Probleem met Solton Systeem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Snix
    • May 2001
    • 24

    Probleem met Solton Systeem

    Hallo

    Ik heb een probleem met een van de eindsets waar ik wel eens mee werk. Ik kan er niks mee over vinden op internet maar het is mij verkocht als een Solton Powersat 1800(passive system). Waarbij per kant een Solton bass system s-215 staat en daar boven een sateliet.

    Het gaat om die bas kast (geladen met 2 x 15" totaal 500 w rms). Klinkt dom maar er komt geen bas uit. (Een simpel 12" woofertje die in een van de monitoren zit levert meer.)
    De speakers verplaatsen erg veel lucht. Maar geen hoorbare trillingen.
    In die baskast zit een filter die het passive versterker signaal filterd en naar zn eigen bass speaker zend en het hoog naar een output waar je de sateliet speaker (400w rms) op kunt aansluiten.

    Heeft iemand een idee met deze omschrijving wat er aan de hand kan zijn.
    Meer info nodig vraag gerust.

    Groeten Marnix

    Shit happens, but we like to party
    Shit happens, but we like to party
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Het zou kunnen dat er een plus en min is omgedraaid, je linker sub gaat naar voren terwijl je andere sub naar achter gaat, en dus heffen deze geluidsgolven elkaar op. Dit is heel simpel te testen door even met je balans te spelen en luister maar of er met 1 kant aan wel sub te horen is.

    Ik heb een jaar of tig geleden een setje solton 18 inch speakers gekocht bij conrad (je moet ergens mee beginnen toch?!) en deze doen het nog steeds prima!

    Martijn

    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • JBL-QSC-DBX
      • Apr 2003
      • 381

      #3
      Hallo,

      of misschien wel in een kast? Zit immers twee keer 15 in toch? Misschien pas een speaker gedemonteerd en bij het terugsteken niet goe dopgelet bij de draden erinsteken? Zou het probleem inderdaad zoeken in faseverschillen.

      groeten, Joris

      **Gao nie, bestao nie (In ABN: het gaat niet, bestaat niet)**
      Laatste nieuws en profiel geupdate !!**
      Timescape.nl

      Comment

      • Snix
        • May 2001
        • 24

        #4
        Jullie denken fase verschil. Daar dacht ik ook aan dus ben ik aan het testen gegaan. 1 sub alleen aansluiten zonder sateliet. Het zelfde. Die dingen bewegen voor wat ze waard zijn maar geen effect.
        Intern zou er dan inderdaad een fase verschil kunnen optreden daar zal ik een naar kijken.

        Kan het toevallig ook zijn dat het filter dat er in zit kapot is en de speaker niet meer goed dempt???


        Shit happens, but we like to party
        Shit happens, but we like to party

        Comment

        • groenteboer
          • May 2002
          • 187

          #5
          Ik ken het systeem totaal niet, maar indien het bassreflex/bandpass is, check eens of alle poorten nog in orde zijn.. Heb wel eens gezien dat een kunststof bassreflexpoort (zo'n stuk buis) af was gebroken binnenin... Dan klopt natuurlijk je hele afstemming niet meer.

          Joost


          Comment

          • John Smits
            • Nov 2001
            • 111

            #6
            Lijkt op een fasefout. Dat kun je eenvoudig testen met een batterij. Sluit een batterij van 4 a 6 volt aan op de speakerklemmen. Plus batterij aan plus van de baskast. Volgens de norm, moet de speakerconus nu een beweging naar voor maken. Let op dat de beide luidsprekers in de kast naar voor gaan. Zoniet staat er een in zgn tegenfase. De andere baskast moet op dezelfde manier getest worden. Je kunt ook een collega opzoeken die in het bezit is van een fasetestertje. Dat geeft op een eenvoudige manier aan hoe de fase van de speakers is.

            Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

            Comment

            Working...