, dus als je de ene beweegt levert deze een spanning aan de andere, die dus die spanning volgt en ook gaat bewegen.
                        Verkeerd. Denk je echt dat je met enkele millivolts genoeg hebt om een woofer als een 2258 te laten zichtbaar uitslaan? Ik dacht het niet.

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

citaat:

citaat: De twee luidsprekers van de genoemde JBL staan parallel, dus als je de ene beweegt levert deze een spanning aan de andere, die dus die spanning volgt en ook gaat bewegen.
                          Verkeerd. Denk je echt dat je met enkele millivolts genoeg hebt om een woofer als een 2258 te laten zichtbaar uitslaan? Ik dacht het niet.

Feit blijft wel dat als je de ene speaker induwt dat de 2e speaker mee gaat. Misschien is het toch de constructie van de kast?

Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• bertuss
                            • Jan 2002
                            • 816

inzending nr 1. de MICROFOON.
                            ok. ik kan je verhaal volgen, en het lijkt me wel mogelijjk.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Bij veel reacties krijg ik de indruk dat er verwezen wordt naar "op elkaar" ipv tegenover elkaar.
                              Er zijn toch wel merken (geweest?) die twee of meer speakers kort op elkaar en tegenover elkaar - aan het begin van een korte hoorn - plaatsen om een soort 'baspomp' te vormen.
                              EV had zoiets als de MH-4 series geloof ik.
                              Of begrijp ik de vraag soms niet goed.

Hisselökke!!!!!
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...